Gå til innhold

Omgangssyke, har jeg et barn med smittefare på besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mor ringte og spurte om minsta her ville ha besøk, så hun fikk besøk av sin venninne. Da de kom viste det seg at det gikk omgangsyke i hjemmet, besøket vårt ble frist på tirsdag mens mor nå løper på do, den ene broren er syk og muligens far.. Hvordan er det dette er, egentlig. Er vi sånn høvelig trygge siden jentungen har vært frisk så lenge, eller er sjansen stor for at hun drar med seg elendigheten hit? Jeg ble så satt ut da mor stod i gangen og fortalte det at jeg klarte ikke si noe. Men det er kanskje ikke farlig? I barnehagen skal det gå to døgn etter at BARNET er frisk, og dette er vel gjerne uavhengig av andre familiemedlemmers tilstand?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du? Leverte moren ungen nå, og reiste hjem igjen og løper på do nå?

Eller var besøket på tirsdag? Frist? Eller neste tirsdag?

Skrevet

I barnehagen skal det gå ett døgn, etter at barnet er friskt :) Da er smittefaren over.

24 timer uten oppkast - Good to go :tommelopp:

AnonymBruker
Skrevet

Med omgangssyke i huset bør man vel ikke springe rundt på besøk til andre synes jeg da...

Anonymous poster hash: 41e20...63b

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen skal det gå ett døgn, etter at barnet er friskt :) Da er smittefaren over.

24 timer uten oppkast - Good to go :tommelopp:

Det vanlige er vel 48 timer. Jeg mener å ha lest at smittefaren ikke er over etter 24 timer. Hvis barnehagen opererer med den tidsfristen blir det langt vanskeligere å bli kvitt omgangssyken.
  • Liker 1
Skrevet

Det vanlige er vel 48 timer. Jeg mener å ha lest at smittefaren ikke er over etter 24 timer. Hvis barnehagen opererer med den tidsfristen blir det langt vanskeligere å bli kvitt omgangssyken.

Jeg ser nå at fhi anbefaler 48 timer, så jeg legger meg flat her. Da er det vel kanskje anbefalt minimum 24 timer. Tror aldri jeg har opplevd at barnet blir hjemme to døgn etter at det har kastet opp, det er til og med mange som blir levert allerede dagen etter.

AnonymBruker
Skrevet

En mor ringte og spurte om minsta her ville ha besøk, så hun fikk besøk av sin venninne. Da de kom viste det seg at det gikk omgangsyke i hjemmet, besøket vårt ble frist på tirsdag mens mor nå løper på do, den ene broren er syk og muligens far.. Hvordan er det dette er, egentlig. Er vi sånn høvelig trygge siden jentungen har vært frisk så lenge, eller er sjansen stor for at hun drar med seg elendigheten hit? Jeg ble så satt ut da mor stod i gangen og fortalte det at jeg klarte ikke si noe. Men det er kanskje ikke farlig? I barnehagen skal det gå to døgn etter at BARNET er frisk, og dette er vel gjerne uavhengig av andre familiemedlemmers tilstand?

Omgangssyke er svært lite smittsomt. En får det kun om en fysisk får i seg spytt/spy fra en syk person. Jeg ville derfor ikke vært urolig.

Barnet som leker med jenta er muligens litt utsatt. Men så lenge dere andre har normal voksenhygiene smitter det ikke.

Grunnen til at barn skal holdes hjemme fra barnehagen eller skolen er jo nettopp at barn ikke har voksenhygiene - de slikker på det meste og putter ukritisk skitne fingre i munnen. Pluss: de har et betydelig dårligere immunforsvar enn en voksen.

Om du ikke alt har gjort det: tørk over alt mor tok i med sprit (selv om jeg vil tro hun ivrig bruker antibact, normale folk gjør jo det når de er syke.)

Anonymous poster hash: b4592...685

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...