Gå til innhold

Dere som har fått fjernet galleblæren med kikkhullsoperasjon

Anbefalte innlegg

Gjest BethD
Skrevet

Jeg gjorde dette på torsdag, og reiste hjem igår fra sykehuset.

Jeg fikk smertestillende på sykehuset mens jeg lå der men ble sendt hjem uten,med beskjed om å bruke paracet.

Jeg fikk ikke sove så veldig godt inatt, og finner ikke stillingen å sove i,det er vondt å bevege seg og får ikke trukket pusten skikkelig føler jeg.

Det gjør også veldig vondt å stå oppreist så jeg går krokbøyd for det meste.

Jeg lurer på hvor lenge dette varer..?

Vil ikke være hysterisk å ringe legevakta for å få noe heller, regner med det er en grunn til at jeg ikke fikk med meg sterkere smertestillende og at det går over snart...

Noen med erfaringer..?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart du ikke fikk resept på sterkere...

Fikk resept på Paralgin Forte etter diagnostisk kikkhull i skulderen. (Dvs, de var bare inne og tittet, og ikke gjorde noe) Og dèt var vondt som f... Da kan jeg tenke meg du har vondt...

Synes du skal ringe sykehuset/legevakten og spørre om du kan få resept på noe sterkere. Du skal ikke ha så vondt at du ikke klarer å sove.

Anonymous poster hash: 99043...f29
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg gjorde dette på torsdag, og reiste hjem igår fra sykehuset.

Jeg fikk smertestillende på sykehuset mens jeg lå der men ble sendt hjem uten,med beskjed om å bruke paracet.

Jeg fikk ikke sove så veldig godt inatt, og finner ikke stillingen å sove i,det er vondt å bevege seg og får ikke trukket pusten skikkelig føler jeg.

Det gjør også veldig vondt å stå oppreist så jeg går krokbøyd for det meste.

Jeg lurer på hvor lenge dette varer..?

Vil ikke være hysterisk å ringe legevakta for å få noe heller, regner med det er en grunn til at jeg ikke fikk med meg sterkere smertestillende og at det går over snart...

Noen med erfaringer..?

Jeg fikk med meg hjem både smertestillende og kvalmestillende medisiner for de første dagene etter operasjonen. Var sykmeldt i nesten 2 uker. Hadde smerter i sårene og var veldig stiv og øm i hele mageregionen.

Dra ut og kjøp paracet. Eller ring legevakten eller avdelingen på sykehuset om å få noe sterkere. Nå skal kroppen din reparere sårene etter operasjonen, og da trenger den ikke bekjempe smerten samtidig.

Anonymous poster hash: f2ab4...0fc

Endret av ninuska_
Gjest BethD
Skrevet (endret)

Ja jeg kjøpte paracet og ibux igår

Vet ikke hvor mye jeg kan ta, skal ta nå så får vi se...

Jeg får se an dagen hvordan den går :)

Endret av BethD
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Ja jeg kjøpte paracet og ibux igår.

Vet ikke hvor mye jeg kan ta, skal ta nå så får vi se...

Jeg får se an dagen hvordan den går :)

Hvis du klarer deg fint gjennom helgen kan du jo besøke fastlegen på mandag.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Gjest BethD
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Ingen jeg kjenner som har gått gjennom dette så det er godt å få svar fra noen som vet =)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Ingen jeg kjenner som har gått gjennom dette så det er godt å få svar fra noen som vet =)

Det var vondt i et par uker etter operasjonen for min del. Men etterpå har jeg ikke hatt noen plager, ingen smerter, sårene har blitt helt usynlige. Kan få litt knip i magen hvis jeg spiser veldig store måltider. Det er alt. Du kan leve godt uten galleblæren.

Gjest BethD
Skrevet

Så bra å høre !

Er så nervøs for å oppleve de verste tilfellene,som diare hver dag,ikke kunne spise noe somhelst nesten uten å reagere...

Gjest BethD
Skrevet

Lurer også på en annen ting...

Det har kommet litt blod og sårvæske fra sårene gjennom bandasjen, på midten....

Syns det er litt skummelt, fikk beskjed om at bandasjene skal være på så lenge det ikke er såpass mye at det siver ut gjennom bandasjene på sidene...

Best å bare la det være eller..?

Skal bytte imorgen etter dusj....

Skrevet

Skal se hvor mye jeg husker, det er 9 år siden jeg fjerna galleblæren etter at jeg hadde gått 5 år med gallestein. Jeg lå på sykehuset i ihvertfall 5 dager, var mye dårlig og fikk en del smertestillende. Da jeg skulle hjem fikk jeg en resept på Pinex Forte. Var helt blå og lilla rundt navlen, og det kom litt blod og dritt ut fra sårene, men det gikk seg til altså. Sleit også litt med forstoppelse. Husker at jeg var bedre etter ca 2 uker.

I ettertid har jeg egentlig slitt ganske mye med magen. De aller fleste kan spise helt normalt etter å fjernet galleblæren. Jeg har nok fått irritabel tarm (gastroskopi og koloskopi i ettertid har vært helt fine), og må være forsiktig med det jeg spiser. Sliter ofte med løs mage og forstoppelse om en annen. Har også hatt akutte smerter i ettertid som ofte oppstår når jeg ikke har spist på en stund. Legene vet ikke helt hva det er. Det er ikke helt likt gallesteinssmerter, men smerten er helt jævlig vond, men ofte kortvarig. Får det ikke så lenge jeg er flink til å spise regelmessig.

Uansett, syns operasjonen var verdt det (selv om jeg til tider savner å ha en galleblære), fordi på slutten hadde jeg gallesteinsanfall som varte i over ett døgn. Trodde jeg skulle dø hver gang! Så greit å slippe det :)

Skrevet

Jeg tok nobligan i to dager, og så paracet i fem dager. Var tilbake på jobb etter en uke, men det var veldig vondt. Men det verste går over etter et par dager. Pass på å puste ordentlig, lungene sliter når man ligger så mye på ryggen.

Skrevet

JEg fikk nobligan, men det var mest fordi ryggen kranglet så det å være sengeliggende gjorde vondt verre. Men jeg satt og sov i en ukes tid, klarte ikke ligge. Brukte ikke nobligan etter jeg kom hjem, kun paracet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fjerner man galleblæren? Er det ikke et viktig organ man bør ha?

Anonymous poster hash: a5324...d1f
Skrevet

Fordi man for eksempel har gallesteinsanfall hele tiden. Lever fint uten.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer også på en annen ting...

Det har kommet litt blod og sårvæske fra sårene gjennom bandasjen, på midten....

Syns det er litt skummelt, fikk beskjed om at bandasjene skal være på så lenge det ikke er såpass mye at det siver ut gjennom bandasjene på sidene...

Best å bare la det være eller..?

Skal bytte imorgen etter dusj....

Det blødde fra det største såret her også dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Jeg byttet da på bandasjen og kjøpte noen nye slik at de alltid var tørre og rene.

Var nøye med at hendene var skikkelig rene og tok ikke på selve såret. Det som er fordelen med denne type operasjon, er at sårene er så små og gror fort.

AnonymBruker
Skrevet

Joda, det er et viktig organ. Men hvis det er betent eller man ofte har smertefulle gallesteinsanfall, kan man ta bort galleblæren uten problemer.

Det er (sammen med blindtarmen) et organ man fint kan leve uten.

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at du ikke fikk resept på Pinex Forte e.l. Ville ringt sykehuset og bedt om resept på dette. I etterkant av en operasjon er det unldvendig å ha så vondt at man går krokbøyd.

Anonymous poster hash: fa56b...9bb

Skrevet

Joda, det er et viktig organ. Men hvis det er betent eller man ofte har smertefulle gallesteinsanfall, kan man ta bort galleblæren uten problemer.

Det er (sammen med blindtarmen) et organ man fint kan leve uten.

Kan fint leve uten, ja, men forskjellen er at blindtarmen ikke har noen funksjon (forskere snakker jo om at den kan ha en funksjon, men man legger ikke merke til endringer ved at den fjernes). Noen, inkl. meg selv, legger merke til konsekvensene av å fjerne galleblæra. Hadde jeg hatt valget ville jeg heller hatt blindtarmbetennelse enn å noen gang få gallestein og betent galleblære.

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering.

ninuska_, adm

Skrevet

Bør, men må ikke. Fjernes den må man tenke litt mer på hva man spiser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...