Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om biologi/gener kan ha en innvirkning på hvor lett man blir gravid?

Er selv veldig pen, har kjæreste, god økonomi osv.. Blir veldig lett gravid (to ganger på p piller) tok abort... Har aldri hatt lyst på barn.

Kom tilfeldigvis å kikket på forumet her inne og leser at noen her har høyt stoffskifte og at det da er vanskelig å bli gravide, kansje det ikke er meningen biologisk sett? At ditt DNA/gener ikke er gode nok? Prøver ikke å provosere, er bare nysgjerrig på hva dere mener rundt dette...

Er faktisk mulig å adoptere eller gjøre noen annet viktig med livet sitt. For noen virker det som om å få barn er det aller aller viktigste i livet.

Hilsen nysgjerrigper

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt hva du mener, men det sier seg selv at gener har betydning for hvor tilbøyelig man er til å bli gravid. Antakeligvis er det meste av graviditet betinget av gener.

Skrevet

Det jeg mener er at det er veldig mange som ikke blir gravid men prøver og prøver, men ikke klarer å få barn. Det viser jo kansje litt at genene deres ikke egner seg? De kan sikkert være supre foreldre osv, men de vil vel kansje ikke være noe "naturen" vil ha her... Eller? Herregud... Vet det høres fælt ut :/ prøver å tenke på dette ut i fra et biologisk perspektiv.

Har tatt et par glass med venner og kjæresten ligger her og snorker 😛 og jeg kjeder meg, håper det ikke høres helt fjernt ut det jeg spør om?

Skrevet (endret)

Haha, det går greit. Dette er et interessant spm. og slettes ikke et som er dumt!

Feilen er å tenke at naturen vil noe. Den vil ikke det. Det er aldri i naturen sin interesse at komplekse mekanismer (som graviditet) evolverer.

Men den viktigste feilen er denne: Dersom vi forestiller oss to alleler p og q, der p svekker stoffskiftet og q hindrer graviditet. Det vil aldri kunne oppstå en såkalt "linkage disequilibrium" (mønster av at to eller flere gener vanligvis nedarves felles) mellom to selektivt ufordelaktige gener. Begge svekker jo organismens levedyktighet og vil på sikt "vaskes bort" av naturlig utvalg. Et eksempel på gener som kan få en "nedarvingssammenheng" er de som påvirker seksuelle preferanser. Dersom kvinner foretrekker en viss høyde hos menn (allel p) vil de mennene som har "genet" for høyde (q) bli valgt ut, og da vil det bli et mønster av at p og q nedarves felles (på sikt), og dette uavhengig av hvilken effekt det har på kvinnens høyde.

Endret av Synapomorphy
  • Liker 2
Skrevet

Ja, det er logisk. Vet egentlig ikke hvorfor jeg spurte om dette, vet jo egentlig svaret forsåvidt. Bare litt pussig hvordan noen kvinner tenker når det kommer til barn... Er vel en slags "iboende" tankegang.

Digger avatar/profilbildet ditt forresten! 👍

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Ja, gener og biologi har noe innvirkning. For eks. afrikanerne har genetisk større sjanse å få tvillinger, mens asiater har mye mindre sjanse.

Skrevet

Den biologiske meningen er å få barn, så organismen er innrettet mot det. Reproduksjon kan bli nedprioritert i situasjonen som ekstremt stress, alvorlig blodmangel, svær undervekt mm. Da prioriterer kroppen ofte egen overlevelse.

Naturen har ingen måte å sjekke om du er pen eller på andre måter vellykket, annet enn om du får en partner eller ikke. Kjønnsorganer er avhengig av mange faktorer for å fungere normalt. F.eks stoffskiftehormoner (det er resten av kroppen avhengig av også). Det er likevel ingen som evaluerer deg, finner ut at du ikke bør reprodusere deg, og så trykker på knappen for produksjon av antistoffer til skjoldbruskkjertelen). 2 personer har samme seksualvaner, den ene får klamydia og egglederbetennelse, den andre får ikke, tilfeldig. En gutt får kusma og blir steril, en annen ikke, tilfeldig (ser bort fra vaksinering).

Pene og vellykkede kan ha mest sjanser på partnere og slik sett ha mange muligheter for å få barn, det er deres fordel. Men, de kan i samme grad være rammet av klamydia, endometriose, ha gjennomgått kreftbehandling og mye annet. Mange diagnoser er ikke merkbare, og kommer som en overraskelse i utredning av barnløshet.

Tanken om at du er mer fruktbar og andre mindre fordi du er bedre enn oss, bør du kanskje nøye deg med å lufte anonymt på nett. Den setter deg ikke i et spesielt godt lys, og kan være unødvendig sårende for ufrivillig barnløse. Jeg greier ikke å tillegge deg injurierende kraft, dog.

• Liker 6
Skrevet

Er selv veldig pen, har kjæreste, god økonomi osv.. Blir veldig lett gravid (to ganger på p piller) tok abort... Har aldri hatt lyst på barn.

Kom tilfeldigvis å kikket på forumet her inne og leser at noen her har høyt stoffskifte og at det da er vanskelig å bli gravide, kansje det ikke er meningen biologisk sett? At ditt DNA/gener ikke er gode nok? Prøver ikke å provosere, er bare nysgjerrig på hva dere mener rundt dette...

Er faktisk mulig å adoptere eller gjøre noen annet viktig med livet sitt. For noen virker det som om å få barn er det aller aller viktigste i livet.

Hilsen nysgjerrigper

Hvordan er det relevant for problemstillingen at du er pen og har god økonomi?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt høyt stoffskifte og nå har jeg lavt, men er godt regulert med medisiner. Jeg blir likevel svært lett gravid og har født sunne, friske og svært pene barn, til tross for at jeg er så gammel at jeg ikke burde ha fått barn, i følge yngre mødre her på KG. Så nei, det har nok ikke noen sammenheng. Stoffskiftesykdommen jeg har rammer blindt, legene vet ikke hvorfor kroppen begynner å angripe seg selv (autoimmun sykdom). Er stoffskiftet ikke der det skal være, er det vanskelig å bli gravid og man mister lettere. Er man riktig medisinert er det som regel ikke noe problem.

Anonymous poster hash: ba7a8...879
AnonymBruker
Skrevet

Det har ingenting å si hvor pen man er eller hvor god økonomi man har. Forstår ikke helt hvorfor du skrev det men.

Det er div sykdommer som påvirker reproduksjonen og en ev graviditet. Men i like mange tilfeller så finner man ikke grunnen.

Det sier seg selv at vi mennesker må ha et ønske om å reprodusere oss selv, akkurat som dyrene. Ellers så dør vi ut.

Anonymous poster hash: 50522...8de
Skrevet

Den biologiske meningen er å få barn, så organismen er innrettet mot det. Reproduksjon kan bli nedprioritert i situasjonen som ekstremt stress, alvorlig blodmangel, svær undervekt mm. Da prioriterer kroppen ofte egen overlevelse.

Naturen har ingen måte å sjekke om du er pen eller på andre måter vellykket, annet enn om du får en partner eller ikke. Kjønnsorganer er avhengig av mange faktorer for å fungere normalt. F.eks stoffskiftehormoner (det er resten av kroppen avhengig av også). Det er likevel ingen som evaluerer deg, finner ut at du ikke bør reprodusere deg, og så trykker på knappen for produksjon av antistoffer til skjoldbruskkjertelen). 2 personer har samme seksualvaner, den ene får klamydia og egglederbetennelse, den andre får ikke, tilfeldig. En gutt får kusma og blir steril, en annen ikke, tilfeldig (ser bort fra vaksinering).

Pene og vellykkede kan ha mest sjanser på partnere og slik sett ha mange muligheter for å få barn, det er deres fordel. Men, de kan i samme grad være rammet av klamydia, endometriose, ha gjennomgått kreftbehandling og mye annet. Mange diagnoser er ikke merkbare, og kommer som en overraskelse i utredning av barnløshet.

Tanken om at du er mer fruktbar og andre mindre fordi du er bedre enn oss, bør du kanskje nøye deg med å lufte anonymt på nett. Den setter deg ikke i et spesielt godt lys, og kan være unødvendig sårende for ufrivillig barnløse. Jeg greier ikke å tillegge deg injurierende kraft, dog.

Synes dette var et godt innlegg - det handler jo mye om tilfeldigheter.

For å sette det på spissen - alle jenter som utfører abort har en liten risiko for å bli sterile. Når trådstarter da har gjennomført to, så kan det hypotetisk sett påvirke hennes evne til å få barn senere - kanskje blir det vanskelig/umulig for henne. Om hun da forblir barnløs, så er det ikke biologien som styrer - men heller at en av legen kanskje gjorde en feil under inngrepet (for eksempel), som ikke viser seg før hun prøver å få barn igjen senere.

Andre igjen får klamydia, eller går gjennom en tøff kreftbehandling. Men sånne ting rammer helt tilfeldig, og det har ingen sammenheng med hvor pen man er, eller hvor god økonomi vedkommende har (hallo?). Og så mener jeg å ha lest at fattige får flere barn enn velstående - tenk bare på hvor mange barn hver kvinne føder i Afrika sammenlignet med her.

Skrevet

Det var ikke meningen å fremstå selvopptatt med det at jeg har god økonomi osv. Var bare for å forklare at det ikke er noen slik grunn at jeg ikke vil ha barn, det sier seg selv at å ha veldig dårlig råd er ganske kjipt hvis man har barn ( i Norge)

Gjest Solstråla88
Skrevet

Hilsen nysgjerrigper

Det er mye som spiller inn. Heldigvis er det mange måter å få hjelp på om man virkelig ønsker å bli gravid. Både høyt og lavt stoffskifte kan påvirke hvor lang tid man bruker på å bli gravid. Selv brukte vi 2 år, og jeg har lavt stoffskifte.

AnonymBruker
Skrevet

Hilsen nysgjerrigper

Hmm.. Slik som jeg oppfatter dette, så mener du at de som er "stygge" har vanskeligere for å få barn fordi dem ikke skal kunne sette "stygge" barn til verden. Huff og huff.. Lenge leve penhet.....

Anonymous poster hash: 264d7...ad3

AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. Slik som jeg oppfatter dette, så mener du at de som er "stygge" har vanskeligere for å få barn fordi dem ikke skal kunne sette "stygge" barn til verden. Huff og huff.. Lenge leve penhet.....

Anonymous poster hash: 264d7...ad3

Det er faktisk ikke mulig å si siden det å være "pen" endrer seg ofte. Bare se på skjønnhetsidealet for 50 år siden, 100 år siden, 200 år siden. Hvordan skal kroppen klare å bestemme hvilken trekk og kroppsfasong som er pen akkurat nå? Det er ikke mulig.

Anonymous poster hash: 4e5f2...8f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...