Rannva Skrevet 16. august 2004 #1 Skrevet 16. august 2004 Jeg er ny i dette med amming, og lurer på om noen har råd mot vonde brystvorter? Den ene er skikkelig vond, har sår og greier. Kjedelig å grue seg til ammestundene.. :cry:
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2004 #2 Skrevet 16. august 2004 Jeg har ikke barn og har aldri ammet, men jeg har fått med meg at slike tre-kant skjell (albueskjell) skal hjelpe. Her på Sunnmøre springer amme-pleierne i fjøra og plukker skjell til de ammende, fordi det funker så bra.
LilleMy Skrevet 16. august 2004 #3 Skrevet 16. august 2004 Det stemmer som Possum skriver. Du får også kjøpt disse på apotekene rundt om, eller over nettet. Det er også viktig å smøre litt brystmelk rundt og på brystvorten før du tar på albueskjellet, det smører og gjør sårene veldig fort bedre! Forøvrig er lufttørking også å anbefale. Lykke til!
*Lene* Skrevet 17. august 2004 #4 Skrevet 17. august 2004 Eller du kan kjøpe brystskjold på apoteket!! Veldig praktisk :-)
Gjest agurk Skrevet 17. august 2004 #5 Skrevet 17. august 2004 Gå på apoteket og kjøp purelan, det er en lanolinsalve som holder brystvortene myke. Dersom de tørker for hver gang sprekker de opp hver gang du legger babyen til og det er vondt. Smør på salven og ha eventuelt sjellene uttapå. Husk å legg babyen helt inn på puppen så h*n ikke sliter i den, da blir du sår. Dersom du begynner med brystsjold kan det være vanskelig å få til å slutte med det.
*Shira* Skrevet 17. august 2004 #6 Skrevet 17. august 2004 Alle tipsene her funket også bra for meg brukte albueskjell og purelan for det meste. Prøv også å smøre dem inn med brystmelk for så å la dem lufttørke litt
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2004 #7 Skrevet 17. august 2004 Hei; Har hatt problemer med såre brystvorter begge gangene jeg har fått barn...og da mener jeg så såre at det var nærmest et kutt i dem... Er det et lite kutt, aldri så lite...kjøp sårstrips på apoteket og klistre dem på...husk å bruke brystskjold ved amming, da kan stripsen henge på. Purelan salve og ammeinnlegg i ull! Dette hjelpte meg veldig denne siste gangen. Funker effektivt! Lykke Til! Lille Du
Gjest LoisLane Skrevet 18. august 2004 #8 Skrevet 18. august 2004 Har hatt skikkelige problemer med dette, med blødede og verkende sår og sprekker på brystvortene. Grøsser når jeg tenker på det! men ga meg ikke, og klarte å fullamme. Det var absolutt verd det! Lufttørking er viktig, lanolinsalver er også bra. Sjekk at du ikke har fått en soppinfeksjon, det kan gjøre veldig vondt. I så fall vil du se det i barnets munn - et hvitt belegg. Lykke til, håper sårheten gir seg!
Ella Skrevet 18. august 2004 #9 Skrevet 18. august 2004 Det kan hende at du har soppinfeksjon. Dette gjør veldig vondt, og det er ofte sår på brystvortene. Det er ikke alltid mulig å se dette i barnets munn. Kontakt barselpoliklinikk og be om råd dersom du fortsatt er i barsel (dvs 6 uker etter fødsel). Jeg vil ikke anbefale deg å bruke brystskjold, da dette kan gjøre sårene dine enda verre, og kan forvirre barnets sugeevne. Dersom brystvortene kun er såre så ville jeg kjøpt en salve som heter Unguentum. Denne trenger du ikke å vaske vekk før du ammer. Dette er en "standard ammesalve ved såre brystvorter". Hilsen Ella
Gjest agurk Skrevet 19. august 2004 #10 Skrevet 19. august 2004 Purelan trenger heller ikke vaskes vekk før amming.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå