Gå til innhold

Hvor stort utebur bør kaninene ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å skaffe meg to (max tre) kaniner. Helst omplasseringskaniner. Kommer til å ha et isolert utehus på en kvadratmeter, og en kaningård som de kan være i. Men hvor stor bør kaningården være? Tenkte på 2x1 meter. Er det for lite?

Anonymous poster hash: f5f2b...49a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å lese "Den store kaninboka" av Marit Emilie Buseth. Tror det står litt om størrelse på bur og litt sånt. Tror den koster rundt 300kr å bestille på nett..

Anonymous poster hash: 4c1f6...02e

• Liker 1
Skrevet

Synes det høres lite ut om de skal være der hele tiden. Greit nok om du vil ha dem inne i huset, og ute en gang i blant

AnonymBruker
Skrevet

Kaniner trenger MYE plass. De skal ha muligheten til å hoppe, løpe og sprette rundt. Anbefaler også "Den store kaninboken" :)

Anonymous poster hash: 90997...342
  • Liker 1
Skrevet

Kaniner skal vel helst ikke oppholde seg fast i bur, trodde jeg?

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er for lite. Som sagt så trenger og skal kaniner ha MYE plass.

Skrevet

Husk også høyde; kaniner burde ha nok høyde på buret så de kan stå rett opp (med fullt utstrakt ryggrad) pluss 5-10cm (helst mer)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stort bur må de ha da?

AnonymBruker
Skrevet
Der findes ingen klar regel for hvor stort et kaninbur skal være. I følge Dyrenes Beskyttelse skal en kanin dog have min. 9 m2 at bevæge sig på. Jo længere tid, at kaninen skal opholde sig i buret, jo større skal buret dog være. Få tips til størrelsen her.

Læs mere her:
Der findes ingen klar regel for hvor stort et kaninbur skal være. I følge Dyrenes Beskyttelse skal en kanin dog have min. 9 m2 at bevæge sig på. Jo længere tid, at kaninen skal opholde sig i buret, jo større skal buret dog være. Få tips til størrelsen her.

Læs mere her:

For eks:

Der findes ingen klar regel for hvor stort et kaninbur skal være. I følge Dyrenes Beskyttelse skal en kanin dog have min. 9 m2 at bevæge sig på. Jo længere tid, at kaninen skal opholde sig i buret, jo større skal buret dog være.

http://www.kaninhaandbogen.dk/kaniner-som-kaeledyr/kaninbure/storrelse-pa-kaninbure/

Så en kanin, 9 kvadratmeter, så kommer det vel an på hvor mange du skal ha. Dette var egentlig en interessant artikkel. Står at noen har kaniner som går fritt ute uten bur (som katter). Og at de beveger seg i områder på størelse med to tennisbaner i de fri.

Jo længere tid, at kaninen skal opholde sig i buret, jo større skal buret dog være. Få tips til størrelsen her.

Læs mere her:
Jo længere tid, at kaninen skal opholde sig i buret, jo større skal buret dog være. Få tips til størrelsen her.

Læs mere her:

Læs mere her:

Læs mere her:

Og for all del, les minst en bok om dyret før du kjøper det. Det gjelder alle dyr. På denne måten kan du gi riktig stell og mat fra begynnelsen av. Kanskje du til og med finner noe informasjon du ikke visste som gjør at du ikke kan ha kaniner alikevel. Mye bedre å kartlegge dette på forhånd enn å finne det ut etter å ha brukt mye penger og tid.

Anonymous poster hash: 4d962...646
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ops, kom visst med noe usynlig kopiert tekst

Skrevet

Synes det høres veldig lite ut. Kaniner trenger god plass å løpe på, og hvis de skal oppholde seg der mesteparten av tiden bør de ha flere meter areal å bevege seg på. Kjenner en som har kaniner ute, og de har kjøpt en stor hundegård til dem som de oppholder seg i.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor bur må de ha da? De kommer til å bli sluttet ut i hagen av og til også da. TS

Skrevet

Hvor stor bur må de ha da? De kommer til å bli sluttet ut i hagen av og til også da. TS

Jeg tror de bør slippes ut mer enn bare av og til om de skal bo i bur. :)

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev over, så mener dansk dyrebeskyttelse at 9 kvadratmeter er et utgangspunkt for 1 kanin. Dersom du tenker at kaninen skal være der 22 timer i døgnet (at du slipper den ut 2 timer om dagen), så kan du godt legge på litt.

Du skriver at den skal bli sluppet ut i hagen av og til. Tåler kaninen du har satt deg ut mange minusgrader? Kan du slippe den ut også på vinteren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...