Gå til innhold

Hvor lang tid tar det fra dom til soning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ante ikke hva jeg skulle ha som tittel.. Eller hvor jeg skulle legge dette, men dette er vel litt jus?

Men saken er så at den handler om en mann på 18 år som er etterforsket for samleie med en under 16 år. Jente påstår voldtekt vet jeg, men meldinger og sånt etterpå sier at dette var frivillig for begge.

Det foreligger altså ingen tiltale enda, men saken er ferdig etterforsket.

Noen som vet hvor lang tid det ca tar før tiltale - rettssak - dom - inkalling soning - soning starter?

Mannen har tilstått faktiske forhold (ikke voldtekt da). Vet ingen kan svare helt sikkert på dette, men noen som noe ca tid?

Anonymous poster hash: 8a233...4d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært lite sannsynlig at han skal sone......

Anonymous poster hash: 84b93...3f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre klin umulig å svare på. Det spørs på politidistriktet, på domstolen og alt mulig. I tillegg spørs det jo om domfellelsen eller frifinnelsen ankes også, hvis det først blir sak, og deretter spørs det på kriminalomsorgen. Han skal ikke akkurat rett inn til soning etter avsluttet sak heller, vil jeg tro, dersom han ikke sitter i varetekt.

Spørs naturligvis også om han i det hele tatt domfelles. Dømmes han for voldtekt er det jo klart, men avhengig av personene og jentas alder kan jo også straffen falle bort dersom de er jevnbyrdige i alder og utvikling. Hvis dette er et grensetilfelle blir det jo fort en anke fra en av partene uansett utfall, og da går det mange måneder til.

Generelt går det raskere hvis det blir en voldtektssak og ikke "bare" seksuell omgang med mindreårig. Men hvor mange måneder det går her avhenger altså av en drøss med faktorer: Liggetid hos statsadvokaten, hva tiltalten lyder på, beramming, anke og en soningskø der man stiller seg forskjellige steder i køen avhengig av hva man eventuelt dømmes for. Skulle gjerne vært mer konkret om det gikk an, men det kan være alt fra få måneder til et par år.

Anonymous poster hash: 28fd5...50f
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...