Gå til innhold

Bryr du deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du ser en på gata har pusteproblemer.. Hjelper du denne personen da?

Hva med noen som sliter med å åpne døren.. Hjelper du denne personen da?

Eller om noen blir mobbet.. Bryter du inn da?

Det jeg lurer på er rett og slett om du er en person som står og ser på, går forbi eller bryter inn? Gjerne skriv også ned hva du mest bryr deg om når det kommer til å hjelpe medmennesker. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig hjulpet om noen så ut som de holdt på å dø... Typisk kalde nordmenn og tenke at det sikkert ikke er så farlig... :sinna:

Gjest Bruker1000
Skrevet

Ja jeg har alltid hjulpet mennesker som virker å ha det ubehagelig, spør fremmede om de har det bra når de gråter, reiser meg alltid for eldre og gravide, stopper bilen hvis noen ligger i grøfta... Synes dette er common sense.

Dette mobbing kommer veldig an på, hvis det er store gutter som sloss, så tror jeg ikke lille meg hadde tord å fysisk bryte inn men søkt etter hjelp så fort som bare det.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg bryter inn. Kanskje litt for lett, har fått på pukkelen noen ganger pga det.

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig hjulpet om noen så ut som de holdt på å dø... Typisk kalde nordmenn og tenke at det sikkert ikke er så farlig... :sinna:

Ja det er trist at tenkingen stopper opp litt der.. Kan det være at dem blir redd selv?

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg bryter inn. Kanskje litt for lett, har fått på pukkelen noen ganger pga det.

Uffda.. Men kanskje det er bedre å bryte inn en gang for mye enn for lite? :)

Skrevet

Uffda.. Men kanskje det er bedre å bryte inn en gang for mye enn for lite? :)

Ja, det er det.

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg har alltid hjulpet mennesker som virker å ha det ubehagelig, spør fremmede om de har det bra når de gråter, reiser meg alltid for eldre og gravide, stopper bilen hvis noen ligger i grøfta... Synes dette er common sense.

Dette mobbing kommer veldig an på, hvis det er store gutter som sloss, så tror jeg ikke lille meg hadde tord å fysisk bryte inn men søkt etter hjelp så fort som bare det.

Så fantastisk menneske du er. :hjerte:

Gjest Bruker1000
Skrevet

Så fantastisk menneske du er. :hjerte:

Det sier kjæresten min og

Skrevet

Det sier kjæresten min og

Nydelig kjærest du har som setter pris på din kjærlighet :)

Gjest Bruker1000
Skrevet

Nydelig kjærest du har som setter pris på din kjærlighet :)

Ja vi har en fin kjærlighet

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tenker at selvsagt bryr jeg meg, selvsagt hjelper jeg til og bryter inn! Jeg vet i alle fall at jeg hadde blitt veldig skuffet over meg selv om jeg ikke gjorde det!

Skrevet

Jeg er en sånn. Og har nesten havna i problemer pga det. (Endel pøbeltenåringer er store av vekst).

Store skrekken min er sånne veibander som later som om de har problemer med bilen. Jeg klarer ikke kjøre forbi om noen kan trenge å låne telefonen eller noe.

Gjest Reza08
Skrevet

Ville nok ha brydd meg, om jeg anså situasjonen for alvorlig nok. Har ikke hjerte til å stå å se på at noen andre sliter og jeg kan bidra med noe. Noen situasjoner ville jeg nok fått med andre på, eller eventuelt tilkalt en passende instans for bistand, da enkelte situasjoner kan være risikable å blande seg inn i, eller at man trenger øyeblikkelig eksperthjelp.

Hjerteløst å ikke hjelpe noen som blir mobbet, eller holder på å stryke med grunnet pusteproblemer. Begge tilfellene kan være ganske kritiske. Mobbing er ikke akseptabelt, og kan få fatale følger. Pusteproblemer kan også være alvorlige, i en annen form selvfølgelig. Hvordan jeg hadde taklet det, ville kommet ann på settingen.

Skrevet

Ville nok ha brydd meg, om jeg anså situasjonen for alvorlig nok. Har ikke hjerte til å stå å se på at noen andre sliter og jeg kan bidra med noe. Noen situasjoner ville jeg nok fått med andre på, eller eventuelt tilkalt en passende instans for bistand, da enkelte situasjoner kan være risikable å blande seg inn i, eller at man trenger øyeblikkelig eksperthjelp.

Hjerteløst å ikke hjelpe noen som blir mobbet, eller holder på å stryke med grunnet pusteproblemer. Begge tilfellene kan være ganske kritiske. Mobbing er ikke akseptabelt, og kan få fatale følger. Pusteproblemer kan også være alvorlige, i en annen form selvfølgelig. Hvordan jeg hadde taklet det, ville kommet ann på settingen.

Helt enig med deg her,,

Må også si at jeg ikke har vert i en slik situasjon med ukjente, så jeg vet jo ikke eksakt hvordan jeg hadde reagert. Men nekter å tro at jeg bare hadde ignorert det. Det har jeg ikke hjerte til.

Mobbing er uakseptabelt som du sier.. Der bryter jeg inn.. Takk for svaret ditt :)

Skrevet

Jeg er en sånn. Og har nesten havna i problemer pga det. (Endel pøbeltenåringer er store av vekst).

Store skrekken min er sånne veibander som later som om de har problemer med bilen. Jeg klarer ikke kjøre forbi om noen kan trenge å låne telefonen eller noe.

Uffda.. Kjedelig at man skal bli dradd med strømmen bare fordi vi bryr oss..

Men veldig lurt å se ann situasjonen når man ser problemer i veibanen.. Der er det mye lureri.. Men det kan jo være nok å ringe selv, ha mobilen klar i lommen eller beskytte seg på en eller annen måte.

Skrevet

Jeg tenker at selvsagt bryr jeg meg, selvsagt hjelper jeg til og bryter inn! Jeg vet i alle fall at jeg hadde blitt veldig skuffet over meg selv om jeg ikke gjorde det!

Flott å høre at du du bryr deg :)

Skrevet

Pleier å bryte inn når noen sloss men har fått noen blåveiser av det. Prøver å stoppe det hvis jeg ser mobbing, men jeg synes ofte mobbing foregår i det skulte, og at en som ikke kjenner personene kan vite at det er mobbing.

F.eks en gruppe jenter som sier til en annen "så fine sko du har i dag". Når man ikke kjenner personene er det vanskelig å høre om det er oppriktig eller ironisk og for å latterliggjøre personen. Men det er klart, er mobbingen mer tydelig bryter vel de fleste inn.

Gjest Reza08
Skrevet

Helt enig med deg her,,

Må også si at jeg ikke har vert i en slik situasjon med ukjente, så jeg vet jo ikke eksakt hvordan jeg hadde reagert. Men nekter å tro at jeg bare hadde ignorert det. Det har jeg ikke hjerte til.

Mobbing er uakseptabelt som du sier.. Der bryter jeg inn.. Takk for svaret ditt :)

Ja. Føler at jeg må gripe inn hvis jeg har mulighet til det. Kan liksom ikke la noen som virkelig trenger hjelp, bare seile sin egen sjø. Det ville vært slemt. Har ikke vært borti noen som akutt har fått pusteproblemer, men kan ikke tro jeg bare ville gått forbi.

Så på det programmet som Klaus Sonstad lagde på TV2 i høst. Må si jeg ble sjokkert over hvor mange som ikke brydde seg. Spesielt i den situasjonen med hun jenta som ble mobbet på det groveste, og hun litt store som ble fortalt hvor usunt kaker o.l var på en kafe. Det var seriøst vondt å se på. I det tilfellet med hun jenta i parken, var det mange som stoppet opp å så på, uten å gjøre noe. De kastet bare et dumt blikk bort på situasjonen. På kafeen var det også en del som bare ignorerte det, men hun som brydde seg i den situasjonen, ble jeg virkelig rørt av. Hun ble oppriktig provosert over hun bak disken, som slengte de unødvendige kommentarene i trynet på hun dama, og var på gråten i etterkant, da Klaus inervjuet henne. Hun var et godt medmenneske.

Skrevet

Ja så selv det programmet.. Forferdelig å se hvor mange som bare overså det.. Men så utrolig fantastisk å se de som faktisk brydde seg!! Det gjorde godt å se.. Det finnes faktisk.. Skulle bare vert så mange mer som brydde seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...