AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #1 Skrevet 13. mars 2015 Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare dette godt nok, men jeg prøver. Ikke skyt meg for at jeg er uvitende. Samboeren min gikk plutselig fra meg for en liten stund siden. Nå har det seg sånn at vi holder på å pusse opp et hus som vi eier 50/50, som vi har eid i 2 år. Vi er ikke langt unna å være ferdig med å pusse opp. 4 måneder til og vi ville vært ferdig. Han skal beholde huset. Det jeg lurer på om det er noe vits med å få en verdivurdering når det er småplukk igjen i mesteparten av huset? Jeg kan liste opp hva vi har gjort og hva som står igjen. Gjort : - Bytta kledning på tre vegger og byttet alle vinduene. - Pussa opp halve kjelleren, et hobbyrom/kjellerstue og et vaskerom. Resten er råkjeller. - Pussa opp soverommet - Nytt bad Mangler: - Maling, nye lister og nye fliser på kjøkken. Innredning helt fin. - Maling og nye lister i gang. - Maling, lister og nytt gulv i stue. - Gjesterommet trenger maling. Vi var forje måned i banken å fikk nye renter på lånet vårt, da den generelle verdistigningen i området her var på 200 000. og fra hva lånet er på til den nye "uoffisielle" verdivurderingen er det 400 000. Han har en bekjent som er megler, og mener det ikke er noe vits i å ta en ny verdivurdering siden vi ikke er ferdig med oppussinga, og huset tydeligvis ikke er verdt den vurderinga vi fikk i banken. Så etter utregningen han hadde her, mener han at vi bare skal sitte igjen med 33 000 hver. Men jeg gikk inn med 50 000 i egenkap, så han skulle være grei å gi meg penger så jeg kom ut på 60 000. Jeg har da tjent 10 000 på to år. Han gikk inn med 160 000 i egenkap og vi hadde 150 000 i kausjonist som nå er betalt ut. Jeg føler dette er skikkelig urettferdig. Vi har delt på å betale lånet, ellers så har jeg betalt alle felles regninger og satt av et par tusen til oppussinga. Han har tjent tre ganger så mye som meg, så han har betalt mesteparten av oppussinga. Og jeg har hjulpet til der jeg har kunnet i oppussinga. Derfor synes jeg det er så surt å ikke få mer ut av dette. Så hva mener dere jeg skal gjøre? Jeg har ingen nettverk rundt meg som jeg kan snakke med dette om. Men jeg føler jeg blir lurt her? Eller er jeg faktisk for kravstor og kan ikke forvente mer siden vi ikke er ferdig med huset? Evt om noen kan si hvem jeg burde kontakte som kan hjelpe meg med dette ? Trenger dere mer informasjon så spør. Kan være jeg har glemt noe vesentlig. Hvis noen føler for å være kjipe, fortell meg heller hvem jeg kan kontakte. Dette er ikke noen god situasjon å være i, i tillegg til sjokket og kjærlighetssorgen! Anonymous poster hash: a87de...d80
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #3 Skrevet 13. mars 2015 Advokat. Mulig det er dumt spørsmål, men holder det med den informasjonen jeg har da? Hvis jeg tar kontakt med en advokat? Jeg må ikke ha en verdivurdering i bakhånd først? Anonymous poster hash: a87de...d80
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #4 Skrevet 13. mars 2015 Hmm. Du har vel krav på halvparten samme om han har tjent mest og brukt mest på å pusse opp. Gjør ferdig det siste så ta en ny prisvurdering av en melger fra dnb eller noe sånt. Ikke fra kameraten siden pris vurdering er gratis. Med det boligmarkedet som er nå så kan det godt hende du sitter igjen med en god del penger. Om han prøver å lure deg så hold fast på at du skal ha 50%. Du kommer til og angre som bare pokker om du er snill med dette. Du kan kanskje få så mye at du har egenkapital til å kjøpe deg en liten leilighet. Anonymous poster hash: 58273...7b1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #5 Skrevet 13. mars 2015 Bytta kledning på tre vegger og byttet alle vinduene. - Bytta kledning på tre vegger og byttet alle vinduene. - Pussa opp halve kjelleren, et hobbyrom/kjellerstue og et vaskerom. Resten er råkjeller. - Pussa opp soverommet - Nytt bad Dette gjør betydelig pris vekst på huset. Og banken har jo ikke vært i huset engang så dem kan jo ikke si noe om pris antydningen på huset etter alt dette er gjort. Virker jo ut som dere har pusset opp hele huset nesten. Du burde være der når megler kommer for å gi pris vurdering og si alt som er gjort. At eksen din har betalt mesteparten er hans egen feil. Når huset står 50/50 så har som sagt du krav på 50% av verdien på huset. Jeg har vært igjennom dette med 2 venner og jeg har sagt dem burde stå på at dem skal ha pris vurdering osv. Dette har gjort så dem sitter igjen med en betydelig større beløp pga eksen har prøvd å få dem ut på en billig måte. Anonymous poster hash: 58273...7b1
Bbc_tromvik Skrevet 14. mars 2015 #6 Skrevet 14. mars 2015 Mulig det er dumt spørsmål, men holder det med den informasjonen jeg har da? Hvis jeg tar kontakt med en advokat? Jeg må ikke ha en verdivurdering i bakhånd først?Anonymous poster hash: a87de...d80 Jupp. De fleste gir det en times konsultasjon, før dere avtaler om noe mer. Og da kommer utgiftene. Jeg har sett min andel av juridisk råd her inne som knapt holder vann, og når det er så store verdier involvert som fast eiendom i dette tilfellet, så bør du forhøre deg med en advokat. Eller eventuelt en viderekommet jusstudent. Men igjen, disse hefter heller ikke for mangelfulle råd. 1
svakni Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 http://www.jussbuss.no/ Gratis juridisk hjelp. De er veldig hjelpsomme. Og som de andre sier: få en ekstra verdivurdering, det er også gratis. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #8 Skrevet 14. mars 2015 Hvis det bare er maling som gjenstår, er det ganske irrelevant. Høres ut som han forsøker å lure deg, skaff advokat med en gang. Det skal ikke mye til før det lønner seg for deg med det scenariet han forsøker å selge deg. Anonymous poster hash: 015c0...3ca 2
Britt Banditt Skrevet 14. mars 2015 #9 Skrevet 14. mars 2015 Dette er jo bare tull. Såklart må du få en verdivurdering! Dere har gjort såpass mye at selvfølgelig har det økt verdien. At noe står igjen trekker jo litt ned, men ikke så mye. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #10 Skrevet 14. mars 2015 Tusen takk for svar dere. Jeg synes det er så mye å tenke på og sette seg inn i, og må holde tunga rett i munnen. Det er virkelig ikke lett når man er i en sorgprossess og ingen til å prate med om dette. Jeg skal ta til meg alt dere sier, og ta kontakt med megler og advokat på mandag! :-) Anonymous poster hash: a87de...d80
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #11 Skrevet 14. mars 2015 Kan jeg spørre om et praktisk spørsmål til? Når jeg nå flytter ut, skal jeg betale på lånet da? Selvom ting ikke er ordnet opp i? Det blir nok til at jeg flytter hjem til foreldrene mine i mellomtiden før jeg finner en leilighet? Men on jeg skal sette igang dette her så er nok ikke dette oppe å avgjort innen første når lånet skal betales ... tsAnonymous poster hash: a87de...d80
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #12 Skrevet 14. mars 2015 Når han kjøper deg ut for 50% av huset som er garantert mye mer enn hva du har i lån idag siden prisene har gått skyhigh disse årene. Så betaler du bare ned lånet du har i banken med disse så sitter du sikkert igjen med 200.000-300.000kr på kontoen. Huset må ihvertfall hatt en verdi stigning på endel når dere har pusset opp så mye og pris veksten i norge på bolig har vært enorm. Spør selvfølgelig hvor dere har hus, men stort sett har alle fått mer for boligene sine. Vil han ikke kjøpe deg ut så bare selger dere og kan få buderunde krig. Så du kommer godt ut av dette. Bare husk og ikke vær snill. For det kommer du ingen vei med.. krev det du har krav på. Når dette er over og han kanskje finner seg ny kjæreste, eller du finner deg en ny så angrer du om du er snill mot han. Så igjen.. 50% er dine. Anonymous poster hash: 58273...7b1 2
Illuminatum Skrevet 14. mars 2015 #13 Skrevet 14. mars 2015 Når han kjøper deg ut for 50% av huset som er garantert mye mer enn hva du har i lån idag siden prisene har gått skyhigh disse årene. Så betaler du bare ned lånet du har i banken med disse så sitter du sikkert igjen med 200.000-300.000kr på kontoen. Huset må ihvertfall hatt en verdi stigning på endel når dere har pusset opp så mye og pris veksten i norge på bolig har vært enorm.Spør selvfølgelig hvor dere har hus, men stort sett har alle fått mer for boligene sine.Vil han ikke kjøpe deg ut så bare selger dere og kan få buderunde krig. Så du kommer godt ut av dette. Bare husk og ikke vær snill. For det kommer du ingen vei med.. krev det du har krav på. Når dette er over og han kanskje finner seg ny kjæreste, eller du finner deg en ny så angrer du om du er snill mot han. Så igjen.. 50% er dine. Anonymous poster hash: 58273...7b1 Det er nok ikke alle steder som har gått opp noe særlig og et nyoppusset bad kan koste mer enn økningen i verdien. All oppussing er ikke lønnsom. Takst er tingen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå