AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #1 Skrevet 13. mars 2015 Jeg synes synd på pusen som tusler rundt huset her daglig og sover på bilen. Har sendt en mail til kattens vern og spurt, men til jeg får svar: er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut om pusen er hjemløs? Føler ikke at jeg bare kan ta den inn i huset (om den skal inn må den dusje seg i tillegg for en del av pelsen er jordete og ekkel) om den skulle ha en familie. Har gitt den litt mat nå da og den var veldig sulten. Jeg har ikke råd til å ha katt mtp vaksinasjon, dyrlege osv. Men jeg har jo blitt litt glad i katten da. Jeg klappet litt på den i dag og vasket hendene rett etter (mtp om den skulle ha lus) og nå sitter jeg her og klør meg i håret, men det er vek fordi jeg er redd for å få lus. Og jeg måtte jo ha i lusmiddel på katten i tilfelle den skulle hatt det også om jeg skal ta den inn Men kanskje kattens vern fikser sånt med sterilisering, lus, vaksiner og slikt om jeg finner ut om den er hjemløs? Anonymous poster hash: e4e76...241
Galactica Skrevet 13. mars 2015 #2 Skrevet 13. mars 2015 Du kan i det minste få dem til å sjekke om pusen er ID-merket på noe vis. Så kan du ta det derfra. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 13. mars 2015 #3 Skrevet 13. mars 2015 Å få sjekket om pusen har en chip, eller om den er en gammel dame/gammel pusemann har tatovert nummer i øret. Vetrinærer har chip-leser. Lus er ikke så veldig vanlig på katter i Norge, og lus som lever på katt kan ikke leve på mennesker (lus er svært spesialiserte). Men den kan selvsagt ha midd....ikke farlig, men det klør litt og kan se ut som myggstikk og/eller flass for stakkaren som har dem. Det kureres enkelt og reit med spot-on væske på ryggen. - det er mye som kan komme til å vederfare en stakkar som har mistet hjemmet sitt.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #4 Skrevet 13. mars 2015 Jeg tok inn en hjemløs katt en gang, han godeste Robin. Måten jeg fant ut at han var hjemløs var at han satt utenfor stuevinduet mitt hver dag i 2 uker og mjauet som en gal.. han var sulten og ville rett og slett bare flytte inn hos meg han. Satt inn annonser i avisen og han hadde ikke chip (sjekket dette med veterinær), også fikk han noen gode år hos meg. Høres ut som katten du har funnet kan være hjemløs, hvertfall hvis han er så skitten. Katter er jo ganske renslige. Er den tynn? Anonymous poster hash: 75b33...89d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #5 Skrevet 13. mars 2015 Å få sjekket om pusen har en chip, eller om den er en gammel dame/gammel pusemann har tatovert nummer i øret. Vetrinærer har chip-leser. Lus er ikke så veldig vanlig på katter i Norge, og lus som lever på katt kan ikke leve på mennesker (lus er svært spesialiserte). Men den kan selvsagt ha midd....ikke farlig, men det klør litt og kan se ut som myggstikk og/eller flass for stakkaren som har dem. Det kureres enkelt og reit med spot-on væske på ryggen. - det er mye som kan komme til å vederfare en stakkar som har mistet hjemmet sitt. Ok takk. Koster det penger å sjekke om den er ID-merket? Og så er den veldig nervøs. Det har tatt 3 mnd for den å tørre å komme bort til meg. Så jeg er redd for å putte den i et bur og ta den med til dyrlegen da. Kanskje kattens vern eller noe slikt fikser det? -TS Anonymous poster hash: e4e76...241
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #6 Skrevet 13. mars 2015 Ok takk. Koster det penger å sjekke om den er ID-merket? Og så er den veldig nervøs. Det har tatt 3 mnd for den å tørre å komme bort til meg. Så jeg er redd for å putte den i et bur og ta den med til dyrlegen da. Kanskje kattens vern eller noe slikt fikser det? -TS Anonymous poster hash: e4e76...241 Tror ikke jeg betalte noe da jeg sjekket om Robin (may he rest in peace) hadde chip. Er mange år siden da, så mulig det har ordnet seg. Høres ut som katten du har funnet har gått ute lenge. Veldig synd. Den burde får ormekur og slikt, en dusj og god mat. Hvis ikke du kan ta den så kan nok kattens vern hjelpe deg uansett Anonymous poster hash: 75b33...89d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #7 Skrevet 13. mars 2015 Tror ikke jeg betalte noe da jeg sjekket om Robin (may he rest in peace) hadde chip. Er mange år siden da, så mulig det har endret seg. Høres ut som katten du har funnet har gått ute lenge. Veldig synd. Den burde får ormekur og slikt, en dusj og god mat. Hvis ikke du kan ta den så kan nok kattens vern hjelpe deg uansett Anonymous poster hash: 75b33...89d Edit: rettet skrivefeil Anonymous poster hash: 75b33...89d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #8 Skrevet 13. mars 2015 Jeg tok inn en hjemløs katt en gang, han godeste Robin. Måten jeg fant ut at han var hjemløs var at han satt utenfor stuevinduet mitt hver dag i 2 uker og mjauet som en gal.. han var sulten og ville rett og slett bare flytte inn hos meg han. Satt inn annonser i avisen og han hadde ikke chip (sjekket dette med veterinær), også fikk han noen gode år hos meg. Høres ut som katten du har funnet kan være hjemløs, hvertfall hvis han er så skitten. Katter er jo ganske renslige. Er den tynn? Anonymous poster hash: 75b33...89d Jeg synes ikke den er spesielt tynn. Katter skal jo være tynne. Men avmagret er den ikke. Det kan jo være den lever på mus og fugler. Er mye fugler her i nærheten, og så henger jeg opp fuglemat så det kan være derfor den sniker rundt her. Jeg tenker også dette med at den er skitten.. Og det med at den sover på bilen vår. En natt satt den også og mjauet foran vinduet.. Tror ikke jeg betalte noe da jeg sjekket om Robin (may he rest in peace) hadde chip. Er mange år siden da, så mulig det har ordnet seg. Høres ut som katten du har funnet har gått ute lenge. Veldig synd. Den burde får ormekur og slikt, en dusj og god mat. Hvis ikke du kan ta den så kan nok kattens vern hjelpe deg uansett Anonymous poster hash: 75b33...89d Ja, jeg vet. Jeg og samboer er jo så utrolig glad i pusekatter, men vi har ikke råd til veterinærregninger siden vi bare er studenter.. Og også mtp at vi reiser hjem så ofte og at vi flytter herifra i sommer så tror jeg det er best at pusen får et stabilt hjem -TS Anonymous poster hash: e4e76...241
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #9 Skrevet 13. mars 2015 Hvis pelsen er skitten og ustelt kan jo det bety at det er hjemløs, eller at det har gått seg bort. Ville prøvd å få tatt et bilde av den og lagt ut en 'funnet' annonse på for eksempel dyrebeskyttelsens sine sider. Og så kan du ringe en veterinær i nærheten eller den lokale dyrebeskyttelsen og spørre om de har mulighet til sjekke id-chip og hvor mye det eventuelt koster. Anonymous poster hash: 5fada...ab4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #10 Skrevet 13. mars 2015 Hvis pelsen er skitten og ustelt kan jo det bety at det er hjemløs, eller at det har gått seg bort. Ville prøvd å få tatt et bilde av den og lagt ut en 'funnet' annonse på for eksempel dyrebeskyttelsens sine sider. Og så kan du ringe en veterinær i nærheten eller den lokale dyrebeskyttelsen og spørre om de har mulighet til sjekke id-chip og hvor mye det eventuelt koster. Anonymous poster hash: 5fada...ab4 Ja, jeg får prøve på det. Uff, jeg som blir så glad i dyr.. Har ikke lyst å gi den ifra meg om den skulle være hjemløs -TS Anonymous poster hash: e4e76...241
Minya Skrevet 13. mars 2015 #11 Skrevet 13. mars 2015 Det koster ingenting å sjekke om pus har chip, men skal du likevel ta pus med til en veterinær, ville jeg spandert noen kroner på en full helsekontroll og evt ormekur, rundvask og annet pus måtte trenge. Veterinærregninger trenger ikke være dyre, det er som regel først når det er alvorlige kroniske plager som oppstår, at det kan bli dyrt. Feks koster det oss ikke mer enn fem-seks hundrelapper for årlig helsekontroll med vaksiner for hver av våre katter. Ring litt rundt og hør med dyrebeskyttelsen om de vet om en veterinær som er studentvennlig i pris.
Gjest Lille-pus Skrevet 15. mars 2015 #12 Skrevet 15. mars 2015 En sjekk på Dyrebar.no kan i et lykkelig tilfelle gi full klaff. Det kan i alle fall være verd å sjekke - og det kan være en ide å legge inn en notis på "Dyr funnet" dersom du ikke finner pusen under savnet. Vi krysser både fingre og poter her for at h*n finnes blant 'savnet' annonsene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå