Gå til innhold

Oppvåkning etter narkose(katt), høy puls/respirasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min hannkatt på 2 1/2 år ble i dag funnet i et skur etter å ha vært savnet og ikke "møtt opp" der han pleier til hverdagens tider. Han gav tydelig utrykk for smerter, så dro direkte til veterinær etter at han ble funnet.

Han hadde fått urinstein, som videre førte til blokkering i blæren. Blæren var ganske full, og veterinær brukte en "god" dose til narkosen da han sier godt i fra når noe er vondt og er stor av vekst.

Fikk antibiotika og så dro vi hjem igjen.

Han begynte å løfte hodet og bevege halen i 14 tiden (3 timer etter inngrep), og har også "ristet" litt i føttene og vugget litt med kroppen. Likevel ligger han fortsatt på helt samme måte nå kl 19.45.

Han har meget høy puls og respirasjonsfrekvens, puster som en sliten hund med tungen. Ser også helt fjern ut i blikket.

Selv er jeg snart sykepleier og er bekymret for den høye pulsen og respirasjonsfrekvensen. Jeg er bekymret for en eventuell nyresvikt eller urosepsis.

Har ringt dyrlegen som behandlet han x 2 og fortalt hvordan pus har det, men han mente det ikke var noe å bekymre seg for.

Ringte akutt telefon til en anneb dyreklinikk i 18 tiden, og de mente det var narkosen som var på vei ut.

Jeg oppfatter ingen endring i hans tilstand med skyhøy puls og resp.frekvens i nå 6-7 timer.

Har dere noen erfaringer med en slik oppvåkning etter narkose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare legge til at han ble kateterisert og tømt for urin + antibiotika/kortinsonskyll i blæren.

Skrevet

Kan han være dehydrert? Når mine frøkner har vært i narkose er de alltid slappe frem til jeg får overtalt de til å ta til seg litt vann. Noen tåler narkose dårligere enn andre også, både dyr og mennesker. Jeg bruker f.eks. 12+ timer å komme meg etter narkose. Ene fosterpusen vår var som vanlig to timer etter at vi kom hjem, søsteren hennes var ikke som normalt før morgenen etterpå.

Prøv å få i han vann, om han ikke vil drikke selv, prøv å tipp ned i halsen hans med en skje, eller om du har en sprøyte uten spiss er det veldig bra. Om du har noe våtfór, bland gjerne litt av den geléen/sausen i vannet, så får han enda litt mer næring :)

Skrevet

Takk :) Han har drukket litt nå, og virker mer tilstede. Håper det blir bedre nå! ☺

• Liker 1
Skrevet

Hjelper som regel det altså :) Har hatt endel puser som har vært gjennom det når vi har vært fosterhjem som har blitt kastrert.

Skrevet

En massiv dose narkose vil virke ganske skremmende for matmor når pus ikke virker som han er i form mens han er på vei til å våkne opp.

Det er ganske vanlig at voksne katter som har fått narkose pga inngrep av noe slag, er sløve og slappe i alt fra noen timer til et par dager etter at narkosen har sluppet taket.

Høy puls og noe som ligner hyperventilering er vanlig etter en sånn påkjenning, frem til katten har begynt å spise og drikke normalt igjen, særlig etter å ha hatt vondt, fordi det er/har vært en stressende ting for pus.

Det vil sannsynlig bedre seg i løpet av relativt kort tid. Hvis ikke pus virker bedre i morgen, ringer du veterinæren igjen, men høyst sannsynlig vil pus være mye freshere i morgen, etter en god natts søvn, litt mat og drikke.

Trekker igjen frem en av våre katter som eksempel; Gamlepus var sjanglete og shabby i tre dager etter å ha fått tannpleie, trukket to små tenner foran i munnen og røntgen av kjeven under en og samme narkose for et par år siden.

Første dagen etter oppvåkning var hun skikkelig pjusk og sjanglet som en full sjømann, andre dagen var hun fortsatt litt ustø, og tredje dagen var hun bare litt pjusk da hun hadde begynt å spise ordentlig igjen.

Sammenligner du en kastrerings-narkose mot en hvilken som helst narkose kattene får seinere i livet, er narkosen fra kastreringen bare barnemat i forhold.

Som oftest er monsene oppe og går og spretter veggimellom allerede en time eller to etter at de har våknet fra narkosen, kjettene er litt slappere da det er et vesentlig større inngrep.

Skrevet

Han har rolig og avslappet puls og respirasjon nå. Uttrykket hans er fortsatt litt fjernt, men ser mer sliten og trøtt ut. Noe som ikke er så rart etter den harde dagen i går. Har begynt å flytte litt på seg inne på badet. Er sjanglete og slapp. Reagerer med en pipelyd når jeg berører bakbeina, men er vel muligens veldig øm i kroppen etter det trykket som har vært der i lang tid?

Har antibiotika tbl morgen og kveld. Men matlysten er ikke på plass, så er usikker på hvor bevisst han er i forhold til svelgrefleksen. Han svelger greit når han drikker. Så tenkte å gi han litt tid til å våkne før jeg prøver å gi den.

Skrevet

Prøv evt å knuse tabletten og bland den med leverpostei, våtfór eller noe annet mykt og digg, lettere å få den i han da sikkert :) Mine nekter plent å ta tabletter, jeg får som regel medisin i flytende form pga det. Godt å høre at han har det bedre :)

Skrevet

Han er fortsatt veldig pjusk og svak. Mangler mye før han er seg selv igjen. Prøver å tenke på at han nok er veldig sliten, men er redd det er skader lenger oppe i systemet etter at han har gått over lang tid uten å få tømt seg. Eller om det er en UVI som gjør han dårlig. Spiser fortsatt ikke, men drikker ok når han får skålen foran seg. Håper han kvikner til i morgen. Er virkelig ubehagelig å se han så svak, når han ellers er full av energi og sære kattetrekk :(

Skrevet

Matlysten kommer når smertene avtar, enn så lenge er det veldig bra at han drikker, da blir han i det minste ikke dehydrert.

Frist med våtfór, kokt fisk eller tunfisk i vann for å få i han noe mat.

Vanlig tunfisk i vann fra butikken er greit å gi når de er puslete, vannet inneholder en del næring for en pjusk pus. Så lenge det ikke blir for mye av det.
Får du ikke tabletten i pus, spør du veterinær om du kan få flytende antibiotika i stedet, det er mye lettere å få i dem, og hør med veterinær om han ikke burde få mer smertestillende, om du ikke allerede har fått med et par sprøyter med noe snabelstoff.

Skrevet

Fikk morfin på søndag grunnet smerter. Veterinæren som da så på han mente han hadde en "fighter innstilling" og at det ville være en løsning å ta blodprøver for å sjekke nyreverdiene, likevel sa han avliving også ikke var å se bort i fra da han tydelig hadde vondt og var veldig syk.

Hadde god effekt av av smertestillende, og begynte å spise søndag kveld.

Fikk time på klinikk mandag. Blodprøvene viste forhøyede verdier spesielt på Kreatinin, altså at det var snakk om akutt nyresvikt. Disse mente også at innstillingen hans viste at dette også kunne gå bra, og han er nå under væskebehandling. Har fått smerteplaster også. Gir uttrykk for at han ikke lenger er plaget av smerter, koser mye, krasser klør, spiser med god matlyst, snakker slik som han gjorde før og blir også med litt rundt i huset på luftetur. Fortsatt ingen kontroll på blæren, men så lenge det kommer ut så håper jeg at dette vil bli mer normalt etterhvert.

Har den avgjørende kontrollen på torsdag. Da vil de se hvordan væskebehandlingen har virket.

Godt å se at pys begynner å bli seg selv. Er bare dumt det gikk så lang tid før vi kom i gang med væskebehandling, krysser fingrene for at det likevel var tidsnok.

Skrevet

Siden han er såpass mye kvikkere nå ser jeg på det som et veldig godt tegn! Krysser fingrene for deg og pusen :) Han er skikkelig fighter ja! Klø han litt bak ørene fra meg ^_^

Skrevet

Fikk morfin på søndag grunnet smerter. Veterinæren som da så på han mente han hadde en "fighter innstilling" og at det ville være en løsning å ta blodprøver for å sjekke nyreverdiene, likevel sa han avliving også ikke var å se bort i fra da han tydelig hadde vondt og var veldig syk.

Hadde god effekt av av smertestillende, og begynte å spise søndag kveld.

Fikk time på klinikk mandag. Blodprøvene viste forhøyede verdier spesielt på Kreatinin, altså at det var snakk om akutt nyresvikt. Disse mente også at innstillingen hans viste at dette også kunne gå bra, og han er nå under væskebehandling. Har fått smerteplaster også. Gir uttrykk for at han ikke lenger er plaget av smerter, koser mye, krasser klør, spiser med god matlyst, snakker slik som han gjorde før og blir også med litt rundt i huset på luftetur. Fortsatt ingen kontroll på blæren, men så lenge det kommer ut så håper jeg at dette vil bli mer normalt etterhvert.

Har den avgjørende kontrollen på torsdag. Da vil de se hvordan væskebehandlingen har virket.

Godt å se at pys begynner å bli seg selv. Er bare dumt det gikk så lang tid før vi kom i gang med væskebehandling, krysser fingrene for at det likevel var tidsnok.

Krysser fingre og armer og bein og masse poter for at væskebehandlingen virker godt og at de smertestillende tar knekken på den verste smerten til behandlingen tar ordentlig tak. :klemmer:

Det fungerte flotters på gamlepusen vår da hun fikk akutt UVI for noen uker siden, og da gikk det to dager etter smertestillende, nesten tre dl væskedepot under huden, og hyppige forsøk på å få henne til å drikke, før hun tisset en skikkelig sildretiss og gjorde matmor MYE mindre stresset :)

Nyresvikt er ikke nødvendigvis en dødsdom med kort varsel, så pus kan leve noen gode år til uten nevneverdige plager med riktig behandling, medisin og fór.

Gamlepus ble diagnosert i høst, og foreløpig har hun hatt tre urinveisinfeksjoner med antibiotikakurer, vi håper denne er den siste på en stund, hun får en skikkelig hestekur nå.

Hun går også daglig på ProNefra, en fosfat-hemmer som demper mengden fosfat som blir tatt opp i nyrene (som er det som tar repern på nyrene under nyresvikt) og hun får også proteinfattig fór og ekstra mye våtfór for å holde henne skikkelig hydrert siden katter er skikkelig dårlige på å drikke nok vann :)

Den største utfordringen for øyeblikket er å få vekten hennes opp igjen, siden hun får skikkelig dårlig matlyst når hun går på antibiotika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...