AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #1 Skrevet 13. mars 2015 Jeg skal kjøpe hus/leilighet, og mye av det som selges der jeg bor er nye bygg - altså TEK10, passivhus med balansert ventilasjon. Jeg er skeptisk til disse byggene mtp inneklima, særlig er jeg bekymret for sommeren da jeg hører flere si at det blir uutholdelig varmt og tett. Stemmer dette generellt, eller hvordan opplever dere det? Anonymous poster hash: 4fc5b...1f5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #2 Skrevet 13. mars 2015 Er det slik at alle boliger med balansert ventilasjon er TEK 10, og ikke TEK 7? Vil gjerne høre om erfaringer Anonymous poster hash: 4fc5b...1f5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #3 Skrevet 14. mars 2015 Noen innspill? Anonymous poster hash: 4fc5b...1f5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #4 Skrevet 14. mars 2015 Vi har bolig bygget etter TEK 7 med balansert ventialsjon, så balansert ventilasjon betyr ikke TEK 10. Anonymous poster hash: 8d80f...1f7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #5 Skrevet 15. mars 2015 Passivhus må brukes riktig, for å fungere og ikke ta skade av å bli brukt. Ville i dag ikke kjøpt eller bodd i noe hus uten balansert ventilasjon.Det er både strømsparende mht oppvarming og langt bedre inneluft enn gamle hus uten balansert ventilawjon. Du kan finne bøker på bibliotekt eller innlegg på inneklima.com skrevet av Kjell Aas, med mye nyttig info ang. Inneklima, og vetilasjon.Anonymous poster hash: 54aa6...bb4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #6 Skrevet 15. mars 2015 Jeg har bodd i et passivhus og det vil jeg aldri gjøre igjen. Nå bor jeg i en gammel trønderlån og er drittfornøyd med klima og tempratur i huset iforhold til det jævla passivhuset.Anonymous poster hash: 42f53...f20
*Frida* Skrevet 15. mars 2015 #7 Skrevet 15. mars 2015 Tek10 blei vel innført i 2011? Vårt hus, ferdigstilt i 2010, er tek7. Me har balansert ventilasjon og smart strømstyring (++). Iflg strømforbruket er det lsvenergihus, og ikkje passivhus. Me er veldig godt fornøyd med inneklimaet. Har også allergi/høysensitive i familien (gjester) som trivst her, men ikkje hos andre. Ingen provlem med tørr luft, som eg høyrer kollegaer med varmepumpe har (i forhold til planter) Huset vårt er varmt på sommaren i dei deler av huset som har store vindusflater (stove/kjøken), me har ennå ikkjd ordna oss ytre solskjerming. Soveromma er, til tross for at fleire er solvendte, heldigvis svale og gode. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #8 Skrevet 17. mars 2015 Jeg har bodd i et passivhus og det vil jeg aldri gjøre igjen. Nå bor jeg i en gammel trønderlån og er drittfornøyd med klima og tempratur i huset iforhold til det jævla passivhuset.Anonymous poster hash: 42f53...f20 Kanskje du kan utdype litt mer hva du opplevde som problemet med passivhus? Anonymous poster hash: 4fc5b...1f5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 Tek10 blei vel innført i 2011? Vårt hus, ferdigstilt i 2010, er tek7. Me har balansert ventilasjon og smart strømstyring (++). Iflg strømforbruket er det lsvenergihus, og ikkje passivhus. Me er veldig godt fornøyd med inneklimaet. Har også allergi/høysensitive i familien (gjester) som trivst her, men ikkje hos andre. Ingen provlem med tørr luft, som eg høyrer kollegaer med varmepumpe har (i forhold til planter)Huset vårt er varmt på sommaren i dei deler av huset som har store vindusflater (stove/kjøken), me har ennå ikkjd ordna oss ytre solskjerming. Soveromma er, til tross for at fleire er solvendte, heldigvis svale og gode. Hva legger du i "varmt"? Anonymous poster hash: 4fc5b...1f5 1
lykkelige.meg Skrevet 18. mars 2015 #10 Skrevet 18. mars 2015 Hus bygget etter minstekrav i tek10 og passivhus er ikke det samme.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #11 Skrevet 18. mars 2015 Hus bygget etter minstekrav i tek10 og passivhus er ikke det samme. kan du utdype litt? Anonymous poster hash: 3d020...e92
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #12 Skrevet 18. mars 2015 Vi bor i passivhus. Det ble ferdigstilt i 2012. Vi er strålende fornøyde! Vi har jevn og god varme inne, uavhengig av vær og vind ute. I tillegg er det ingen varmekilder inne som barna kan brenne seg på. Det blir ikke tett og varmt. Er det fint vær om sommeren, så åpner vi dører og vinduer som alle andre. Det beste av alt er jo at vår strømregning er ca 1/3 av andres med bolig på samme størrelse. Toppkarakter fra meg! Anonymous poster hash: 5ecbd...745 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #13 Skrevet 18. mars 2015 Vi bor i passivhus. Det ble ferdigstilt i 2012. Vi er strålende fornøyde! Vi har jevn og god varme inne, uavhengig av vær og vind ute. I tillegg er det ingen varmekilder inne som barna kan brenne seg på. Det blir ikke tett og varmt. Er det fint vær om sommeren, så åpner vi dører og vinduer som alle andre. Det beste av alt er jo at vår strømregning er ca 1/3 av andres med bolig på samme størrelse. Toppkarakter fra meg! Anonymous poster hash: 5ecbd...745 Så de som "lider" under hver sommer med ekstremvarme og nærmest ikke klarer å oppholde seg i huset, og syns det er dårlig luft i boligen generellt, har de da problemer med ventilasjonsanlegget? Bruker dere solskjerming på vinduene? Kan noen forklare meg forskjellen på TEK10/TEK7 og passivhus? Anonymous poster hash: 4fc5b...1f5
Trygve81 Skrevet 18. mars 2015 #14 Skrevet 18. mars 2015 Er gjerne ventilasjonsanlegget de skylder på når et passivhus får dårlig inneklima. Har selv bodd i et passivhus der det alltid var kaldt og rå luft, og da var forklaringen den samme.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #15 Skrevet 18. mars 2015 Er gjerne ventilasjonsanlegget de skylder på når et passivhus får dårlig inneklima. Har selv bodd i et passivhus der det alltid var kaldt og rå luft, og da var forklaringen den samme. Aldri hørt at noen har klaget på kulde i passivhus, har alltid vært motsatt. Men uansett; hvis det er ventilasjonen som ikke fungerer som den skal, så bør det vel være en enkel sak å fikse av utbygger? Anonymous poster hash: 4fc5b...1f5
Trygve81 Skrevet 18. mars 2015 #16 Skrevet 18. mars 2015 Dårlig ventilasjon medførte at du alltid hadde vinduet åpent. Dette var i et nybygd hybelhus i Trondheim som er populært i arkitektkretser. Opprinnelig et Europan-prosjekt. Jeg er for øvrig arkitekt selv. Fordi SiT er noen gjerrigknarker, var alle vinduene utstyrt med sensorer som koblet ut varmen når du hadde vinduet åpent. Og fordi alle vinduene stod åpne alltid, fungerte ikke ventilasjonsanlegget som det skulle. Og da ble inneluften klam og ubehagelig. Nesten alle jeg kjente brukte sånne små billige, strømslukende vifteovner fra Clas Ohlson for å holde varmen om vinteren.
lykkelige.meg Skrevet 19. mars 2015 #17 Skrevet 19. mars 2015 kan du utdype litt? Anonymous poster hash: 3d020...e92 http://www.lavenergiprogrammet.no/dette-er-passivhus/category123.html Der kan du lese om passivhus. Det varierer noe fra bygg til bygg hvordan man velger å gjøre det med samlet u-verdi. (Kan foresempel gå på bedre vinduer for å kunne gå litt ned på isolasjonstykkelse i vegg). På et vanlig tek10 bygg har vi vegger med 200+50mm isolasjon, og egentlig er 200mm nok. På det ene passivhuset vi hadde måtte vi opp i en isolasjonstykkelse på 400 mm i vegg, og 500 mm i tak. I tillegg var vi nødt til å bruke bindingsverk av isotre (matrialet er delt i to av hard isolasjon i midten, på vanlig hus bruker man heltre bindingsverk). U-verdi kravet i passivhus er mye høyere enn i et tek10 hus. Personlig ville ikke jeg valgt passivhus da jeg er skeptisk til fukt i bygningskonstruksjonen.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #18 Skrevet 19. mars 2015 http://www.lavenergiprogrammet.no/dette-er-passivhus/category123.html Der kan du lese om passivhus. Det varierer noe fra bygg til bygg hvordan man velger å gjøre det med samlet u-verdi. (Kan foresempel gå på bedre vinduer for å kunne gå litt ned på isolasjonstykkelse i vegg). På et vanlig tek10 bygg har vi vegger med 200+50mm isolasjon, og egentlig er 200mm nok. På det ene passivhuset vi hadde måtte vi opp i en isolasjonstykkelse på 400 mm i vegg, og 500 mm i tak. I tillegg var vi nødt til å bruke bindingsverk av isotre (matrialet er delt i to av hard isolasjon i midten, på vanlig hus bruker man heltre bindingsverk). U-verdi kravet i passivhus er mye høyere enn i et tek10 hus. Personlig ville ikke jeg valgt passivhus da jeg er skeptisk til fukt i bygningskonstruksjonen. Enig, jeg mener det der er en stor risiko. Anonymous poster hash: 4fc5b...1f5
Trygve81 Skrevet 19. mars 2015 #19 Skrevet 19. mars 2015 Enig, jeg mener det der er en stor risiko. Anonymous poster hash: 4fc5b...1f5 Ditto.
Mazilla Skrevet 19. mars 2015 #20 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Vi bor i passivhus og er fornøyde med det Vi har utvendig elektrisk solskjerming, bruker den stort sett bare på barnerommene om sommeren. Endret 19. mars 2015 av Mazilla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå