Gjest penger!!! Skrevet 16. august 2004 #1 Skrevet 16. august 2004 Skal far være med å betale for skolemateriell som bøker og utstyr til ungen eller går det under bidraget(han ikke betaler) eleven er 16 år gammel. Eller finnes det noen regler for det igjennom trygdekontoret på lik linje med konfirmsajonsutgifter,briller,tannregulering. For på disse tingene skal far være med i alle fall. Bøker å utstyr beløper seg på nesten 6000,-kroner. pluss busskort på 250,-kr i måneden. Bare lurer.
Gjest Far til 2 Skrevet 16. august 2004 #2 Skrevet 16. august 2004 Det finnes regler som tilsier at barnet kan søke om fortsatt støtte til det er 18 år. Kontakt det lokale Trygdekontoret for mer informasjon. Far til 2
Sita Skrevet 16. august 2004 #3 Skrevet 16. august 2004 Synes du skal ta kontakt med trygdekontoret jeg, det finnes regler for det ja, har ei venninne som er oppi det samme nå om dagen
Gjest gjesta Skrevet 17. august 2004 #4 Skrevet 17. august 2004 Utgifter til videregående skole er ikke med i bidragsberegningen så begge foreldrene bør bidra til dette. Jeg tror faktisk ikke at du med loven i hånden kan kreve at den andre part betaler halvparten. Jeg mener det kun er konfirmasjon, briller og tannregulering som man kan kreve deling. Jeg har selv barn på videregående skole. Hun får stipend som dekker skolegangen så jeg ser ingen grunn til at faren skal bidra. Sjekk om barnet ditt får stipend. Lånekassa har en kalkulator på sine nettsider som kan gi deg en pekepinne.
Gjest Poirot Skrevet 17. august 2004 #5 Skrevet 17. august 2004 Videregående (selv om man er over 18) dekkes ihvertfall av barneloven når det gjelder å forsørge barn, såfremt barnet selv ikke tjener egne penger og foreldrene har dårlig råd.
diddi Skrevet 17. august 2004 #6 Skrevet 17. august 2004 Sjekk om barnet kan få stipend fra Lånekassen.
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2004 #7 Skrevet 17. august 2004 Trodde barnet fikk barnebidrag fra far inntil 18? Etter 18 har man ikke krav på mer fra faren. Da er det opp til faren selv om han vil betale bidrag. Da blir i så fall bidraget betalt direkte til barnet. Dette gjelder inntil videregående er avsluttet (barn som fyller 19 jan det året de avslutter videregående). Tror det er slik. Sjekk med trygdekontoret for å være sikker.
Gjest gjesta Skrevet 17. august 2004 #8 Skrevet 17. august 2004 Bidragsplikten varer til barnet er ferdig med videregående skole. Fra barnet er 18 år betales bidrag direkte til h*n. Staten betaler heller ikke bidragsforskudd til barn over 18 år. Det betyr at har ikke samværsforelder bidragsevne så får barnet ikke noe bidrag. Min datter er selv i den situasjonen at hun ikke lenger får noe bidrag fra faren og hun har fortsatt to år igjen på videregående.
jordbær Skrevet 17. august 2004 #9 Skrevet 17. august 2004 Trodde barnet fikk barnebidrag fra far inntil 18? Etter 18 har man ikke krav på mer fra faren. Da er det opp til faren selv om han vil betale bidrag. Da blir i så fall bidraget betalt direkte til barnet. Dette gjelder inntil videregående er avsluttet (barn som fyller 19 jan det året de avslutter videregående). Tror det er slik. Sjekk med trygdekontoret for å være sikker. Joo.. Man kan søke om utvidet bidragstid hos trygdekontoret. Dette kan man ha krav på, hvis man er student. Jeg fikk nesten ett år ekstra med barnetrygd pga. studiene mine.
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2004 #10 Skrevet 17. august 2004 Snakket akuratt med trygdekontoret nå. Skolebøker og utstyr skal dekkes av bidraget. Det kommer ikke under det samme som tannregulering,briller og konfirmasjon. Når ungen er 18 år og går fortsatt på videregående skole,så blir det annerledes. Da kan trygdekontoret komme inn i bildet og pålegge far dette. Da vil det noen mnd før ungen blir 18 bli sendt ut et skriv til begge foreldrene om dette fra trygdekontoret. jaja,da fikk jeg svar på det i alle fall. Med 930,-kr i mnd i barnebidrag så synes jeg det er rart at slike saker ikke blir behovsprøvd. Selv om det er mange foreldre som betaler for ungen sin så finnes det jo de som driter i det også. Og her går det jo liksom utover den som har eneansvaret. Ja vi skal søke om stipend,jeg bare lurte på om far skulle være med alikevel.
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2004 #11 Skrevet 17. august 2004 Neppe, siden det er vg. skole så får de rett på stipend. Før det har de gratis skole.
Gjest Anonymous Skrevet 18. august 2004 #12 Skrevet 18. august 2004 sitat: Utgifter til videregående skole er ikke med i bidragsberegningen så begge foreldrene bør bidra til dette. Jeg tror faktisk ikke at du med loven i hånden kan kreve at den andre part betaler halvparten. Jeg mener det kun er konfirmasjon, briller og tannregulering som man kan kreve deling --- Er dette sant? At en frivillig, ikke-viktig (for andre enn den marginale gruppen svært religiøse) sak som konfirmasjon er omfattet av lovgiving - men ikke VIDEREGÅENDE SKOLE? Herregud...
Gjest gjesta Skrevet 18. august 2004 #13 Skrevet 18. august 2004 Sånn er det bare.... Livet er ikke rettferdig. Størrelsen på stipendet avhenger av foreldrenes inntekt, dvs. der barnet bor, så alle får faktisk ikke stipend. "Urettferdig" blir det også når barnet blir 18 år. Min datter vil ikke få bidrag fra faren fordi han ikke har bidragsevne (les: ikke gidder og jobbe). Hun har fortsatt to år igjen på videregående så jeg har fortsatt forsørgeransvar for henne. Hun vet at venninnen hennes får 2000 i bidrag fra sin faren hver måned. Surt for henne selvfølgelig, men jeg er glad for at jeg faktisk kan gi henne tak over hodet og mat på bordet også etter fylte 18 år. Jeg kjenner kvinner som må ta seg en ekstrajobb for å få ting til å gå rundt når barnet blir 18 år. Det er ganske tøft å miste skatteklasse 2, barnetrygd og barnebidrag på samme tid. Barnet bor som regel fortsatt hjemme pga videregående.
Gjest gjesten Skrevet 19. august 2004 #14 Skrevet 19. august 2004 Hva med å stille krav til barna da?? Min mor var enslig med 3 barn født med 3 års mellomrom. Min far betalte ikke bidrag, og min mor satt heller ikke godt i det for å si det sånn. Men uansett..Fra vi var ferdig med niende jobbet vi hver eneste sommer + at vi jobbet under videregående, noen ettermiddager i uken. Vi bodde heller ikke hjemme når vi gikk på skole, så mine foreldres forsørgelsesbyrde opphørte da vi var 15-16 år gammel... Er du enslig så har barnet ditt som regel krav på stipend. Og det dekker jo ihvertfall skolematriell. Extrajobber syns jeg man burde forvente at barn fra 15 + kan ta. Det har faktisk ingen vondt av, og det samme vil jeg forvente av min sønn når han kommer i den alderen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå