AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #1 Skrevet 13. mars 2015 Hei! Jeg har prøvd å komme i gang med trening og kosthold i flere år nå. Den største grunnen som har gjort at jeg aldri har kommet skikkelig i gang er latskap helt klart, men den andre grunnen er også at jeg til tider får skikkelig dårlige perioder der jeg rett og slett ikke gidder å trene og fokusere på "rett" mat. Det er er svært energikrevende å drive med trening, så da blir det av og til slik at jeg ikke føler jeg har mot eller krefter til å prioritere det noe særlig. Er det slik med dere også? Synes alle andre er så flinke til å gå regelmessig på trening. Får dere aldri perioder (uker,mnd) der dere rett og slett ikke orker? Anonymous poster hash: db0f6...e03 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #2 Skrevet 13. mars 2015 F.eks i dag skulle jeg faktisk på trening, men pga. en stor krangel jeg og samboer hadde i går kveld så mistet jeg hele gnisten på å dra på trening i dag. Jeg vil heller prioritere å fokusere på forholdet og ordne det, fremfor å dra på trening. Er det vanlig? Anonymous poster hash: db0f6...e03
nyher Skrevet 13. mars 2015 #3 Skrevet 13. mars 2015 Da er du vel egentlig ikke så veldig gira på å trene hvis du hele tiden finner på unnskyldninger for å slippe? Sånn er jeg også, så jeg er aktiv de dagene jeg vil, også slapper jeg av de andre dagene 1
Cashbah Skrevet 13. mars 2015 #4 Skrevet 13. mars 2015 Har hatt en veldig "lat" periode nå, fordi jeg har jobbet med eksamen. Men nå er det fullt kjør igjen!
miaw Skrevet 13. mars 2015 #5 Skrevet 13. mars 2015 Jeg ser ikke helt den at det må være enten eller. Altså, enten er du opptatt av trening og kosthold, og bruker masse tid på å planlegge dette, eller så gir du fullstendig f... Det finnes en mellomting. Jeg har helt andre intresser enn trening og kosthold, så jeg gidder ikke å bruke så mye tid på det, men alikevel så passer jeg på å være aktiv hver dag. Av og til så jogger jeg også, det tar bare en times tid. Man får tid til andre ting i tillegg.. Selv om jeg aldri har vært noe kostholdsfrik, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det skal være så tidkrevende å koke litt mer grønnsaker og mindre ris/pasta/potet, og prøve å begrense godisinntaket på helg. Det handler om å ville ta vare på seg selv, ikke at man nødvendigvis er så opptatt av trening og kosthold, for det er ivertfall ikke jeg. 1
Gjest Runforit Skrevet 13. mars 2015 #6 Skrevet 13. mars 2015 Det handler mer om livsstil og balanse. De fleste som en dag bestemmer seg for å trene 7 ganger i uka og leve på kylling og grønnsaker går som oftest på en smell. For min del så startet det med å jogge 3 gange i uka og spise god og næringsrik mat. Jeg nektet meg ikke noe, men holdt meg "ren" fra man-fre og så unnet jeg meg noe ekstra i helgene. Med kontinuitet uke for uke og måned for måned og år etter år og med litt og litt økning med antall joggeøkter og distanser så ble jeg etterhvert en jogger som jogger 7 ganger i uka. Dette har gått over flere år. I dag så er det ikke noe å sprekke på fordi det er livsstilen min. Det er like naturlig for meg å jogge og spise gode matvarer som å puste.
Zouk Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 Hei! Jeg har prøvd å komme i gang med trening og kosthold i flere år nå. Den største grunnen som har gjort at jeg aldri har kommet skikkelig i gang er latskap helt klart, men den andre grunnen er også at jeg til tider får skikkelig dårlige perioder der jeg rett og slett ikke gidder å trene og fokusere på "rett" mat. Det er er svært energikrevende å drive med trening, så da blir det av og til slik at jeg ikke føler jeg har mot eller krefter til å prioritere det noe særlig. Er det slik med dere også? Synes alle andre er så flinke til å gå regelmessig på trening. Får dere aldri perioder (uker,mnd) der dere rett og slett ikke orker? Anonymous poster hash: db0f6...e03 Hvis du opplever at du har lite energi generelt kan jeg skjønne at fokus på trening og mat kan bli for mye for deg. Hvis det å komme gjennom dagen å få gjort akkurat det du må gjøre er et slit er det ikke noe igjen til andre tankevirksomheter. Da er det ikke mat og trening i seg selv om er problemet men uløste ting i hverdagen din, enten praktisk eller følelsesmessig. Sånn har i hvert fall jeg det. Var på trening i dag for første gang på 2 uker. I den perioden har kostholdet gått rett ut vinduet fordi jeg har gått på en følelsesmessig smell, prøvd å takle den med mat selvom jeg vet det ikke funker, gått opp i vekt og føler meg elendig. Nå er det over for denne gang men det vil nok skje igjen selvom jeg jobber aktivt for å lære meg bedre mestringsstrategier. Går sakte. 1
Neeli00 Skrevet 14. mars 2015 #8 Skrevet 14. mars 2015 (endret) Noen er lidenskapelig opptatt av kosthold og trening, andre er ikke det. Dersom man overhodet ikke er det og synes alt som handler om sunn mat er stress, så er sjansen liten for at man plutselig blir fullstendig motsatt - selv om det er mulig. Jeg ser ikke helt hvorfor det er enten eller. Jeg vil ikke si at jeg har "dårlige perioder", men jeg kan ha dårlige dager. Det betyr ikke at det går hånd i hånd med dårlig livsstil. Jeg kan f.eks. dra i et middagsselskap eller i en fest og spise og drikke veldig mye. Da tar jeg en sunn dag dagen etterpå, dersom kroppen er full av mat er jeg sannsynligvis heller ikke veldig sulten. Så over flere dager jevnes kaloriinntaket ut. Man trenger heller ikke dra på treningssenter for å trene - dersom jeg vil få opp pulsen planlegger jeg å gå til en butikk som ligger ganske langt unna, laster ned noe bra musikk og går raskt i et par timer. Dersom du har ok kunnskap om mat, er det ikke veldig energikrevende å passe på at man spiser rett. Du kan finne frem til noen enkle favorittoppskrifter du vet kaloriinnholdet på, og holde deg til dem når du ikke orker finne på noe nytt til middag. Dersom du synes det er et "ork" å spise riktig handler det rett og slett om at du verdsetter den umiddelbare tilfredsstillelsen av usunn mat mer enn formen/kroppen over lengre tid. Endret 14. mars 2015 av Neeli00
Cata Skrevet 14. mars 2015 #9 Skrevet 14. mars 2015 Er det slik med dere også? Synes alle andre er så flinke til å gå regelmessig på trening. Får dere aldri perioder (uker,mnd) der dere rett og slett ikke orker? Anonymous poster hash: db0f6...e03 Jepp, er sånn jeg også. Har vært (eller er?) periodetrener av rang. Årsaken er selvsagt at jeg ikke liker å trene så jeg bruker alle mulige unnskyldninger for å droppe det. Det siste halvannet året tror jeg imidlertid jeg har trent hver eneste uke og jeg håper jeg klarer holde det sånn. Det er nemlig alt for fælt å starte å trene, mye bedre å vedlikeholde... Det ble enklere for meg da jeg sluttet å vente på at jeg skulle synes trening var moro, og bare bestemte meg for å gjøre det. Nå er det etterhvert blitt en vane, så det føles litt feil om det går mange dager uten at jeg får rørt på meg.
Gjest The damned Skrevet 15. mars 2015 #10 Skrevet 15. mars 2015 Er enig med Cata. Jeg synes ikke trening er noe gøy, og brulte mye tid på at jeg skulle finne noe jeg synes er gøy. Men jeg er ikke slik at jeg synes det er spesielt gøy. Har begynt og sluttet mange ganger, men det blir nok bedre tror jeg når jeg begynner å se resultater. Jeg skulle jo gjerne heller ha sittet på sofaen og spist sjokolade hver dag, men må tenke litt på helsa. Har mye overvekt i min familie, så håper det kan være med å motivere meg til å fortsette. Jeg må rett og slett ha en dag hvor jeg får lov til å kose meg, og spise slik at det ikke føles som en diett. Jeg føler meg også bedre i kropp og sinn når jeg trener så noen fordeler er det jo
Cata Skrevet 15. mars 2015 #11 Skrevet 15. mars 2015 Jeg skulle jo gjerne heller ha sittet på sofaen og spist sjokolade hver dag, men må tenke litt på helsa. Har mye overvekt i min familie, så håper det kan være med å motivere meg til å fortsette. Jeg må rett og slett ha en dag hvor jeg får lov til å kose meg, og spise slik at det ikke føles som en diett. Jeg føler meg også bedre i kropp og sinn når jeg trener så noen fordeler er det jo Jeg teller kalorier på harde livet. Først for å gå ned, nå for å holde meg der jeg er. Det har vært en stor hjelp for meg, for nå har jeg kontroll på hva jeg får i meg, og dermed vet jeg når jeg kan tillate meg utskeielser. Eller snarere klarer jeg å holde kontroll på dem jeg har så det ikke får voldsomme konsekvenser for vekt og form. Pleier for øvrig si at jeg hater å trene, men jeg liker effekten . Det er unektelig ganske mye bedre å føle seg i god form sammenliknet med å måtte slepe seg mellom sofa og kjøleskap.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #12 Skrevet 15. mars 2015 Jeg har perioder der jeg ikke trener, men er mer påpassselig med hva jeg spiser. Å ikke kjøpe godterier er enkelt, å trene er mer styr. Så det har gått et halvt år der jeg ikke ha trent. Men jeg har spist så lite at jeg har gått noen kg ned i vekt alikevel. Anonymous poster hash: d6abc...fee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå