AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #1 Skrevet 13. mars 2015 Hei, Jeg og min mann (begge 26 år) har nettopp kjøpt oss hus. Vi har veldig lyst til å få barn om et år eller to, og har bestemt oss for å betale mest mulig ned på lånet før den tid. Vi skal altså prøve å betale ned så mye som mulig pr. måned. Er det lurt? Jeg tenker at vi trenger vel å ha en del sparepenger når vi får barn, så kanskje det beste er å sette dem på en sparekonto? Innskudd på sparekontoen er 2,1, mens renten på lånet er 2,9. Så jeg ser jo at vi sparer mest ved å betale ned lånet, men vi trenger vel å ha en del penger tilgjengelig når vi får en baby? Noen med erfaring som kan gi oss noen tips? Anonymous poster hash: fbe06...bd0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #2 Skrevet 13. mars 2015 Vel da trengs det litt mer info. Har dere en buffer nå? I så fall, hvor mye? Har dere noe gjeld utenom boliglån? Hvor mye er boliglånet på? Anonymous poster hash: afe86...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #3 Skrevet 13. mars 2015 Hei, Begge har studielån. Boliglånet er på 2,1 millioner. Vi har en buffet på 50.000 kroner. Anonymous poster hash: fbe06...bd0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #4 Skrevet 15. mars 2015 Ingen som har erfaring? Anonymous poster hash: fbe06...bd0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #5 Skrevet 15. mars 2015 Hva er verdi på boligen? Legg litt mer på bufferen, en tommelfingerregel er å ha tre månedsinntekter satt til side. Utover det kan dere betale tilbake på lånet. Anonymous poster hash: afe86...dd8
Puny Skrevet 15. mars 2015 #6 Skrevet 15. mars 2015 Har dere bil? i så tilfelle ville jeg økt bufferen litt, og så kan dere jo spare litt spesifikt til barneutgifter etv...? Ellers ville jeg nok prioritert lånet altså, nettopp pga. det regnestykket du satt opp i HI...
Gjest Blondie65 Skrevet 15. mars 2015 #7 Skrevet 15. mars 2015 Jeg ville betalt ned på lån og spart opp en buffer samtidig. Å betale ned til under 60 % av boligens verdi gir en svært god forsikring mot renteøkning og eventuelle markedsendringer. Sett sparemål også, f.eks at dere skal nå tre månedslønner på et år og spar deretter.
nojac Skrevet 15. mars 2015 #8 Skrevet 15. mars 2015 Skaff dere en sparekonto med bedre rente enn den dere har, F eks yABank eller BlueStep. Jeg ville ha valgt en større buffer enn den dere nå har før jeg prioriterte nedbetaling av lånet. Alltid mer styr hvis dere plutselig trenger mer penger og må begynne med ekstralån/refinansiering Hvis dere allerede er nede på 2,9 % effektivt er det neppe noe å hente ved å betale ned ekstra på lånet. Tvert imot har jo mange banker høyere rente på lån under 2 mill.
helenaa Skrevet 15. mars 2015 #9 Skrevet 15. mars 2015 Hvis dere begge har faste jobber, ligger dere greit an i forhold til barnerelaterte utgifter. Babyer koster ikke særlig mye, og hvis man fordeler noen av de aller største utgiftene på flere mnd, trenger man ikke ha så mye oppspart. (vogn og bilstol kan være dyrt. Men ellers kan man få ting dyrt eller billig, avhengig av hvilke krav og forventninger man har. Det er dessuten tilbud på barneting hele tiden, så hvis man følger med under svangerskapet, kan man sikre seg mange godbiter). Dere kan trenge en buffer dersom dere kommer i en situasjon der dere ikke kan begynne å jobbe etter permisjon fordi dere ikke får barnehage. Hvis dere bor et sted med full dekning, har dere lite å frykte her. (Vi måtte klare oss på en lønning i 4 mnd, og da var det greit å ha litt ekstra) Jeg ville derfor betalt ned på lånet nå. Når graviditeten er i boks, kan dere begynne å spare litt. Og kikke i tilbudsavisene... 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #10 Skrevet 16. mars 2015 Tar denne som anonym. Min økonomi: 750 000,- i inntekt, veldig variabel da jeg tilbys mye overtid. 1 200 000,- i boliglån 400 000,- på sparekonto Ble permittert i vinter, da var det plutselig veldig betryggende å ha en fet sparekonto fremfor et noe mindre boliglån. Anonymous poster hash: 012ee...167
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #11 Skrevet 16. mars 2015 Jeg er enig med blondie, betal ned til 60% av lånet, og så intensiver sparingen etter det. Men på en annen side er ikke 50k en stor buffer, så for en mellomperiode ville jeg spart opp til ihvertfall 100k for så å prioritere huslån. Anonymous poster hash: 23632...e5e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå