Gå til innhold

Sykemeldt, avsluttet vikariat, Nav..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sykemeldt omkring midten av januar på grunn av svangerskapsplager. Gikk da i et vikariat som gikk ut 15. februar. Har levert den første sykemeldingen til arbeidsgiver og den neste til NAV, som avtalt. Har alltid hatt forskuddslønn på jobb, så fikk halv lønn (fram til 15, feb) utbetalt 12. feb. Arbeidsgiver har sendt inn inntektsopplysningskjema til NAV. På grunn av halv lønnsutbetaling sliter jeg litt nå som det er én måned siden sist utbetaling, har regninger å betale, jeg også. Har snakket med NAV flere ganger om når de kan utbetale sykepengene, men de sier hver gang "fortløpende, så snart som mulig, ikke stress". Vel, nå ER jeg stresset. Utbetaler de alt etterskuddsvis, altså sykelønn for februar i mars? Har lest at utbetalingsdatoen er "i slutten av måneden", men jeg kan ikke vente to uker til!

Og, skal ikke feriepenger fra arbeidsgiver utbetales ved arbeidsforholdets slutt? Jeg tenkte kanskje de kom i mars siden jeg ikke fikk de på siste utbetaling i februar, men ingenting.. Har spurt sjefen og hun skulle sjekke det opp, men det tar jo sånn TID!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på nav sine sider og sjekk utbetalinger stønad. Tror de betaler i slutten av mnd når det gjelder sykepenger.

Skrevet

Gå på nav sine sider og sjekk utbetalinger stønad. Tror de betaler i slutten av mnd når det gjelder sykepenger.

Ja, jeg har skrevet at jeg har sjekket utbetalingsdatoene, men er det etterskuddsvis; altså sykelønn for februar utbetales i slutten av mars?

NAV selv klarer jo ikke å svare meg, så må nesten sjekke om noen andre vet/har erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har skrevet at jeg har sjekket utbetalingsdatoene, men er det etterskuddsvis; altså sykelønn for februar utbetales i slutten av mars?

NAV selv klarer jo ikke å svare meg, så må nesten sjekke om noen andre vet/har erfaring.

Går du sykemeldt over en lenger periode vil sykepenger utbetales i slutten av måneden, dvs betaling for den måneden du er i. Sykepenger for februar utbetales i slutten av februar, ikke mars.

Men siden du ikke har fått din første utbetaling ennå kan det virke som NAV ikke er ferdig med saksbehandlingen sin. Det kan ta tid dessverre, du må bare fortsette å mase.

Men når vedtak er fattet så utbetaler de det du skal ha uavhengig av dato. Så blir vedtak fattet f.eks. 7. i måneden, kommer pengene rett etter.

Knotete forklart, beklager, men håper du skjønner hva jeg mener 😃

Anonymous poster hash: 4ae6f...3ed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får mine sykepenger 22. Ikke at det hjelper så mye for deg, hvis du er blakk. Men det er bare en uke til, isteden for to :)

Sånn, hvis alt er i orden hos NAV såklart.

Anonymous poster hash: 560b4...95d
AnonymBruker
Skrevet

Følger med her, jeg vil få 16 dager utbetalt fra vikarbyrået, og skal ha resterende dager av NAV for mars grunnet sykemelding. Jeg tok det som en selvfølge at jeg får sykepengene av NAV innen mars, men ble jo litt skremt når jeg leser din problemstilling TS.. jeg har og regninger/husleie som skal betales.

Litt på siden men, er det noen som vet hva som skjer med sykepengene når vikarkontrakt-perioden er over, og man fremdeles er sykemeldt? Nå har jeg 100% sykelønn.

Anonymous poster hash: ffdf0...dfb
AnonymBruker
Skrevet

Ingen her som bufferkonto å ta av mens man venter? Å en måned burde jo være minstekrav

Anonymous poster hash: 4e51d...648

• Liker 4
Gjest Aella
Skrevet (endret)

Skal ikke feriepenger fra arbeidsgiver utbetales ved arbeidsforholdets slutt? Jeg tenkte kanskje de kom i mars siden jeg ikke fikk de på siste utbetaling i februar, men ingenting.. Har spurt sjefen og hun skulle sjekke det opp, men det tar jo sånn TID!

Arbeidsgiver pleier ikke å fremskynde utbetaling av feriepenger når en arbeidstaker slutter, de pleier å få utbetalt feriepenger samtidig med de andre arbeidstakerne, i min nåværende og tidligere jobber pleier dette å skje i juni. Men det er jo bare å ta en telefon om du kan få det utbetalt nå, er ikke verre enn det :D

Endret av Aella
Skrevet

Ingen her som bufferkonto å ta av mens man venter? Å en måned burde jo være minstekrav

Det er ikke totalt krise enda, har penger både på sparekonto og BSU, men vil nødig bruke av de kontoene uten at det er helt nødvendig.

Tusen takk for svar fra dere andre, får smøre meg med litt tålmodighet.

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver pleier ikke å fremskynde utbetaling av feriepenger når en arbeidstaker slutter, de pleier å få utbetalt feriepenger samtidig med de andre arbeidstakerne, i min nåværende og tidligere jobber pleier dette å skje i juni. Men det er jo bare å ta en telefon om du kan få det utbetalt nå, er ikke verre enn det :D

Loven er klar på at man skal ha utbetalt opptjente feriepenger med siste lønn, så det du sier stemmer rett og slett ikke.

Anonymous poster hash: eb10c...2f8

• Liker 3
Gjest Aella
Skrevet (endret)

Loven er klar på at man skal ha utbetalt opptjente feriepenger med siste lønn, så det du sier stemmer rett og slett ikke.

Anonymous poster hash: eb10c...2f8

Les "pleier" i første setning. Sier ikke at det er sånn for alle, men i mine tilfeller så har det vært det. Jeg har aldri skrevet at dette er en lov eller regel. Mest sannsynlig er det slik jeg beskrev det også for TS, siden hun ikke har fått feriepengene sine enda, nettopp fordi de fleste feriepengene blir automatisk utbetalt på en bestemt dato. Som jeg også sa, så er det ikke verre enn å ta en telefon å be dem overføre med en gang. De har selvsagt ikke lov å holde igjen pengene om man ber om de, men ber man ikke om de så har jeg opplevd at de ikke kommer før datoen på utbetaling av feriepengene.

Isteden for å prakke ned på meg så kan du jo heller kanskje henvise loven og paragrafen til TS, slik at hun har noe å gå etter?

Endret av Aella
Skrevet

Arbeisgiver kan bare betale ut en lønn pr kalenderår (ferielønn) uten å trekke skatt. Tror derfor det er normalt avtale å vente med feriepengeutbetaling til året etter. Ser forøvrig at arbeidstilsynet skriver at feriepenger skal utbetales sammen med siste lønning:

Http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Skrevet

Snakka med Nav i dag, igjen, og nå sa de plutselig at sykelønna for februar var klar til utbetaling i morgen kveld - til arbeidsgiver! De sier de ikke har fått beskjed fra arbeidsgiver om at sykelønn ikke skal refunderes de lengre (den ble refundert tidligere, men nå har jeg sluttet i jobben min, så sykelønna skal selvsagt til meg). Ga så beskjed til sjefen om at de måtte gi beskjed til Nav om dette, men de sier de har gjort sitt og ikke skal gjøre mer i denne saken.

Gud, nå blir jeg sur snart.

• 2 uker senere...
Skrevet

Fremdeles ingen penger. Sykelønna har blitt utbetalt til arbeidsgiver som jeg ikke lengre jobber for. Faens system! :ler:

Gjest Phoenix
Skrevet

Fremdeles ingen penger. Sykelønna har blitt utbetalt til arbeidsgiver som jeg ikke lengre jobber for. Faens system! :ler:

Ring sjefen. Forklar at lønnen for februar er gått til dem og spør om de kan sende deg pengene istedenfor å lage ett helvete med NAV.

Gjest Phoenix
Skrevet

Snakka med Nav i dag, igjen, og nå sa de plutselig at sykelønna for februar var klar til utbetaling i morgen kveld - til arbeidsgiver! De sier de ikke har fått beskjed fra arbeidsgiver om at sykelønn ikke skal refunderes de lengre (den ble refundert tidligere, men nå har jeg sluttet i jobben min, så sykelønna skal selvsagt til meg). Ga så beskjed til sjefen om at de måtte gi beskjed til Nav om dette, men de sier de har gjort sitt og ikke skal gjøre mer i denne saken.

Gud, nå blir jeg sur snart.

Det betyr at du har havnet i... arbeidsgiver refunderer bunken og dermed ikke blitt prioritert fordi at arbeidsgiver ikke har oppgitt at du har slutt hos dem og at de ikke skal ha refundert lønnen din mer. (Evt. så har NAV surret og glemt å føre på datoen at du har sluttet så dermed fyker pengene rett til arbeidsgiver men dette kan NAV sjekke om du får tak i noen på Forvaltning der du bor, som i seg selv er en utfordring for du må forbi kundesenteret)

AnonymBruker
Skrevet

Noen gang slått deg at ikke alle har den luksusen. Spesielt ikke vikarer.

Anonymous poster hash: 6228b...119

Skrevet

Ring sjefen. Forklar at lønnen for februar er gått til dem og spør om de kan sende deg pengene istedenfor å lage ett helvete med NAV.

Takk for svar.

Jeg har snakka med sjefen flere ganger, men hun sier bare at hun ikke har tilgang på opplysningene mine lengre og at jeg ikke er i noen systemer og piss. Jobba i en av Norges største bedrifter med fryktelig mange ansatte så ser for meg at dette ikke blir noen enkel sak. Hun jeg snakka med på NAV som fortalte med at lønna hadde blitt utbetalt til arbeidsgiver hørtes rimelig motløs ut når jeg sa navnet på arbeidsgiver. :ler:

Jeg gir opp snart, har ringt NAV flere ganger, men får bare forskjellige forklaringer og spørsmål og råd hver gang - "dette ordner seg!" går igjen veldig ofte. Jeg ser det. Venter enda på sykelønn fra februar. Sykemelding for mars er også levert for en evighet siden, men ikke fått noe for mars heller.

AnonymBruker
Skrevet

Har du lest hva ts skriver? Hun har tatt kontakt med arbeidsgiver. Og hvorfor tar du det som gitt at hun lager et helvete?

Gjest Phoenix
Skrevet

Har du lest hva ts skriver? Hun har tatt kontakt med arbeidsgiver. Og hvorfor tar du det som gitt at hun lager et helvete?

NAV kommer til å lage ett helvete. Fremtidige utbetalinger blir stoppet fram til de får refusjonen fra arbeidsgiver blant annet og det er vanligvis noe som tar tid i mens må TS sitte der uten en krone. Det er ofte enklere at arbeidsgiver sender ut resterende beløp, tar kortere tid, mindre komplikasjoner osv. enn at NAV skal begynne med tilbakekreving

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...