Gå til innhold

ha den gamle bilen - eller kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si jeg er 20 år. Har en bil fra 2002 som har gått cirka 120 000 mil (eller var det km? husker ikke..) Akkurat nå så har jeg bare ansvarsforsikring.

Viss jeg kjøper en litt nyere bil, kanskje fra 2010+ så må jeg vel ha kaskoforsikring og sånt? noe som kan bli ganske dyrt når man er under 23 (eller om det var 25...)

Men på den annen side så vil jo bilen som jeg har nå sikkert bare bli masse utgifter til reparasjoner framover, selvom den har gått ganske lite?

Jeg har ikke noe behov for en nyere/dyrere bil bare for å ha det. Jeg tenker mest på hva som faktisk lønner seg økonomisk i lengden?

bare spør viss det er noe jeg ikke har forklart godt nok :)

Anonymous poster hash: cc62e...a9b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å legge til at den kosta 35 000. Og siste eu-kontroll måtte jeg ta reparasjoner for ca 10 000 kr.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt bilforsikring, men det lønner seg absolutt å spare opp bonus på en gammel bil med kun ansvarsforsikring. Da blir neste bil billigere for deg å forsikre selv om du da velger full kasko. (Lav bonus = dyrere forsikring.) Du er fri til å velge hva slags forsikring du vil ha selv om du velger deg en nyere bil. Det som skiller dem (i korte trekk) er at du ved full kasko får dekt selvforskyldte skader på egen bil. Derfor velger man som regel å ha det når bilen er verdt mye.

Med gamle biler må man sette seg en grense for når det er stopp med å påkoste mer penger på reparasjoner. Normalt vedlikehold og utbytte av slitedeler er jo noe en må forvente å påkoste. Jeg fikk også en like dyr regning som deg sist, men da bytta jeg bremseskiver, dempere, olje ++ Dette er jo sånt som en må forvente etter hvert. Men til gjengjeld er det jo lenge til neste gang en må bytte ut de samme delene.

Skrevet

Selv har jeg en japansk bil fra 1997. Den ble gått godt over i 2012. Skiftet alt som var dyrt på den. Registerreim mm. Har ikke hatt noen utgifter på den siden da, annet enn til bensin, olje, oljeskift og skiftet filtre. Jeg kjører lite.

Synes du bør vurdere hvor stort behov du har for bil. Kjøring til og fra jobb kan være en faktor for å bytte bil.

Hvis du kjøper en såpass ny bil, hadde jeg ikke hatt råd til å la være å ha kasko på den.

Kan du ha den til du passerer "lavalder" for dyr forsikring, ville jeg anbefalt deg og ventet med å bytte bil.

Skrevet (endret)

Har ei eldgammel kjerre som knapt fungerer, er et slit og et ork... Sukk bare jeg hadde en rik ektemann, så kanskje jeg kunne fått sitte på en med fin bil... Ville kanskje følt meg mer verdig da...

Endret av Cowboy Lotte
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt bilforsikring, men det lønner seg absolutt å spare opp bonus på en gammel bil med kun ansvarsforsikring. Da blir neste bil billigere for deg å forsikre selv om du da velger full kasko. (Lav bonus = dyrere forsikring.) Du er fri til å velge hva slags forsikring du vil ha selv om du velger deg en nyere bil. Det som skiller dem (i korte trekk) er at du ved full kasko får dekt selvforskyldte skader på egen bil. Derfor velger man som regel å ha det når bilen er verdt mye.

Med gamle biler må man sette seg en grense for når det er stopp med å påkoste mer penger på reparasjoner. Normalt vedlikehold og utbytte av slitedeler er jo noe en må forvente å påkoste. Jeg fikk også en like dyr regning som deg sist, men da bytta jeg bremseskiver, dempere, olje ++ Dette er jo sånt som en må forvente etter hvert. Men til gjengjeld er det jo lenge til neste gang en må bytte ut de samme delene.

Når man har billån forlanger ofte banken at man har fullkasko forsikring, om man har sikkerhet i bilen.

• Liker 1
Skrevet

Når man har billån forlanger ofte banken at man har fullkasko forsikring, om man har sikkerhet i bilen.

Du har selvsagt helt rett. Jeg tenkte ikke over delen som har med bank og lån å gjøre. Så TS, dersom du kjøper cash kontant, da kan du velge helt selv ;)

AnonymBruker
Skrevet

Du har selvsagt helt rett. Jeg tenkte ikke over delen som har med bank og lån å gjøre. Så TS, dersom du kjøper cash kontant, da kan du velge helt selv ;)

Men da bør du vel også legge til at det er veldig dumt å ikke ha kasko på en dyr bil...

Anonymous poster hash: a79e3...cf5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da tror jeg jeg velger å vente med ny bil. Akkurat nå så har jeg bare 30% bonus (mulig det blir 40 dette året da) Og i tillegg så kjører jeg nesten aldri uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Lån med sikkerhet i bil er ikke noen god idé. Dårlige vilkår.

Spar først kjøp efterpå.

Anonymous poster hash: 7edb5...2b0

Skrevet

Vi har bil med lån og fullkasko.

Rent økonomisk hadde det for oss vært mest lønnsomt å hatt en bil til 35.000 kr uten lån med ansvar og beregnet å bruke en del penger på reparasjoner.

Betaler på bilen vi har idag

4000kr i mnd i lån = 48.000 kr i året

6500 kr i året med fullkasko

Tilsammen 54.500 kr.

Har også en bil uten lån med kun ansvar, hvor vi betaler 1500 kr i året.

Altså kunne vi brukt 53.000 kr i året på reprasjoner på en bil uten lån før vi var på samme pris som idag.

• Liker 2
Skrevet

Men da bør du vel også legge til at det er veldig dumt å ikke ha kasko på en dyr bil...

Anonymous poster hash: a79e3...cf5

Seriøst?! Det kan man vel lese ut av det jeg skrev: "Det som skiller dem (i korte trekk) er at du ved full kasko får dekt selvforskyldte skader på egen bil. Derfor velger man som regel å ha det når bilen er verdt mye."

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det for en bil? De fleste biler fra 2002 kommer nok til å gå i det uendelige, veldig billig. Vi har en 2002 Honda og en 2002 Toyota. Service annet hvert år, ellers ingen kostnader utenom dette med årsavgift, forsikring osv. Kjører 16-17000km per bil i året. Kapitalkostnaden er lav da vi kjøpte de veldig billig.

Rent økonomisk hadde det vært total idioti å kjøpe en nyere bil. Pengene som hadde gått med på det tilsvarer en skikkelig familieferie i året.

Men...så er det tryggheten da. En ny bil er vesentlig tryggere enn en 13 år gammel en. Det har vi jo med oss. Men for tiden bruker vi de pengene vi sparer på bil på ferier og ekstra nedbetaling av lån. Ser ut til at vi blir gjeldsfrie om åtte år - og huseiere. Istdf at banken eier kåka...

Anonymous poster hash: 58e05...0d5

• Liker 1
Skrevet

Da tror jeg jeg velger å vente med ny bil. Akkurat nå så har jeg bare 30% bonus (mulig det blir 40 dette året da) Og i tillegg så kjører jeg nesten aldri uansett.

Siden du kjører lite ville jeg heller ha ventet med å kjøpe nyere bil, og satset på at den gamle holder en stund.

• Liker 2
Skrevet

Lån med sikkerhet i bil er ikke noen god idé. Dårlige vilkår.

Spar først kjøp efterpå.

Anonymous poster hash: 7edb5...2b0

Ikke alle som har den økonomiske muligheten til å gjøre dette.

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke råd til å kjøpe bil med sparepenger kjøper du for dyr bil.

Anonymous poster hash: fa7b6...e03

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke bare si sånt på Kvinneguiden. Det du skal gjøre er å skrive:

"Her er den store hemmeligheten bak bilkjøpet som ekspertene sier du må kunne!"

Så klikker du på lenken og gjemmer det fine poenget ditt i en lang, innholdsfri tekst med masse lenker til annen egenprodusert møll. Og bilder. Stockphotos av sinte damer, glade damer, menn som spiser jordbær, og en bulket bil.

Sånn gjør man det i 2015.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Anonymous poster hash: fa7b6...e03

Tullpreik.

HVa skal man gjøre de første månedene man trenger bil til jobben men ikke har kapital da?

Eller at man har fått jobb, men må bytte ut poloen med en varebil for å kunne utføre jobben...

Finnes ingen fasit på dette.

Endret av AndreasBR
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle som har den økonomiske muligheten til å gjøre dette.

Har man ikke økonomisk mulighet til å spare penger så har man heller ikke økonomisk mulighet til å betale ned på billånet.

TS, jeg ville beholdt den gamle bilen (jaja, gammel og gammel, mine to biler er fra -96 og -97 og går fint enda, litt småreparasjoner i ny og ne, men langt billigere enn nybil) på ubestemt tid, og heller byttet den ut når den plutselig krever en reparasjon som er så stor at det ikke lønner seg. I mellomtiden ville jeg satt av 500-1000 kr på en egen sparekonto til bil hver måned - av dette ville jeg brukt til mindre reparasjoner på bilen, og når den ryker fullstendig har du litt egenkapital i boks til ny bil når du trenger det.

Anonymous poster hash: 8cd6b...f49

• Liker 2
Skrevet

Har man ikke økonomisk mulighet til å spare penger så har man heller ikke økonomisk mulighet til å betale ned på billånet.

TS, jeg ville beholdt den gamle bilen (jaja, gammel og gammel, mine to biler er fra -96 og -97 og går fint enda, litt småreparasjoner i ny og ne, men langt billigere enn nybil) på ubestemt tid, og heller byttet den ut når den plutselig krever en reparasjon som er så stor at det ikke lønner seg. I mellomtiden ville jeg satt av 500-1000 kr på en egen sparekonto til bil hver måned - av dette ville jeg brukt til mindre reparasjoner på bilen, og når den ryker fullstendig har du litt egenkapital i boks til ny bil når du trenger det.

Anonymous poster hash: 8cd6b...f49

Hva om man ikke kan spare fordi man har billån?

Når er den reperasjonen da? Om du må fikse 10 ting til 1000-1500 kroner per stykk, var det ikke da på tide å bytte for 10 reperasjoner siden? Service er en ting, men reperasjoner?

Da er det bare å bytte. Eneste grunnen til at jeg har min er at det er slitedeler jeg måtte bytte, og turboen gikk på forsikringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...