Gå til innhold

Barn som er litt "hjelpeløse" og overbeskyttet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn på snart 9 og 12 år.

Jeg er skilt , og har barna halvparten av tiden.

Jeg ønsker å gjøre de mer selvstendige, for det blir sydd veldige puter på andre siden.

Jeg får ikke lov til å la de være alene hjemme. Jeg prøvde en kveld i noen timer, men da fikk jeg huden full ved neste overlevering.

Ungene klarer seg fint selv , men blir litt "hjelpesløse".. De kan også krangle litt med hverandre.

Spørsmålet mitt er: Hvordan kan jeg klare å påvirke dem positivt med tanke på å klare seg litt mer selv, smøre/spise mat, stå opp selv, gjøre lekser uten masse mas, ta ansvar for å rydde opp sitt eget rot, og det å kunne være litt alene hjemme. (de er ikke engang alene etter skolen)

Hvordan er deres barn på denne alderen?

Trenger noen tips og råd. Tusen takk!

Anonymous poster hash: f2cc6...7ee
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan egentlig forstå at den andre forelderen syns det er unødvendig at barna skal være alene hjemme, hvertfall på kvelden, når du ikke har dem fult. Jeg likte ikke å være hjemme alene på kvelden på den alderen, selv om søsken også var hjemme. Det med å stå opp selv og ta ansvar for lekser er kanskje litt tidlig for en på 9. Sånt kommer veldig an på personligheten også:)

Mtp å smøre seg mat og slike enklere ting, kan dere jo gjøre det sammen i starten, og gi mer og mer selvstendige oppgaver. Men at så unge barn skal ha ansvar for slike ting uten å "få beskjed" er kanskje litt i overkant å forlange.

Anonymous poster hash: 5ecc3...27e

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer av seg selv med trygghet. Jobb heller med å gjøre dem trygge og selvsikkre, og la em vokse på små økninger i ansvar og frihet.

Om du kaster dem rett ut på dypt vann, motarbeider du bare det langsiktige målet.

Anonymous poster hash: ec714...46b

AnonymBruker
Skrevet

Blir barn som har skilte foreldre mindre selvstendige? Vet av et barn som er 10-11 år som mor duller med 24/7. Barnet tåler ikke å snuble uten at det blir hylgrining, trenger ikke få sår eller noe hylgrining blir det likevel. Barnet er pysete når det gjelder alt. Er han med på fotball og noen dribler han eller han får en ball på leggen - hylgrining og løper til mamman. Mamman løfter han opp, bærer han rundt og trøster. Barnet slipper å rydde etter seg, sko og jakke blir slengt på gulvet og mor plukker opp, han får alltid maten servert på stua der han kan se tv eller spille på ipad samtidig med måltidet. Aldri et krav om at han må smøre en brødskive eller hente drikke selv.

Anonymous poster hash: 7356e...890

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...