Gå til innhold

Beise eller olje terrasse? Pallesofa og andre utemøbler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har terrassen min stått ubehandlet i et års tid, spørsmålet nå er; beis eller olje? Hører også noen sier at man ikke trenger å behandle den, stemmer det? Hadde vært fantastisk å slippe! Men hvis man først må, hva er best? Beis varer vel lenger enn olje, men er kanskje vanskeligere å få fint? Bor i Oslo, så været er varierende, og terrassen er på hele 40 kvm.

Skal også male rekkverket rundt + levegger på begge sider, anbefales vanlig maling der, eller kan man beise her også? Er vel mest vanlig å ha rekkverket i samme farge som "listene" på resten av huset, men jeg går for det som er minst krevende å gjøre kjenner jeg.

Har en pallesofa stående på verandaen, denne skal også behandles. Kan jeg bruke samme beis/olje på den eller må den males? Tenker å gjøre det for at den ikke skal råtne.

Har også et splitter nytt ubehandlet furubord jeg tenkte å ha på terrassen, hvordan bør jeg behandle dette?

Skal stikke å spørre i en fargehandel altså, bare greit å høre sånn noenlunde hva folk har gjort før meg :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva du enn gjør: ikke mal! :fnise:

VI kjøpte et hus for noen år siden, der de forrige eierne hadde malt absolutt alt. Terrassebord, mur rundt huset, smijernsrekkverk, verandakasser, takrenne og mur. Et par vintere, og det ser f**en ikke ut. Avskallet, misfarget og stygt. Og alt må skrapes og males på nytt (vi kommer til å skifte terrassebordene, rett og slett). Det er sikkert fint for de som liker å stå utendørs og pusle på sommerstid, men virkelig ikke å anbefale ellers.

Jeg ville stukket innom en faghandel og bedt om enklest mulige og mest varige løsning.

Anonymous poster hash: 1bc34...503
Skrevet

Hva du enn gjør: ikke mal! :fnise:

VI kjøpte et hus for noen år siden, der de forrige eierne hadde malt absolutt alt. Terrassebord, mur rundt huset, smijernsrekkverk, verandakasser, takrenne og mur. Et par vintere, og det ser f**en ikke ut. Avskallet, misfarget og stygt. Og alt må skrapes og males på nytt (vi kommer til å skifte terrassebordene, rett og slett). Det er sikkert fint for de som liker å stå utendørs og pusle på sommerstid, men virkelig ikke å anbefale ellers.

Jeg ville stukket innom en faghandel og bedt om enklest mulige og mest varige løsning.

Anonymous poster hash: 1bc34...503

Ingen planer om å male nei, kan se for meg at det ser forferdelig ut når det begynner å flasse av! Huff, stakkars dere. Jeg googler som bare det her nå og finner ut at den ifølge Sintef Byggforsk kan stå ubehandlet og bare vaskes et par ganger i året, det er jo i såfall fantastisk. Den har en litt grå patina som jeg liker så :)

Rekkverket fikk jeg maling til av borettslaget, hurra! Penger spart :)

Pallene er jeg derimot fortsatt usikker på.

Skrevet

Hver vår vasker jeg terrassen og går over den med olje, gjerne gylden.

Beis kan også flasse, og det er ikke lett å bytte farge hvis du først har beiset.

Jeg har ca 60 m2 terrasse, og når jeg bruker rulle til å påføre olje går det kjapt unna, og jeg syns terrassen blir penere å se på når den er oljet.

AnonymBruker
Skrevet

Da har terrassen min stått ubehandlet i et års tid, spørsmålet nå er; beis eller olje? Hører også noen sier at man ikke trenger å behandle den, stemmer det? Hadde vært fantastisk å slippe! Men hvis man først må, hva er best? Beis varer vel lenger enn olje, men er kanskje vanskeligere å få fint? Bor i Oslo, så været er varierende, og terrassen er på hele 40 kvm.

Skal også male rekkverket rundt + levegger på begge sider, anbefales vanlig maling der, eller kan man beise her også? Er vel mest vanlig å ha rekkverket i samme farge som "listene" på resten av huset, men jeg går for det som er minst krevende å gjøre kjenner jeg.

Har en pallesofa stående på verandaen, denne skal også behandles. Kan jeg bruke samme beis/olje på den eller må den males? Tenker å gjøre det for at den ikke skal råtne.

Har også et splitter nytt ubehandlet furubord jeg tenkte å ha på terrassen, hvordan bør jeg behandle dette?

Skal stikke å spørre i en fargehandel altså, bare greit å høre sånn noenlunde hva folk har gjort før meg :)

Pallesofa?

I 2015?

Anonymous poster hash: e281c...c9f

Gjest Kritt
Skrevet

Tillåter meg å henge på et terrassespørsmål:

Vi har terrasse av kebony, som skal være vedlikeholdsfritt. Imidlertid har bordene vært litt flisete, og jeg har fått fliser i føttene flere ganger når jeg har gått barbent. For å bøte på dette oljet jeg terrassen for et par år siden, men det gjorde ingen forskjell. Noen som vet hvordan man kan begrense flising, uten å måtte slipe hele terrassen??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...