Filippa90 Skrevet 13. mars 2015 #1 Skrevet 13. mars 2015 Da har terrassen min stått ubehandlet i et års tid, spørsmålet nå er; beis eller olje? Hører også noen sier at man ikke trenger å behandle den, stemmer det? Hadde vært fantastisk å slippe! Men hvis man først må, hva er best? Beis varer vel lenger enn olje, men er kanskje vanskeligere å få fint? Bor i Oslo, så været er varierende, og terrassen er på hele 40 kvm. Skal også male rekkverket rundt + levegger på begge sider, anbefales vanlig maling der, eller kan man beise her også? Er vel mest vanlig å ha rekkverket i samme farge som "listene" på resten av huset, men jeg går for det som er minst krevende å gjøre kjenner jeg. Har en pallesofa stående på verandaen, denne skal også behandles. Kan jeg bruke samme beis/olje på den eller må den males? Tenker å gjøre det for at den ikke skal råtne. Har også et splitter nytt ubehandlet furubord jeg tenkte å ha på terrassen, hvordan bør jeg behandle dette? Skal stikke å spørre i en fargehandel altså, bare greit å høre sånn noenlunde hva folk har gjort før meg
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #2 Skrevet 13. mars 2015 Hva du enn gjør: ikke mal! VI kjøpte et hus for noen år siden, der de forrige eierne hadde malt absolutt alt. Terrassebord, mur rundt huset, smijernsrekkverk, verandakasser, takrenne og mur. Et par vintere, og det ser f**en ikke ut. Avskallet, misfarget og stygt. Og alt må skrapes og males på nytt (vi kommer til å skifte terrassebordene, rett og slett). Det er sikkert fint for de som liker å stå utendørs og pusle på sommerstid, men virkelig ikke å anbefale ellers. Jeg ville stukket innom en faghandel og bedt om enklest mulige og mest varige løsning. Anonymous poster hash: 1bc34...503
Filippa90 Skrevet 13. mars 2015 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2015 Hva du enn gjør: ikke mal! VI kjøpte et hus for noen år siden, der de forrige eierne hadde malt absolutt alt. Terrassebord, mur rundt huset, smijernsrekkverk, verandakasser, takrenne og mur. Et par vintere, og det ser f**en ikke ut. Avskallet, misfarget og stygt. Og alt må skrapes og males på nytt (vi kommer til å skifte terrassebordene, rett og slett). Det er sikkert fint for de som liker å stå utendørs og pusle på sommerstid, men virkelig ikke å anbefale ellers. Jeg ville stukket innom en faghandel og bedt om enklest mulige og mest varige løsning. Anonymous poster hash: 1bc34...503 Ingen planer om å male nei, kan se for meg at det ser forferdelig ut når det begynner å flasse av! Huff, stakkars dere. Jeg googler som bare det her nå og finner ut at den ifølge Sintef Byggforsk kan stå ubehandlet og bare vaskes et par ganger i året, det er jo i såfall fantastisk. Den har en litt grå patina som jeg liker så Rekkverket fikk jeg maling til av borettslaget, hurra! Penger spart Pallene er jeg derimot fortsatt usikker på.
Brunhilde Skrevet 15. mars 2015 #4 Skrevet 15. mars 2015 Hver vår vasker jeg terrassen og går over den med olje, gjerne gylden. Beis kan også flasse, og det er ikke lett å bytte farge hvis du først har beiset. Jeg har ca 60 m2 terrasse, og når jeg bruker rulle til å påføre olje går det kjapt unna, og jeg syns terrassen blir penere å se på når den er oljet.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #5 Skrevet 15. mars 2015 Da har terrassen min stått ubehandlet i et års tid, spørsmålet nå er; beis eller olje? Hører også noen sier at man ikke trenger å behandle den, stemmer det? Hadde vært fantastisk å slippe! Men hvis man først må, hva er best? Beis varer vel lenger enn olje, men er kanskje vanskeligere å få fint? Bor i Oslo, så været er varierende, og terrassen er på hele 40 kvm. Skal også male rekkverket rundt + levegger på begge sider, anbefales vanlig maling der, eller kan man beise her også? Er vel mest vanlig å ha rekkverket i samme farge som "listene" på resten av huset, men jeg går for det som er minst krevende å gjøre kjenner jeg. Har en pallesofa stående på verandaen, denne skal også behandles. Kan jeg bruke samme beis/olje på den eller må den males? Tenker å gjøre det for at den ikke skal råtne. Har også et splitter nytt ubehandlet furubord jeg tenkte å ha på terrassen, hvordan bør jeg behandle dette? Skal stikke å spørre i en fargehandel altså, bare greit å høre sånn noenlunde hva folk har gjort før meg Pallesofa? I 2015?Anonymous poster hash: e281c...c9f
Gjest Kritt Skrevet 15. mars 2015 #6 Skrevet 15. mars 2015 Tillåter meg å henge på et terrassespørsmål: Vi har terrasse av kebony, som skal være vedlikeholdsfritt. Imidlertid har bordene vært litt flisete, og jeg har fått fliser i føttene flere ganger når jeg har gått barbent. For å bøte på dette oljet jeg terrassen for et par år siden, men det gjorde ingen forskjell. Noen som vet hvordan man kan begrense flising, uten å måtte slipe hele terrassen??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå