AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #1 Skrevet 13. mars 2015 Jeg har klart å gå ned 10 kg på et halvt år ved å telle kalorier og ligge på ca 1600 til dagen. For meg var det en åpenbaring å sette seg inn i hva maten jeg spiste inneholder, og hva jeg egentlig putter i meg. Tidligere har jeg trodd at jeg spiste sunt, men alltid "glemt" av småspisingen mellom måltidene - en bit sjokolade her og der, en neve potetgull ved tv'en osv. Jeg har vært ganske streng og holdt meg til mitt daglige mål, men har spist store sunne måltider og følt meg mett og god med masse energi. Nå har jeg en sunn bmi på 22, og vil holde meg her, så har økt kaloriene litt. Lurer på hvor lenge jeg skal fortsette å telle kalorier. For meg er det ikke stress i det hele tatt, jeg liker tall og tabeller, og jeg liker å ha oversikt. Jeg er ikke fristet til å gå ned mer i vekt. Men jeg har fått en del kommentarer på at det ikke er så sunt for psyken å ha så kontroll over kostholdet. Så er litt usikker på hvordan jeg skal angripe det videre. Tips? Anonymous poster hash: f5c0e...43e 1
Gjest Wei Wei Skrevet 13. mars 2015 #2 Skrevet 13. mars 2015 Etter 6 mnd. med kaloritelling er husker du vel hvor mye og hva du spiser. Det er bare å fortsette med de vannene du har uten å joggføre.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #3 Skrevet 13. mars 2015 Gratulerer med nådd mål! Jeg tenker at du kan følge med på vekten, uten å telle kalorier, da ser du raskt om du går mye opp/ned, og kan justere mengden etter dette. Anonymous poster hash: c0462...01c
Synapomorphy Skrevet 13. mars 2015 #4 Skrevet 13. mars 2015 Jeg har klart å gå ned 10 kg på et halvt år ved å telle kalorier og ligge på ca 1600 til dagen. For meg var det en åpenbaring å sette seg inn i hva maten jeg spiste inneholder, og hva jeg egentlig putter i meg. Tidligere har jeg trodd at jeg spiste sunt, men alltid "glemt" av småspisingen mellom måltidene - en bit sjokolade her og der, en neve potetgull ved tv'en osv. Jeg har vært ganske streng og holdt meg til mitt daglige mål, men har spist store sunne måltider og følt meg mett og god med masse energi. Nå har jeg en sunn bmi på 22, og vil holde meg her, så har økt kaloriene litt. Lurer på hvor lenge jeg skal fortsette å telle kalorier. For meg er det ikke stress i det hele tatt, jeg liker tall og tabeller, og jeg liker å ha oversikt. Jeg er ikke fristet til å gå ned mer i vekt. Men jeg har fått en del kommentarer på at det ikke er så sunt for psyken å ha så kontroll over kostholdet. Så er litt usikker på hvordan jeg skal angripe det videre. Tips? Anonymous poster hash: f5c0e...43e Man vet intuitivt hvor mange (anslagsvis) kilokalorier det er i en matvare. For min egen del fungerer dette veldig bra som en rettesnor. Når jeg har kuttet har jeg imidlertid merket at det kan være et større behov for nøyaktighet, men i forhold til å unngå vektøkning (uønsket vektøkning) gjør det susen.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #5 Skrevet 13. mars 2015 Gratulerer, godt jobba! Jeg har selv gått ned 25kg som var målet mitt, og jeg sluttet å telle kalorier. Dog veier meg ofte, så straks jeg ser at vekta begynner å krype opp en kilo eller to så begynner jeg å telle igjen. Har egentlig bare slått meg til ro med at det er det som må til:P Men det kan jo være noe helt annet for deg, så du kan jo bare prøve deg frem, bare husk å hold øye med vekta eller målene eller hva du nå foretrekker:) Anonymous poster hash: 0562e...208
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #6 Skrevet 13. mars 2015 TS her - takk for gode råd Nesten litt overasket over hvor lett det gikk å gå ned i vekt, og at det faktisk er ganske vitenskapelig og eksakt: forbrenn flere kalorier enn du inntar. Måtte megselv litt i døren der, for jeg har hatt en tendens til å skylde på "lav forbrenning" tidligere... Anonymous poster hash: f5c0e...43e 2
Inwe Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 (endret) Har hørt det et lurt å øke med ca 50 kcal i uka for å minimalisere fettøkning. Selvsagt går man litt opp ved å øke igjen, men pleier ikke være noe problem. Jeg for min del bare fortsatte å spise det samme i litt større mengder og trene. Hørte på kroppen min iforhold til sult osv. Gikk ikke opp noe særlig, følte meg dvaskere til å begynne med, men det synes ikke Endret 14. mars 2015 av Inwe
Pringle Skrevet 14. mars 2015 #8 Skrevet 14. mars 2015 Jeg har klart å gå ned 10 kg på et halvt år ved å telle kalorier og ligge på ca 1600 til dagen. For meg var det en åpenbaring å sette seg inn i hva maten jeg spiste inneholder, og hva jeg egentlig putter i meg. Tidligere har jeg trodd at jeg spiste sunt, men alltid "glemt" av småspisingen mellom måltidene - en bit sjokolade her og der, en neve potetgull ved tv'en osv. Jeg har vært ganske streng og holdt meg til mitt daglige mål, men har spist store sunne måltider og følt meg mett og god med masse energi. Nå har jeg en sunn bmi på 22, og vil holde meg her, så har økt kaloriene litt. Lurer på hvor lenge jeg skal fortsette å telle kalorier. For meg er det ikke stress i det hele tatt, jeg liker tall og tabeller, og jeg liker å ha oversikt. Jeg er ikke fristet til å gå ned mer i vekt. Men jeg har fått en del kommentarer på at det ikke er så sunt for psyken å ha så kontroll over kostholdet. Så er litt usikker på hvordan jeg skal angripe det videre. Tips? Anonymous poster hash: f5c0e...43e Jeg tenker at vi som har tendens til å spise for mye, trenger å passe på matinntaket, kanskje også legge bånd på oss, på ett eller annet vis. Jeg tror ikke at kaloritelling over lengre tid i seg selv er usunt, men kanskje er det ikke nødvendig? Etterhvert lærer man gjerne hvor mye som er passe og hva slags mat man spiser seg mett av uten å få for mange kalorier og hvor ofte det er greit å skeie ut. Hvis du trenger det, tell kalorier, hvis ikke, la det være. Prøv et par måneder uten mens du fremdeles veier deg regemessig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå