Gå til innhold

Ny fågel i buren - hur gör vi?


Gjest svenskbrud

Anbefalte innlegg

Gjest svenskbrud

Vi köpte en undulat i december och han är nu ca 7månader.

Vi har funderingar på att köpa en till, som sällskap. Robin är ganska ensam under dagarna så sällskap vore kul för honom.

Nu till min fråga: Hur "introducerar" vi den nya fågeln på bästa sätt?

Ett förslag jag har funderat på är att möblera om totalt i buren medans Robin är utanför och sedan släppa in den nya fågeln. Robin får stanna på utsidan en timme ungefär, medans den nya fågeln gör sig "hemmastadd" i buren. Sedan efter 1 tim får Robin gå in och bekanta sig.

Är det ett bra förfarande eller har någon ett annat tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes den beste måten å introdusere to undulater for hverandre er å kjøpe et bur til. La de stå i nærheten av hverandre noen uker, og la undulatene observere hverandre. Etterhvert kan de fly litt ute sammen. La den ene være oppå buret til den andre.

To bur er uansett greit å ha når du har flere enn en undulat. De kan plutselig krangle, kanskje de ikke går overens, eller en undulat kan bli syk og da er det greit å ha et "sykebur".

Jeg synes det også er god ide i tillegg å ommøblere buret litt. Da er ikke den gamle undulaten så "sjef" og det blir litt nytt for den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har selv hatt undulat helt siden jeg var liten, og jeg må si at vi har hatt veldig dårlige erfaringer med akkurat dette. Nå hadde vi samtlige gangene, (prøvd flere ganger) hatt undulaten lenger enn deg, men den gamle undulaten ville ikke omgås med den nye. Vi hadde hørt at det beste var å kjøpe et bur til, for å sette den nye undulaten ved siden av den gamle først sånn at de fikk sjansen til å bli vant med hverandre. Husk at den gamle undulaten din antakeligvis har blitt veldig vant til mennesker, og at han derfor kanskje ikke vil"godta" den nye pippen som kommer. Vår fugl er i allfall veldig menneskekjær, og ganske stolt. Han tror han er et lite menneske tror jeg. Vi ble i begge tilofellene vi prøvde dette nødt til å gi bort den nye fuglen til venner av familen. Den nye taklet ikke å være i nbærheten av den nye, mens den nye bare ville være sammen med den gamle hele tiden. Uansett hva den gamle gjorde, fulgte den nye etter. Han fløy ikke vekk fra den gamle engang, hvis den gamle ikke fløy. Men det kan jo hende at vi gjorde noe feil da. Bare ville fortelle deg om min erfaring. Synes det forresten hørtes ut som en god idé å ommøblere i buret.

Sandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Vi har også alltid hatt undulater - mine foreldre hadde det før jeg ble født og vi har hatt det gjennom hele min oppvekst. For vår del har det gått bra å introdusere en ny partner til en relativt rolig undulat. Vi gjorde det og de elsket hverandre fra første stund.

Jeg har en gutte undulat nå og han mistet sin partner i fjor, men vi bestemte oss ikke for å få noen ny undulat i hus. Gutten min sitter i et stort vindu der han ser fugler hele dagen - vi kjøpte et speil til ham som han absolutt elsker å prate med (hadde ikke tenkt å gjøre det) og så har vi på radioen for ham hele dagen. Han er like pigg som da han hadde partner så vi ville ikke risikere dette med ny partner.

Men han har av og til selskap av mine foreldres undulater og de sitter i eget bur og da sitter de å prater sammen gjennom sprinklene :-) Litt nusselig synes jeg.

Må legge til at han vil ikke ut av buret sitt for å fly - har satt opp døra flere ganger,men neida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...