AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #81 Del Skrevet 17. juli 2016 8 timer siden, Pawn Hearts skrev: Kan du ikke selv tenke deg hvorfor jeg valgte å sitere Ibsen på engelsk? Gjengangere er forresten et sabla bra stykke. Her er sitatet i original: Der må leve gjengangere hele landet utover. Der må være så tykt av dem som sand, synes jeg. Og så er vi gudsjammerlig lysredde alle sammen. Nei? Men på din reaksjon er det visst dumt av meg ... :/ Anonymkode: 15437...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 17. juli 2016 #82 Del Skrevet 17. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei? Men på din reaksjon er det visst dumt av meg ... :/ Anonymkode: 15437...03e Poenget er at det kan se ut som om absolutt alle tekster opprinnelig ble skrevet på engelsk, så jeg satte det på spissen ved å poste en engelsk oversettelse av et sitat av Ibsen. Men det jeg egentlig mener, er at det er tull å sitere franske og tyske diktere og filosofer på engelsk. Skal man først velge noe annet enn originalspråket, kan man like gjerne sitere på norsk (unntaket er selvsagt hvis tekstene ikke er oversatt til norsk). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #83 Del Skrevet 17. juli 2016 5 timer siden, Pawn Hearts skrev: Poenget er at det kan se ut som om absolutt alle tekster opprinnelig ble skrevet på engelsk, så jeg satte det på spissen ved å poste en engelsk oversettelse av et sitat av Ibsen. Men det jeg egentlig mener, er at det er tull å sitere franske og tyske diktere og filosofer på engelsk. Skal man først velge noe annet enn originalspråket, kan man like gjerne sitere på norsk (unntaket er selvsagt hvis tekstene ikke er oversatt til norsk). Haha, jeg antok først at det var en form for ironi, som du kanskje kunne se ved at jeg brukte sitatet ditt mot deg, men måten du svarte på, gjorde at jeg på et vis glemte min opprinnelige tolkning. Nettkommunikasjon er vanskelig. For øvrig er jeg ikke mer enn delvis enig. Jeg antar at mange tyr til engelske oversettelser heller enn norske (hvilket er et helt legitimt valg, særlig gitt at det gir et større utvalg oversettelser og gjerne høyere kvalitet på utgivelsene), og da synes jeg det er helt naturlig at de siterer utgavene de har lest heller enn å lete frem den norske varianten. Men: Jeg vil anta at de fleste som siterer Nietzsche og Descartes, verken har lest dem på engelsk eller norsk (eller enda mindre på originalspråket), men kun plukket opp et "fett" sitat her og der, og da spiller det egentlig liten rolle. Og det er klart, vi har alle forskjellige forutsetninger i møte med en tekst. For en side eller to siden var det en som siterte en engelsk oversettelse av Nietzsche som parafraserte Plutark som siterte Aristoteles som gjenga en myte. Noen kjenner alle nivåene, mens noen kun skraper i toppen, men hvis noen finner glede i det isolerte engelske utsnittet uten å ha noe forhold til originalen eller noen annen oversettelse, så er det kanskje bedre enn ingenting? Anonymkode: 15437...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #84 Del Skrevet 17. juli 2016 Too hot for heaven, too cool for hell. Somewhere out there, there is a yellow umbrella for everyone! I drink wine, because I don't like to keep things bottled up. Anonymkode: 5345e...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #85 Del Skrevet 19. juli 2016 Det er kanskje ikke mitt favorittsitat, men jeg sitter her og koser meg med Så lenge skuta kan gå: "Og hvem har sagt deg at du kom til verden For å få solskinn og lykke på ferden" Jeg liker hele teksten. Sommer og Erik Bye. Anonymkode: 15437...03e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 19. juli 2016 #86 Del Skrevet 19. juli 2016 One of the greatest tragedies in life is the murder of a beautiful theory by a gang of brutal facts. Benjamin Franklin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #87 Del Skrevet 20. juli 2016 Only those who are willing to risk going out too far. Can possibly find out how far, they really can go. Anonymkode: 5345e...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Byjenta! Skrevet 20. juli 2016 #88 Del Skrevet 20. juli 2016 Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg. og Follow your heart, som står skrevet under en nøkkeltatovering jeg har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Notatboka Skrevet 20. juli 2016 #89 Del Skrevet 20. juli 2016 Ho bestemor sin livsvisdom Livet, Sa ho bestemor, Livet, jenta mi, Er nok ikke berre orgasme. Det skal knullast og. - Ella Utøy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #90 Del Skrevet 20. juli 2016 "Alt du kan drømma alt det kan henda, akkurat som alt som e vakkert kan brenna " - Kaizers Orchestra Anonymkode: 85397...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 21. juli 2016 #91 Del Skrevet 21. juli 2016 (endret) Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people. (Eleanor Roosevelt) Fant ut etterpå at jeg liker det over så mye at jeg la det inn i signaturen min. Så her kommer et annet sitat: Rest satisfied with doing well, and leave others to talk of you as they please. (Pytagoras) Endret 21. juli 2016 av Zenobia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #92 Del Skrevet 21. juli 2016 Smaken er som baken. Den er delt på midten! Anonymkode: 5345e...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #93 Del Skrevet 21. juli 2016 "Øye for øye, tann for tann" Anonymkode: 81751...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chouette Skrevet 21. juli 2016 #94 Del Skrevet 21. juli 2016 Common sense is not so common after all. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 21. juli 2016 #95 Del Skrevet 21. juli 2016 Den som roper i skogen, får munnen full av kongler!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moixi Skrevet 21. juli 2016 #96 Del Skrevet 21. juli 2016 Don't count the days, make the days count. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 21. juli 2016 #97 Del Skrevet 21. juli 2016 "I am what I am, not what you want me to be!" Jerry Lee Lewis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 21. juli 2016 #98 Del Skrevet 21. juli 2016 "Du skal få en dag i mårra,som rein og ubrukt står". Ikke akkurat et sitat,men fra Alf Prøysens vise :-) Digger den,og hele sangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 21. juli 2016 #99 Del Skrevet 21. juli 2016 When in trouble or in doubt Run in circles, scream and shout Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #100 Del Skrevet 21. juli 2016 Pain is Temporary. It might last a minute, a day, a month, og even a year. But eventually it will end, and something else will take it place. But if you quit however, it will last forever. The problem with most people is they never felt any pain at all. People are spoiled. Every time something bad happens - someone is there to rescue you, and pick up your pieces. I dare you to take a little pain on your own. Anonymkode: 5345e...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå