Gå til innhold

Skillsmissebarn på 14 år: "Jeg lever et liv på besøk"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"50/50-skilsmissebarna lider. Min påstand er at 50/50-løsningen som oftest er foreldrenes ønske. De realiserer seg selv den uken de ikke har barna. De får verdifull alenetid slik at de får ladet opp foreldrebatteriene sine.

Dessuten er ordningen lettvint og rettferdig. For de likestilte foreldrene, vel å merke.

De fleste voksne forsøker å bygge seg et rede. 50/50-barna er fratatt denne muligheten. De lever et liv på besøk.

50/50-barna blir tvunget til å planlegge mer enn andre barn. De lever strengt tatt i en koffert, og når de endelig har fått pakket ut, er det få dager til de må pakke igjen.

Det eneste positive med dette, er at man ikke er alene om denne ordningen. Jeg lever i en generasjon som risikerer å bli utbrente alle sammen på grunn av stress hjemme!

Hvis foreldrene på død og liv skal ha barna 50 prosent hver, så burde det være foreldrene som flytter inn og ut av huset, ikke barna. Da ville nok ordningen ha forsvunnet etter få uker."

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Jeg-lever-et-liv-pa-besok-7935379.html

Sterke ord fra en 14åring. Verd å lese!

Anonymous poster hash: b5c6a...118
  • Liker 22
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er fra en fjortenåring. En annen fjortenåring har en annen historie og en annen erfaring.

Anonymous poster hash: 81eaa...589
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er fra en fjortenåring. En annen fjortenåring har en annen historie og en annen erfaring.

Anonymous poster hash: 81eaa...589

Poenget er at noen bør lytte til denne 14åringen. 14åringens mening og synspunkter vedr. eget liv burde veie langt tyngre enn foreldrenes påståtte krav og rettigheter.

Å avfeie en tenåring eller et barn når denne uttrykker sine menininger vedr. egen livssituasjon med at adre kanskje mener noe annet er fryktelig arrogant.

Anonymous poster hash: 9708d...639

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så enig! Skal man absolutt ha 50/50 får det være foreldrene som flytter. Det vet jeg faktisk om noen som gjør. De har beholt det huset er bodde sammen i tidligere, og så bør de i hver sin leilighet ellers. Moren har nå fått seg samboer, som hun har flyttet sammen med i sine "barnefri uker". Snart skal eldstemann flytte hjemmefra for å gå på videregående, så da skal de snart selge huset.

Anonymous poster hash: 5b8ce...7fb

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad dette innlegget kom i aftenposten. Jeg har hørt skillsmissebarn si det tidligere, at 50/50-ordningen er et slit for dem, og absolutt ikke det beste for dem, men selvfølgelig for foreldrene.

Hvis foreldrene på død og liv skal ha barna 50 prosent hver, så burde det være foreldrene som flytter inn og ut av huset, ikke barna

Jeg er helt enig i dette utsagnet, og jeg synes rett og slett det er forferdelig egoistisk av foreldre å tvinge barna til en 50/50-løsning hvor de må flytte frem og tilbake.

Anonymous poster hash: 3f1a7...639
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal betale for å ha 3 husholdninger?

Anonymous poster hash: 0beae...abd

• Liker 6
Gjest Dorey
Skrevet

Jeg er helt enig. Er selv skilsmissebarn, men bodde heldigvis fast hos min mor og var hos pappa en dag i uka + annen hver helg. Ville du som voksen likt å flytte fra sted til sted hver uke?

AnonymBruker
Skrevet

De som vil ha barna sine 50/50.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo mindre forflytninger for barna når de bor annenhver uke enn den klassiske delingen. 'Alltid på besøk' er en måte å se det på en annen er aldri på besøk.

-Hilsen 19 åring som er fornøyd med mine foreldres 50/50 løsning.

Anonymous poster hash: eeb09...e10

• Liker 12
Skrevet

Jeg er så enig! Skal man absolutt ha 50/50 får det være foreldrene som flytter. Det vet jeg faktisk om noen som gjør. De har beholt det huset er bodde sammen i tidligere, og så bør de i hver sin leilighet ellers. Moren har nå fått seg samboer, som hun har flyttet sammen med i sine "barnefri uker". Snart skal eldstemann flytte hjemmefra for å gå på videregående, så da skal de snart selge huset.

Dette har jeg tenkt på mange ganger også!

Det må jo være den absolutt beste løsningen for barna? De har det samme hjemmet hele tiden, men 2 foreldre som er der annenhver uke.

Har faktisk aldri hørt om noen som gjennomfører det, så fint å høre om noen som gjør det for barna sin skyld :)

• Liker 4
Skrevet

Det går jo an å ha 2?

Hvis ikke vil alltid et av 3 hus stå tomt, det er kanskje ikke optimalt?

AnonymBruker
Skrevet

Det går jo an å ha 2?

Hvis ikke vil alltid et av 3 hus stå tomt, det er kanskje ikke optimalt?

I det tilfellet jeg vet om bodde mannen sammen med sin single bror og damen fikk seg nå samboer etter ca ro år. Hele ordningen har vart ca 5 år, og nå skal de som sagt selge. De hadde lite lån igjen da de gikk fra hverandre og har hatt god verdistigning disse årene, så jeg tror ikke nødvendigvis dette har blitt så dyrt for dem.

• Liker 2
Skrevet

I det tilfellet jeg vet om bodde mannen sammen med sin single bror og damen fikk seg nå samboer etter ca ro år. Hele ordningen har vart ca 5 år, og nå skal de som sagt selge. De hadde lite lån igjen da de gikk fra hverandre og har hatt god verdistigning disse årene, så jeg tror ikke nødvendigvis dette har blitt så dyrt for dem.

Så bra for dem! Høres ut som om de har valgt det rette for alle :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også insisterer på en tre husholdningsløsning om jeg og mine barns far skulle gå fra hverandre. Om jeg fremdeles bodde i huset vårt nå 50% av tiden, kunne jeg jo bare ha en liten hybel resten av tiden. Trengte ikke masse lagerplass osv det andre stedet,da. Og så kunne jeg heller kjøpe noe større når tiden kom for å selge felleshuset.

Men krysser fingre og tær for at det aldri blir aktuelt da :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg er (var) skilsmissebarn, og bodde 40/60. Jeg hadde aldri noe problem med å dra fram og tilbake mellom mamma og pappa, men noen ganger ble pappatiden stress fordi det var så få dager. Jeg tror 50/50 hadde vært best for meg. Jeg var hos ham torsdag-søndag (eller mandag morgen da) annenhver uke, pluss annenhver onsdag. Den onsdagen midt i uka var slitsom.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så et tv-program der barna ble lei av å flytte mellom foreldrene.

Foreldrene kjøpte da 2 leiligheter ved siden av hverandre, og bygget dem om.

Det vil ikke være så lett å beskrive planløsningen uten å vise den med bilder, men jeg prøver.

Barnas soverom ble skilt ut fra leilighetene, og ble liggende midt i mellom leilighetene.

Utenfor soveromsdørene hadde de en gang med 3 dører.

Den ene døren gikk tiil eget bad/toalett, og de to andre dørene var forbindelse til foreldrenes leiligheter.

I mors uker ble døren til fars leilighet låst, og døren til mors leilighet åpnet, og motsatt i fars uker.

På den måten bodde barna alltid på sine soverom, hadde sitt eget bad, og egne ting lett tilgjengelig, uansett om de var hos mor eller far ellers.

Dette viser at det er mange måter å løse et problem på dersom foreldrene er villige til å lytte til barna, og å samarbeide.

Anonymous poster hash: 626de...609
  • Liker 13
Skrevet

Jeg så et tv-program der barna ble lei av å flytte mellom foreldrene.

Foreldrene kjøpte da 2 leiligheter ved siden av hverandre, og bygget dem om.

Det vil ikke være så lett å beskrive planløsningen uten å vise den med bilder, men jeg prøver.

Barnas soverom ble skilt ut fra leilighetene, og ble liggende midt i mellom leilighetene.

Utenfor soveromsdørene hadde de en gang med 3 dører.

Den ene døren gikk tiil eget bad/toalett, og de to andre dørene var forbindelse til foreldrenes leiligheter.

I mors uker ble døren til fars leilighet låst, og døren til mors leilighet åpnet, og motsatt i fars uker.

På den måten bodde barna alltid på sine soverom, hadde sitt eget bad, og egne ting lett tilgjengelig, uansett om de var hos mor eller far ellers.

Dette viser at det er mange måter å løse et problem på dersom foreldrene er villige til å lytte til barna, og å samarbeide.

Litt sært å låse døren?! Tror jeg hadde følt meg ganske avvist da..

• Liker 7
Skrevet

Men nu kan vel den her 14-åringen velge seg en forelder å bo hos, kan den ikke det da?

AnonymBruker
Skrevet

Litt sært å låse døren?! Tror jeg hadde følt meg ganske avvist da..

Hvorfor er det sært?

Hadde døren vært åpen, hadde det jo vært som om mor og far fremdeles bodde sammen, og det var jo ikke hensikten.

Ville barna besøke den forelderen de ikke "bodde" hos den akutelle uken, var det jo bare å gå ut i gangen, ringe på døren, slik de ellers ville gjort hvis mor og far bodde i ulike hus.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som mener at foreldrene må bytte på å bo i barnas hjem. Enn når mor og far får nye samboere og barn. Skal de barna også se mor eller far annen hver uke da? Eller mener dere at den nye familien skal være med på flyttelasset annen hver uke?

Er selv oppvokst med 50/50, 2 uker i stedet for 1 uke. Aldri hatt noe problem med den løsningen, fikk vært sammen med manna og pappa og mine halvsøsken like mye. Syns synd på alle fedrene som ikke får sett barna sine, eller barna som ikke får sett fedrene sine fordi det "beste" er 70/30. Hva hvis dine egne barn heller ønsker å bo hos pappa, setter du dine egne følelser til side da? Er det greit for deg som mor å se barna din bare annen hver helg?

Ikke meningen å være krass, men blir så sinna på mødre som mener at det beste for barna er fast bosted og da selvfølgelig hos mor. Pipa får en annen låt om barna vil bo fast hos pappa tenker jeg.

Anonymous poster hash: e0ee6...609

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...