Gå til innhold

Taco vs. pizza

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har valget mellom å spise taco eller pizza, hva er best å velge med tanke på antall kalorier?

Når jeg spiser taco, spiser jeg som regel én tortillalefse (den lyse typen), med litt tacokjøtt, en del grønnsaker, ost, og salsasaus.

Når jeg spiser pizza, spiser jeg som regel ca. tre gjennomsnittlig store pizzastykker, med vanlig hvetebunn, pizzasaus, ost og skinke eller pepperoni, samt litt grønt på siden.

Hva er det beste middagsvalget av disse to? Vet at det fort blir sunnere dersom man velger fullkornstortillas, grov pizzabunn osv, men vi har bestemt oss for at lyst brød er lov i helgene :laugh:

Anonymous poster hash: 10217...0eb
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke heller drikke vann og spise flatbrød? Det er mye sunnere. :ironi:

Anonymous poster hash: cbf77...f4b
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke heller drikke vann og spise flatbrød? Det er mye sunnere. :ironi:

Anonymous poster hash: cbf77...f4b

Helst ikke på en fredagskveld :)

AnonymBruker
Skrevet

Taco!

Anonymous poster hash: fa43e...7aa

Gjest Runforit
Skrevet

Lager man det det selv så kam begge deler blir like kaloririk/fattig.

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok tacoen vinner her fordi den lettere kan få høyere andel grønnsaker og (helst renest mulig) kjøtt.

Anonymous poster hash: e9475...01d
AnonymBruker
Skrevet

Lager man det det selv så kam begge deler blir like kaloririk/fattig.

Ja, men hvis maten er butikkjøpt da?

Gjest Runforit
Skrevet

Ja, men hvis maten er butikkjøpt da?

Kommer igjen an på hva ingredienser du handler inn til begge deler. Du kan f.eks kjøpe pizzabunn og frese fyllet selv.

Kjøper du ferdigpizza så er det lettere å holde styr om kcal og innhold på tacos. Men kjører du på med guacemole, ost og rømme så blir det raskt mye kcal.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer igjen an på hva ingredienser du handler inn til begge deler. Du kan f.eks kjøpe pizzabunn og frese fyllet selv.

Kjøper du ferdigpizza så er det lettere å holde styr om kcal og innhold på tacos. Men kjører du på med guacemole, ost og rømme så blir det raskt mye kcal.

Jeg spiser det jeg skrev i hovedinnlegget, altså ikke guacamole eller rømme :)

Mener også hjemmelaget pizza eller restaurantkjøpt pizza, ikke frossenpizza.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av delene er helsekost, men hvis du har én dag i uken hvor du tillater deg selv slik mat, synes jeg du skal spise det du har lyst på :)

Anonymous poster hash: cc797...a1d
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av delene er helsekost, men hvis du har én dag i uken hvor du tillater deg selv slik mat, synes jeg du skal spise det du har lyst på :)

Jeg spiser slik mat kanskje 2-3 dager i uken :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser slik mat kanskje 2-3 dager i uken :)

Det ville jeg ikke gjort hvis jeg var deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Et pizzastykke inneholder alt fra 300-400 kalorier. Om du spiser 3 stykker så blir det 900-1200 kalorier.

En tacolefse inneholder under 200 kalorier. I tillegg plusser du på kjøtt, litt ost og grønnsaker. Dette blir max 500 kalorier.

Tror du ser selv hvilken rett som inneholder minst kalorier, og som er sunnest.

Anonymous poster hash: 5d58e...e3d
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Spiser slik man som regel fredag og lørdag, eller lørdag og søndag, og i tillegg blir det ofte en dag midt i uka hvor vi har f.eks. pizza, taco, lasagne, burger etc. til middag. Er det veldig galt? :(

AnonymBruker
Skrevet

Dette syns jeg er en merkelig uttalelse. Taco er hva du gjør det til. Spiser man masse lefser med ost, avocado, mais og rømme, da er ikke taco spesielt sunt.

Dropper man derimot osten, maisen og lefsene (evnt. bytter ut mot skjell) og erstatter rømmen med mager kesam, og heller fyller på med andre grønnsaker, så er det riktig så sunt.

Hvis jeg craver på taco i ukedagene bytter jeg ut lefser med store salatblader og rømme med kesam, spiser uten ost og mais, og fyller på med megder av grønnsaker. Det er absolutt sunn kost.

Anonymous poster hash: 4f874...db6

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette syns jeg er en merkelig uttalelse. Taco er hva du gjør det til. Spiser man masse lefser med ost, avocado, mais og rømme, da er ikke taco spesielt sunt.

Dropper man derimot osten, maisen og lefsene (evnt. bytter ut mot skjell) og erstatter rømmen med mager kesam, og heller fyller på med andre grønnsaker, så er det riktig så sunt.

Hvis jeg craver på taco i ukedagene bytter jeg ut lefser med store salatblader og rømme med kesam, spiser uten ost og mais, og fyller på med megder av grønnsaker. Det er absolutt sunn kost.

Er mais virkelig så usunt?

Anonymous poster hash: 571d1...c42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er skjellene mye sunnere enn lefsene?

AnonymBruker
Skrevet

En tacolefse inneholder under 200 kalorier. I tillegg plusser du på kjøtt, litt ost og grønnsaker. Dette blir max 500 kalorier.

Her underregner du nok en del. Ost inneholder mange kalorier, og man bruker ofte mer enn man tror, for ost er tungt. Det er også mange kalorier i tacokrydder, og kjøttdeig er absolutt kaloriholdig. Det samme er salsaen.

Hvorfor ikke? Spiser slik man som regel fredag og lørdag, eller lørdag og søndag, og i tillegg blir det ofte en dag midt i uka hvor vi har f.eks. pizza, taco, lasagne, burger etc. til middag. Er det veldig galt? :(

Jeg tenker at det er naturlig å spise slik mat én dag i uken, ikke 2-3. Du kan selvfølgelig gjøre det, det kommer helt an på ditt totale kaloriinntak gjennom uken, men jeg tenker at det er vanskelig å holde kaloriinntaket nede hvis du spiser slik veldig kaloriholdig mat flere ganger i uken.

Jeg tar utgangpunkt i hva TS faktisk sier at hun spiser, og det er ikke salatblader med grønnsaker.

• Liker 1
Gjest earlgrey
Skrevet

Hvis du lager en hjemmelaget, fettfattig pizza med tynn bunn og serverer en salat til pizzaen vil jeg si at det er en relativ sunn middag :)

Men du kan jo bruke mager kjøttdeig, mye grønnsaker/salat og velge de rette tacolefsene så har du en relativt sunn middag der også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...