boblevann Skrevet 12. mars 2015 #1 Skrevet 12. mars 2015 Hei, Først må jeg forklare at jeg er 19 år, og ferdig med videregående nå til sommeren. Jeg har vært sammen med samme gutt i snart 3 år, men vi er som sagt ganske unge. Så til problemet: jeg har den siste tiden funnet frem og begynt å bruke en gullring (allefall gullfarget) jeg fikk av mine foreldre til konfirmasjonen. Etter dette har jeg fått mange gratulasjoner, og spørsmål om jeg har giftet meg. Når jeg sier nei, blir de overrasket. Dette spørsmålet har jeg fått av klassevenner, andre voksne, brukere på jobb (aldershjem) og kunder på jobb (dagligvare)... Jeg har to jobber for de som ikke skjønner det. Spørsmålet mitt er om det er vanlig å gifte seg når man er 19 år? Selv har hverken jeg eller kjæresten tenkt tanken en gang, vi vil vente til vi har råd til bryllupet vi ønsker, og til vi er sikre på at vi vil tilbringe resten av livet sammen! Vi er ikke samboere en gang!! Vi er også fullt klar over at tenåringsforhold ofte ikke varer evig, men vi lever i nuet. Spørsmål er altså om det virkelig ville vært normalt at vi giftet oss nå??
Maleficenta Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 Hei, Først må jeg forklare at jeg er 19 år, og ferdig med videregående nå til sommeren. Jeg har vært sammen med samme gutt i snart 3 år, men vi er som sagt ganske unge. Så til problemet: jeg har den siste tiden funnet frem og begynt å bruke en gullring (allefall gullfarget) jeg fikk av mine foreldre til konfirmasjonen. Etter dette har jeg fått mange gratulasjoner, og spørsmål om jeg har giftet meg. Når jeg sier nei, blir de overrasket. Dette spørsmålet har jeg fått av klassevenner, andre voksne, brukere på jobb (aldershjem) og kunder på jobb (dagligvare)... Jeg har to jobber for de som ikke skjønner det. Spørsmålet mitt er om det er vanlig å gifte seg når man er 19 år? Selv har hverken jeg eller kjæresten tenkt tanken en gang, vi vil vente til vi har råd til bryllupet vi ønsker, og til vi er sikre på at vi vil tilbringe resten av livet sammen! Vi er ikke samboere en gang!! Vi er også fullt klar over at tenåringsforhold ofte ikke varer evig, men vi lever i nuet. Spørsmål er altså om det virkelig ville vært normalt at vi giftet oss nå?? Trodde ikke det var vanlig.. mer vanlig er det kanskje å være forlovet i den alderen? Kommer gjerne an på hvilke kretser man går i. Blant praktiserende kristne trodde jeg gjerne det er mer vanlig å gifte seg tidlig
Betty2 Skrevet 12. mars 2015 #3 Skrevet 12. mars 2015 I dagens samfunn vil jeg tro at det tilhører sjeldenhetene å gifte seg i så ung alder. Høres ut som dere er fornuftige som venter litt lengre og finner ut av ting. Men selv om det er få tall av tenårings forhold som varer, så er det faktisk noen som holder.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Absolutt ikke. Jeg giftet meg som 25 åring og fikk massevis av negative reaksjoner. Det var vist alt for tidlig (gjerne uttalt av folk som hadde barn selv, da... ??)Anonymous poster hash: a08b3...a50 1
boblevann Skrevet 12. mars 2015 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2015 Takk for svar alle sammen, jeg begynte å lure på om vi var unormale som ikke har tenkt tanken en gang.. Vi er begge døpt og konfirmert i kirken, men slett ikke praktiserende kristne i hverdagen! Jeg vet at noen forhold varer, og vi håper jo selvsagt på det 😃 men statistikken går mot oss, og vi vil allefall bli samboere før vi bestemmer oss for å leve sammen resten av livet! Eller pleier folk gifte seg før de blir samboere? Trodde dette også var mer vanlig i kristne miljøer.. Vi tenker også å bli samboere først, siden det blir litt dumt å gifte seg for så å innse at man ikke klarer å bo ilag. Jeg tar heller ikke lett på å gifte meg, og vil selvsagt helst bare gjøre det en gang 😊
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 SSB har tall på det. Snittalder for kvinner ved første ekteskapsinngåelse: 31.1 år. Snittalder for menn ved første ekteskapsinngåelse: 34.0 år. Man har også tall for alle ekteskap i Norge, altså inkludert de som gifter seg for andre-tredje-fjerde-etc. gang, og da er tallene naturlig nok litt høyere. Da er menn i snitt 37.7 år og kvinner i snitt 34.0 år. Disse tallene er fra 2011, men snittalderen bare øker, så hvis noe er den enda høyere nå. Du er med andre ord fortsatt cirka en hel tenåring unna gjennomsnittsalderen for ekteskap. Det er selvsagt store variasjoner her, men du har veldig, veldig mange år igjen til du nærmer deg der det er vanlig å gifte seg i Norge i dag. Kan for moro skyld nevne at snittalderen for kvinner var 23 år tidlig på 1960-tallet, den har økt raskt til godt over 30 nå, så at brukerne på aldershjemmet tenker det fort er en giftering er kanskje litt mer forståelig enn med folk i klassen. Jeg tenker egentlig at det er nettopp fordi det er såpass lite vanlig at de reagerer som de gjør. Når noen først gifter seg i tenårene i våre dager er nok folk ekstra opptatt av å virke fordomsfrie og blide og glade på deres vegne, så det er sikkert lett å overkompensere litt når man skal være oppmerksom på muligheten. Anonymous poster hash: 3b930...c9e 2
boblevann Skrevet 12. mars 2015 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2015 SSB har tall på det. Snittalder for kvinner ved første ekteskapsinngåelse: 31.1 år. Snittalder for menn ved første ekteskapsinngåelse: 34.0 år. Man har også tall for alle ekteskap i Norge, altså inkludert de som gifter seg for andre-tredje-fjerde-etc. gang, og da er tallene naturlig nok litt høyere. Da er menn i snitt 37.7 år og kvinner i snitt 34.0 år. Disse tallene er fra 2011, men snittalderen bare øker, så hvis noe er den enda høyere nå. Du er med andre ord fortsatt cirka en hel tenåring unna gjennomsnittsalderen for ekteskap. Det er selvsagt store variasjoner her, men du har veldig, veldig mange år igjen til du nærmer deg der det er vanlig å gifte seg i Norge i dag. Kan for moro skyld nevne at snittalderen for kvinner var 23 år tidlig på 1960-tallet, den har økt raskt til godt over 30 nå, så at brukerne på aldershjemmet tenker det fort er en giftering er kanskje litt mer forståelig enn med folk i klassen. Jeg tenker egentlig at det er nettopp fordi det er såpass lite vanlig at de reagerer som de gjør. Når noen først gifter seg i tenårene i våre dager er nok folk ekstra opptatt av å virke fordomsfrie og blide og glade på deres vegne, så det er sikkert lett å overkompensere litt når man skal være oppmerksom på muligheten.Anonymous poster hash: 3b930...c9e Hei, og takk for svar! Jeg har tenkt over det med brukerne på jobben men skjønte ikke det med veninner. Men det kan godt hende det du sa om at folk skal være fordomsfrie osv. Er sant! Det har jeg ikke tenkt over! Det var deilig med den statistikken, da kan vi være ungdommer noen år til med god samvittighet 😄
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 Hei, og takk for svar! Jeg har tenkt over det med brukerne på jobben men skjønte ikke det med veninner. Men det kan godt hende det du sa om at folk skal være fordomsfrie osv. Er sant! Det har jeg ikke tenkt over! Det var deilig med den statistikken, da kan vi være ungdommer noen år til med god samvittighet God plan. Det er selvsagt ikke noe mål å vente til man ligger akkurat på gjennomsnittet hvis alt skulle falle på plass og man har lyst til å gifte seg før den tid, poenget var bare at du virkelig ikke har noe å stresse med. Ikke noe rart i å ikke tenke på ekteskap nå, snarere tvert imot. Jeg tror som sagt man bare er veldig redd for å ikke være kjempepositiv og oppmerksom, og bare enda mer hvis det er en som er såpass ung. Jeg hadde nok (bevisst eller ubevisst) gjort det samme hvis jeg trodde en venn hadde giftet seg før man engang var ferdig på VGS, sånn at jeg i hvert fall ikke virket skeptisk. Det finnes i hvert fall helt klar, udiskutabel statistikk som viser at det ikke er du eller dere det er noe rart med i det hele tatt. Så len dere tilbake og lev som ungdommer, ikke noe å bry seg med Anonymous poster hash: 3b930...c9e
boblevann Skrevet 13. mars 2015 Forfatter #9 Skrevet 13. mars 2015 God plan. Det er selvsagt ikke noe mål å vente til man ligger akkurat på gjennomsnittet hvis alt skulle falle på plass og man har lyst til å gifte seg før den tid, poenget var bare at du virkelig ikke har noe å stresse med. Ikke noe rart i å ikke tenke på ekteskap nå, snarere tvert imot. Jeg tror som sagt man bare er veldig redd for å ikke være kjempepositiv og oppmerksom, og bare enda mer hvis det er en som er såpass ung. Jeg hadde nok (bevisst eller ubevisst) gjort det samme hvis jeg trodde en venn hadde giftet seg før man engang var ferdig på VGS, sånn at jeg i hvert fall ikke virket skeptisk. Det finnes i hvert fall helt klar, udiskutabel statistikk som viser at det ikke er du eller dere det er noe rart med i det hele tatt. Så len dere tilbake og lev som ungdommer, ikke noe å bry seg med Anonymous poster hash: 3b930...c9e Så godt å høre, takk :-D
Leini Skrevet 13. mars 2015 #10 Skrevet 13. mars 2015 Det er ikke så vanlig å gifte seg så ung. Det finnes selvsagt de som blir det, men det store flertallet venter.
Poserose Skrevet 15. mars 2015 #11 Skrevet 15. mars 2015 Hvis du har en gullring på høyre hånd skjønner jeg jo at folk spør. Jeg satt ringen jeg fikk av mamma på venstre hånd så folk ikke skulle bli forvirra. Det er fortsatt ganske sjeldent jeg får spørsmål om jeg er forlova, selv om det er en diamantring på venstre hånd. Så syns det er litt spesielt at folk spør deg ofte Og siden du spurte om det er vanlig å bli samboere før giftemål: Ja! Det bør dere definitivt bli. Vet om mange som har vært sammen veldig lenge, for så å slå opp få måneder etter at de flyttet sammen. De funket bare ikke. Så det er kjekt å vite det før man er gift.
Maleficenta Skrevet 16. mars 2015 #12 Skrevet 16. mars 2015 Hvis du har en gullring på høyre hånd skjønner jeg jo at folk spør. Jeg satt ringen jeg fikk av mamma på venstre hånd så folk ikke skulle bli forvirra. Det er fortsatt ganske sjeldent jeg får spørsmål om jeg er forlova, selv om det er en diamantring på venstre hånd. Så syns det er litt spesielt at folk spør deg ofte Og siden du spurte om det er vanlig å bli samboere før giftemål: Ja! Det bør dere definitivt bli. Vet om mange som har vært sammen veldig lenge, for så å slå opp få måneder etter at de flyttet sammen. De funket bare ikke. Så det er kjekt å vite det før man er gift. Samtidig blir de som var samboere først oftere skilt enn de som flyttet sammen etter de ee gift
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #13 Skrevet 16. mars 2015 Samtidig blir de som var samboere først oftere skilt enn de som flyttet sammen etter de ee gift Det handler om at det stort sett er religiøse årsaker bak det å velge å gifte seg uten å flytte sammen først. Og har man først slike holdninger, er gjerne ikke skilsmisse akseptabelt heller.Anonymous poster hash: a08b3...a50 3
Poserose Skrevet 16. mars 2015 #14 Skrevet 16. mars 2015 Samtidig blir de som var samboere først oftere skilt enn de som flyttet sammen etter de ee gift Er det i det hele tatt nok datagrunnlag der? Og det kan hende de holder sammen fordi hvis de skiller seg vil ikke familien ha kontakt med dem lenger. Da vil jeg si at skilsmisse er å foretrekke.
Maleficenta Skrevet 16. mars 2015 #15 Skrevet 16. mars 2015 Det handler om at det stort sett er religiøse årsaker bak det å velge å gifte seg uten å flytte sammen først. Og har man først slike holdninger, er gjerne ikke skilsmisse akseptabelt heller.Anonymous poster hash: a08b3...a50 Så de lever sammen i et felles hat for hverandre istedet når forholdet går til helvete?
Maleficenta Skrevet 16. mars 2015 #16 Skrevet 16. mars 2015 Er det i det hele tatt nok datagrunnlag der? Og det kan hende de holder sammen fordi hvis de skiller seg vil ikke familien ha kontakt med dem lenger. Da vil jeg si at skilsmisse er å foretrekke. Eh jeg snakker ikke om muslimer eller amish folk her..
Poserose Skrevet 16. mars 2015 #17 Skrevet 16. mars 2015 Eh jeg snakker ikke om muslimer eller amish folk her.. Og da er det helt andre grunner en lykkelige ekteskap som gir lav skilsmisseprosent.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #18 Skrevet 16. mars 2015 Er det i det hele tatt nok datagrunnlag der? Tror ikke det, for jeg har hørt motsatt. Anonymous poster hash: 09d4b...35a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #19 Skrevet 16. mars 2015 Så de lever sammen i et felles hat for hverandre istedet når forholdet går til helvete? Det vet jeg ikke, da jeg heldigvis ikke kjenner noen slike par. Det jeg vet er at den korrelasjonen man fant mellom det å ikke bo sammen før ekteskapet og å ikke skilles, forsvant når jan tok hensyn til den tredje faktoren som var konservative holdninger til ekteskapet (pga religion) som verken tilater samboerskap eller ekteskap.Anonymous poster hash: a08b3...a50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå