Gå til innhold

Navnebytte på barn uten fars tillatelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 9 år har kun fars etternavn og hun ønsker å ha mitt etternavn også. Jeg synes selvf at d er positivt. Men far ønsker ikke at mitt navn skal på som mellomnavn. Kan vi tilføye dette navnet uten fars samtykke? Hun har adresse hos meg og er hos meg ca 70%, men vi har delt foreldreansvar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: a870a...26d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke gjøres uten fars samtykke i ditt tilfelle.

Anonymous poster hash: e9144...1a7
Skrevet (endret)

Du kan skifte navn på barnet ditt.

Er du alene om foreldreansvaret er det ingen problem. Har dere delt, så er det Fylkesmannen som avgjør. Når du skal legge til et navn -som i ditt tilfelle- vil svaret alltid bli ja :)

Endret av MsElliot
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her ville heller ikke pappaen godta mitt navn. Han skulle ha sitt etternavn selvom han stakk fra meg i svangerskapet. Han truet meg og ble med opp på Skatteetaten når jeg skulle sende inn navnevalg. Heldigvis hadde jeg aleneomsorgen så jeg dro opp etterpå uten han og endret det til mitt 😊

Anonymous poster hash: 1211e...d2f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her ville heller ikke pappaen godta mitt navn. Han skulle ha sitt etternavn selvom han stakk fra meg i svangerskapet og ikke ville ha noe med hverken meg eller babyen å gjøre. Han truet meg og ble med opp på Skatteetaten når jeg skulle sende inn navnevalg. Heldigvis hadde jeg aleneomsorgen så jeg dro opp etterpå uten han og endret det til mitt 😊

Anonymous poster hash: 1211e...d2f

Skrevet

Hvorfor i all verden vil han ikke at hun skal få ditt etternavn?

Skrevet

Det gjorde faren min også, han nektet at jeg skulle få mitt mors etternavn, så når jeg ble 18 så skiftet jeg til moren min sitt etternavn, kan tro faren min ble forbanna?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere begge har foreldreansvar så kan du ikke, uten hans samtykke, bytte navn å barnet.

Min far nektet meg også å ta mamma sitt etternavn. Byttet da jeg ble 18 år og har kun mamma sitt navn.

Anonymous poster hash: 4d3d8...379
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tok dere ikke begge navnene til å begynne med? Er det etter det har blitt slutt at dere på liv og død på slenge på etternavnet deres også?

Anonymous poster hash: 39199...792

• Liker 3
Skrevet

Takk for fine svar, noen til bedre hjelp en andre😊

Dette er ikke noe "på liv å død" prosjekt fordi d har blitt slutt med barnefaren og jeg skal hevde min posisjon og bruse med fjærene og stille meg i maktposisjon tilbake, men d er barnets eget ønske og jeg må si at jeg synes d er mega gildt at hun ønsker å ha mitt navn også. Jeg og barnefaren har ikke vært sammen på snart 5 år og jeg har ikke gjort noe med dette før nå, når hun ønsker d selv. Vi får prøve, går d ikke så går d ikke. Så får hun vente til hun blir 18 og gjøre d da eller så får hun spørre sin far hvorfor hun på død og liv ikke kan ha mammas navn også.

• Liker 2
Skrevet

Er du alene om foreldreansvaret er det ingen problem. Har dere delt, så er det Fylkesmannen som avgjør. Når du skal legge til et navn -som i ditt tilfelle- vil svaret alltid bli ja :)

Takk for svar, "it makes sense" vi får bare prøve og krysse fingrene

Skrevet

Når barnet har fylt 12 år har det medbestemmelsesrett. Men hvordan man løser en evt konflikt dersom barnefar er uenig, vet jeg ikke, om det enkelt og greit løses med f eks to mot en stemmer eller hva.

AnonymBruker
Skrevet

TS har jo skrevet at de har delt foreldreansvar.

Det er jo ikke bare å sende et brev til Fylkesmann!!

Hvor får du "kunnskapen" fra?

Anonymous poster hash: 83dda...92f

AnonymBruker
Skrevet

TS har jo skrevet at de har delt foreldreansvar.

Det er jo ikke bare å sende et brev til Fylkesmann!!

Hvor får du "kunnskapen" fra?

Jo, det er det.

Når far nekter så må mor sende "spesialsøknad".

Det er bare rett og rimelig at et barn har begge foreldrenes etternavn.

Kjenner noen som hadde mors etternavn som mellomnavn og fars om etternavn.

Erter bruddet sendte moren spesialsøknad om at barnet skulle få hennes navn som etternavn slik at barnet hadde mors og fars etternavn - og slik ble det.

Anonymous poster hash: a3b39...370

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er det.

Når far nekter så må mor sende "spesialsøknad".

Det er bare rett og rimelig at et barn har begge foreldrenes etternavn.

Kjenner noen som hadde mors etternavn som mellomnavn og fars om etternavn.

Erter bruddet sendte moren spesialsøknad om at barnet skulle få hennes navn som etternavn slik at barnet hadde mors og fars etternavn - og slik ble det.Anonymous poster hash: a3b39...370

Hva er vitsen med at man må ha godkjennelse fra far da? Hvis man likevel kan endre navn uten fars samtykke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med at man må ha godkjennelse fra far da? Hvis man likevel kan endre navn uten fars samtykke?

Det er vel stor forskjell på å endre fra "Petter Hansen" til Petter Nilsen Hansen" og å endre fra "Petter Hansen" til "Truls Nilsen" vil jeg tro. Å legge til et etternavn er ikke akkurat noen kjempeendring.

Anonymous poster hash: e5558...8fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel stor forskjell på å endre fra "Petter Hansen" til Petter Nilsen Hansen" og å endre fra "Petter Hansen" til "Truls Nilsen" vil jeg tro. Å legge til et etternavn er ikke akkurat noen kjempeendring. Anonymous poster hash: e5558...8fb

Nei, og det er nettopp derfor jeg ikke skjønner vitsen med godkjennelse fra far hvis man likevel får endret navn på barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til dette scenariet:

En venninne opplevde brudd i samboerskapet fra mannen da barna var 3 år.

Barna har hele tiden hatt mors etternavn som mellomnavn og fars etternavn som sitt etternavn.

I etterkant av bruddet følte moren veldig på at hun ønsket at hennes etternavn ikke bare var barnas mellomnavn men også endres etternavn.

La oss si faren her Ole Olsen og moren Kari Nordmann.

Barna heter: Nordmann Olsen. (Mors etternavn er mellomnavn).

Mor ønsker at barna etter bruddet skal hete:

Nordmann-Olsen (både mors og fars etternavn er barnas etternavn).

For moren så har dette symbolsk betydning fordi de har opplevd brudd.

Far forstår ikke poenget og nekter å signere søknad om navnendring i barnas etternavn.

De har delt bosted og 50/50.

Har mor noen muligheter som helst?

Anonymous poster hash: a3b39...370

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til dette scenariet:

En venninne opplevde brudd i samboerskapet fra mannen da barna var 3 år.

Barna har hele tiden hatt mors etternavn som mellomnavn og fars etternavn som sitt etternavn.

I etterkant av bruddet følte moren veldig på at hun ønsket at hennes etternavn ikke bare var barnas mellomnavn men også endres etternavn.

La oss si faren her Ole Olsen og moren Kari Nordmann.

Barna heter: Nordmann Olsen. (Mors etternavn er mellomnavn).

Mor ønsker at barna etter bruddet skal hete:

Nordmann-Olsen (både mors og fars etternavn er barnas etternavn).

For moren så har dette symbolsk betydning fordi de har opplevd brudd.

Far forstår ikke poenget og nekter å signere søknad om navnendring i barnas etternavn.

De har delt bosted og 50/50.

Har mor noen muligheter som helst?Anonymous poster hash: a3b39...370

Altså, ved å sette bindestrek har ikke barnet navnet etter noen av foreldrene.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...