Gå til innhold

Å sykle med hunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å ta en liten sykkeltur med bikkja i morgen, men han har aldri gjort det før. Vi har ikke springer e.l, så lurer på om det er helt krise å ta en liten tur med han i bånd i hånda? Han er en liten tass på ca. 10 kg, ikke særlig sterk. Kommer til å sykle på asfaltert gangvei uten særlig trafikk. Han er vant til å bli jogget med, kan en del nyttige kommandoer.

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å skaffe springer først :) og så gå/jogge tur med springeren så den blir vandt med den, og så begynne sakte å sykle.

Anonymous poster hash: 8ba47...92e

Skrevet

Det var ikke svaret jeg ville ha. :ler:

Jeg får se litt.. Har lyst å prøve uten springer, men..

• Liker 1
Skrevet

De få gangene jeg gjør det så har jeg egentlig bare syklet som vanlig med hunden løpende på siden, men man må jo ha sikkelig kontroll på hunden slik at den ikke bare gjør som den vil mens man sykler.
Og som du selv sier, husk å alltid ha båndet i hånden, aldri fest det på styret :)

Gjest Klaveret
Skrevet

Med en såpass liten hund tror jeg det går helt fint å sykle uten springer. Om det skal bli noe dere gjør fast er springer absolutt å anbefale. Ha det gøy!! :hoppendeglad:

AnonymBruker
Skrevet

Går nok fint å sykle uten springer :) en kompis av meg har to hunder (siberian husky eller noe og malamute). De er jo trekkhunder da så de løper forran. Men da har han de i fleksibelt bånd som er festet i noe selegreier rundt livet, går fort som fy :P så om du bare finner din egen måte som forhindrer at båndet går i bakken eller surrer seg inn i hjul eller deg selv så burde det gå :)

Anonymous poster hash: 5bc9b...f7a

AnonymBruker
Skrevet

Folk har da syklet med hunder uten Springer i alle år uten problemer. Det er jo bare å prøve det så ser du jo hvordan det går.

Anonymous poster hash: 2d98d...9c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Springer er ikke et must, vi syklet med de i gamle dager og.

Men å sykle på asfalt er hardt for både poter og ledd.

Anonymous poster hash: 695cb...4e7

• Liker 1
Skrevet

Bruk sele og ikke halsbånd :) og kan være lurt å bruke potesokker når det er på asfalt, det kan fort slite på potene.

AnonymBruker
Skrevet

Snusing på tisseplasser er en stor del av hunders språk, så jeg syns det er veldig egoistisk å skulle sitte på et sete, mens hunden løper kontinuerlig alt den kan, med tunga ut av kjeften. Har en hund, får en løpe turen selv også og la den få stoppe når den vil.

Anonymous poster hash: 194a1...c1c
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Snusing på tisseplasser er en stor del av hunders språk, så jeg syns det er veldig egoistisk å skulle sitte på et sete, mens hunden løper kontinuerlig alt den kan, med tunga ut av kjeften. Har en hund, får en løpe turen selv også og la den få stoppe når den vil.

Anonymous poster hash: 194a1...c1c

Da har du virkelig gjort det feil(!)

Du skal sykle i et tempo der hunden kan trave moderat ved siden av.

Lurt å lufte hunden på forhånd så den har tisset og bæsjet fra seg.

Dette gjør jeg med min hund. Og han vet godt at når vi sykler så skal han jogge fint ved siden av, som en "jobb". Mens når vi går så kan han snuse og kose seg

Anonymous poster hash: 8081d...8dc

• Liker 5
Skrevet

Jeg har enda til gode å se en hundeeier sykle med hunden sin på korrekt måte, så jeg er veldig negativ til hund og sykling. Løp heller med hunden slik at farten blir tilpasset både hund og eier.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, jeg tenkte i utgangspunktet å ta han med på noen rolige turer om han liker det, sånn et par km inn til sentrum om jeg skulle vært en tur på butikken - istedet for å la han bli igjen hjemme. Det ville i såfall blitt i tillegg til andre turer/trening, så jeg kommer ikke til å slepe han pesende etter sykkelen for å "mosjonere" dyret.

Tror ikke det blir joggetur på oss med det første da jeg er gravid og har fått bekkenløsning.

Edit; han får tre snuse/tisseturer om dagen, så jogger/trener jeg med han i tillegg og da går/jogger vi fot. Han vet når vi trener ("jobber") og når vi er fri til å snuse og tulle.

Endret av FantasDick
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror det går bra.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg tenkte i utgangspunktet å ta han med på noen rolige turer om han liker det, sånn et par km inn til sentrum om jeg skulle vært en tur på butikken - istedet for å la han bli igjen hjemme. Det ville i såfall blitt i tillegg til andre turer/trening, så jeg kommer ikke til å slepe han pesende etter sykkelen for å "mosjonere" dyret.

Tror ikke det blir joggetur på oss med det første da jeg er gravid og har fått bekkenløsning.

Edit; han får tre snuse/tisseturer om dagen, så jogger/trener jeg med han i tillegg og da går/jogger vi fot. Han vet når vi trener ("jobber") og når vi er fri til å snuse og tulle.

Husk at det ikke er lov å sette fra seg hund uten tilsyn. Sånn med tanke på at du skrev at du skal på butikken. Dette er av hensyn til både hunden og andre folk.

Anonymous poster hash: 7fe20...e93

Skrevet

Husk at det ikke er lov å sette fra seg hund uten tilsyn. Sånn med tanke på at du skrev at du skal på butikken. Dette er av hensyn til både hunden og andre folk.

Jada, mamma. :ler: Jeg setter hunden i bilburet i bilen vår når jeg handler. Bilen står parkert over veien fra butikken fordi samboeren min jobber der og tar bilen til jobb.
AnonymBruker
Skrevet

Jada, mamma. :ler: Jeg setter hunden i bilburet i bilen vår når jeg handler. Bilen står parkert over veien fra butikken fordi samboeren min jobber der og tar bilen til jobb.

Det var å en måte å svare på. Vi kunne jo ikke vite at du kan det. Er ikke tankelesere vettu.

Det er innmari mange som faktisk setter hundene sine fra seg utenfor butikker o.l.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har syklet med min hund på 7 kg uten springer, gikk bare bra :)

Anonymous poster hash: db6b4...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...