Gå til innhold

Hvor mange bøker må man ha samlet i et rom

Anbefalte innlegg

Gjest Horatio Hornblower
Skrevet

Før dere synes at man kan omtale rommet som et bibliotek

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål! Jeg føler at det burde være litt flere enn jeg har på vårt " bibliotek" og jeg har kanskje rundt 600, etter den siste ryddesjauen.

Å kalle det bibliotek, er etter mitt syn også litt spørsmål om kvalitet. Dersom man har en samling med 15 pocketserier, vil man ofte ha noenlhundre bøker, men jeg synes det kreves en viss bredde i litteratur og innslag av stive permer for å kalles et bibliotek.

På den andre siden, så synes svigers tydeligvis at jeg har en voldsom eietrang til bøker og skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kvitter meg med dem og heller satser på å få bøker på Kindle e.l. , men jeg bruker jo de fleste bøkene, synes det er stas å bla gjennom " Salomonsens konversasjonsleksikon fra 1898 ( og noe senere)i 25 tykke bind innimellom og lese om hvordan verden så ut på den tiden. - Det er en av mine skatter!

Ser jo det fornuftige i å spare plass, men jeg har alltid likt å holde og kjenne lukten av en god bok. ;)

Gjest Cao Xueqin
Skrevet

Man må ha over 1000 bøker før man kan kalle det et bibliotek.

Skrevet

Hvor mange bøker må man ha inne på Kindelen før man kaller det et bibliotek?

Gjest Horatio Hornblower
Skrevet

Hvor mange bøker må man ha inne på Kindelen før man kaller det et bibliotek?

Du kan ha en million bøker inne på kindel og jeg vil fremdels ikke se på det som et bibliotek. For meg er et bibliotek et sted hvor man har ekte bøker som man kan holde og bla i. Det er sikkert mange som er uenig med det. Men jeg kommer aldri personlig til å se på kindel som bibliotek.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før dere synes at man kan omtale rommet som et bibliotek

For at man skal omtale et rom i et privat hjem som bibliotek mener jeg bokhyllene bør dekke halvparten av veggene i rommet fra topp til tå for at man skal få en litt sånn wow-opplelvelse. Helst litt over halvparten av veggene.

Hilsen fra en bibliotekar. ;)

Anonymous poster hash: 00d01...f7f

• Liker 1
Skrevet

For at man skal omtale et rom i et privat hjem som bibliotek mener jeg bokhyllene bør dekke halvparten av veggene i rommet fra topp til tå for at man skal få en litt sånn wow-opplelvelse. Helst litt over halvparten av veggene. Hilsen fra en bibliotekar. ;)Anonymous poster hash: 00d01...f7f

så om man har et veldig lite rom, kan man flytte bøkene dit, dersom man vil kalle det et bibliotek? ;)
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

så om man har et veldig lite rom, kan man flytte bøkene dit, dersom man vil kalle det et bibliotek? ;)

Du skjønte sikkert hva hun/han mente! :P

Anonymous poster hash: 30eed...c41

Skrevet (endret)

Nå kommer det litt an på takhøyde, og jeg er litt usikker på hvor mange bøker per meter det blir, men rundt åtte meter bokhyller (i bredden) fra gulv til tak, eller nesten til tak, anser jeg som lite bibliotek.

Noe jeg er fast bestemt på å bygge meg når vi bare får råd til å omkalfatre hele huset :P

Rundt regnet har HrMinya og jeg til sammen omtrent 250 bøker, og det er bare de bøkene som er i huset vårt, vi har hver våre samlinger i barndomshjemmene også som ikke har blitt hentet inn pga plassmangel.

Endret av Minya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...