AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #1 Skrevet 12. mars 2015 Du er som er ufør, hva fikk du i startlån? Og var det enkelt å kjøpe hus da? Bestemmer dem selv hvor stort huset skal være? Gjelder en som får på minstesats aap og blir snart ufør. Anonymous poster hash: 4c789...feb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 Det er vel få inntekter som er så sikre som uføretrygd. Det er ikke det det står på, men beløpet du får utbetalt. Ofte er uføretrygder lave. Banken vurderer betjeningsevnen og så må du ha egenkapital.Anonymous poster hash: 2896d...248
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #3 Skrevet 12. mars 2015 Hvor mye er egenkap på? vet dere sånn ca? Anonymous poster hash: 4c789...feb
Auri Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Du trenger ikke egenkapital for å få startlån. Størrelse osv har ikke noe å si for startlånet. De gir deg den summen de mener du kan betjene, og hva du kjøper med det er ett fett. Jeg og mannen fikk innvilget opp til 800.000 i startlån. Jeg gikk da på minstesats AAP og han jobbet 50% i kaffebar.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #5 Skrevet 12. mars 2015 Du trenger ikke egenkapital for å få startlån. Størrelse osv har ikke noe å si for startlånet. De gir deg den summen de mener du kan betjene, og hva du kjøper med det er ett fett. Jeg og mannen fikk innvilget opp til 800.000 i startlån. Jeg gikk da på minstesats AAP og han jobbet 50% i kaffebar. Er startlån kun en sum dere kan kjøpe hus for? Så dere måtte finne hus som kosta 800k? el gir banken noe itillegg? ble usikker hva startlån plutselig var? Anonymous poster hash: 4c789...feb
Auri Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 Startlån er et lån Husbanken gir, til dem som ikke får lån ellers til bolig. Det er spesielt rettet mot unge i etableringsfasen og andre som deres første lån, de som ikke har noen egenkapital eller vansker med å få vanlig lån. Vi fikk lån opp till 800.000 som sagt, vi kjøpte leilighet til 540.000.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #7 Skrevet 13. mars 2015 Så om en har egenkapit så får man ikke startslån? Sykt billig leilighet :D Får neppe en arasje for den summen han det gjelder her han bor Anonymous poster hash: 4c789...feb
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #8 Skrevet 13. mars 2015 Hvorfor vil du så absolutt kjøpe? Du har jo ikke råd. Anonymous poster hash: 0e9a0...e7c 1
Cowboy Lotte Skrevet 13. mars 2015 #9 Skrevet 13. mars 2015 Selv ikke folk i full arbeid har råd å kjøpe egen bolig... Svært urettferdig om uføre-klienter skal få råd til dette, da vil vel alle bli uføre... Syk verden vi bor i. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #10 Skrevet 13. mars 2015 Fikk 2 mill i startlån og 500k i boligtilskudd. Har 20 års fastrente i Husbanken låst til 2.5%. Ble en fin leil til 2.5 mill meget sentralt Dette gjør at lånet bare blir billigere med årene, da kronen alltid blir mindre verdt og alt blir dyrere. Gir meg meget god økonomi som ufør, da satsene på trygden øker sånn ca 2.5% i året. Men jeg betaler det samme i huslån de neste 18 årene. Anonymous poster hash: f4e5a...4d4
Auri Skrevet 13. mars 2015 #11 Skrevet 13. mars 2015 Så om en har egenkapit så får man ikke startslån? Sykt billig leilighet :D Får neppe en arasje for den summen han det gjelder her han bor Anonymous poster hash: 4c789...feb Det får han nok, jeg skal ikke uttale meg bastant om det. Men det er i utgangspunktet ment til de som ikke har sjangs til å få lån i vanlige banker, og mangel på egenkapital er gjerne en god grunn til at man ikke får vanlig lån. Om husbanken ser på det som sannsynlig at han kan få vanlig lån, så er det ikke sikkert han får det. Hvorfor vil du så absolutt kjøpe? Du har jo ikke råd. Anonymous poster hash: 0e9a0...e7c Dette er bare tull. For det fleste er det ikke dyrere å eie enn å leie. Men det er vanskelig å få lån fordi man ikke har egenkapital. Vi skulle egentlig kjøpe den leiligheten vi hadde leid en stund (men budene endte med å gå over hva vi hadde råd til). Vi hadde endt opp med å betale ganske nøyaktig like mye i måneden om vi eide leiligheten selv, som når vi leide. Selv ikke folk i full arbeid har råd å kjøpe egen bolig... Svært urettferdig om uføre-klienter skal få råd til dette, da vil vel alle bli uføre... Syk verden vi bor i. Folk i arbeid kan også søke startlån. Det er beregnet på alle som har problemet med å få boliglån i vanlig bank. http://www.husbanken.no/startlaan/hvem-kan-faa/ Og såklart vil alle bli uføre. Å leve på rundt 15.000 utbetalt i måneden etter skatt er jo alles største drøm! 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #12 Skrevet 13. mars 2015 Selv ikke folk i full arbeid har råd å kjøpe egen bolig... Svært urettferdig om uføre-klienter skal få råd til dette, da vil vel alle bli uføre... Syk verden vi bor i. Idiot. Anonymous poster hash: bfa1a...0af 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #13 Skrevet 13. mars 2015 Selv ikke folk i full arbeid har råd å kjøpe egen bolig... Svært urettferdig om uføre-klienter skal få råd til dette, da vil vel alle bli uføre... Syk verden vi bor i. Du sprer så mye piss om uføre og NAV at jeg nesten håper du ender opp som ufør. Anonymous poster hash: b1a9c...0db 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #14 Skrevet 13. mars 2015 Selv ikke folk i full arbeid har råd å kjøpe egen bolig... Svært urettferdig om uføre-klienter skal få råd til dette, da vil vel alle bli uføre... Syk verden vi bor i. Mennesker med lav inntekt fra arbeid har da også en mulighet til å kjøpe seg leilighet/hus på lik linje med de som er uføretrygdet. Har du lønnsinntekt har du også mulighet til å søke lån, både i banken og startlån gjennom kommunen. Forskjellen på disse to gruppene er at de med lønnsinntekt har mulighet til å øke inntekten sin ved å jobbe mer eller bytte jobb, det har ikke personen på uføretrygd. Uføretrygd beregnes utfra hvilken inntekt du har hatt fra før. Og lav/ingen inntekt vil gi minimal utbetaling på uføretrygd. De som har hatt høy lønn vel få høyere uføretrygd. Hvorfor skal ikke en som har uføretrygd få lov til å eie egen bolig mener du? Så lenge de har råd til å betale lånet og husleie, så er det ikke noe problem hvor de pengene kommer fra. En ufør person er syk, og trenger og ønsker stabilitet som den friske delen av befolkningen. Hvorfor mener du de skal fratas dette kun fordi de har blitt syke? Det kreves også mye for å få godkjent varig uføretrygd, det virker stadig som du tror det er noe man bare kan bestemme seg for å få. Og det er så langt fra sannheten man kan komme. Ja det finnes enkelte individer som snylter til seg stønader av ulike slag. Men det blir stadig vanskeligere å komme unna med dette da kontrollrutiner blir bedre og bedre. På samme tid har vi mange individer som snylter på skatten. Få blir tatt. Og det virker som om oppfattelsen hos en del er at dette er helt greit. Men det er ikke noe forskjell. Man tar penger fra fellesskapet uansett om det er å få en trygd man ikke har krav på eller å unnlate å betale den skatten man skal.Anonymous poster hash: 8feeb...631 4
Cowboy Lotte Skrevet 13. mars 2015 #15 Skrevet 13. mars 2015 Mennesker med lav inntekt fra arbeid har da også en mulighet til å kjøpe seg leilighet/hus på lik linje med de som er uføretrygdet. Har du lønnsinntekt har du også mulighet til å søke lån, både i banken og startlån gjennom kommunen. Forskjellen på disse to gruppene er at de med lønnsinntekt har mulighet til å øke inntekten sin ved å jobbe mer eller bytte jobb, det har ikke personen på uføretrygd. Uføretrygd beregnes utfra hvilken inntekt du har hatt fra før. Og lav/ingen inntekt vil gi minimal utbetaling på uføretrygd. De som har hatt høy lønn vel få høyere uføretrygd. Hvorfor skal ikke en som har uføretrygd få lov til å eie egen bolig mener du? Så lenge de har råd til å betale lånet og husleie, så er det ikke noe problem hvor de pengene kommer fra. En ufør person er syk, og trenger og ønsker stabilitet som den friske delen av befolkningen. Hvorfor mener du de skal fratas dette kun fordi de har blitt syke? Det kreves også mye for å få godkjent varig uføretrygd, det virker stadig som du tror det er noe man bare kan bestemme seg for å få. Og det er så langt fra sannheten man kan komme. Ja det finnes enkelte individer som snylter til seg stønader av ulike slag. Men det blir stadig vanskeligere å komme unna med dette da kontrollrutiner blir bedre og bedre. På samme tid har vi mange individer som snylter på skatten. Få blir tatt. Og det virker som om oppfattelsen hos en del er at dette er helt greit. Men det er ikke noe forskjell. Man tar penger fra fellesskapet uansett om det er å få en trygd man ikke har krav på eller å unnlate å betale den skatten man skal.Anonymous poster hash: 8feeb...631 Jeg er kun kritisk til at så mange er uføre liksom skal være syk, når de tydeligvis er friske nok til å dra på ferie halve året, gjøre masse aktiviteter, kjøpe hus og er sosial hver dag... Leser folk som er uføre har jo 1000 ting å gjøre, og får til det aller meste, men jobbe? Nei det er helt uhørt...
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #16 Skrevet 13. mars 2015 Leser folk som er uføre har jo 1000 ting å gjøre, og får til det aller meste Jeg leser om folk som er i arbeid som tjener milliarder med kroner. Da trenger man hverken startlån eller en gang lån. Anonymous poster hash: b2c50...54b
KikiEco Skrevet 13. mars 2015 #17 Skrevet 13. mars 2015 (endret) Jeg er kun kritisk til at så mange er uføre liksom skal være syk, når de tydeligvis er friske nok til å dra på ferie halve året, gjøre masse aktiviteter, kjøpe hus og er sosial hver dag... Leser folk som er uføre har jo 1000 ting å gjøre, og får til det aller meste, men jobbe? Nei det er helt uhørt... Og det er ikke det som er temaet i denne tråden. Av og til er det så enkelt å svare. Endret 13. mars 2015 av KikiEco
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #18 Skrevet 13. mars 2015 Jeg fikk 700000 i startlån og 130000 i botilskudd og kjøpte meg en privat omsorgsbolig. Har full BSU som jeg ikke har rørt. Kjøpte leiligheten av kommunen og dermed ikke på det frie markedet, men kan selge på det åpne marked i 2021 om jeg vil. Siden naboleiligheten gikk for 2,4 for tre år siden regner jeg med at jeg kan få en svært pen fortjeneste om jeg velger å selge. Anonymous poster hash: 1c211...46e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #19 Skrevet 13. mars 2015 Du må ta kontakt med kommunen din TS, det er de man søker startlån hos. Det er forskjell på hva kommunen vurderer lånet til alt etter hvilken kommune man bor i, enkelte kommuner er det dyrere å kjøpe/bo i enn andre så.. En nabogutt - ung mann.. fikk 1,5 mill i startlån og 700 000 i botilskudd. Dette er en dyr kommune, så her ble det en kjekk, men liten leilighet på 45 kvm for det beløpet. Anonymous poster hash: 6c9b3...62d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #20 Skrevet 13. mars 2015 Du må ta kontakt med kommunen din TS, det er de man søker startlån hos. Det er forskjell på hva kommunen vurderer lånet til alt etter hvilken kommune man bor i, enkelte kommuner er det dyrere å kjøpe/bo i enn andre så.. En nabogutt - ung mann.. fikk 1,5 mill i startlån og 700 000 i botilskudd. Dette er en dyr kommune, så her ble det en kjekk, men liten leilighet på 45 kvm for det beløpet.Anonymous poster hash: 6c9b3...62d Hva er boligtillskudd?Anonymous poster hash: 4c789...feb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå