karrifrøkna Skrevet 12. mars 2015 #1 Skrevet 12. mars 2015 Hvem ser på "matkontrollen" nå? Noen andre som fikk med seg at salamifargen er laget av lus?????????
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 Velkommen etter..? Hvorfor trodde du salamien var rød? Anonymous poster hash: 5db38...a78 3
Pysa Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Det gjelder mye, f.eks. rødt/rosa godteri og mye syltetøy er laget med E120/karmin/lus. Griseekkelt, jeg spiser det ikke.
karrifrøkna Skrevet 12. mars 2015 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2015 Velkommen etter..? Hvorfor trodde du salamien var rød? Anonymous poster hash: 5db38...a78 Beklager, har ikke hørt om karmin før jeg- før nå.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 Det har jeg visst lenge. Anonymous poster hash: 9270b...f9f 1
magicpie Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er så ekkelt med det. Lus er et dyr (insekt), og det er jo dyr i salamien fra før... 7
Sølvrosen Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 Jeg synes karmin er et helt greit fargetoff, så lenge det er trygt. Jeg stoler kanskje litt mer på rødbetfarge, som er en annen rødfarge fra en plante jeg kjenner godt, men jeg vet at den fort blir blass og derfor ikke passer så bra i så mange varer. I den andre enden av skalaen er det et annet rødstoff, som tilhører en gruppe fargestoff som ikke finnes i naturen, og som det mistenkes har diverse uønskede egenskaper. De fargestoffene var lenge forbudt i Norge, og mange stoff fra samme gruppe er fremdeles forbudt fordi vi vet de er farlige. Slik jeg forstår det er karmin et sted i mellom de to stoffene. Det bevarer fargen mye bedre enn rødbetfarge, og det er ikke mistenkt for å være farlig. At det er et stoff som utvinnes fra lus er meg revnende likegyldig, spesielt når jeg tenker på at vaniljesukker lages av rotten furu, og at beverbæsj er en ikke uvanlig ingrediens i parfyme. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 Det må jeg innrømme at jeg har hatt kunnskap om en stund ja... etter at jeg fant ut at klassisk røde leppestifter er røde av akkurat den samme kaktuslusen. Det er noe kunnskap man ikke har dele hemningsløst, men rolig brukt sin karminrøde leppestift
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå