AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #1 Skrevet 12. mars 2015 Hei.. Jeg har en venninne som nå skal gifte seg. Vi har kjent hverandre lenge og vi har snakket om dette med bryllup og at vi ønsker å være hverandres forlovere, det har liksom ikke vært snakk om at noen andre skulle ta den rollen for hverandre. Vi er også begge av typen som hater, virkelig hater å snakke foran folk og store forsamlinger. Så vi lovte hverandre at hvis vi skulle være forlovere til hverandre så skulle vi begge få slippe å holde tale. Og det var greit, for oss begge. Så nå er jeg da blitt spurt, og sa selvfølgelig ja til dette. Jeg sa "ja, hvis jeg fortsatt slipper å holde tale foran hele forsamlingen". Og det var helt greit det. Dagene og månedene gikk, før hun plutselig fikk for seg at at jeg skulle holde tale likevel. Fikk en melding en dag: "har du begynt å forberede tale snart eller?" Jeg sa fortsatt at nei jeg trodde vi hadde en avtale.. Så sier hun at det kommer til å gå superbra, at hun skal hjelpe meg, at hun har ingen andre gode venner enn meg så hun hadde håpet jeg kunne gjøre dette for henne på den fineste dagen hennes i livet. Kjente det kokte innvendig. Ignorerte meldingen. Fikk en ny melding noen dager etterpå..samme greia. Da prøvde huk seg igjen. Og igjen. Og igjen.. Og jeg sier nei hver gang, mens hun bare fortsetter og fortsetter med å tre dårlig samvittighet over hodet på meg. Jeg sa ifra til slutt at nå får det faen meg være nok. Vi hadde en avtale, det gjør meg forbannet når hun skal prøve å presse meg til noe jeg ikke vil, som hun i tillegg var fullt klar over lenge før typen hennes i det hele tatt fridde til henne. Så sitter jeg her da. Føler meg som verdens dårligste forlover og venninne. Skulle virkelig ønske jeg kunne greie å holde en liten tale, men jeg sliter skikkelig med å snakke foran folk på den måten. Jeg får prestasjonsangst, det svartner for meg, det er verre enn muntlig eksamen ganger 1000. Har virkelig angst. Jeg greier ikke presse meg selv til dette. Skulle faktisk bare ønske hun ville velge en annen slik at hun fikk drømmedagen sin slik som hun har drømt om. Men jeg greier bare ikke. Er jeg verdens mest ubrukelige forlover?Anonymous poster hash: 559c7...593 4
Gjest Vevila Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 Hun visste det på forhånd. Er det noen som er en dårlig venninne er det henne.. Skjønner allikevel at det føles kjipt.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #3 Skrevet 12. mars 2015 Hun visste det på forhånd. Er det noen som er en dårlig venninne er det henne.. Skjønner allikevel at det føles kjipt. TS her: Ja det er liksom ikke bare spørsmål heller, men ren og skjær masing...! Annenhver dag nå i flere uker. Holder på å bli gal av henne.Anonymous poster hash: 559c7...593 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Ingen kan forlange at du holder tale! Det du kan gjøre isteden er å få skrevet en sang (som alle får utdelt å synger med) Anonymous poster hash: 1aad7...9ab 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #5 Skrevet 12. mars 2015 Veldig dårlig gjort av venninnen din, hun kan ikke forvente at du skal holde en tale, og når hun vet hva du mener og hvilken avtale dere hadde, så er det, som skrevet, dårlig gjort av henne. Du vil ikke holde tale og da hjelper det lite at hun sier at det skal gå bra og at hun skal hjelpe deg. Du kan foreslå at hun finner seg en annen forlover hvis hun absolutt vil at forloveren skal holde tale. Anonymous poster hash: 55806...e8c 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 Er hun blitt bridezilla?? Anonymous poster hash: fc58c...33c 4
Poserose Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 Jeg ville stått på mitt. Du sa på forhånd at du ikke ville og hun vet godt hvorfor 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 når var det dere gjorde denne avtalen da? Hvis dere var nokså voksne og det ikke er veldig mange år siden, så synes jeg det er dårlig gjort av henne. Men hvis dette er en avtale dere gjorde da dere var fjorten, så synes jeg du er ganske sær som insisterer på den, for folk forandrer seg ganske mye på de årene, og det er mange som får mindre problemer med å tale i forsamlinger etter som de blir eldre. Kanskje det har skjedd med venninna di, og dermed ser hun ikke helt viktigheten av det for deg lenger? Anonymous poster hash: 5b4e4...5ae 3
Gjest Solstråla88 Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 Hei.. Jeg har en venninne som nå skal gifte seg. Vi har kjent hverandre lenge og vi har snakket om dette med bryllup og at vi ønsker å være hverandres forlovere, det har liksom ikke vært snakk om at noen andre skulle ta den rollen for hverandre. Vi er også begge av typen som hater, virkelig hater å snakke foran folk og store forsamlinger. Så vi lovte hverandre at hvis vi skulle være forlovere til hverandre så skulle vi begge få slippe å holde tale. Og det var greit, for oss begge. Så nå er jeg da blitt spurt, og sa selvfølgelig ja til dette. Jeg sa "ja, hvis jeg fortsatt slipper å holde tale foran hele forsamlingen". Og det var helt greit det. Dagene og månedene gikk, før hun plutselig fikk for seg at at jeg skulle holde tale likevel. Fikk en melding en dag: "har du begynt å forberede tale snart eller?" Jeg sa fortsatt at nei jeg trodde vi hadde en avtale.. Så sier hun at det kommer til å gå superbra, at hun skal hjelpe meg, at hun har ingen andre gode venner enn meg så hun hadde håpet jeg kunne gjøre dette for henne på den fineste dagen hennes i livet. Kjente det kokte innvendig. Ignorerte meldingen. Fikk en ny melding noen dager etterpå..samme greia. Da prøvde huk seg igjen. Og igjen. Og igjen.. Og jeg sier nei hver gang, mens hun bare fortsetter og fortsetter med å tre dårlig samvittighet over hodet på meg. Jeg sa ifra til slutt at nå får det faen meg være nok. Vi hadde en avtale, det gjør meg forbannet når hun skal prøve å presse meg til noe jeg ikke vil, som hun i tillegg var fullt klar over lenge før typen hennes i det hele tatt fridde til henne. Så sitter jeg her da. Føler meg som verdens dårligste forlover og venninne. Skulle virkelig ønske jeg kunne greie å holde en liten tale, men jeg sliter skikkelig med å snakke foran folk på den måten. Jeg får prestasjonsangst, det svartner for meg, det er verre enn muntlig eksamen ganger 1000. Har virkelig angst. Jeg greier ikke presse meg selv til dette. Skulle faktisk bare ønske hun ville velge en annen slik at hun fikk drømmedagen sin slik som hun har drømt om. Men jeg greier bare ikke. Er jeg verdens mest ubrukelige forlover?Anonymous poster hash: 559c7...593 Nei det synes jeg absolutt ikke du er! Synes det er respektløst av henne å ikke følge avtalen dere hadde laget på forhånd. Forloveren min holdt heller ikke tale, synes det var helt greit 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 Takk nei til å være forlover. Om hun bryter avtalen deres, hvorfor skal du holde den? Jeg holdt ikke tale da jeg var forlover, ogrt gjorde ikke hun for meg da rollene var motsatt heller. Og vi er begge godt gifte den dag i dag Anonymous poster hash: 4e3b3...287 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #11 Skrevet 12. mars 2015 Lag en sang som deles ut og som alle synger. Anonymous poster hash: 6ea42...c6e
Blosa Skrevet 12. mars 2015 #12 Skrevet 12. mars 2015 Hva med å avtale å lage ett album med bilder, tekst og minnene deres og be toastmaster henvise til den? Fin måte å møtes på halvveien 😉 PS: en avtale er en avtale, hun burde kjenne deg godt nok til å skjønne at du ikke klarer å holde tale. Stå på ditt 😊 2
Gjest Gjest_Idja Skrevet 13. mars 2015 #13 Skrevet 13. mars 2015 Hva med å lage slideshow med bilder og tekst? Så slipper du å si noe? Men jeg syns det er skikkelig ufint av henne å mase! Du skal ikke ha dårlig samvittighet, du har vært tydelig hele tiden. 2
melatonin Skrevet 13. mars 2015 #14 Skrevet 13. mars 2015 Vil aldri tvinge min forlover å holde tale, skal spørre om hun har tenkt å gjøre det, sier hun nei så er det helt ok. For min del så hadde sang vært verre vi skal ha album med noen bilder og mulighet for at folk kan skrive en hilsen til oss, hvis forloveren heller ville skrive en tekst før bryllupet kunne hun ha fått langt den inn der så folk leste den når de kikket i albummet. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #15 Skrevet 13. mars 2015 Jeg har opplevd nesten det samme. Jeg har også noia for å snakke i forsamlinger. Ble spurt om å være forlover flere måneder før bryllupet, og jeg sa i fra med en gang, at jeg ikke ville holde tale. Forklarte henne også hvorfor. Dette syntes venninnen min var helt greit. Men kort tid før bryllupet ombestemte hun seg, og ville at jeg skulle holde tale likevel. Plutselig hadde dette blitt uhyre viktig. Jeg ble svett, og lurte på hva jeg skulle gjøre nå. Tenkte på muligheten for å holde en tale likevel, men innså at det ville bli helt umulig for meg. Det hele endte med at hun byttet forlover. Egentlig var jeg lettet, for jeg hater å få slike oppdrag. Ja, virkelig. Men rent prinsippielt synes jeg det var dårlig gjort av venninnen min å vrake meg på den måten. Jeg blir så oppgitt over at folk,, og da spesielt kvinner, må gjøre så forbasket mye ut av bryllupet sitt hele tiden. De går nesten over lik for å kunne få drømmebryllupet sitt. Forventningene og kravene har blitt altfor høye i dag. Jeg er drittlei av dette, for å være ærlig. Anonymous poster hash: 6dc49...8d5 3
Puny Skrevet 13. mars 2015 #16 Skrevet 13. mars 2015 Men har du tenkt å gjøre noe isteden? Det er helt greit å ikke holde tale, det ligger ikke for alle. men jeg syntes kanskje at en forlover burde bidra med noe...? Du har fått mange gode tips her i tråden, sang, bildefremvisning? evt. om du er mer komfortabel med det lesenoe du ikke har skrevet selv, et dikt eller noe?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #17 Skrevet 13. mars 2015 Hva med å spille inn talen på forhånd, hjemme hos deg selv, helt alene, så legger du på bilder av dere to og ting dere har opplevd sammen, morsomme, gamle bilder av bruden, filmer av dere to osv. oppå talen, så kan det spilles av på lerret i bryllupet Da kan du øve deg og spille det inn flere ganger dersom du ikke blir fornøyd, så kan du kanskje legge på litt musikk på slutten mens bildene ruller videre.. Anonymous poster hash: f9ead...b72 6
Gjest Solstråla88 Skrevet 13. mars 2015 #18 Skrevet 13. mars 2015 Men har du tenkt å gjøre noe isteden? Det er helt greit å ikke holde tale, det ligger ikke for alle. men jeg syntes kanskje at en forlover burde bidra med noe...? Du har fått mange gode tips her i tråden, sang, bildefremvisning? evt. om du er mer komfortabel med det lesenoe du ikke har skrevet selv, et dikt eller noe? Hvorfor må forlover bidra med noe? Synes ofte det blir massr taler og sang i et bryllup, så om en ikke holder tale er da ingen krise 2
Puny Skrevet 13. mars 2015 #19 Skrevet 13. mars 2015 Hvorfor må forlover bidra med noe? Synes ofte det blir massr taler og sang i et bryllup, så om en ikke holder tale er da ingen krise Man MÅ jo ikke, og som sagt er det mange andre ting man kan gjøre enn å holde en tale. men jeg kan forstå bruden litt hvis hun er skuffet over en forlover som ikke ønsker noen annen rolle i bryllupet, enn å være en vanlig gjest. Det er jo en spesiel rolle å være forlover. Bruden skal jo gjøres litt stas på av forloveren, hvis man ikke er interessert i det så skjønner jeg ikek hvorfor man takker ja til å være forlover.
Gjest Solstråla88 Skrevet 13. mars 2015 #20 Skrevet 13. mars 2015 Man MÅ jo ikke, og som sagt er det mange andre ting man kan gjøre enn å holde en tale. men jeg kan forstå bruden litt hvis hun er skuffet over en forlover som ikke ønsker noen annen rolle i bryllupet, enn å være en vanlig gjest. Det er jo en spesiel rolle å være forlover. Bruden skal jo gjøres litt stas på av forloveren, hvis man ikke er interessert i det så skjønner jeg ikek hvorfor man takker ja til å være forlover. Jo, men her har jo venninnene inngått en avtale før bruden spurte, om at de ikke skulle holde tale, det er jo det ts er fortvilet over. Jeg mener en avtale er en avtale. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå