Gjest Anonymous Skrevet 16. august 2004 #1 Del Skrevet 16. august 2004 Skal male furupanelet og lurer på om det blir pent med malerulle og kun pensel i rillene? Eller bør jeg bruke pensel over alt? Har smurt på kvistlakk. Er det noe annet jeg bør tenke på? Tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 16. august 2004 #2 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg har prøvd begge deler. Min erfaring er at kost i rillene og rulle på flatene gir det peneste og jevneste resultatet, dessuten dekker det bedre. Tips? Tja..Mal første strøket og så ser du om du må sparkle. Ujevnheter, kvisthull og lignende viser godt på nymalt panel, men er lettere å få øye på når du har malt det første strøket. Lykke til, det er mye jobb, men du verden så fint det blir. Jeg har malt panel i massevis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 16. august 2004 #3 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg har prøvd begge deler. Min erfaring er at kost i rillene og rulle på flatene gir det peneste og jevneste resultatet, dessuten dekker det bedre. Jepp! Nettop ferdig med kjelleren på denne måten, og det ble så bra så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiia Skrevet 16. august 2004 #4 Del Skrevet 16. august 2004 Enig med Mie angående bruk av pensel/rull. Jeg har malt endel furupanel, og bruk av kun pensel gir "striper" uansett kvalitet på pensel. Jeg går også over alle spikerhullene med en våt svamp for å krympe disse. I tillegg maler jeg to strøk med heftgrunning for et jevnere resultat. Det er ikke sikkert det er nødvendig, men jeg ble anbefalt dette i en fargehandelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 17. august 2004 #5 Del Skrevet 17. august 2004 Maling av panel skal helst gjøres med pensel (hvis man bruker oljemaling, da) bruker man vannbasert bør man bruke rull. Ved oljemaling får du ingen striper i malingen, for den tørker så sent at dette flyter i hverandre. Malingen blir også blankest ved penselbruk, hvis det er et ønske. Spikerhull skal sparkles og pusses over, samme med ujevnheter (hakk og lign) i panelen. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 17. august 2004 #6 Del Skrevet 17. august 2004 Mie sier det jeg hadde tenkt å si! Jeg malte nettopp liggende panel i stua, det ble drittlekkert! Brukte pensel i sprekkene og liten, hvit rulle på selve panelflatene. Gjør som Mie sier, og sparkle etter 1. strøk! Vi brukte grunning først, og anbefaler det for best mulig resultat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå