Gå til innhold

Barnebok, tips til tema

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive en barnebok, usikker på aldersgruppen men kanskje fra ni- ti år. Jeg lurer i den anledning på om dere vi fortelle meg noen tema dere anser som viktig, relevant og sentralt i denne aldersgruppen? Kanskje noe dere mener det er lite fokus på? Noe av mine "emneknagger"

Mobbing, fritidsaktiviteter, mestring, fordommer, annerledeshet, vennskap, pubertet, identitet, legning, selvfølelse, sjalusi, frustrasjon pga manglende kommunikasjon mellom venner, frustrasjon over foreldre, innesluttet, tør ikke snakke om følelser, foreldre fortvilet..

Følelser rundt å begynne på ny skole, selvbilde, jenter pubertet, konflikter vennskap, overgangen fra barn til ungdom - leker-barnslig- ikke klar for overgangen, ubehag når andre ikke leker lenger - mobiltelefoner

Identitet, hvem er jeg, hvorfor, hvordan..

Jeg ønsker å ta tak i temaer som står høyt på listen over sentrale temaer/livskriser hos barn og unge.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt det der er det skrevet mye om. Jeg ville ha fokusert på internasjonalisering, kultur (venner frda andre land, nasjonaliteter), fantasi. Det å være ny i Norge.

Anonymous poster hash: 103fe...52a
AnonymBruker
Skrevet

Nytt familiemedlem = venting, søskensjalusi, venner for livet.

Anonymous poster hash: 103fe...52a
AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat hatt om flerkulturelt samfunn på universitetet, og har funnet ut at det er veldig få barnebøker som viser mangfold, og bøker som minoriteten kan kjenne seg i. Så kanskje det kunne være noe?

Anonymous poster hash: 65ab1...c86

Skrevet

Tuse takk for tips. Det skal jeg absolutt notere ned. Planen var i utgangspunktet å skrive mer fantasi for småbarn, men jeg kjenner at jeg ønsker å formidle noe større, noe dom kan hjelpe de sårbare, unge voksne i det samfunnet vi lever i. Jeg har hatt en del om flerkulturelt barnevern i studiene mine nå, kjempeinteressant! Igjen, takk for tips :)

Skrevet

Har akkurat hatt om flerkulturelt samfunn på universitetet, og har funnet ut at det er veldig få barnebøker som viser mangfold, og bøker som minoriteten kan kjenne seg i. Så kanskje det kunne være noe?

Anonymous poster hash: 65ab1...c86

Absolutt :D

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

NRK Super har temaet skilt for tiden. Det er vanskelig å være barn i disse tider med familier på hver side og halvsøsken og stesøsken både her og der. Dette ville jeg likt og sett flere bøker om.

Anonymous poster hash: 6d500...43b
AnonymBruker
Skrevet

At barn er forskjellige. Noen stille, andre bråkete og ulike strategier for hvordan de kan lære seg å leve med hverandre...

Anonymous poster hash: 4033b...65a

Skrevet

Tusen takk, setter stor pris på tilbakemeldinger fra dere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...