Gå til innhold

Har vi råd til dette huset eller er det galskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått mulighet til å kjøpe et utrolig fint hus til en fantastisk pris. Taksten på dette huset er 7,5 mill kroner, satt lavt da huset ikke er ferdigstilt. Takstmannen sa at når huset blir helt ferdig vil det være verdt mellom 9 og 10 mill. Det er imidlertid et par forhold som må gå i orden for å få det godkjent.

Vi har fått tilbud om å kjøpe huset for 6,1 mill.

Per i dag eier vi et hus som nylig er taksert til 5,3 mill. På dette har vi ca 3, 8 mill i lån. Samlet inntekt er ca 1,1 mill, dette vil øke betydelig i årene fremover. Vi har også en utleiedel på næværende hus som er leid ut for 8500 per måned. Begge to har trygge og gode jobber.

For å få ferdigattest på det huset vi ønsker å kjøpe må et område på tomten sikres. Det er snakk om en mur på ca 20 meter som mangler gjerde. Huset er heller ikke tilkoblet offentlig vann, men har septikktank og privat brønn. Tilkobling til offentlig vann er søkt om og godkjent,men altså ikke utført. Uteområdene er grovplanert, men ikke ferdig. Utendørs belysning er lagt opp til, men ikke montert lamper. Innvendig er alt ferdig, men mangler et par lister på noen rom. Sistnevnte kan vi jo ta litt på sikt, det er ikke nødvendig for å få godkjenning.

Regnestykket blir da omtrent slik:

Kjøpesum 6,1 mill

Omkostninger ca 130.000

Sette opp gjerde: ? Kanskje 40 000?

Koble til offentlig vann: Hva koster det? Nabohusene har offentlig vann, så det er i nærområdet.

Ferdigstillelse av uteområdet etc: Kan tas på sikt..

Egenkapital: ca 1,4 mill ved en salgssum på nåværende hus på 5,3 mill. (Egentlig 1,5, men megler drar vel i hvert fall 100.000)

Hva tror dere? Kan det gå?

Anonymous poster hash: 08136...d28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen vet bedre åssen økonomien deres er enn dere selv. Jeg ville ikke lånt 5.3 mill til bolig hvis jeg og samboer ikke hadde hatt mer enn 1.1 mill i inntekt.

Skrevet

Koble til offentlig vann kan variere veldig, men vanligvis ligger det på rundt 5-10 tusen kroner.

Men ser ut til at det her går bra.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet bedre åssen økonomien deres er enn dere selv. Jeg ville ikke lånt 5.3 mill til bolig hvis jeg og samboer ikke hadde hatt mer enn 1.1 mill i inntekt.

Vi trenger jo ikke å låne fullt 5,3, men rundt 4,8- 4,9. Vi vil da ha et lån på huset på omtrent 50 % av ny takst. Det er gjerne likevel høyt, jeg ser den.

AnonymBruker
Skrevet

Koble til offentlig vann kan variere veldig, men vanligvis ligger det på rundt 5-10 tusen kroner.

Men ser ut til at det her går bra.

TS her. ikke verre nei? Her så jeg for meg et gigantbeløp. Skal selvsagt høre med kommunen.

Skrevet

Tåler økonomien deres en eventuell, kraftig renteøkning?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tåler økonomien deres en eventuell, kraftig renteøkning?

Gjerne ikke det første året nei. Men er det veldig sannsynlig at renten øker med 10% på et år liksom..? :) Lønnen vår stiger jevnt og trutt. Om 3 år, vil vi ha ca 1,5 mill i samlet inntekt.

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Tilkobling til offentlig vann og avløp (hvis dere skal koble dere på begge deler) avhenger av gebyrregulativet i kommunen deres. Det kan variere ekstremt mye, fra noen få tusenlapper til flere titusener for hver. Jeg vet om kommuner hvor tilkobling til vann og avløp ville kostet ca 70.000 kroner + moms bare i kommunale gebyrer.

Prisen på selve leggingen av vann- og avløpsledninger avhenger av grunnforholdene og hvor mange meter privat stikkledning som må legges. Dersom det er store høydeforskjeller "feil vei", må dere kanskje bekoste en pumpe også. Dere bør derfor innhente prisanslag som gjelder for den aktuelle eiendommen før dere bestemmer dere.

Med dette kan totalprisen for huset havne på 6,5 mill, og dere vil måtte låne i størrelsesorden 5,1. Det kan bli mindre, og det kan kanskje bli mer.

Dersom dere begge har svært sikre jobber, der inntekten helt sikkert øker de nærmeste årene, ville jeg egentlig tenkt at huskjøpet er ganske sikkert, og at dere kan ha råd til det. Med en nedbetalingstid på 30 år, sier DNBs lånekalkulator at dere har månedsutgifter på 22.246 kroner på boliglånet. (Øker renten til 7%, vil dere måtte betale ca 34 000 pr mnd) Dersom dere har en samlet inntekt på 1,1, regner jeg med at dere har nærmere 60.000 utbetalt per mnd.

Skrevet

Gjerne ikke det første året nei. Men er det veldig sannsynlig at renten øker med 10% på et år liksom..? :) Lønnen vår stiger jevnt og trutt. Om 3 år, vil vi ha ca 1,5 mill i samlet inntekt.

Nei, er ikke veldig sannsynlig. Men man må alltid ta høyde for det, for det er ikke sikkert alt blir som man tror her i livet, og det er greit å vite at man har råd til å både leve og bo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilkobling til offentlig vann og avløp (hvis dere skal koble dere på begge deler) avhenger av gebyrregulativet i kommunen deres. Det kan variere ekstremt mye, fra noen få tusenlapper til flere titusener for hver. Jeg vet om kommuner hvor tilkobling til vann og avløp ville kostet ca 70.000 kroner + moms bare i kommunale gebyrer.

Prisen på selve leggingen av vann- og avløpsledninger avhenger av grunnforholdene og hvor mange meter privat stikkledning som må legges. Dersom det er store høydeforskjeller "feil vei", må dere kanskje bekoste en pumpe også. Dere bør derfor innhente prisanslag som gjelder for den aktuelle eiendommen før dere bestemmer dere.

Med dette kan totalprisen for huset havne på 6,5 mill, og dere vil måtte låne i størrelsesorden 5,1. Det kan bli mindre, og det kan kanskje bli mer.

Dersom dere begge har svært sikre jobber, der inntekten helt sikkert øker de nærmeste årene, ville jeg egentlig tenkt at huskjøpet er ganske sikkert, og at dere kan ha råd til det. Med en nedbetalingstid på 30 år, sier DNBs lånekalkulator at dere har månedsutgifter på 22.246 kroner på boliglånet. (Øker renten til 7%, vil dere måtte betale ca 34 000 pr mnd) Dersom dere har en samlet inntekt på 1,1, regner jeg med at dere har nærmere 60.000 utbetalt per mnd.

Takk for et godt og utfyllende svar! Jobbene våre er svært sikre ja. Min mann er flygeleder, og selv har jeg master innenfor et helsefag.

AnonymBruker
Skrevet

Det er for all del ikke veldig sannsynlig. Det er usannsynlig. Det er likevel tross alt verdt å tenke over hvor utrolig mye i livet det snur opp ned på hvis det først skulle skje. Her trengs mer enn sannsynlighetsovervekt, for å si det sånn. Jeg spiller ikke en runde russisk rulett for et par millioner heller, selv om det er klart mest sannsynlig at det bare blir en svært god timelønn.

Men dette hørtes ikke helt vanvittig ut, det gjorde det ikke. Jeg har hørt vesentlig verre. For meg som ikke står midt oppi fristelsen hadde det blitt et nei, men det er ikke et "Er dere spik spenna gærne?"-nei.

Anonymous poster hash: 5cb40...0ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for et godt og utfyllende svar! Jobbene våre er svært sikre ja. Min mann er flygeleder, og selv har jeg master innenfor et helsefag.

Flygeleder er vel omtrent den tryggeste jobben man kan ha lønnsmessig, nærmest uansett om Avinor trenger deg eller ikke. Dette blir helt i grenseland for min del, dere får ta en ryddig prat med banken og finregne på lønnsstigningen fremover. Jeg vet ikke hvordan din stigning i lønn er, men hans er jo i hvert fall forholdsvis forutsigbar og enkel å regne på.

Anonymous poster hash: 5cb40...0ac

Gjest Margit Spat
Skrevet

En ting jeg ville spurt meg er hvorfor ikke nåværende eier velger å ferdigstille huset selv før h*n selger det. Dersom det er verdt så mye mer enn salgspris + påkostninger når det er ferdig, burde h*n jo valgt å gjøre det selv.

Eller sagt med andre ord: finnes det en mulighet for at dere må påregne mye høyere påkostninger enn først tenkt?

AnonymBruker
Skrevet

Vi trenger jo ikke å låne fullt 5,3, men rundt 4,8- 4,9. Vi vil da ha et lån på huset på omtrent 50 % av ny takst. Det er gjerne likevel høyt, jeg ser den. Anonymous poster hash: 08136...d28

Å ta opp 4,5-5 ganger inntekt i lån er er ikke videre lurt i min verden, boligprisene kommer til å synke innen få år, og det er ingen garanti for at dere får 9-10 mill for huset selv om megler mener det pr nå. Stiger renten men 5-6 % vil det merkes godt å ha ett høyt lån, og erfaring tilsier t renten ikke er vedvarende lav.

Anonymous poster hash: 8cf7e...657

• Liker 4
Skrevet

Regner med dette er et nybygd hus?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i det store og hele vært meget skeptisk til en megler som mener at boligen har en verdi på rundt 9 mill ved ferdigstillelse, og man får kjøpe for 6,1 mill nå. Dette må bety at det er priset inn en usikkerhet for om man får godkjennelse eller ikke for en eller annen søknad, eller at endelig ferdigstillelse krever kostnader i en størrelsesorden som gjør at man selv til slutt har lagt ut opp mot 9 mill. Hvorfor skulle noen gi dere et så godt tilbud at dere kan tjene nesten 2 mill på dette? Dersom det ikke er særlig mye som skal til for å sluttstille dette prosjektet er det rart om ikke en seriøs entreprenør allerede har snappet opp dette huset for å tjene noen raske kroner. Antakeligvis mener markedet at det er for stor risiko i sluttstillingen av prosjektet til at noen er villige til å betale så mye for det.

Anonymous poster hash: 3415a...704

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Å ta opp 4,5-5 ganger inntekt i lån er er ikke videre lurt i min verden, boligprisene kommer til å synke innen få år, og det er ingen garanti for at dere får 9-10 mill for huset selv om megler mener det pr nå. Stiger renten men 5-6 % vil det merkes godt å ha ett høyt lån, og erfaring tilsier t renten ikke er vedvarende lav.

Anonymous poster hash: 8cf7e...657

Renten kan bindes, noe som ville vært lurt i et slikt tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått mulighet til å kjøpe et utrolig fint hus til en fantastisk pris. Taksten på dette huset er 7,5 mill kroner, satt lavt da huset ikke er ferdigstilt. Takstmannen sa at når huset blir helt ferdig vil det være verdt mellom 9 og 10 mill. Det er imidlertid et par forhold som må gå i orden for å få det godkjent.

Vi har fått tilbud om å kjøpe huset for 6,1 mill.

Per i dag eier vi et hus som nylig er taksert til 5,3 mill. På dette har vi ca 3, 8 mill i lån. Samlet inntekt er ca 1,1 mill, dette vil øke betydelig i årene fremover. Vi har også en utleiedel på næværende hus som er leid ut for 8500 per måned. Begge to har trygge og gode jobber.

For å få ferdigattest på det huset vi ønsker å kjøpe må et område på tomten sikres. Det er snakk om en mur på ca 20 meter som mangler gjerde. Huset er heller ikke tilkoblet offentlig vann, men har septikktank og privat brønn. Tilkobling til offentlig vann er søkt om og godkjent,men altså ikke utført. Uteområdene er grovplanert, men ikke ferdig. Utendørs belysning er lagt opp til, men ikke montert lamper. Innvendig er alt ferdig, men mangler et par lister på noen rom. Sistnevnte kan vi jo ta litt på sikt, det er ikke nødvendig for å få godkjenning.

Regnestykket blir da omtrent slik:

Kjøpesum 6,1 mill

Omkostninger ca 130.000

Sette opp gjerde: ? Kanskje 40 000?

Koble til offentlig vann: Hva koster det? Nabohusene har offentlig vann, så det er i nærområdet.

Ferdigstillelse av uteområdet etc: Kan tas på sikt..

Egenkapital: ca 1,4 mill ved en salgssum på nåværende hus på 5,3 mill. (Egentlig 1,5, men megler drar vel i hvert fall 100.000)

Hva tror dere? Kan det gå?

Er det utleieenhet i det nye huset? Det er vel irrelevant om dere har inntekter på dagens utleieenhet? (Du sier dere har leieinntekter rundt 8000 nå...)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Rogaland og her er det veldig normalt at folk kjøper seg hus i 6-7 millionersklassen. Mulig jeg har spesielle venner, men det er faktisk helt vanlig blant mine venner og arbeidskollegaer. Da snakker vi om to personer som kjøper huset sammen, der begge to har gode jobber som dere. For min del er dette altså helt normalt og langt i fra galskap. Kan ikke forstå at det ikke skal gå bra, renteøkning eller ei.

Anonymous poster hash: d75f0...9e6
AnonymBruker
Skrevet

Bor i en Vestfoldby. I 1998 kostet det kr 40000 å bli koblet til vann og avløp. Vet at det har steget siden den gangen, men hvor mye vet jeg ikke.
Mulig det står på hjemmesiden til kommunen dere kan kjøpe huset i.

Anonymous poster hash: 2e8e1...ccf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...