AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #1 Skrevet 12. mars 2015 Hva er det med mødre, spesielt unge, som nærmest tvinger barna til å velge usunne alternativer? Sier ikke at dette gjelder alle altså, men jeg ser det ofte nok til at jeg reagerer på det. Kvinne på café: "vil du ha brus, Matheo?" barnet er opptatt med maten sin og vannflasken. Moren spør konstant om ikke barnet vil ha brus, og etter 10 minutter og sikkert ørten spørsmål fra moren, så tar barnet til slutt og drikker fra brusen. Annen kvinne på café: spør barnet sikkert 10 ganger om barnet vil ha ketchup på maten og barnet sier til slutt ja etter å ha spist opp nesten all mat. I slike tilfeller føler jeg ikke at jeg kan blande meg inn og "oppdra" mor, men jeg sa klart og tydelig ifra til min søster en gang. Min nevø spiste brødskive til frokost og søstra mi nærmest pushet på han en skive med masse nugatti uten at nevøen min i det hele tatt ytret noe ønske om det. Sier absolutt ikke at vi aldri kan kose oss ellet spise usunne ting. Og for alt jeg vet så er det ikke sikkert disse fremmede barna spiser usunt ellers, men det heg reagerer på er at når barnet ikke ber om eller viser noen interesse av de usunne alternativene, hvorfor skal de da dyttes på barna Anonymous poster hash: 8823a...621 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 Har ikke sett så mange mødre som gjør dette. Besteforeldre, derimot... Åh herre... Min søster sin svigerfamilie er horrible her. Nevøen min er ekstremt kresen. Men at han nekter spise fisk, kjøtt, grønnsaker og annen sunn mat plager dem ikke det minste. Når han sitter og koser seg med et jordbær og nekter å smake på isen og kaken derimot! DET er krise, det... Ungen SKAL smake på isen og kaken. Sitter og koker hver gang det er familiebesøk og de gjemmer unna bærskålen for at den ikke skal distrahere ham fra kakene og isen... Anonymous poster hash: 1352e...a9b 13
absinthia Skrevet 12. mars 2015 #3 Skrevet 12. mars 2015 Hos oss er det besteforeldre som driver med dette og jeg har inntrykk av at de er noen av de største synderne på området. Alle mine barn har fått smakt brus for første gang av besteforeldrene på farssiden, besteforeldrene til minstemann har jevnlig prøvd seg, men han vil heldigvis ikke ha. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Har sett dette hos mange venninner ved flere tilfeller. Den røde tråden jeg ofte ser som går igjen er at mødrene er oppvokst på junk selv, og derfor forbinder sunn mat nmed noe som er æsj. De jeg kjenner mener det bare godt og tror at ved å pushe usunt på ungene sine så gjør de dem lykkelige ( siden de selv kun liker nugatti og drikker brus istiedet for vann til alle måltider. ) Anonymous poster hash: 5cef1...b02
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #5 Skrevet 12. mars 2015 Hvorfor? Fordi mange forveksler sånt med kjærlighet. Gi barnet noe godt å spise? Det er å vise kjærlighet. Tilby barnet det du selv tror eller mener godt? Det er å vise kjærlighet. Erstatte kjedelige velfungerende ting med masing om spennende nye ting? Det er å vise kjærlighet. Det blir en slags banal og forenklet måte å projisere sine egne greier over på barna. Det er noe med å tro og føle selv at det barna får er bra nok, og de er fornøyd med det de har, at de ikke trenger noe mer eller noe ekstra. Anonymous poster hash: 7cfbb...a40 7
Sjela Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 TS: Jeg er så enig med deg! Det virker ikke som de forstår hvor skadelig sukker/junk faktisk er for en voksende kropp. Matnæringen er jo med på å bygge opp under dette. Ikke sjelden man kun ser pølser, burger og fritert kylling på barnemenyene... 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 TS: Jeg er så enig med deg! Det virker ikke som de forstår hvor skadelig sukker/junk faktisk er for en voksende kropp. Matnæringen er jo med på å bygge opp under dette. Ikke sjelden man kun ser pølser, burger og fritert kylling på barnemenyene... Dette har jeg reagert på mange ganger! Jeg har en nevø i damme by som meg, så ofte blir han med ut og spiser. Han er 5 år, men han elsker mat som brokkoli, fisk osv Blir så teit å lage egne barnemenyer med fritert og oljete mat full av sukker og annet dritt, mens voksenmenyene er rene kjøttprodukter med friske grønnsaker. Og når jeg da bestiller mat til min nevø fra "voksenmenyen" så blir andre rundt meg helt forskrekket Anonymous poster hash: 8823a...621 5
absinthia Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 TS: Jeg er så enig med deg! Det virker ikke som de forstår hvor skadelig sukker/junk faktisk er for en voksende kropp. Matnæringen er jo med på å bygge opp under dette. Ikke sjelden man kun ser pølser, burger og fritert kylling på barnemenyene... Disse barnemenyene irriterer vettet av meg. Hvorfor i all verden skal barn være henvist til å spise chips og pølse eller lignende, hver gang de spiser ute? Kan de ikke bare lage en liten posjon av det som er tilbudet til de voksne? -Har vært ett sted og spist der dette var vanlig praksis. Vi pleier forsåvidt å kjøpe en voksenposjon på deling til de to minste. 2
Sjela Skrevet 13. mars 2015 #9 Skrevet 13. mars 2015 Dette har jeg reagert på mange ganger! Jeg har en nevø i damme by som meg, så ofte blir han med ut og spiser. Han er 5 år, men han elsker mat som brokkoli, fisk osv Blir så teit å lage egne barnemenyer med fritert og oljete mat full av sukker og annet dritt, mens voksenmenyene er rene kjøttprodukter med friske grønnsaker. Og når jeg da bestiller mat til min nevø fra "voksenmenyen" så blir andre rundt meg helt forskrekket Anonymous poster hash: 8823a...621 Tydeligvis fordi de voksne som lager menyene mener at "alle" barn kun liker junk. Som TS skriver er det jo de voksne som "lærer" barna å ta usunne matvalg dessverre. Supert at du bestiller fra voksenmenyen! Helt utrolig at folk blir forskrekket av det! De bør jo heller tenke at det er sykt smart! Disse barnemenyene irriterer vettet av meg. Hvorfor i all verden skal barn være henvist til å spise chips og pølse eller lignende, hver gang de spiser ute? Kan de ikke bare lage en liten posjon av det som er tilbudet til de voksne? -Har vært ett sted og spist der dette var vanlig praksis. Vi pleier forsåvidt å kjøpe en voksenposjon på deling til de to minste. Helt enig! Smart å dele på en voksenporsjon.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #10 Skrevet 13. mars 2015 Min sønn har aldri drukket brus, han er 3 år. Folk generelt er forskrekket og lurer på hva slags naziregime jeg driver med her hjemme. Faktumet er at jeg ikke drikker brus, har bokstavelig talt aldri brus i hjemmet, jeg tilbyr han aldri brus/farris, og jeg orioenterer folk i bursdager om at han ikke drikker det. Ferdig arbeid. Så får folk mene det de vil. I tillegg sier han ofte "nei takk" når noen tilbyr han godteri. Er det rein sjokolade kan han av og til ta en bit, men er det smågodt sier han konsekvent nei - rett og slett fordi han ikke liker det. Jeg spiser ikke slikt, har aldri slikt i hus, og dermed dytter jeg det ikke opp i fjeset på han ukentlig. Har heller aldri hatt nugatti i hus. Skjønner bare ikke hva nugatti har å gjøre som pålegg. Pointless. Anonymous poster hash: 76acf...20e 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #11 Skrevet 13. mars 2015 Min sønn har aldri drukket brus, han er 3 år. Folk generelt er forskrekket og lurer på hva slags naziregime jeg driver med her hjemme. Faktumet er at jeg ikke drikker brus, har bokstavelig talt aldri brus i hjemmet, jeg tilbyr han aldri brus/farris, og jeg orioenterer folk i bursdager om at han ikke drikker det. Ferdig arbeid. Så får folk mene det de vil. I tillegg sier han ofte "nei takk" når noen tilbyr han godteri. Er det rein sjokolade kan han av og til ta en bit, men er det smågodt sier han konsekvent nei - rett og slett fordi han ikke liker det. Jeg spiser ikke slikt, har aldri slikt i hus, og dermed dytter jeg det ikke opp i fjeset på han ukentlig. Har heller aldri hatt nugatti i hus. Skjønner bare ikke hva nugatti har å gjøre som pålegg. Pointless. Anonymous poster hash: 76acf...20e Akkurat likt er det her. Og herregud hvor mange kommentarer jeg har fått på at min jente (4 år) ikke liker godteri, det MÅ jo være noe galt jeg har gjort.. Når hun storkoser seg med frukt og kesam (f.eks) på en lørdag så er det bare såå synd på henne som ikke får kose seg med sjokolade, må vite! Anonymous poster hash: 54f51...e7e 1
Jade Skrevet 13. mars 2015 #12 Skrevet 13. mars 2015 Mine spiser snop, men ikke så mye, og liker ikke så mange sorter. Folk er nesten sjokkert når de ikke liker sure sokker og hockeypulver og masse rare greier. Jeg har liksom ikke giddet å bruke særlig med energi for å venne de til å like alle typer snop Brus gidder de ikke å drikke, de minste. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #13 Skrevet 15. mars 2015 Nå er min ennå litt liten, men her lages all babymat fra bunnen av. Ikke noe sukker og salt i maten, kun grønnsaker, frukt, sunt fett og rent kjøtt.. (Og jeg vil kalle meg selv relativt ung mor) Har inntrykk av at besteforeldre pusher mer på snop og usunn mat.. Sitater som "bare vent til du skal sove hos bestemor, da skal du få alt snopet du vil" og "gleder meg til du blir så stor at du kan smake brus" kommer ganske ofte. Når jeg sier at jeg ikke vil han skal smake usunn mat før han selv spør om det (noe jeg tror blir kenge til, siden det ikke er vanlig hos oss) ser de på meg som om jeg kommer fra en annen planet. "Ungen må jo kunne kose seg".. Her i hus er smoothie og hjemmelaget havrekjeks snop ferdig snakka! Anonymous poster hash: 8c8ea...416 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #14 Skrevet 15. mars 2015 Sunnhetsfriker er verst Anonymous poster hash: 6b176...cbd 6
Gjest Belle âme Skrevet 15. mars 2015 #15 Skrevet 15. mars 2015 Har ein morfar som er litt sånn. Først klager han på at det norske folk er så feite, så kaller han meg bortskjemt for eg ikkje ville ha blautkake!
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #16 Skrevet 15. mars 2015 Jeg synes det verste er de mødrene som stapper en bolle i ungen for at de skal holde kjeft i butikken. De klarer ikke å planlegge verken matkjøp eller et knekkebrød.Anonymous poster hash: 40770...bfd
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #17 Skrevet 15. mars 2015 Min sønn har aldri drukket brus, han er 3 år. Folk generelt er forskrekket og lurer på hva slags naziregime jeg driver med her hjemme. Faktumet er at jeg ikke drikker brus, har bokstavelig talt aldri brus i hjemmet, jeg tilbyr han aldri brus/farris, og jeg orioenterer folk i bursdager om at han ikke drikker det. Ferdig arbeid. Så får folk mene det de vil.I tillegg sier han ofte "nei takk" når noen tilbyr han godteri. Er det rein sjokolade kan han av og til ta en bit, men er det smågodt sier han konsekvent nei - rett og slett fordi han ikke liker det. Jeg spiser ikke slikt, har aldri slikt i hus, og dermed dytter jeg det ikke opp i fjeset på han ukentlig. Har heller aldri hatt nugatti i hus. Skjønner bare ikke hva nugatti har å gjøre som pålegg. Pointless. Anonymous poster hash: 76acf...20e Åh, så flink du er......Anonymous poster hash: 1f6d4...395 5
Gjest Kritt Skrevet 15. mars 2015 #18 Skrevet 15. mars 2015 (endret) Jeg synes dette er et typisk forumfenomen, med vanlig generalisering over dårlige mødre. Har selv ingen erfaring med mødre pusher junk og sukker på barna sine, de aller fleste forsøker derimot å gi barna sunn mat. Og lar dem få søtt og usunt i mellom. Som også nevnt over her: Besteforeldre er en annen historie, har med selvsyn sett at de nøder barna til å drikke mest mulig brus og spise flest mulig kakestykker og boller. Endret 15. mars 2015 av Kritt
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #19 Skrevet 15. mars 2015 Dette er da ikke et stort problem. Jeg nekter å tro at 'mange' gjør dette. Og om så så er det da ikke din buisnis, makan til hva folk skal blande seg opp i...Anonymous poster hash: c051f...c9c 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #20 Skrevet 15. mars 2015 Har ikke sett så mange mødre som gjør dette. Besteforeldre, derimot... Åh herre... Min søster sin svigerfamilie er horrible her. Nevøen min er ekstremt kresen. Men at han nekter spise fisk, kjøtt, grønnsaker og annen sunn mat plager dem ikke det minste. Når han sitter og koser seg med et jordbær og nekter å smake på isen og kaken derimot! DET er krise, det... Ungen SKAL smake på isen og kaken. Sitter og koker hver gang det er familiebesøk og de gjemmer unna bærskålen for at den ikke skal distrahere ham fra kakene og isen... Anonymous poster hash: 1352e...a9b Hørtes veldig kjent ut. Veien til barnebarnets hjerte er gjennom sukker i kjeften, og så er det jo om å gjøre å være de mest avholdte besteforeldrene. "Jeg tok han med på leikebutikken, men han maste ikke om å få noe!", sitat sjokkert bestemor. Nei, for vi har aldri latt han oppleve at han kan mase seg til leiker på leikebutikken. Ikke tar vi han med dit bare for å kikke heller (hva pokkern er nå vitsen med det, da??), og takk og pris for avstanden mellom byene våre, ellers hadde denne type besteforelderoppførsel blitt et seriødt problem.Anonymous poster hash: 34dd7...366
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå