Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har helt delt økonomi nå. Men vi har litt forskjellig syn på hva man skal bruke penger på så jeg får dårlig samvitighet hvis jeg bruker penger på noe uten å spørre han først. Og er lei av å ha det slikt.

Er også kjempe uforutsigbart for oss da vi bor i et stor hus som vi fyrer med olje, og blir det kaldt blir det kjempe dyrt. Vi hadde som plan, eller han hadde som plan å kjøpe varmepumpe i fjord, sånn som blir å koste 500-600kr, men han var for treg å fikse det så det ble vinter og vi må vente til våren i år.

Alt dette stresser meg, og vi hadde som avtale at jeg skulle betale for strøm og mat også skulle han stå for resten. men sånn ble det ikke. så jeg er minus hver mnd.

Hvordan skal jeg få til delt økonomi nå? skal jeg be om at jeg betaler husleie istede? for han eier huset.

Anonymous poster hash: 3cc57...509
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg mener selfølgelig at vi har helt felles nå, men jeg vil ha delt..

Skrevet

Vi setter over en bestemt prosentdel av lønna til felleskontoer (regningskonto, brukskonto og sparekonto). Alle fellesutgifter trekkes derifra. Det lille vi sitter igjen med på hver vår konto, bruker vi på det vi vil, uten at den andre bryr seg. Dette fungerer veldig bra for oss.

• Liker 3
Skrevet

Her må dere få ryddet opp umiddelbart...

Det enkleste, og kanskje vanligste, er at dere oppretter en eller to konto som begge disponerer (dette er en avtale med banken) som skal brukes til felles utgifter: Da vi var samboere hadde vi to kontoer felles, en for alle felles regninger og en til matkjøp som det da var knyttet kort til. Så setter begge inn 50% av beløpet som skal inn på kontoen hver mnd. Resten beholdes på egne kontoer og man gjør hva man vil med de. Dette er en veldig retteferdig løsning der begge bidrar likt.

For å finne ut hvor mye dere skal betale inn hver så må dere legge sammen alle utgifter en måned og dele beløpet på to. Dere må også bli enige om hva som er felles utgifter. Vanligvis er det husleie/lån, strøm, tv/internett, innboforsikring, evt andre felles forsikringer. Bilutgifter (hvis dere har bil) kan diskuteres ut i fra hvem sin bil det er (vedkommende bør selv stå for vedlikehold) og hvordan den brukes. Oppvarming/strøm bør også deles likt.

I tillegg kan dere også opprette felles sparekonto om dere vil spare til noe sammen, eks ferier eller annet.

Fungerer godt og er rettferdig i et samboerskap. Anbefaler sjelden samboere å ha felles økonomi, det blir fort rotete om man ikke tenker grundig over hva man gjør.

Skrevet

I tillegg kan dere også opprette felles sparekonto om dere vil spare til noe sammen, eks ferier eller annet.

Fungerer godt og er rettferdig i et samboerskap. Anbefaler sjelden samboere å ha felles økonomi, det blir fort rotete om man ikke tenker grundig over hva man gjør.

Synes du kommer med mange gode råd. Jeg synes det å ha en felles sparekonto er lurt, litt som en buffer til uventede større fellesutgifter.

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor du sjelden råder samboere til å ha felles økonomi. Både gifte og samboere bør tenke grundig over hva man gjør, og jeg ser ikke helt hvorfor risikoen er mye høyere for samboere enn gifte.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd, det med fellers konto skal jeg prøve å ta opp med han.

Jeg prøvde å snakke med han i går, og han blir irritert. Han mener at da blir jeg å bruke så mye penger på meg selv og ikke til framtidlige invisteringer..

Jeg sliter også med angst, så prøver å si at jeg trenger å ha økonomisk tryghet og litt forutsigbarhet.

Skrevet

Takk for råd, det med fellers konto skal jeg prøve å ta opp med han.

Jeg prøvde å snakke med han i går, og han blir irritert. Han mener at da blir jeg å bruke så mye penger på meg selv og ikke til framtidlige invisteringer..

Jeg sliter også med angst, så prøver å si at jeg trenger å ha økonomisk tryghet og litt forutsigbarhet.

Dette høres ikke bra ut. Gir han uttrykk for å være fornøyd med fordelingen av utgiftene? Er han klar over at du går i minus? Hva mener han at er den beste løsningen?

Jeg tenker at dere må ha en ny skikkelig prat om økonomi. Slik du legger fram situasjonen, virker det urimelig.

Blir det ingen forbedring, tenker jeg at du bør vurdere hele forholdet. Økonomi er kjedelig, men det er kjempeviktig at det fungerer godt. Er man grunnleggende uenig i økonomiske prioriteringer, vil dette gjøre forholdet utfordrende (gjennom alle år, dette problemet forsvinner ikke).

Gjest Wei Wei
Skrevet

Du må gi konkrette tall for at vi kan vurdereom fordeling i dag er fornuftig.

Hva betaler du for? Hva betaler han for? Og hvor mye?

Skrevet

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor du sjelden råder samboere til å ha felles økonomi. Både gifte og samboere bør tenke grundig over hva man gjør, og jeg ser ikke helt hvorfor risikoen er mye høyere for samboere enn gifte.

Den viktigste forskjellen er kanskje ikke gift /kke gift (selv om der er noen fundamentale juridiske forskjeller), men langsiktigheten i forholdet.

Når et par flytter sammen, er det vesentlig å ha ryddige forhold slik at det ikke skapes unødige diskusjoner dersom forholdet skulle ta slutt (De fleste samboerforhold tar jo slutt fortere enn partene tenkte da de gikk inn i forholdet...

For par som har bodd sammen lenge blir forholdene annerledes. Og særlig dersom barn er inne i bildet kan det være naturlig med fellesøkonomi selv om en ikke er gift.

Uansett MÅ en ha diskutert de økonomiske forhold og gjort klare avtaler før en går inn i et samboerforhold, gift eller ikke gift.

Jeg ser ellers at noen velger å bruke en fast prosentdel av inntekten til fellesutgifter og felles sparing. Jeg forutsetter at felleskontoen deles etter samme prosentforhold dersom paret splitter opp. Og at eierforholdene til en felles bolig avspeiler det det enkelte faktisk betaler/har gått inn med av egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...