Gå til innhold

Ja vi elsker høye skatter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det synes å være en universell enighet i Norge om at høye skatter er bra og nødvendig for å ha en høy levestandard. Men er det egentlig sant? Vi betaler hundretusener i skatter og avgifter hvert år, men hva får vi igjen? En del nyttige saker og ting, selvfølgelig, men mye vi ikke trenger også, som vi aldri ville funnet på å betalt for. Så summa sumarum, tror dere ikke at vi ville hatt bedre råd med et lavere skattetrykk?

Anonymous poster hash: 1570f...f5a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skattetrykket er høyere både i Sverige og Danmark enn her.

Hva vil du frem til?

Anonymous poster hash: 842a7...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er takknemmelig for høye skatter, den tryggheten det gir meg er viktigere enn å ha litt bedre råd.

Anonymous poster hash: 1e0d6...ef8
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skattetrykket er høyere både i Sverige og Danmark enn her.

Hva vil du frem til?

Anonymous poster hash: 842a7...e2b

Jeg snakker ikke om Sverige og Danmark enn om Norge. Og jeg vil frem til det jeg skriver.

Gjest Libertyan
Skrevet

Jeg er takknemmelig for høye skatter, den tryggheten det gir meg er viktigere enn å ha litt bedre råd.Anonymous poster hash: 1e0d6...ef8

Tusenvis døde i helsekøer og pga. tabber i helsevesenet, hundretusener av friske mennesker på trygd, et oppblåst byråkrati, elendig infrastruktur med hundrevis av milliarder i etterslep osv. Ja, godt du er fornøyd med dette :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det synes å være en universell enighet i Norge om at høye skatter er bra og nødvendig for å ha en høy levestandard. Men er det egentlig sant? Vi betaler hundretusener i skatter og avgifter hvert år, men hva får vi igjen? En del nyttige saker og ting, selvfølgelig, men mye vi ikke trenger også, som vi aldri ville funnet på å betalt for. Så summa sumarum, tror dere ikke at vi ville hatt bedre råd med et lavere skattetrykk?

Det er to aspekter rundt skattetrykket som virker positivt for den enkelte.

For det første flytter det mye av folks økonomiske risiko vekk fra folks økonomiplanlegging og over på ett fellesskap. Det betyr i praksis at dumme mennesker klarer seg bedre i Norge, og at folk har større økonomisk frihet. Mesteparten av pengene du har i lommeboka, KAN gå til umotivert forbruk.

Skattetrykket blåser opp verdien av penger. Altså, en 100 lapp jeg har i hånden har kun 50-66 % realverdi. Dette er mekanismer som fungerer i tandem med verdisettingen av fellesskapet. Hvilket betyr at Norge som økonomiske område takler mye større kriser enn det vi ellers ville ha tålt. (siden det som er luft i pengeen, i all hovedsak er statens vurderte "verdi")

Vi ser fra land andre land at lavere skattetrykk typisk ikke gir større reell kjøpekraft.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi gjør det. Jeg har for lengst brukt opp store deler av det jeg kommer til å betale i skatt iløpet av livet, på en uheldig kropp som plutselig krevde et par digre operasjoner, mange uker på sykehus, dyre medisiner, opphold på rehabiliteringssenter og et års sykemelding. 99,9% betalt av staten, eller det vi si, av fellesskapet i form av skatt. Jeg ble frisk og kom meg ut i jobb og studier igjen, men skulle jeg i større grad betalt selv hadde jeg vært personlig konkurs og antakelig aldri kommet meg ovenpå igjen. Takk til sosialisme og høyt skattetrykk.

Anonymous poster hash: 19e19...8c5
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg hater virkelig å betale skatt! Hvorfor skal mine hardtarbeidende penger gå til å bidra til folk som ikke gidder få fingern ut av ræva og få seg en jobb? Dette er typisk hippie-sosialister... Nei, jeg synes ikke vi burde ha skatt overhodet!

Endret av Cowboy Lotte
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble frisk og kom meg ut i jobb og studier igjen, men skulle jeg i større grad betalt selv hadde jeg vært personlig konkurs og antakelig aldri kommet meg ovenpå igjen. Takk til sosialisme og høyt skattetrykk.Anonymous poster hash: 19e19...8c5 [/acronym

Neida, ikke i et system med helt fritt helsevesen da dette ville vært så billig at alle ville hatt råd til det

Anonymous poster hash: 44abf...2b9

Skrevet

Neida, ikke i et system med helt fritt helsevesen da dette ville vært så billig at alle ville hatt råd til det

Hvor i verden finnes dette frie helsevesenet, og hvordan fungerer det for de fattigste der?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aner du hva det ville kostet deg å komme på sykehus hvis vi ikke hadde hatt de skatteordningene vi har i Norge? Ja, jeg elsker høye skatter, jeg betaler dem med glede.

Anonymous poster hash: 246ba...248
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i verden finnes dette frie helsevesenet, og hvordan fungerer det for de fattigste der?

Singapore er det nærmeste, men også der blir man subsidiert noe under spesielle tilfeller

AnonymBruker
Skrevet

Aner du hva det ville kostet deg å komme på sykehus hvis vi ikke hadde hatt de skatteordningene vi har i Norge? Ja, jeg elsker høye skatter, jeg betaler dem med glede.Anonymous poster hash: 246ba...248

Med dagens elendige offentlige monopol ja, i et fritt system med konkurranse ville kostnadene gått ned og effektiviteten og produktiviteten økt slik at det ble billigere. Da ville alle hatt råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med dagens elendige offentlige monopol ja, i et fritt system med konkurranse ville kostnadene gått ned og effektiviteten og produktiviteten økt slik at det ble billigere. Da ville alle hatt råd.

For å få kostnadene til å gå ned må lønningene til de som jobber i helsevesenet gå ned. Da må vi importere arbeidskraft fra utlandet til dumpinglønn. Det er du kanskje ikke så interessert i?

Joda, alle vil ha billige løsninger - men jammen kommer de ikke og klager når sønnen ikke får seg jobb lenger fordi han blir utkonkurrert. Tenk på det når du kjøper billig (eller svart).

Anonymous poster hash: 3a1b9...125

AnonymBruker
Skrevet

For å få kostnadene til å gå ned må lønningene til de som jobber i helsevesenet gå ned. Da må vi importere arbeidskraft fra utlandet til dumpinglønn. Det er du kanskje ikke så interessert i?

Joda, alle vil ha billige løsninger - men jammen kommer de ikke og klager når sønnen ikke får seg jobb lenger fordi han blir utkonkurrert. Tenk på det når du kjøper billig (eller svart).Anonymous poster hash: 3a1b9...125

Slettes ikke, med bedre bruk av teknologi og bedre bruk av ressursene vil kostnadene gå ned uansett. Norske lønninger bør også ned, men av andre grunner,

Skremselspropagandaen til sosialistene er så enkel å avsløre lol :fnise:

• Liker 1
Skrevet

- De dekker alle undersøkelser, operasjoner, lege på offentlig sykehus med unntak av egenandelen, som er ganske lav. Vi får jo til slutt frikort også, om det går over grensa.

- Noen får fri rettshjelp

- Man får støtte når det gjelder fødsler og barn

- Sykemelding over 14 dager

- Økonomisk støtte om man mister jobben eller blir uføre

- Alle får pensjon om de overlever til den alderen

AnonymBruker
Skrevet

Sånn som det fungerer i USA mener du :ironi:

Anonymous poster hash: 246ba...248

Skrevet

Søk på privatlege og sjekk prisen på en 15 minutters undersøkelse med noe utstyr :fnise: Undersøkelsen jeg skal til neste uke, koster 2500 kr. Jeg gikk til privatlege sist, siden jeg ikke klarte å vente. Den tok 13 min ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg ikke skattene i Norge er spesielt høye, og tror heller ikke folk mener det er nødvendig med høye skatter for høy levestandard. Jeg tror heller folk mener skattenivået og velferdsstaten gir dem grei trygghet og at de er villige til å subsidiere de fattigste noe for å beholde denne tryggheten. Jeg tror helt klart vi kan effektivisere deler av offentlig sektor noe og få mer ut av pengene, men dette race to the bottom som dere skisserer i skolevesen, helsevesen og stort sett alt av offentlige tjeneste hvis det konkurranseutsettes, vil ha så uheldige konsekvenser at ihvertfall jeg synes det er uinteressant.

Anonymous poster hash: 178f0...b3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som det fungerer i USA mener du :ironi:Anonymous poster hash: 246ba...248 [/acronym

USA har ikke et fritt helsevesen, der kommer over halvparten av helsekronene fra det offentlige

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...