AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #1 Skrevet 12. mars 2015 Dette er en utblåsning. Hvis noen kan komme på noe fornuftig å bidra med til min situasjon så blir jeg kjempeglad, men dette vel egentlig mest et syteinnlegg. Først og fremst, jeg er så skrudd i hodet ift. kropp og vekt. Jeg er 165cm høy, og veier noe mellom 81,5 og 82,5kg. Får til stadighet høre at jeg ikke ser ut som jeg veier så mye, så jeg begynner muligens å tro på at jeg har endel muskelmasse som utgjør noe av overvekten. Bruker som regel strl. 38-40 både i bukser og overdeler. Hva er egentlig gjennomsnittlig for folk rundt min vekt og høyde å bruke i klesstørrelse? Jeg klarer overhodet ikke å se objektivt på kroppsform og størrelse, bare det enorme tallet på vekt og BMI. Har hatt et vanskelig forhold til kropp og vekt siden puberteten, nå er jeg snart 30. Har heldigvis hatt et ok kosthold mesteparten av tiden, med unntak av min hang til søtsaker. Har aldri trent noe særlig, men har alltid gått på tur for litt mosjon. Har også hatt en aktiv jobb der jeg er på beina hele dagen, samt endel løfting og bæring med jevne mellomrom siden tidlig i 20-årene. Jeg har aldri veid så mye før som jeg gjør nå, men får samtidig høre av mine nærmeste (som jeg vet er ærlige) at jeg så feitere ut tidligere, da jeg gjerne veide 5-8kg mindre enn nå. I og med at jeg veier såpass mye nå, tok jeg tak rett etter nyttår og ryddet opp i kostholdet. Hadde noe erfaring med lavkarbo og ketose fra før, så det var veien jeg valgte å gå. Jeg er flink å lage mat og har en del kunnskap om næringsinnhold, så dette har vært ganske uproblematisk. (Lærer jo også mye om min egen kropp i prosessen). Jeg har også ganske lett for å komme i ketose, og lavkarbokostholdet tar seg av hele sukkersugproblematikken, så det går overraskende bra. Har vært i ketose stort sett sammenhengende siden midten av januar. Er ganske motivert, så har også intensivert turgåingen i stor grad, og kunne gjerne gå 6-7km i raskt tempo flere ganger i uken, før jeg nå har gått i gang med å finne joggeformen. Er i startgropen av Couch to 5k, og synes det er ganske digg. Men jeg går jo ikke NED! Trives skikkelig godt med ny livsstil, derfor har jeg ikke mistet motet for lenge siden, men resultater ser jeg ingenting av. Jeg veide ca 84kg da jeg startet i januar, og begynner å bli litt fortvilet. Har også målt meg med jevne mellomrom, og enkelte plasser hadde det forsvunnet en cm eller to, som nå var på plass igjen sist gang jeg målte. Off, hva er det jeg gjør galt? Jeg føler meg kjempeflink og at jeg gjør alt riktig, men jeg som hadde gledet meg til å kunne se pen ut i klær igjen og finne en grunn til å pynte meg, begynner å miste håpet. Er bare skikkelig deppa på grunn av dette i dag.. Anonymous poster hash: d1914...2e6
mereo Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Gå igjennom hva du spiser, for det kan være enkelte ting som bremser det for deg. Feks, meieriprodukter kan få folk til å stå bom. Endret 12. mars 2015 av mereo
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #3 Skrevet 12. mars 2015 Jeg synes det høres ut som du har en del muskler. De veier jo mer enn fett. Synes også klesstørrelsene høres bra ut i forhold til alder og høyde.Anonymous poster hash: 8c4ed...8c5 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Min treningsglade kjære ga meg følgende deprimerende beskjed da jeg startet på et 30 dagers treningsprogram: "Det er alt for kort tid til å få en forbedring, du må trene i flere måneder før formen blir bedre, og egentlig er det ikke sikkert du ser noe før om et halvt år." Hvis han har rett betyr det at du må holde ut med det nye opplegget lengre før du ser noen forskjell. Kanskje du også burde bruke målebåndet og se om du går ned i midjemål, det kan være at vekta står stille fordi du legger på deg like mye vekt i muskler som du mister i fett. Angående klesstørrelsen har jeg omtrent samme høyde og vekt, men bruker 42-44. Anonymous poster hash: c11d6...5f9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #5 Skrevet 12. mars 2015 TS her. Jeg klarer ikke å se meg selv objektivt, så om jeg har endel muskler er dette vanskelig for meg selv å vurdere. (Fikk prentet inn gjennom mange år at jeg var altfor feit, så nå er liksom alt som teller under 60kg, for det var "akseptabelt"). Har lyst på en fullstendig kroppsanalyse men ettersom jeg forstår utføres disse på treningssenter, og planen var jo å miste noen kilo før jeg oppsøkte et slikt. Grunnen til at jeg kanskje tror det er fordi jeg får høre at jeg ser sunn og sterk ut, og at min samboer som jeg iblant leke-bryter med sier han sliter litt med å legge meg i bakken av og til. Og han er faktisk sterk. Min treningsglade kjære ga meg følgende deprimerende beskjed da jeg startet på et 30 dagers treningsprogram: "Det er alt for kort tid til å få en forbedring, du må trene i flere måneder før formen blir bedre, og egentlig er det ikke sikkert du ser noe før om et halvt år." Hvis han har rett betyr det at du må holde ut med det nye opplegget lengre før du ser noen forskjell. Kanskje du også burde bruke målebåndet og se om du går ned i midjemål, det kan være at vekta står stille fordi du legger på deg like mye vekt i muskler som du mister i fett. Angående klesstørrelsen har jeg omtrent samme høyde og vekt, men bruker 42-44. Anonymous poster hash: c11d6...5f9 Takk for svar. Trening tenker jeg på som en bonus, og noe jeg liker å gjøre. Størsteparten av vekttapet går jeg utifra kommer av kostholdsendring, noe som jeg har gått hardt inn for å få til. Jeg har planer om å fortsette å trene, men forventer ikke å miste så mange kilo av den grunn. Så er det dette med kcal inn og kcal ut, ift. ketose. I følge BMR skal jeg ligge på rett under 2000kcal pr dag for å oppnå vektnedgang. Nå har jeg passet mest på karbene, og ikke talt kcal så veldig nøye, men jeg spiser ganske bra og ikke alt for mye, så jeg tror ikke jeg ligger så veldig i overskudd. Skal begynne å telle framover. Men slik jeg har forstått det så vil de fleste gå ned i vekt i ketose, uavhengig av kaloriinntak (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt). Er dette feil? Grunnen til at lavkarbo funker så greit for meg og ikke har lyst å gi opp det, er at jeg slipper så veldig blodsukkersvingning og en altoppslukende sultfølelse flere ganger om dagen ved hjelp av ekstra fett. Hvis jeg må kutte ut fett i tillegg til karber for å ligge lavt nok i kaloriinntak kommer jeg nok til å stryke med.. Må bare takke for svar både i denne og den andre identiske tråden jeg klarte å lage i et utålmodig øyeblikk. Hadde det vært mulig for moderator å flette disse kanskje? Anonymous poster hash: d1914...2e6
Cowboy Lotte Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 Huff ja, driver å drikker slanke-teer og masse slanke-produkter, men går ikke ned et gram! At jeg er glad i god mat burde ikke ha noe å si... Ser mange tynne kan spise så mye de vil, mens jeg går opp bare jeg tenker på god mat... 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 Du må veie maten din og telle kaloriene. Du spiser mer enn du tror. Det er fullt mulig å spise sunt og samtidig konsumere for mange kalorier. Anonymous poster hash: 83ca5...629 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 Min treningsglade kjære ga meg følgende deprimerende beskjed da jeg startet på et 30 dagers treningsprogram: "Det er alt for kort tid til å få en forbedring, du må trene i flere måneder før formen blir bedre, og egentlig er det ikke sikkert du ser noe før om et halvt år." Hvis han har rett betyr det at du må holde ut med det nye opplegget lengre før du ser noen forskjell. Kanskje du også burde bruke målebåndet og se om du går ned i midjemål, det kan være at vekta står stille fordi du legger på deg like mye vekt i muskler som du mister i fett. Angående klesstørrelsen har jeg omtrent samme høyde og vekt, men bruker 42-44. Anonymous poster hash: c11d6...5f9 Pøh, tull. Selvfølgelig kan man se resultat før et halvt år? Det er jo når formen er på bunn at den fort skyter i taket! Da jeg begynte å trene, begynte jeg med rundt 3 økter i uka. Du skulle sett hvor fort løpeformen endret seg! Begynte på 10km/t på 4x4 intervaller, og etter noen uker var jeg på 11-12 kjempegøy! Men man ser nok fortere forskjell på den kroppslige formen, enn hvordan man ser ut utenfra. Så man må jo være litt tålmodig! Men med en gang man ser forskjell på formen, får man (eller hvertfall jeg) masse mestringsfølelse. Det er en stor motivasjon i seg selv! Så følger nok kroppen etter, sakte men sikkert! :D (så lenge du har kontroll på kosten) Anonymous poster hash: 4abaa...c3e
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 TS igjen.. Ok, nå har jeg fått regnet litt på det. Ville i utgangspunktet ikke begynne å styre med for mye tall, for det har lett for å gå til hodet på meg. Men det er vel gjerne det som må til. Ettersom jeg har forstått så er en fin fordeling for et ketogent kosthold 75% fett, 20% proteiner og 5% karbohydrater. I utrekning av BMR fikk jeg valget mellom "lett" og "moderat" aktivitetssnivå. Jeg vipper mellom begge, avhengig av arbeid og energinivå ellers, så jeg har valgt å ta utgangspunkt i resultatet for lett aktivitetsnivå her. Da får jeg opp at jeg bør ligge på et kaloriinntak på 1750 for å gå ned i vekt. Da kom jeg frem til et daglig inntak av ca 140g fett, 90g protein og 20g karbohydrater daglig. Ser det plausibelt ut? Som sagt har jeg ikke fokusert på kalorier i veldig stor grad frem til nå, men jeg antar jeg ligger på ca 2000-2200 daglig. Jeg har litt å kutte i altså. Anonymous poster hash: d1914...2e6
Hjertehåp Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 Jeg har samme problemet. Samme vekt men et par cm lavere. Jeg la på meg ekstremt mye etter sykdom. Så jg ser fortsatt jenta som veide 60 kg. Blir litt sjokkert over speilbildet mitt iblant og tenker nei det kan ikke være meg. Men jo da det har det blitt. Jeg begynte i januar med 5:2. Varte en måned før jg sprakk og nå har jg faktisk lagt på meg 4 kg fikk jeg bekreftet igår. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Alt for glad i mat og søtsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå