Gå til innhold

Syklister i trafikken

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på sørlandet, og når våren kommer blir veiene fulle av syklister.

Det synes jeg egentlig er helt greit, og tar så mye hensyn som mulig.

MEN når det er sakt så er det jo ikke til å komme fra at det oppstår en del farlige situasjoner, og det det blir samme debatten hvert år, bilfører vs syklist.

Hvorfor er det slik at bilister skal ta hensyn til syklende og ikke motsatt?!

Jeg forstår at det er tungvindt for en syklist å måtte stoppe eller sykle innom en lomme for å slippe biler forbi, men alternativet er jo at jeg må snirkle meg etter de på svingete veier uten mulighet for forbikjøring og bruke dobbelt så lang tid til jobb.

Her hvor jeg bor er det ganske svingete og 70kmt nesten hele veien til jobb, jeg sitter med hjertet i halsen hver gang jeg må forbi en syklist eller dersom en møtende bil er på vei forbi en syklist. Veien er rett og slett ikke bred nok.

Flere som har dette "problemet"?

Noen tanker rundt dette?

Anonymous poster hash: 64dd0...855

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjører mye, og opplever ikke syklister som et problem. Klart, noen ganger møter man dem på steder som kan være utfordrende, men det går fint det også. Mitt hovedfokus er å ha god avstand, ikke presse dem og kjøre forbi når jeg har god sikt. Som regel merker jeg at syklister legger seg så langt ut de kan, kjører inn ved busslommer eller avkjøringer for å gjøre det lettere for bilister å kjøre forbi.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Problemet er at politikerene og statens vegvesen de siste femti år har totalt manglet evnen til å tilrettelegge for at syklister skal kunne ferdes i trafikken på en god og sikker måte.

Det høres ut som om det hadde hjulpet på problemet på din vei om veien var bredere, eller i det minste hadde lengre rettstrekk med bredere vei. Om det ikke er mulig å rette ut veien burde den vært utvidet så det ble plass til 1,8 m sykkelfelt på hver side, eventuelt en god, tofelts sykkelvei med fortau på den ene siden, helst der mindre sideveier fikk vikeplikt for sykkelveien.

Det høres ut som om du er en veldig god bilist, det er desverre litt for få av den sorten. Mange bilister lider av den misforståelsen at om en syklist får en halvmeter har h*n nok plass, men de er ikke klar over at med lufttrykket fra en bil i fart ujevnheter i veien som kan få sykkelen til å vingle litt er det faktisk nødvendig med 1,5 meter mellom sykkel og bil.

Det er kommunevalg til høsten, så da har du mulighet til å legge trykk på politikerene i området. Du kan også skrive avisinnlegg til lokalavisen, av typen "hvorfor er det ikke bedre tilrettelagt for syklister på veien fra x til y slik at vi stakkars bilister slipper å ligge bak dem med hjertet i halsen på de smale og svingete veiene?"

Hvis du blir for lei av å kjøre bak syklister kan du også skaffe deg en god sykkel, sykkelklær og dusjmulighet på jobb, dersom sykkelformen og avstanden gjør det mulig. :danse:

Endret av Sølvrosen
Skrevet

Hvorfor er det slik at bilister skal ta hensyn til syklende og ikke motsatt?!

Jeg forstår at det er tungvindt for en syklist å måtte stoppe eller sykle innom en lomme for å slippe biler forbi, men alternativet er jo at jeg må snirkle meg etter de på svingete veier uten mulighet for forbikjøring og bruke dobbelt så lang tid til jobb.

De PLIKTER å gjøre dette... Ellers bryter de §3..

På samme måte som traktorere, scootere og mopeder må syklister stoppe for å slippe fram øvrig trafikk.

Skrevet

kjører inn ved busslommer eller avkjøringer for å gjøre det lettere for bilister å kjøre forbi.

Sykler de inn der og stopper til alle biler har kjørt forbi? Hvis ikke hjelper det pent lite da bilen som kommer 2-3 biler bak må være enda mer obs på å ikke kjøre på en syklist som vingler ut i veikanten igjen.

Skrevet

Hvis du blir for lei av å kjøre bak syklister kan du også skaffe deg en god sykkel, sykkelklær og dusjmulighet på jobb, dersom sykkelformen og avstanden gjør det mulig.

HAHA! Det var årets "Tar kaka" kommentar.!

Skrevet

De PLIKTER å gjøre dette... Ellers bryter de §3..

På samme måte som traktorere, scootere og mopeder må syklister stoppe for å slippe fram øvrig trafikk.

De plikter å gjøre dette dersom det har samlet seg kø bak dem, er umulig å foreta en trygg forbikjøring og det er flere minutter til neste sted det er mulig å forbikjøre, men ikke i det sekundet en bilist tar dem igjen.

Dersom syklisten ikke finner noe passende sted å slippe forbi bilene plikter bilistene å vente tolmodig i god avstand til de når et sted det er mulig å foreta en god forbikjøring

HAHA! Det var årets "Tar kaka" kommentar.!

Hva var galt med den kommentaren? Alt jeg sa var at dersom det er mulig kan TS sykle til jobb, og da vil TS slippe å ligge bak syklister.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke forsra syklister på veien..... Pest og plage er de..,

Anonymous poster hash: 579bc...a7a

• Liker 1
Skrevet

Hva er det syklister gjør som gjør at du føler en så sterk motvilje mot dem, og hva gjør du for å bedre forholdene?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg har ingenting imot at folk sykler, men her hvor jeg bor egner ikke veien seg til landeveissykling, den er svingete, og har veldig lite å gå på i kantene.

Må også legge til at det er ekstremt mye syklister her. Om ettermiddagene er det ofte mosjonsgrupper langs veien, men det er egentlig ikke så stort problem for de er så synlige og flinke til å følge trafikken (vinke biler forbi når de ser det er klar bane osv). Mye værre med de som sykler alene og ikke "samarbeider". Jeg tror nok man burde være over gjennomsnittet flink i trafikken for å sykle slik, for hvis ikke er det livsfarlig. Jeg har veldig lite lyst til å havne i en alvorlig ulykke fordi noen ikke bruker hodet. Ser ofte at de bla har musikk i ørene når de sykler, og at de ikke merker at jeg er bak dem, da er det jo forferdelig ekkelt å kjøre forbi og kanskje overraske dem.

Å ta sykkelen fatt selv er ikke et alternativ for min del siden jeg har ganske lang vei til jobb. 😉

TS

Skrevet

Er akkurat det de er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...