Gå til innhold

Noen som har vært hos hudlege og fått bedre hud etter det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med kviser og jeg orker ikke mer :( I dag brøt jeg litt sammen. Våknet opp med 2 nye kviser. Det sliter på selvtilliten.

Jeg har prøvd alt føler jeg. Antibiotika, kvisekremer, endring av kostholdet, kjerringråd, laser osv. Ingenting funker. Jeg har ikke vært hos en hudlege enda.

Jeg vurderer å gjøre det. Jeg begynner å bli desperat. Tror dere en hudlege kan hjelpe? Jeg vil så gjerne ha bort kvisene.

Anonymous poster hash: 12dad...8d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg sleit veldig med huden min for halvannet år siden. Etter et pillebytte rundt tiden jeg fyllte nitten gikk ansiktet mitt amok, og fra å knapt hatt en kvise på mine yngre dager var kvisehelvettet plutselig i full blomst. Forsøkte alle mulige lotions and potions over flere år, men ingen ting fungerte og hudtilstanden min ble bare verre og verre. Jeg har forsøkt MD Formulations, Decleor, Matis, naturlige oljer osv.osv. Fikk etter hvert også reseptbelagte kremer av legen, men disse ga kun middelmådige resultater. Så .. på en ferie i fjor på denne tiden fikk jeg annengradsforbrenning i ansiktet av en av disse legekremene(enda hverken pakningsvedlegget eller legen min advarte mot solsensitivitet), og jeg kuttet brått ut stort sett alt av aktive kremer og renser som liksom skulle gjøre ting bedre.

Nå har jeg innsett at huden min er svært sensitiv og må behandles deretter, og at jeg kun kan bruke de mest skånsomme behandlinger. Lærdommen var rett og slett at jo sterkere kremer jeg brukte, dess mer stresset ble huden min! Denne *åpenbaringen* har endelig ført til at huden har roet seg drastisk ned, og jeg har knapt kviser å skrive hjem om lenger. Haha! :) Dette svarer kanskje ikke nøyaktig på spørsmålet ditt, men før du går til hudlege vil jeg altså råde deg til å forsøke en litt mildere approach. Kremene og behandlingene du får av en hudlege er sterk kost - det har jeg smertelig erfart!

Min oppskrift for sunn hud(og ja, jeg vet dette selvsagt ikke fungerer for alle) er som følger:

• Jeg bruker en svært mild, såpefri rens, exfolierer med en kornløs(f.eks. enzympeel) skrubb etter behov og bruker en lett fuktighetskrem nå på vinterstid.
  • Er svært selektiv i hvilke(n) shampoo og stylingprodukter jeg putter i håret. Velger jeg feil får jeg fort kviser på ryggen, i hårfestet, tinningen osv. Shampoo og produkter proppfulle med oljer er fy-fy!
  • Lært meg å lese på ingrendienselistene og styre unna de som en komedogene. Det hjelper veldig å være bevisst på hva du legger på huden din og etterhvert vil du se et mønster i hva du reagerer på.
  • Ha så lite sminke som mulig slik at huden får puste! Dekker du til ansiktet med lag på lag med brunkrem, pudder og what not - ja, da er det en temmelig stor sjanse for at du forverrer problemet. Jeg holder meg til litt concealer der det trengs + bronzer.

Håper noe av dette var til hjelp! :)

Endret av minimika
AnonymBruker
Skrevet

Takk for et utfyllende svar :)

Hvilken produkter bruker du? Jeg bruker disse

Priori AHA gentle cleanser

Dermalogica intensive eye repair

Dermalogica active moist dagkrem

Dermalogica hydrating masque

MD formulations vita a plus clearing complex masque

Jeg har veldig dehydrert hud.

Jeg har som deg prøvd alt, men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre mer :( Tenkte kanskje en hudlege kunne hjelpe meg.

Skrevet (endret)

Takk for et utfyllende svar :)

Hvilken produkter bruker du? Jeg bruker disse

Priori AHA gentle cleanser

Dermalogica intensive eye repair

Dermalogica active moist dagkrem

Dermalogica hydrating masque

MD formulations vita a plus clearing complex masque

Jeg har veldig dehydrert hud.

Jeg har som deg prøvd alt, men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre mer :( Tenkte kanskje en hudlege kunne hjelpe meg.

Bare hyggelig! :)

Av det du lister opp er det vel bare MD Formulations sin Vit-A-Plus-maske jeg har brukt. Denne ble for sterk for meg, iallfall! Jeg ville også vært forsiktig med å bruke syrer på huden på daglig basis(som rensen du bruker), da disse fort kan irritere huden og trigge oljeproduksjonen ytterligere. Fuktmasker opplever jeg - som med for fete kremer - ofte kan gi meg kviser. Det blir rett og slett for mye av det gode for huden min, enda den - akkurat som din - er dehydrert.

For øyeblikket bruker jeg

• Pure Radiance Cleanser fra Akademiklinikken - hands down den beste rensen jeg har eid! Den er såpefri og skånsom, men får bort alt av skitt og smuss som den skal. Til og med kjæresten min stjeler litt av denne og syns den er kjempegod! :biggrin: Også er den bortimot evigvarende. Kjøpte den i forbifarta i Køben ifjor sommer, og jeg jobber meg fortsatt mot bunn av flaska. Skulle sikkert hatt en toner til denne, men jeg forsøker å bruke så få produkter som mulig for å ikke irritere huden - og så lenge det fungerer for meg er jeg fornøyd.
  • Exfoliating Enzyme fra Nimue. En kornfri enzympeel jeg bruker når jeg har et par flassende partier jeg må få has på eller trenger en liten pick me up! Istedenfor å få huden i ubalanse etter skrubb, sitter jeg nå igjen med rolig og polert hud. Den lukter riktignok litt fisk mens du holder på, men for min del er det verdt det. Haha!
  • Skin Smoothing Cream fra Dermalogica. Jeg blir fort ganske stram i maska og flassende nå på vintertid, så har gått for en krem med en kombinasjon av fett og fukt. Var litt skeptisk i starten, men jeg er nå overbevist om at huden min fort setter oljeproduksjonen i høygir dersom jeg lar den tørke ut. Bruker bare en bitteliten ert over hele ansiktet av gangen, da! Hvis jeg bruker for mye blir det too much og kvisene popper frem, så det er vist en hårfin balansegang. Denne kremen blir antageligvis for fet når det blir varmere i været, så jeg tenker da å forsøke Active Moist - som du jo bruker - når den tid kommer.

Det er nå dessverre slik at det ikke finnes noes produkter som universelt er gode for alle, så det at disse fungerer for meg betyr leit nok ikke at de nødvendig vil fungere for deg. Det er jo en jungel av produkter der ute, og jeg skjønner du er sliten og lei av å lete. Vil som en generell pekepinn anbefale deg å kutte ned antallet produkter du bruker, hvor ofte du bruker dem(f.eks. ikke skrubbe for ofte!) og at du holder deg til så milde og skånsomme kremer/renser/skrubber som mulig.

Du får ha masse lykke til! :blomst:

(Beklager at jeg skriver så himla mye! Tydelig at dette engasjerer meg. Haha! :fnise: )

Endret av minimika
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde den rensen jeg bruker skulle være så mild? Siden den heter gentle cleanser :fnise:

Huden min trenger masse fukt, så en fuktmaske er et must. Jeg har lyst til å prøve et fuktserum å.

Den rensen din, hvor kjøper du den og hvor mye koster den? :)

Skrevet

Jeg trodde den rensen jeg bruker skulle være så mild? Siden den heter gentle cleanser :fnise:

Huden min trenger masse fukt, så en fuktmaske er et must. Jeg har lyst til å prøve et fuktserum å.

Den rensen din, hvor kjøper du den og hvor mye koster den? :)

Hehe, det står kanskje gentle, men den inneholder AHA-syrer. En liten luring! :ninja:

Er du helt sikker på at huden din kun trenger fukt, og ikke litt fett også? Et fuktserum kan sikkert fungere fint, men som jeg skrev: bruk så få og skånsomme produkter som mulig!

Jeg kjøpte rensen på en klinikk jeg gikk forbi i København. Har ikke kjøpt den i Norge ennå, men av hva jeg kan se er den tilgjengelig på Akademiklinikken sine nettsider.

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, så vet jeg ikke. Har bare lest at hvis man er mye stram i ansiktet og spesielt etter dusj, så er man fuktfattig.

Ser at den koster over 400 og det var veldig dyrt. Men antar den er drøy i bruk?

Ellers så har jeg litt lyst til å prøve rens fra Dermalogica. Liker det merket veldig godt :)

Skrevet

Helt ærlig, så vet jeg ikke. Har bare lest at hvis man er mye stram i ansiktet og spesielt etter dusj, så er man fuktfattig.

Ser at den koster over 400 og det var veldig dyrt. Men antar den er drøy i bruk?

Ellers så har jeg litt lyst til å prøve rens fra Dermalogica. Liker det merket veldig godt :)

Det var det jeg også trodde, så jeg skydde kremer med fett i lang tid. Hvordan er huden din utover kvisene, egentlig? Bare ekstremt fet, eller har du enkelte tørre/flassende partier?

Ja, den er stram i prisen, men er veldig drøy i bruk. For å si det sånn: jeg har brukt min cirka én til to ganger daglig siden august + min kjære har lånt seg et par pum, og jeg har fortsatt 1/4-1/5 igjen. :)

Du kan sikkert få en test på Dermalogica-rensene på et Vitusapotek som selger merket. Renser syns jeg er noe av det vanskeligste å velge ut siden huden min er såpass reaktiv, så det er godt å kunne prøve produktet før du kjøper fullversjon.

AnonymBruker
Skrevet

Utover kviser (som er mest rundt munnen og i panna) så har jeg litt store porer og flasser aldri. Kan noen ganger være tørr rundt nesten.

Men det hørtes bra ut. Tror jeg skal prøve meg på en tester :)

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver du har prøvd alt, men du skriver ikke om du har vært hos hudpleier?

Jeg kan nesten ikke få fram godt nok hvor stor forskjell det er på huden min etter at jeg begynte med det. De ser hva som er problemet og anbefaler produkter og rutiner ut fra det. :)

Anonymous poster hash: df631...2f6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke nevnt absolutt alt jeg har gjort, men jeg har vært hos hudpleier. Uten hell. Føler hudpleiere kun er ute etter å selge produkter og har ikke veldig stor kompetanse når det kommer til problemhud.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke nevnt absolutt alt jeg har gjort, men jeg har vært hos hudpleier. Uten hell. Føler hudpleiere kun er ute etter å selge produkter og har ikke veldig stor kompetanse når det kommer til problemhud.

Det er ikke min erfaring, så det er jo dumt at du hadde en dårlig opplevelse. Hun anbefaler meg produkter, men hun pusher hverken på kjøp eller bestilling av nye timer. Jeg har gått fra sensitiv kvisete hud til en så og si kvisefri og mye mindre rød sånn ellers. :)

Men jeg ser uansett ikke noe galt i å prøve hudlege. Hvis det er det som skal til for deg, er jo det kjempefint :)

Anonymous poster hash: df631...2f6

Skrevet (endret)

En tur til dermatologen kan være nyttig.

Jeg fikk vite hva som gjorde jeg fikk så mange kviser og hva jeg kunne gjøre for at det skulle bli bedre.

Da det gjaldt min hud fikk jeg beskjed om å bruke en helt vanlig såpe med lav ph verdi for å vaske meg, og holde meg langt unna alle "bli kvise fri" løsninger. Også kunne jeg godt bruke en fuktighets krem som ikke stoppet til porene. Det viste seg at galskapen med å bli kvitt kvisene var grunnen til at jeg fikk dem i det hele tatt. Nå er huden min helt frisk :)

Edit: helt frisk blir vel litt feil, men jeg har den i hvertfall under kontroll med svært betydelig mindre kviser og problemer ;)

Endret av Nyxe
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem og hudlegen min anbefalte meg å finne en god hudpleier. Jeg sa jeg var skeptisk, men han sa at gode hudpleiere absolutt finnes. Nå har jeg også fått vite hva som feiler huden min og det er greit å vite før man kommer til en hudpleier.

Anonymous poster hash: 0fba5...d8c

AnonymBruker
Skrevet

Hva er en dermatolog? :sjenert:

Skrevet

Hva er en dermatolog? :sjenert:

Hudlege. Derma = hud, log = tittel for legeyrker (radiolog, gynekolog).

TS, du burde legge til noe fett i rutinen din også. Mange har kviser fordi de rett og slett tørker ut huden selv ved å nekte den fett. Huden vår produserer oljer selv, fordi den trenger det. Mange hudpleieprodukter tilfører fukt, men tørker ut olje, og gjør dermed huden verre. Prøv å legge til litt olje i rutinen din. Du trenger ikke kjøpe nye produkter engang. Bruk olivenolje, massér godt inn i ansiktet. Fukt en klut med så varmt vann huden din tåler. Legg den over ansiktet og ha den der til den begynner å kjøle seg ned. Dra kluten over huden forsiktig. Skyll kluten og gjenta til ansiktet er oljefritt. Det gjorde under med mannen min sin hud.

I tillegg, er du god på å få i deg nok vann? Jeg ser stor forskjell på mannens hud om han er flink nok til å drikke vann, den er mye verre når han glemmer det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jojoba-olje stående. Kan jeg heller bruke den? :)

Skrevet

Det kan du godt :) Jeg foreslo olivenolje for det er den oljen de fleste har stående. Men jojoba, kokos og mandelolje er alle gode alternativer.

AnonymBruker
Skrevet

Isotretinoin.

ta denne kuren etter sommerferien, i ca 4-6 mnd og du vil aldri få en kvise igjen.

Gå innom hudlege så får du god info om hvordan det fungerer

Det er en egen tråd her inne om de som går på kuren, sjekk den.

Anonymous poster hash: 0ad38...2f3
Skrevet

Roaccutan? Det er ikke noe man skal foreslo som bare-bare. Kan ha helt forferdelige bivirkninger, det er skikkelig hardkjør for kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...