AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #1 Skrevet 12. mars 2015 Har ett spørsmål å ønsker svar fra dere med barn hvilke tanker holdninger dere har til dette. Jeg er gift med en fantastisk mann, har det veldig bra sammen, vi har også tre barn. Det jeg lurer på er, i denne familien så har moren en hytte hun har kjøpt, å de liker at alle samles på likt, de er mange søsken å alle har barn. Det jeg reagere på er når vi skal treffes så er det alltid så mye alkohol involvert. Jeg er ikke intressert å reise på hyttetur for å ha fest, men reiser for barna sin del å at det er bra å være sammen med familien sin. Men at du skal legge deg til høy støy fulle folk, i mitt syn så er ikke dette greit. Så jeg har sagt til min samboer at jeg orker ikke å reise på hyttetur der alle er, for det virker som den alkoholen er så viktigt, det er greit med en øl eller to, men å ha øl, vin, sprit drinker syns jeg blir litt vel drøyt. Nå drikker ikke jeg å samboeren spesielt, så for meg så blir dette litt ubehageligt, for det virker som om denne familien må ha alkohol når de er sammen. Samt julefeiringer,nyttårs feiringer så syns jeg de voksne drikker en del mye selv om de har små barn der. Hva slags forhold har dere til dette, syns dere dette er greit, eller ikke? Anonymous poster hash: 82ad2...3de
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 Jeg synes at du burde akseptere at folk er annerledes enn deg og at du kan velge å bli hjemme om du vil det. Anonymous poster hash: cb85b...304 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #3 Skrevet 12. mars 2015 Ts her, det skriver jeg også i innlegge at jeg har sagt til min samboer at jeg har sagt at jeg heller er hjemme enn å reisa når det skal være sånt. Jeg syns ikke det er greit me så mye alkohol når mine barn er tilstede! Anonymous poster hash: 82ad2...3de 2
Mrs.Under Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Du kan ikke endre familien til samboeren din, men faktisk bare godta at dette er en familie der alkoholforbruket tydeligvis er skyhøyt. Og så får du endre dine egne vaner, og rett og slett la være å dra på disse turene! Jeg er helt sikker på at samboeren din forstår dette!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #5 Skrevet 12. mars 2015 Barn eller ikke, er det barn til stede så burde man ikke drikke så veldig mye. Ihvertfall ikke på en hyttetur, hvor det skal være kos.Anonymous poster hash: b5af0...970 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 Forstår deg godt ts! Er dere de eneste med barn? Anonymous poster hash: c08e1...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 Ts her, nei alle søskene har barn, ingen barn større en 10 år. Men virker som om alle syns det er helt greit å alltid ha alkohol til alt. Jeg kan godt droppe turene pga det, men da blir vi de kjedelige siden vi ikke blir med, men jeg syns bare det ikke er greit me mine barn tilstede. Skal jeg ut en kveld så fikser jeg meg barnevakt. Jeg har ikke fest mens mine barn ligger å sover. Nå sier jeg ikke at de har fest hver gang, men det blir høylytt å er mye alkohol. Anonymous poster hash: 82ad2...3de 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 Jeg vil ikke ha feiringer der folk er fulle og høyrøstede. Jeg har gitt beskjed hver jul i 3 år nå, til mine egne foreldre, at om de ikke klarer å begrense seg så feirer vi ikke jul sammen før de tar et bevisst valg om å roe ned alkoholkonsumet. Du/dere kan ikke forlange at en hel familie skal endre seg. Men det går an å si at du/dere synes det er ubehagelig med det høye alkoholinntaket og at det skaper en feststemning med tilhørende lydnivå som du/dere ikke synes er forenlig med små barn til stedet. Det er helt opp til dere om dere vil dra eller ikke. Kan dere leie en hytte i samme område? Da er alternativet at dere bor et sted i nærheten, tilbringer dagene sammen, men får rolige kvelder sammen i deres egen hytte. Anonymous poster hash: b4bd3...e63 1
Havbris Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Du kan ikke forandre en familiekultur men dere kan selv bestemme om dere heller vil bli hjemme for å unngå det dere ikke liker i denne samværsformen. Du skriver at "da blir vi de kjedelige" - er det slik du mener de andre vil oppfatte dere? I så fall får dere velge mellom "to onder":- bli med på hyttetur men irritere dere over alkoholbruken- bli hjemme og unngå å bli irritert og unngå at barna eksponeres for voksnes omgang med alkohol. Mulig dere blir ansett som kjedelige men det får dere heller leve med. Endret 12. mars 2015 av Havbris 4
Gjest Ludodama Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 Jeg hadde ikke hatt problemer med at det ble drukket litt vin/øl til maten, og kanskje en øl eller tilsvarende på bryggekanten. Fest derimot hadde jeg hatt problemer med, og blitt hjemme. Barn skal ikke eksponeres for slikt, det gjør dem utrygge. Jeg hadde begrunnet valget mitt ærlig. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #11 Skrevet 12. mars 2015 Jeg synes denne familien skal ta hensym til barna. Er barna invitert til å være med, så er det alle de voksne som er tilstede å endre oppførsel de gangene barna er med. Hvis de voksne vil ha en fylle hyttetur må de gjøre det når det ikke er barn tilstede. Jeg synes det er helt forkastelig som noen svarer her at du ikke må prøve å forandre en familiekultur! Har en barn skal en forandre drikkemønsteret sitt, og jeg reagerer på at de som drikker mye også har barn under 10 år! Sånn skal det ikke være! Barn skal slippe å oppleve fyll og festing når de er så små, de skal skånes for å se foreldrene sine på fylla. Synes du skal ta det opp med dem, også for deres barns skyld. Anonymous poster hash: c6e6c...fad 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #12 Skrevet 12. mars 2015 hørtes ut som du beskrev min familie... Der drikkes det alltid på hytteturer og campingturer når onkler og tanter samles. Men de "kosedrakk" altså de sitter alltid ved et bord, spiller kort, prater (enkelte av dem noe høylytt). Dette har de gjort siden jeg var liten, og jeg forbinder alkohol med kos og hygge. Har ikke et eneste negativt minne om det. Jeg vil si det kommer an på om de KAN drikke. For det er faktisk noe som må læres, om det er greit om de har barn der eller ikke. Anonymous poster hash: 0bd81...df2 1
Havbris Skrevet 12. mars 2015 #13 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Jeg synes denne familien skal ta hensym til barna. Er barna invitert til å være med, så er det alle de voksne som er tilstede å endre oppførsel de gangene barna er med. Hvis de voksne vil ha en fylle hyttetur må de gjøre det når det ikke er barn tilstede. Jeg synes det er helt forkastelig som noen svarer her at du ikke må prøve å forandre en familiekultur! Har en barn skal en forandre drikkemønsteret sitt, og jeg reagerer på at de som drikker mye også har barn under 10 år! Sånn skal det ikke være! Barn skal slippe å oppleve fyll og festing når de er så små, de skal skånes for å se foreldrene sine på fylla. Synes du skal ta det opp med dem, også for deres barns skyld.Anonymous poster hash: c6e6c...fad Det er godt mulig jeg tar fullstendig feil når jeg skriver at hun ikke kan forandre en familiekultur og jeg er helt enig i at det skal tas hensyn til barna. Jeg er derimot litt usikker på hvordan TS skal gå frem for å få forandret en kultur som tilsynelatende har levd lenge i familien, uten å tråkke noen på tærne slik at det blir dårlig stemning innad i familien og uten at Ts blir den "store stygge ulven". Vi kan godt mene at alle de voksne skal endre oppførsel men hvordan skal TS gjøre dette? Jeg håper du kan gi TS mange gode og konkrete råd her. Endret 12. mars 2015 av Havbris 3
Atea Skrevet 12. mars 2015 #14 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Vi både drakk øl, konjakk, vin til maten og røyka en i ny og ne. Ingen ble fulle og det oppstod aldri bråk. Jeg vil ikke kalle feriene som en fest. Vi hadde også dugnad, luket, plukket sopp og bær, turer i skogen med hundene og var daglig på stranda uavhengig av vær. Vi satt ikke bare under skyggefulle trær mens barna ble overlatt til seg selv med en fotball og et sett basketball. Mennene holdt seg mer edruelige siden de også hadde ansvar for en bedrift i nærheten og måtte være promillefrie for å kunne kjøre. Men innrømmer at det hendte vi fikk spørsmål om hva vi egentlig hadde bedrevet hele dagen med. Sånne dager som er så varme at man ikke gidder luke eller male en fjøsvegg. Vi valgte ofte å være på stranda eller gå små turer i den skyggefulle skogen. Barna var over 10 år så de kunne fint passe seg selv par timer. Jeg og min svigersøster hadde det koselig sammen, snakket ofte i flere timer til langt på natt, og jeg tror ingen tok skade av det. Men hvis alle ferier er forbundet med alkohol, kan barna videreføre det til neste generasjon. Som sagt var det ingen fyllefester selv om. Tror ikke barn tar skade av at det drikkes alkohol og folk er i godt humør, men hvis hver ferie fylles med det samme innholdet er det på tide å snakke med de andre voksne rundt seg, eller trekke seg unna og si grunnen. Det kan være at andre også tenker det samme, og tror at de vil bli uglesett. Jeg ville sagt i fra hvis disse feriene ble fyllefester. Men f.eks. en gammel onkel, det tåler barna tror jeg. Endret 12. mars 2015 av Atea
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #15 Skrevet 12. mars 2015 Skjønner deg godt. Som barn måtte jeg selv være med hytteturer som stort sett utviklet seg til fyllefester. Jeg hatet det, men sa sjelden i fra. Har derfor aldri vært glad i hytteturer, men har nå barn og drar selvsagt på hyttetur nå, men der er det kun snakk om et glass vin til lørdagsmiddagen, resten av turen går ut på vanlige hytteaktiviteter som turer og brettspill. Synes absolutt ikke du skal delta på disse turene hvis de gir hverken deg eller barna noe positivt. Det er jo ikke du som har et problem, men de som ikke kan kose seg uten promille. Anonymous poster hash: 14db3...342 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #16 Skrevet 12. mars 2015 Finnes det en mer idiotisk påstand enn at "barna tar neppe skade av det"??? Man SKAL ikke drikke i nærheten av barn! Klarer man ikke styre seg og MÅ ha ett eller tre glass vin til maten, så sørg i det minste for at det er en voksen person rundt bordet som ikke drikker. Anonymous poster hash: 14db3...342 5
Atea Skrevet 12. mars 2015 #17 Skrevet 12. mars 2015 Skjønner deg godt. Som barn måtte jeg selv være med hytteturer som stort sett utviklet seg til fyllefester. Jeg hatet det, men sa sjelden i fra. Har derfor aldri vært glad i hytteturer, men har nå barn og drar selvsagt på hyttetur nå, men der er det kun snakk om et glass vin til lørdagsmiddagen, resten av turen går ut på vanlige hytteaktiviteter som turer og brettspill. Synes absolutt ikke du skal delta på disse turene hvis de gir hverken deg eller barna noe positivt. Det er jo ikke du som har et problem, men de som ikke kan kose seg uten promille. Anonymous poster hash: 14db3...342 Jeg har også observert fyllefester, der noen sovner under bordet mens andre danser på bordet en gang når jeg var ung, men hva legger dere her på kg i ordet fyllefest? Kan noen komme med eksempler på det? Jeg er vant til at korka/kranen skrus igjen på et gitt tidspunkt når det er f.eks. nyttårsaften og julaften. Det er mellom tre og sju enheter ettersom hvor mange timer det går. Hva skjer på fyllefester? 3
Petra75 Skrevet 12. mars 2015 #18 Skrevet 12. mars 2015 Finnes det en mer idiotisk påstand enn at "barna tar neppe skade av det"??? Man SKAL ikke drikke i nærheten av barn! Klarer man ikke styre seg og MÅ ha ett eller tre glass vin til maten, så sørg i det minste for at det er en voksen person rundt bordet som ikke drikker. Anonymous poster hash: 14db3...342 Mange barn hadde ikke tenkt på dette i det hele tatt hvis de ikke blir innprentet fra alle steder at alkohol=livsfarlig. Alkohol er ikke farlig i moderate mengder, og så lenge man selv ikke henger i taklampa eller danser i bh-en på bordet, eller endrer drastisk personlighet på andre måter, så har barn bare godt av å se at man kan ta et glass vin eller to, eller til og med tre (!) i løpet av en finværsdag på hytta. Jeg har vokst opp med dette selv, med foreldre som bare ble glade og morsomme da de drakk. Men fyllefest er noe helt annet. Jeg lurer også litt på hvor folk på KG mener at fyllefest-grensa går... 1
Lammelåret Skrevet 12. mars 2015 #19 Skrevet 12. mars 2015 .. men er det viktig hva vi synes, dette er tross alt et forum. Hvis du ikke synes det er greit, så er det ikke det. Ferdig snakka. Ikke gjør noe du synes er ugreit. 1
peppermyntete Skrevet 12. mars 2015 #20 Skrevet 12. mars 2015 Jeg må si jeg er sjokkert! Som 22 år gammel jente uten barn kunne det aldri falt meg inn å drikke så mye med barn til stede! Jeg synes så absolutt disse hytteturen er noe du kan droppe med god samvittighet. Blir det noen spørsmål sier du sannheten, at du synes det blir for mye alkohol og fyll og at dette ikke er noe du vil utsette barna/familien din for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå