AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #1 Skrevet 12. mars 2015 Vi sitter midt oppe i et skifteoppgjør. Det er to parter, gjenlevende ektefelle VS særkullsbarn, som er arvinger. Saken gjelder en erstatning som avdøde fikk rett før sin død, som var en mulig medvirkende grunn til døden. Beløp på ca 500.000 kr. Hvordan skal dette fordeles mellom arvingene? Har gjenlevende ektefelle rett på halvparten av dette? Ekteparet hadde ektepakt og særeie, hvor alt var felleseie bortsett fra en hytte, fritidssaker og personlige eiendeler. De testamenterte bort 1/3 av til lengstlevende ektefelle. Jeg er ingen advokat, men har prøvd å lese litt i lovboken, ser at det i el. paragraf 59 og 61 står om skjevdeling og særskilte unntak fra delingen. Utifra paragraf 59 forstår jeg det som ektefellen skal arve halvparten av beløpet fra erstatningen, men når jeg leser i paragraf 61 d) blir jeg usikker. Noe som kan hjelpe meg litt her? Anonymous poster hash: 2cbc4...a21
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 Ingen? Anonymous poster hash: 2cbc4...a21
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #3 Skrevet 12. mars 2015 Ingen?Anonymous poster hash: 2cbc4...a21 Seriøst? Du spør et komplisert jusspørsmål midt på natta og purrer når du ikke har fått svar etter 13 minutter?!Anonymous poster hash: 0e832...3e9 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Seriøst? Du spør et komplisert jusspørsmål midt på natta og purrer når du ikke har fått svar etter 13 minutter?!Anonymous poster hash: 0e832...3e9 Ja, det er snakk om mye penger, så er greit å få svar på snarest da jeg skal i møte med advoktaen som jeg ikke stoler på i morgen. TS Anonymous poster hash: 2cbc4...a21
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #5 Skrevet 12. mars 2015 Ja, det er snakk om mye penger, så er greit å få svar på snarest da jeg skal i møte med advoktaen som jeg ikke stoler på i morgen. TSAnonymous poster hash: 2cbc4...a21 Men "advokater" på KG midt på natta er til å stole på? 😐Anonymous poster hash: 53d43...208 4
Gjest Malanthor Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 Skulle tro at dette vil gå innunder § 61. D, og da bli annsett som særeie ja. Men det er midt på natta og hjernen min orker hverken å arbeide eller slå opp det nødvendige materialet. Annbefaler deg å høre på advokaten din, og evt be om et skriftlig svar så du har det formelle i orden hvis han skulle ha urent mel i posen eller evt en tom pose.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 Men "advokater" på KG midt på natta er til å stole på? Anonymous poster hash: 53d43...208 Nei, du har nok fullstendig rett. Likevel prøver jeg i desperatens hete Ts Skulle tro at dette vil gå innunder § 61. D, og da bli annsett som særeie ja. Men det er midt på natta og hjernen min orker hverken å arbeide eller slå opp det nødvendige materialet. Annbefaler deg å høre på advokaten din, og evt be om et skriftlig svar så du har det formelle i orden hvis han skulle ha urent mel i posen eller evt en tom pose. Han har nok det, men det er jo et skifte, og vi er flere parter. Det kommer under paragraf 61, men hvem vil da arve pengene? Skal ektefelle ha 1/3 av erstatningen eller halvparten så 1/3? Det står jo andre unntak i paragraf 61, som blant annet at om den ene ektefellen har gjort mer i hjemmet eller noe i den duren. Nei, uff, er trøtt her selv. Har tatt dagen fri i morgen for å bli ferdig med denne saken, og det håper jeg skjer fort, man blir sliten av slikt, hadde aldri orket å være advokat på heltid TS Anonymous poster hash: 2cbc4...a21
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 Arvinger kan ikke kreve forlodds uttak etter 61 d, jf. el 77. Anonymous poster hash: 0b42e...66e
Gjest Malanthor Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 (endret) En ektefelle har rett til en fjerdedel av boet dersom den som dør har livsarvinger, men også minimum fire ganger folketrygdens grunnbeløp mens barn har rett på 2/3 av boet men ikke nødvendigvis mer enn 1 million. Utover det står man fritt til å testamentere bort det man vil. Din forelders sin del av boet er halvparten av felleseiet + det han hadde som særeie. Av denne totalen skal gjenlevende ektefelle ha 1/4 og barna skal ha 2/3. Den resterende biten kan han fritt råde over, 8,34%. Ugh, too late... ikke hør på noe jeg sier det er sikkert bare feil. Hør på advokaten du, som jobber med slike ting til daglig. Det er ikke så vanskelig egentlig, det er bare mye å sette seg inn i. Akkorat som å snakke et språk. Det er jævlig lett å snakke det når du først har lært deg det men før du gjør det skjønner du ingenting heh. edit: Arvinger kan ikke kreve forlodds uttak etter 61 d, jf. el 77.Anonymous poster hash: 0b42e...66e Helt rett selfølgelig heh. Nå tar jeg kvelden. Endret 12. mars 2015 av Malanthor
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 En ektefelle har rett til en fjerdedel av boet dersom den som dør har livsarvinger, men også minimum fire ganger folketrygdens grunnbeløp mens barn har rett på 2/3 av boet men ikke nødvendigvis mer enn 1 million. Utover det står man fritt til å testamentere bort det man vil. Din forelders sin del av boet er halvparten av felleseiet + det han hadde som særeie. Av denne totalen skal gjenlevende ektefelle ha 1/4 og barna skal ha 2/3. Den resterende biten kan han fritt råde over, 8,34%. Ugh, too late... ikke hør på noe jeg sier det er sikkert bare feil. Hør på advokaten du, som jobber med slike ting til daglig. Det er ikke så vanskelig egentlig, det er bare mye å sette seg inn i. Akkorat som å snakke et språk. Det er jævlig lett å snakke det når du først har lært deg det men før du gjør det skjønner du ingenting heh. edit: Helt rett selfølgelig heh. Nå tar jeg kvelden. Jeg vet det du skriver hehe, men er snakk om den erstatningen. De har valgt å testamentere bort 1/3 til lengstlevende ektefelle, så 2/3 går til livsarvingene. Hva vil det si at man ikke kan kreve foroldds uttak? TS Anonymous poster hash: 2cbc4...a21
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #11 Skrevet 12. mars 2015 Ja, det er snakk om mye penger, så er greit å få svar på snarest da jeg skal i møte med advoktaen som jeg ikke stoler på i morgen. TSAnonymous poster hash: 2cbc4...a21 Jobber KG for deg der du kan kreve raskt svar?Anonymous poster hash: 43d3b...931 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #12 Skrevet 12. mars 2015 Å ikke stole på en advokat er jo tåpelig. Dersom han/hun har noe å vinne på p bryte loven, så bør jo det være mer enn en halv årslønn, og hele karrieren.....Anonymous poster hash: a5360...477
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå