AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Jeg sliter med at matbudsjettet mitt er alt for stort. Trur du det er realistisk å kun bruke 500kr på mat per 2. uke? Altså 1000kr i måneden? Har nå brukt hele 3500kr så langt i Mars, har skrevet ned alt av små summer og vær gang jeg har trekt kortet. Har kun brukt penger på mat. Mange summer som er på 20kr, 50kr, 80kr osv. Veldig mange! Jeg kjenner meg selv, å det å sette opp matbudsjett går ikke. Har en del pasta-mix-poser liggende og tomatsuppe. Så dersom jeg går tom for noe så har jeg mat. Kommer til å hoppe over måltider også, spiser ca. hver andre dag akkurat nå. Har tenkt å dele opp pose-sauser. Da 1 pose blir for mye, og liker ikke oppvarmet mat. Så skal skaffe meg ei notatbok, og skrive opp hvor mange gram pulver det trengs, og melk smør osv. Kaster ikke så mye mat, har blitt flink til å porsjonere. Men sauser blir kastet. Er 1000 kr realistisk? + 200kr på brus (som da blir to 6 pakker med cola/eller det som er på tilbud). Ja det er lett å si "kutt ned på brus", men det er faktisk ikke mitt største problem, mat er problemet. Kjøper stort 1 gang i uken, handler etter tilbud. Men Melken har så irriterende kort holdbarhetsdato, så må kjøpe inn det hele tiden og da blir det med ekstra også. Ja kall meg svak, for det er jeg! Men dette er første gangen jeg bor alene, og det er ikke så enkelt. Anonymous poster hash: 2c912...40f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 Jeg sliter med at matbudsjettet mitt er alt for stort. Trur du det er realistisk å kun bruke 500kr på mat per 2. uke? Altså 1000kr i måneden? Har nå brukt hele 3500kr så langt i Mars, har skrevet ned alt av små summer og vær gang jeg har trekt kortet. Har kun brukt penger på mat. Mange summer som er på 20kr, 50kr, 80kr osv. Veldig mange! Jeg kjenner meg selv, å det å sette opp matbudsjett går ikke. Har en del pasta-mix-poser liggende og tomatsuppe. Så dersom jeg går tom for noe så har jeg mat. Kommer til å hoppe over måltider også, spiser ca. hver andre dag akkurat nå. Har tenkt å dele opp pose-sauser. Da 1 pose blir for mye, og liker ikke oppvarmet mat. Så skal skaffe meg ei notatbok, og skrive opp hvor mange gram pulver det trengs, og melk smør osv. Kaster ikke så mye mat, har blitt flink til å porsjonere. Men sauser blir kastet. Er 1000 kr realistisk? + 200kr på brus (som da blir to 6 pakker med cola/eller det som er på tilbud). Ja det er lett å si "kutt ned på brus", men det er faktisk ikke mitt største problem, mat er problemet. Kjøper stort 1 gang i uken, handler etter tilbud. Men Melken har så irriterende kort holdbarhetsdato, så må kjøpe inn det hele tiden og da blir det med ekstra også. Ja kall meg svak, for det er jeg! Men dette er første gangen jeg bor alene, og det er ikke så enkelt. Anonymous poster hash: 2c912...40f Om du ikke finner melk i butikken som er holdbar mer enn 1 uke ville jeg klaget. Spør betjeningen neste gang om de kan finne noen. Jeg jobber selv i sagligvare og at du ikke finner melk som er holdbar mer enn noen dager er for meg ubegripelig. Hvor mange er dere i husstanden? Teknisk sett er det mulig med matbudsjett på under 500 i uka ja om du er alene, verre om dere er fler. Her i huset bruker vi ca 600,- i uka på mat i uka og vi handler stort en gang i måneden og smått en gang i uka. Når vi først handler inn stort er det ikke så mye middagsvarer. Mer som frokostblandinger, tørrvarer,såper,shampoer(om tont naturligvis) ting med lengre holdbarhetsdato altså. Middag planlegger vi svært dårlig her i gården da jeg som regel jobber sene vakter, men pleier som regel å spise rester etter dagen før om det er noe igjen. Det du evt kan gjøre for å spare penger er å lage store porsjoner og fryse ned. Dette sparer du mye penger og krefter på! Tenk så deilig å ha laget din egen "ferdigrett" som står å venter på deg i fryseren? Husk å ikke lag for mye da, det er jo ikke vits i og kaste maten Anonymous poster hash: fecac...07f
Flekk Skrevet 12. mars 2015 #3 Skrevet 12. mars 2015 hoppe over annenhver dag med mat pga et budsjett på 1000? Det er da aldeles ikke lite når man bare er en person. Nok til å mette deg så lenge du ikke har dyre matvaner. Hold deg f.eks unna ost og fisk (laks hvertfall). Om mulig så fisk fisken selv. Kjøp det billigste du finner av alle produkter. F.eks skummet melk pleier å være noen kr billigere enn h-melk o.s.v. Lag sauser og slikt fra bunnen - bare hakk opp tomater og løk f.eks om du skal ha pasta og kjøttdeig. Lag brød selv. Alle har tid, det handler om prioritering til tross for masse barn, jobb og skole. Kanskje prosjonene dine er for store? Lag heller for lite enn for mye, og dersom du ikke blir mett så ta deg en frukt eller grønnsak. (Siden du ikke liker oppvarmet mat). Men ikke kjøp for mye jordbær, bringebær og annen ''dyr luksusfrukt''. Spis havregryn istedenfor dyre ferdig-kornblandinger. Leverpostei er sunt og billig. Å hoppe over mat annenhverdag er jo slettes ikke nødvendig.
Gjest Wei Wei Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Jeg klarte det for 2-3 år siden, men nå har inflasjonen påvirket matbudsjettet, så jeg bruker 1500-2000 kr på mat. Prisene stiger og 2-3 kroner her og der merkes i regnskapet. Sats på minst 1500 kr.
Gjest Margit Spat Skrevet 12. mars 2015 #5 Skrevet 12. mars 2015 Det vil sikkert være de som påstår at et budsjett på 1000 kr per mnd på mat er helt superkjempefint. Jeg mener ikke det. I alle fall ikke i gjennomsnitt på sikt, og ikke om du skal ha et noenlunde variert og næringsrikt kosthold. SIFOs budsjett, som er ganske så nøkternt, regner 2100 kr per måned på en enslig kvinne i alderen 20-50. Det går sikkert an å knappe inn noe på dette budsjettet, men som Wei Wei over her sier: minst 1500 er mer realistisk. God planlegging er viktig: kjøper du en ingrediens som er for stor til én middag, sørg for å få brukt den opp til noe annet. Gå gjennom kjøleskapet, tørrvarer og fryser (hvis du har) og skaff deg jevnlig oversikt over hva du har, slik at du kan planlegge både middager og innkjøp basert på det.
Cowboy Lotte Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 Du må ikke kjøpe brus og andre kostbare ting, lær deg heller å drikke te
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #7 Skrevet 13. mars 2015 Jeg sliter med at matbudsjettet mitt er alt for stort. Trur du det er realistisk å kun bruke 500kr på mat per 2. uke? Altså 1000kr i måneden? Har nå brukt hele 3500kr så langt i Mars, har skrevet ned alt av små summer og vær gang jeg har trekt kortet. Har kun brukt penger på mat. Mange summer som er på 20kr, 50kr, 80kr osv. Veldig mange! Jeg kjenner meg selv, å det å sette opp matbudsjett går ikke. Har en del pasta-mix-poser liggende og tomatsuppe. Så dersom jeg går tom for noe så har jeg mat. Kommer til å hoppe over måltider også, spiser ca. hver andre dag akkurat nå. Har tenkt å dele opp pose-sauser. Da 1 pose blir for mye, og liker ikke oppvarmet mat. Så skal skaffe meg ei notatbok, og skrive opp hvor mange gram pulver det trengs, og melk smør osv. Kaster ikke så mye mat, har blitt flink til å porsjonere. Men sauser blir kastet. Er 1000 kr realistisk? + 200kr på brus (som da blir to 6 pakker med cola/eller det som er på tilbud). Ja det er lett å si "kutt ned på brus", men det er faktisk ikke mitt største problem, mat er problemet. Kjøper stort 1 gang i uken, handler etter tilbud. Men Melken har så irriterende kort holdbarhetsdato, så må kjøpe inn det hele tiden og da blir det med ekstra også. Ja kall meg svak, for det er jeg! Men dette er første gangen jeg bor alene, og det er ikke så enkelt. Anonymous poster hash: 2c912...40f Du hopper over en dag der du ikke spiser noe? Da har du et stort problem.Anonymous poster hash: 164a0...e64 1
Gjest Gjest_Idja Skrevet 13. mars 2015 #8 Skrevet 13. mars 2015 1000 kroner er veldig, veldig lite å bruke på mat, altså... 1
Puny Skrevet 13. mars 2015 #9 Skrevet 13. mars 2015 1000 kr er veldig lite å bruke på mat. Hvis du er kvinne mellom 20-50 skal du i førlge SIFO budsjettet ligge på 2100kr i mat i mnd. og det budsjettet er ganske stramt altså. Det GÅR sikkert å bruike 100 i mnd på mat i en periode, men å budsjettere med så lite ville jeg ikke gjort, det er å legge opp til en sprekk...
Gjest Nosoul Skrevet 13. mars 2015 #10 Skrevet 13. mars 2015 1000 kr mnd er veldig lite. Selv er jeg enslig og har bla hvete intoleranse og laktose intoleranse, og jeg har et budsjett på ca 1800-2000 i mnd. Og da lever jeg på alt annet enn posesuppper og ferdigmat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå