Gjest avocadoen Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Mitt inntrykk (og sikkert de fleste andres inntrykk) av USA er at de har et forferdelig usunt kosthold. Ikke rart det er så mange overvektige. Jeg tenker nå spesielt på frokost. Pannekaker med sirup og loff osv. Jeg forstår ikke hvordan de kommer seg gjennom dagen! Hadde jeg spist noe slikt til frokost hadde jeg vært skjelvende hele dagen pluss at når jeg spiser pannekaker blir jeg skrubbsulten igjen etter kort tid. Samme med loff. Ikke mettende i det hele tatt. Er det flere og flere i USA som blir bevisste på hva de spiser, eller er det blitt motsatt? Jeg er ingen kostholdsfanatiker altså, men spiser et par grove brødskiver med makrell i tomat, leverpostei eller skinke til frokost så holder det lenge og jeg blir ikke uvel 3
drue Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Problemet er nok at den usunne maten er så utrolig tilgjengelig, og ikke minst veldig billig. De har butikkjeder som fokuserer på sunnere mat, som f.eks. Whole Foods. De amerikanerne jeg kjenner er ganske sunne og trener, men man trenger ikke gå lenger enn til Wal-Mart (eller bare ut på gata, avhengig av hvor du er) for å se at amerikanerne har et stort problem med fedme. Jeg har vært i USA flere ganger, og det var vel kun i Chicago at jeg ikke så så mange feite folk. Veldig synd egentlig, at mennesker lar seg selv forfalle på den måten. 1
Gjest avocadoen Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Problemet er nok at den usunne maten er så utrolig tilgjengelig, og ikke minst veldig billig. De har butikkjeder som fokuserer på sunnere mat, som f.eks. Whole Foods. De amerikanerne jeg kjenner er ganske sunne og trener, men man trenger ikke gå lenger enn til Wal-Mart (eller bare ut på gata, avhengig av hvor du er) for å se at amerikanerne har et stort problem med fedme. Jeg har vært i USA flere ganger, og det var vel kun i Chicago at jeg ikke så så mange feite folk. Veldig synd egentlig, at mennesker lar seg selv forfalle på den måten. Ja Jeg har og hørt at det selges for det meste bare fint brød og. Da er det ikke så rart de bare spiser det med mindre de baker selv. Tror og at usunn mat er veldig mye billigere slik at de med dårlig råd kjøper dette. Jeg og synes det er trist, men jeg tenker og at om du vokser opp med usunn mat så lærer du på en måte at det er slik det skal være og da kan du på en måte ikke noe for det selv. Så det aller verste med fedme er jo barna som vokser opp med et slikt kosthold. :/
Gjest Anastasia Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Nå varierer det veldig hvor i USA man er, men mitt inntrykk er at i Florida, California og New York spesielt er de veldig opptatt av sunn mat og fitness. Mens i de fattigere statene som Alabama, Mississippi, Louisiana etc så er det mye fried chicken og dårlig kosthold. Var på et hotell i Nashville og frokostbufeten var ikke mye å skryte av. Søt frokostblanding med sirup til å helle over, doughnuts med masse kliss og loff med syltetøy. 2
Gjest Belle âme Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 Såg eit program og mennene hadde sirup på biffen😟 i tillegg til pommes frites og bearnaisesaus😟😟
Colargol Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 Nå varierer det veldig hvor i USA man er, men mitt inntrykk er at i Florida, California og New York spesielt er de veldig opptatt av sunn mat og fitness. Mens i de fattigere statene som Alabama, Mississippi, Louisiana etc så er det mye fried chicken og dårlig kosthold. Var på et hotell i Nashville og frokostbufeten var ikke mye å skryte av. Søt frokostblanding med sirup til å helle over, doughnuts med masse kliss og loff med syltetøy. Jeg har kun vært i California, og jeg fikk helt bakoversveis over hvor mange "mat"-automater de har, på det ene hostellet jeg bodde på så så jeg knapt noen bruke kjøkkenet til annet enn å pakke ut pizzaen som ble bestilt på døra, -de aller fleste beboerne var amerikanere. Og btw. butikkene som selger øko-mat lever på "trenden", det er RÅdyrt å kjøpe grønnsaker og mer sunn mat om du ikke kommer deg ut på en walmart ol. (og der er jo all maten fra svære fabrikker og alle grønnsakene genmodifiserte..). Jeg endte med å finne meg en kinesisk "restaurant" som forsøkte å lage billig sunn mat, snakka om det med eieren der om at de sleit med å kjøpe inn grønnsaker og kjøtt de kunne "stole på", billig nok til å selge billig mat. Men det er jo helt sjukt da, så for første gang folk kjøre rundt i gatene med elektrisk rullstol fordi de er for feite til å gå (da snakker vi ikke om en og annen med en funksjonshemming, det var tydelig en "trend" med rullestoler også...). Men sånn sett så var det også første gang jeg fikk sett en så stor prosent av befolkningen helt tydelig hadde gjennomført plastiske operasjoner. Unge folk med botox og "perfekte neser (begge kjønn), og ikke minst silikonpupper, svæære silikonpupper.. 2
Charmander Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 Nå varierer det veldig hvor i USA man er, men mitt inntrykk er at i Florida, California og New York spesielt er de veldig opptatt av sunn mat og fitness. Mens i de fattigere statene som Alabama, Mississippi, Louisiana etc så er det mye fried chicken og dårlig kosthold. Var på et hotell i Nashville og frokostbufeten var ikke mye å skryte av. Søt frokostblanding med sirup til å helle over, doughnuts med masse kliss og loff med syltetøy. Nå vet ikke jeg hvor i FL du har vært, men jeg har sett mye fedme rundt Ft. Lauderdale, Naples, ++. Primært har jeg sett mange på diverse shopping malls.
Dolly-Duck Skrevet 11. mars 2015 #8 Skrevet 11. mars 2015 Frokost og kvelds er ofte usunnt. Men jeg tror det største problemet er at de spiser så ofte middag ute. Der er det vannskelig å spise sunt. Nå er jo min familie bosatt i texas, og det er jo kanskje en av de verre plassene. Men der er det enorme porsjoner og usunn mat.
Gjest Zeitgeist Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 Jeg bodde i Texas i flere år, og hvis man ser bort ifra at det var mer eller mindre umulig å få tak i "vanlig grovbrød", så fantes det all slags mat der - fra det erkesunne til det ekstremt usunne. I ettertid har jeg reist en del rundt i USA, og bildet forblir det samme - det tilbys noe for enhver smak. Jeg tror man skal være forsiktig med å generalisere amerikansk kosthold. USA er 25 ganger så stort som Norge, og har seksti ganger flere innbyggere. Dermed blir muligheten for at man ser flere av ekstremt overvektige mye større enn i Norge. I tillegg kommer sosiokulturelle og sosioøkonomiske aspekter. I Skandinavia har fedme aldri blitt sett på som et statussymbol, mens det på kontinentet ble sett på som et tegn at man var velbeslått - man hadde tydeligvis penger nok til å spise seg mett og vel så det. Hvis jeg ikke husker helt feil, så er Mexico det landet i verden med høyest fedme blant barn, og tendensen viser at juvenil fedme er sterkt økende i land med dårlig økonomi. Dette skyldes i hovedsak at billige matvarer som sukker og fint mel tar mer og mer plass fra det tradisjonelle kostholdet. http://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/obesity-trends/global-obesity-trends-in-children/
Gjest imperio Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 var i New York.. omg følte meg så oppblåst og heslig etter 2 uker. Ble kvalm av tanken på fett med fett, og fett ved siden av. Jeg har ikke nå super sunt kosthold, men maten de serverte til frokost der.. omg! En liten flaske eplejuice hadde like mye sukker som ei stor flaske cola! Her snakker vi liten flaske som er borte på tre slurk. Pannekakene smakte godt, hadde ingenting oppå. Men toast, egg (stekt og speilegg), muffins, karbonade-ish greie osv. til frokost.. det ble utrolig fett og heslig i lengden. Sykt mye salt også. Maten vi bestilte ute var også fett med fett på. Små flaskene med brus kostet mye mer enn stor flaskene. Sykt!
sukkerspinnn Skrevet 12. mars 2015 #11 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Jeg bor i Amerika og ja, du har helt rett. De første månedene her var jeg konstant kvalm og savnet kneipbrød og makrell i tomat intenst. Men nå har smaksløkene mine blitt amerikanske. Har utrolig nok ikke blitt tjukk, men det kan ikke være noe bra for kroppen på lang sikt heller. Pommes frittes som fast side-dish, hvitt brød, fløte og rømme med opptil 50 fettprosent og nesten gratis coca cola. Det er galskap. Så har man de som spiser supersunt, ofte vegansk eller en annen diett. Det er enten/eller. Sunn mat er også mye dyrere enn usunn mat, så det gjelder som oftest de rike. Dere aner ikke hvor heldige dere er, som har kiwi og momsfrie grønnsaker i nærheten (de fleste av dere i hvert fall). Endret 12. mars 2015 av sukkerspinnn 1
Gjest Runforit Skrevet 12. mars 2015 #12 Skrevet 12. mars 2015 Jeg og mannen var i California og det er ingen problem å finne sunne alternativer. Klart; det er jo ekstremt mye fastfood kjeder der så det er LETT å ty til det, men akkurat som her hjemme så kan ta egne valg. Vi handlet på Fresh And Easy. Der hadde masse fersk kjøtt, friske grønnsaker og frukt, havregryn, grove knekkebrød, nøttebarer osv. Ikke noe problem å handler inn masse sunn og god mat. På restauranter bestilte vi gjerne grillet kjøtt/fisk med masse grønnsaker og saus på siden. Jeg "deffet" faktisk før vi skulle dit, haha! Tenkte; Ohhh....nå skal jeg til California. Der er alle fit og fine De eneste som var i nærheten å være like slank som meg og mannen var andre turister. Amerikanerne var enten lubne eller bælfeite. Var faktisk et trist syn i Disneyland å se en liten gutt på 6 år med manboobs og hengemage...... 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #13 Skrevet 12. mars 2015 Vel, ser endel matbilder på instagram, og det meste er overdrevet så til de grader. Hamburgere som gjerne er trippelburger med masse ost og dressing som tyter ut. Og dessertene der holder det ikke bare å ha et enkelt tilbehør til. Nei, da må det være slik at man blir kvalm bare ved å se på bildet. Liker også en kake-side på Facebook og der anbefales det å spise kaker osv til frokost. Er jo ikke rart folk er feite hvis det er slik de spiser. Anonymous poster hash: 60d80...e38
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #14 Skrevet 12. mars 2015 Jeg var på en restaurant ute på lansdbygda i Midtvesten hvor de hadde fritert Snickers på dessertmenyen. Anonymous poster hash: 71e1f...72b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #15 Skrevet 12. mars 2015 Dere aner ikke hvor heldige dere er, som har kiwi og momsfrie grønnsaker i nærheten (de fleste av dere i hvert fall). Kiwi har faktisk den dyreste frukt/grønten av alle "billigbutikkene".... Anonymous poster hash: a138b...0e5
Neeli00 Skrevet 12. mars 2015 #16 Skrevet 12. mars 2015 Mat er billig i USA, og drittmat er ekstremt billig. Dvs. det produseres mye lavkvalitet og du kan få fast food for $1. Dette er derfor alternativet til mange med dårlig råd, og tom. endel som tjener ok. Selv om det er sant at det er mange fattige i USA, er det også en annen matkultur. Amerikanere bruker jevnt over en veldig liten prosentdel av inntekten på mat (nordmenn bruker mye), så det handler også om prioriteringer. Dersom du er råbillig mat tilgjengelig, blir sunn mat proporsjonalt "dyrere". Det er ikke vanvittig dyrt med sunn mat i USA. Trader Joe's er f.eks. en kjede som har tilsvarende utvalg som Whole Foods, men til lavere priser. Og mat er jevnt over rimelig. Det handler mest om den massive matvareindustrien som har spesialisert seg på billig og sukker/fettholdig mat og markedsfører ganske heftig. Mange amerikanere vet heller ikke hvordan de skal lage et skikkelig og sunt måltid, de har hatt fast food tilgjengelig for lenge og over flere generasjoner. Selvsagt vil du se slanke mennesker og sunn mat i velstående deler av USA - Connecticut, New York, L.A., San Francisco, Boston velstående forstader til Chicago osv. 2
Gjest Anastasia Skrevet 12. mars 2015 #17 Skrevet 12. mars 2015 Nå vet ikke jeg hvor i FL du har vært, men jeg har sett mye fedme rundt Ft. Lauderdale, Naples, ++. Primært har jeg sett mange på diverse shopping malls. Jeg var bare i Miami, så kjenner ikke til resten av Florida noe særlig. Men husker da jeg var i New Orleans var det ganske mange tjukke folk der.. og superbillig junkfood overalt, til 1 dollar og sånt. Alt er så tilgjengelig!
Cowboy Lotte Skrevet 12. mars 2015 #18 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Jeg synes Amerika har mye bedre mat-vaner enn oss traurige nordmenn! Jeg elsker også pannekaker med sirup og sjokolade med krem til... Føler folk her dømmer meg pga det, mens i USA ville jeg blitt hedret... Tåpelige norske samfunn hvor anoreksia liksom er eneste tillatte matkulturen... Endret 12. mars 2015 av Cowboy Lotte
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #19 Skrevet 12. mars 2015 Jeg introduserte en amerikansk venninne til grovbrød med leverpostei da hun besøkte meg for noen måneder siden. "Ain't enough your bread's all dark and gross, y'all eat dogfood as well?!" sa hun da. Sørstatskvinne i rota, hun. x) Anonymous poster hash: 6ad6c...a21 3
julie90 Skrevet 12. mars 2015 #20 Skrevet 12. mars 2015 Jeg synes Amerika har mye bedre mat-vaner enn oss traurige nordmenn! Jeg elsker også pannekaker med sirup og sjokolade med krem til... Føler folk her dømmer meg pga det, mens i USA ville jeg blitt hedret... Tåpelige norske samfunn hvor anoreksia liksom er eneste tillatte matkulturen... Det er da bedre at vi har et sunt kosthold + trening som "normale" mål her i landet, enn å ikke kunne bære sin egen kroppsvekt i alder av 30.. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå