Gå til innhold

Når far ikke vil delta i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min datter besøkte sin far i helgen etter vanlig samvær. Hun virket litt lei seg. I dag sa hun at han hadde sagt at han ikke ville være med i konfirmasjonen hennes. Han ville ikke sitte der med et falskt smil.

Jeg sa alle selv måtte få bestemme om de ønsket å komme, men at vi likevel kunne invetere tanter og onkler og kusiner og fettere. Tenkte etterpå at kanskje de vil være lojale mot min eks og også takke nei??

Noen som har erfaringer med hvordan farens søsken og nieser/nevøer forholder seg i slike situasjoner? Hvordan kan jef trøste min datter?

Kan jeg i så fall kreve at faren likevel spleiser på konfirmasjonen selv om han ikke ønsker å være med?

Synes synd på datteren min nå. Andre som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt det samme; min sønn har aldri hatt kontakt med faren sin, faren hans har avskrevet han som sønn.

I konfirmasjonen hans visste vi derfor at faren ikke ville komme. Vi inviterte heller ikke noen i familien hans siden de hele tiden har stått på farens side.

Men han fikk gave av besteforeldrene og tanter/onkler på farssiden (ikke noen gave av far!)

Faren har rett til å betale halve kalaset. Ta vare på kvitteringer og lever på trygdekontoret senest et år etter konfirmasjonen, så vil trygdekontoret kreve de opp fra far. (Hvis ikke han betaler selv, selvfølgelig)

Skrevet

Du kan kreve å få dekket halve selskapet økonomisk fra faren, men det er ingen selvfølge at du får pengene. Jeg ville sjekket med trygdekontoret om jeg var deg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min far ble ikke invitert til min konfirmasjon - jeg hadde lite kontakt med han i den perioden og lot meg overtale til at han ikke skulle komme. Men alle mine tanter, onkler og besteforeldre på farssiden ble invitert og kom. Det håper jeg de har vett til å gjøre hos dere også. Det er viktig å huske at barn aldri har skyld i konflikter mellom voksne og derfor ikke skal lide.

Min far kommer ikke i barneselskap til barnebarna for han ikke orker å være i samme rom som min mor.

Jeg har bestemt meg for å gi han et valg når jeg får egne barn - enten dukker han opp i selskaper, eller så kan ungene klare seg uten han. Han får ta hele pakken eller ingenting.

Har man valgt å få barn skal de komme først - så enkelt er det. På store dager som konfirmasjon ol. skal barn slippe å være lei seg for at foreldre ikke kan samarbeide..

Dette er ikke ment som en skjennepreken til deg, for hos dere er det jo faren som ikke vil komme - men jeg måtte bare få skrevet det ned og håper at noen som trenger en påminnelse hva det vil si å være far eller mor leser dette.

Ikke la barna lide under de voksnes konflikter!

Skrevet

Ha ditt på det tørre og invitèr.

Da kan du stå rak i ryggen den dagen du blir konfrontert med sannheten av din datter. Tenk om bestemor snakker om deg bak ryggen din i din datters barns barnedåp og sier jaja, vi hadde kommet i konfirmasjon vi, hvis vi var blitt invitert.....

Klem fra Tex, som har svelget mange kameler.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ang. deling av økonomiske utgifter til konformasjonen så får du dekket halvparten ved å levere kvitteringer på trygdekontoret. Men det du må huske er at det er ett tak på hvor mye du kan kreve. Ring trygdekontoret og hør hvor mye det er på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Faren til sønnen min har alltid vært fraværende.

Når det kom til konfirmasjonen,så ba jeg alle sammen på den andre siden.

De ble så positivt overrasket at faren kunne nok ikke si nei nemlig.

Så han ble med sin egen familie på lasset for å feire sin egen sønns konfirmasjon.

Og de kom langveisfra alle sammen.

De kjørte mellom 50 og 80 mil alle de 9 personene som kom.

Så be alle sammen,så skal du se at du kanskje blir positivt overrasket.

Min egen biologiske familie gadd jeg ikke å be,selv om de bodde i nabokommunen,men der finnes det så mange perverse og tragiske årsaker at det sa seg egentlig selv.

Så fest ble det for oss uansett med 29 gjester,leid lokale og vi huska på å be noen venner også.

Så dagen ble minnerik for det den.

lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ang. deling av økonomiske utgifter til konformasjonen så får du dekket halvparten ved å levere kvitteringer på trygdekontoret. Men det du må huske er at det er ett tak på hvor mye du kan kreve. Ring trygdekontoret og hør hvor mye det er på.

Nei det er ikke noe tak,det heter at det skal være rimelige utgifter,dvs at de dekker ikke til fotograf,bunad,takkekort eller noe sånt.

Leie av lokale,dress,sko og matutgifter dekker de.

Og den summen kan være forskjellige overalt.

Og alle steder i dette lang har jo forskjellige priser på lokaler og servering også.

Hos oss kom det på 8500,-og far måtte betale halvparten.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Blir så irritert, på at voksne mennesker, som ikke kan svelge litt stolthet for barna sine. :evil:

Inviter far og hans familie, så får de bestemme selv om de ønsker å komme.

Faren må være med å dekke halvparten av utgiftene ( opp til 5000 kr pr foresatt, tror jeg det er)

Gjest Far til 2
Skrevet

Enig med Madam Felle.

Inviter farens familie og faren på lik linje med din familie. Så får det være opptil dem å vurdere. Om faren blir sittende mer eller mindre alene med noen høflige fraser når din familie passerer bordet kan jeg forstå at dette ikke blir det mest attraktive selskapet for han. Det er altså ikke bare opptil faren men også opptil dere mht hvordan dere velger gjestelisten og om dere velger like mange fra hver gren eller deler opp i et A og B lag.

Far til 2

Skrevet
Du kan kreve å få dekket halve selskapet økonomisk fra faren' date=' men det er ingen selvfølge at du får pengene. Jeg ville sjekket med trygdekontoret om jeg var deg.[/quote'] :Nikke: Tror de faktisk kan trekke pengene, bare du leverer kvitteringene(iallefall fikk ei venninne av meg det)
Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for mange reflekterte og informative svar. Planen var å invitere 11 fra min familie og 9 fra hans familie + noen venner (faddere) som tidligere var felles venner. Kommer til å invitere alle uansett, så får det bli opp til den ekelte å vurdere om de vil komme. Noen kommer nok ikke pga lang reisevei (gjelder 4 i min og 3 i hans fam), og det forstår jeg veldig godt. Håper bare ikke at "konflikten" mellom meg og min eks blir årsaken til at de takker nei til invitasjonen.

Skrevet

Innan jag såg inlägget från Trådstarter/gjest hade jag tänkt att skriva något om fars nej tack.

Jag skulle också tacka nej till mitt barns konfirmation (om det var en kyrklig) med orden att jag inte kan sitta där med ett falskt leende. Det har med min inställning till kyrkan och religionen - och att jag inte stöder ett val som inte är baserat på tro utan på tradition och vana. Skulle barnet vara troende är det en annan sak men det är min uppfattning att väldigt många konfirmanter (i alla fall i Sverige) konfirmeras eftersom de har en Gudstro.

Nu framgick det av Gjest/Trådstarters sista inlägg att det är en konflikt med mor som gör att far inte vill komma. Det är trist.

Bjud du in hela familjen, din, faderns OCH fadern. Låt honom känna att han är välkommen också, för er dotters skull. Kanske ändrar han sig?

Gjest Anonymous
Skrevet
Innan jag såg inlägget från Trådstarter/gjest hade jag tänkt att skriva något om fars nej tack.

Jag skulle också tacka nej till mitt barns konfirmation (om det var en kyrklig) med orden att jag inte kan sitta där med ett falskt leende.

Den dagen her kunne du faktisk se vekk ifra deg selv og tenke på konfirmanten.

Uansett tro eller ikke,så er det en stor dag og en fin tradisjon. Hva konfirmanten legger i det får være opp til han/henne,du skal ikke ødelegge den dagen ved å straffe et annet menneske fordi det tenker,tror eller har andre grunner for konfirmasjon enn deg.

Fy skam. æsj.

Skrevet

Fy skam. æsj.

he he he typiske gjesteord..... :ler:

Selvom jeg ikke er enig med deg her Furstina, skal en til syvende og sist ikke kødde med egen trosoppfatning. En skal ikke hykle, selvom jeg syns det er drøyt å ikke ville gå i eget barns konfirmasjon.......

Skrevet

Uansett tro eller ikke,så er det en stor dag og en fin tradisjon. Hva konfirmanten legger i det får være opp til han/henne,du skal ikke ødelegge den dagen ved å straffe et annet menneske fordi det tenker,tror eller har andre grunner for konfirmasjon enn deg.

Fy skam. æsj.

Nej jag skäms inte alls.

Jag tror på ärlighet och tycker att religösa cermonier är värda att respekteras för sitt INNEHÅLL och det de BETYDER.

För mig är det viktigare att man respekterar det än att genomgå en cermoni för att den är vacker, eller för att få en massa fina gåvor.

Om konfirmanen är kristen (som min bästa vän var när vi var 15) kommer jag gladeligen och delar dagen med henne. Eller går på en bar mitzva om jag blir bjuden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Far kom heller ikke i sin sønn komfirmasjon. heller ikke resten av fam.

far fikk mulighet til å dele på beløpet. han vegret seg og til slutt sa han at han ikke hadde råd. Leverte kvitteringer på trygdekontor og han måtte betale. Det tok tid.........Han fikk delt det opp i 300 kr.pr mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...