Gå til innhold

"Naver og stolt av det" -flere som reagerer her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det slo meg allerede i reklamen tidligere i dag, måten fortelleren snakket på under filmingen. Veldig nedlatende og gjør jo narr! Jeg liker ikke folk som snylter, ikke gidder å jobbe osv. Men for noen år siden så måtte jeg selv få hjelp av nav og jeg husker det som litt flaut, økonomisk trangt og ganske de-motiverende. JA, noen snylter til seg mer penger, drøyer å komme seg ut i jobb osv. Men hallo, ikke mange lever i luksus på velferdsordninger.

Denne ene 11-barns (!) moren på programmet forklarer at de ikke kan dra på ferier som andre familier. Jeg personlig ville ikke valgt å bære frem 11 barn om jeg var både alene og ikke klarte meg økonomisk, men ting kan jo skje og hvis hun virkelig tror på at abort er galt (som hun sier) så er det nok vondt å gå imot det. Hun er alene med 11 barn.. og de bor i to (!) naboleiligheter. Men nå har de endelig kommet fremst i køen om et helt nytt hus. Jeg ble glad på deres vegne, jeg da. Det ble jeg også da en bekjent av meg som er tidligere narkoman fikk tildelt ett helt nytt hus fra kommunen hun bodde i. Hun er nå kommet ut i jobb =) Men fortelleren sier "ett hus de fleste skattebetalere bare kan drømme om" da kastet jeg opp litt i munnen min. Ok, denne damen kan ikke jobbe nå og da fortjener hun vel ikke dette huset da? Eller noe annet? Det er vel ikke kult for henne å snylte på staten og være et den type forbilde for sine barn? Så hvorfor gå ut ifra at hun snylter? Han norske narraktøren på Tv2 Sebra sa etter pausen "Ja, trygda er rimelig feit med 11 barn, nå tilbake til navere og stolt av det" Er dette greit??

Snylterne her i samfunnet er faktisk minoriteten blant de som mottar diverse ytelser. Hvor mange av oss som jobber kunne tenkt oss å slutte i jobben i dag for å kun vandre hjemme, delta på litt kurs nå og da, ha en del møter på nav, krangle månedlig for å få dekket ekstra kostnader som da vaskemaskinen røyk og bli minnet på at du er avhengig av noen andre som ikke engang er din venn eller familie til å fortsette å bo i hjemmet ditt. I tillegg bidrar alle andre enn du til fellesskapet. Ehm, jeg ville ikke rukket opp hånden der, nei.

Jeg la også merke til at når det gjelder det ene paret som er med (de som holder på å flytte) så snakket mannen ofte om "de" som ikke gidder å jobbe. "man" og "de" sier han mye, mens det blir fremstilt som om han snakker om seg selv. De har forsøkt å klippe det til å virke sånn, men det var ærlig talt ikke vanskelig å oppdage hva han egentlig sa og hva slags spørsmål og kommentarer den som filmer har kommet med. Klippet for å vise at pengene går på øl. Så folk som er trygdede har ikke lov til å drikke eller kose seg på andre måter? Han som forteller er gjennom hele programmet direkte kvalm og nedlatende.

Som sagt, jeg er ikke for at folk skal snylte og bare leve livet på trygd uten grunn, men mange har problemer som ikke vises og mange ønsker å fremstå best mulig og skjuler dermed disse problemene. Mange tror at de har det tøft for så å komme i en periode av livet hvor ting virkelig blir tøft og da forstår man hva tøft egentlig er.

Dette programmet blir litt som å sparke på de som ligger nede føler jeg.. Selv om jeg klart er enig i at mange på programmet virker tiltaksløse, slaskete, mener de kan sette det ene kravet etter det andre og ja, i det hele tatt. Jeg synes for eksempel det var dårlig av den ene moren da datteren på snart 20 (også trygdet i over 2 år) endelig fikk seg en jobb å fortelle henne i en negativ tone hvor fattig hun kommer til å bli i den jobben og at hun selv aldri kunne tenkt seg å jobbe for samme lønna..

Andre som så? Hva tenker dere? Og da mener jeg ikke hva tenker dere om at folk er trygda altså :P

Anonymous poster hash: aa57c...39a
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"naver og stolt av det" - Tv 2 Sebra. Det gikk 21:30-22.25

Anonymous poster hash: 2be64...2c0
AnonymBruker
Skrevet

"naver og stolt av det" - Tv 2 Sebra. Det gikk 21:30-22.25

Het vel "living off welfare - and proud" opprinnelig

AnonymBruker
Skrevet

De har jo ingen økonomisk innsikt i det hele tatt. Hun med 4 barn i en alder av 28 og ingen utdanning eller arbeidserfaring, krevde at hun skulle ha en lønn over gjennomsnittslønn i England hvis hun skulle gidde å jobbe. Hun andre som sa hun hadde et krav om at hun skulle sitte igjen med 500 pund hver uke etter at regningene var betalt, for at hun skulle gidde og jobbe. Hun med ungeflokken kan gjerne får være mot abort, men bør i det minste ta et ansvar for å bruke prevensjon eller sterilisere seg når unge nummer 6 og 7 kommer og du ikke er i jobb.

Greit at vi skal hjelpe de som trenger det, men når de som får hjelp klager over at det ikke er nok, og samtidig bor i Camden, får fikset neglene sine, shopper, har kjæledyr, piercinger og tatoveringer, 3 tv-er i huset og røyker som skorsteiner - så blir jeg også provosert. Slike ting hat de faktisk ikke råd til, i så fall får de altfor mye utbetalt. Selvfølgelig skal også de på trygd få kose seg i blant - men stikkordet er i blant, og nødvendigvis mye sjeldnere enn de som har mer penger. når trygdeordningene er så gode at folk ikke trenger å jobbe i lavstatus-yrker, men innbiller seg at de kan sitte arbeidsledige i årevis og vente på en spennende, godt lønnet jobb som de har lyst å ta, så fungerer de mot sin mening. Man kan godt få utbetalt en grei sum i starten rett etter at man har blitt arbeidsledig, men går man mer enn 6 mnd ledig synes jeg de burde kutte kraftig i støtten for å tvinge folk til å faktisk oppsøke jobber og evt utføre tiltak som kan hjelpe dem med å få jobb, som feks å flytte. Et annet, men veldig ressurskrevende forslag, er å kreve regnskapsføring fra stønadsmottakerne, ved bokettersyn kan man da avdekke om de feks røyker eller shopper for 3000 i måneden, i så fall bør det trekkes fra utbetalingene.

Anonymous poster hash: 0f513...669

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De har jo ingen økonomisk innsikt i det hele tatt. Hun med 4 barn i en alder av 28 og ingen utdanning eller arbeidserfaring, krevde at hun skulle ha en lønn over gjennomsnittslønn i England hvis hun skulle gidde å jobbe. Hun andre som sa hun hadde et krav om at hun skulle sitte igjen med 500 pund hver uke etter at regningene var betalt, for at hun skulle gidde og jobbe. Hun med ungeflokken kan gjerne får være mot abort, men bør i det minste ta et ansvar for å bruke prevensjon eller sterilisere seg når unge nummer 6 og 7 kommer og du ikke er i jobb.

Greit at vi skal hjelpe de som trenger det, men når de som får hjelp klager over at det ikke er nok, og samtidig bor i Camden, får fikset neglene sine, shopper, har kjæledyr, piercinger og tatoveringer, 3 tv-er i huset og røyker som skorsteiner - så blir jeg også provosert. Slike ting hat de faktisk ikke råd til, i så fall får de altfor mye utbetalt. Selvfølgelig skal også de på trygd få kose seg i blant - men stikkordet er i blant, og nødvendigvis mye sjeldnere enn de som har mer penger. når trygdeordningene er så gode at folk ikke trenger å jobbe i lavstatus-yrker, men innbiller seg at de kan sitte arbeidsledige i årevis og vente på en spennende, godt lønnet jobb som de har lyst å ta, så fungerer de mot sin mening. Man kan godt få utbetalt en grei sum i starten rett etter at man har blitt arbeidsledig, men går man mer enn 6 mnd ledig synes jeg de burde kutte kraftig i støtten for å tvinge folk til å faktisk oppsøke jobber og evt utføre tiltak som kan hjelpe dem med å få jobb, som feks å flytte. Et annet, men veldig ressurskrevende forslag, er å kreve regnskapsføring fra stønadsmottakerne, ved bokettersyn kan man da avdekke om de feks røyker eller shopper for 3000 i måneden, i så fall bør det trekkes fra utbetalingene.

Er enig i mye av det du sier. Det er ikke akkurat en menneske-rett å røyke, men likevel hvis en person er såpass "syk" (vet ikke om sykdom er riktig ord) at h*n ikke kan jobbe, men trenger langvarig trygd. Da bør vel dette være likt som lønn? Blir jo som å være sykmeldt/langtidssykmeldt. Men det er veldig vanskelig å luke ut de som faktisk får for mye. En sats passer ikke alle slik som det er satt opp. Noen har dyrere strøm osv. Bruker mer medisiner de må betale for osv.. Skulle vært noe sånt som du nevner ja så de kan finne ut om noen bruker MYE penger på unødvendige ting. Sies at man skal ha penger å "leve for", men jeg har ikke råd til å kaste 3000 kr på tull hver måned og tror heller ikke det er såå normalt. De som har det har kanskje brukt lang tid på å komme seg dit.

Skrevet

Kan de velge om de gidder å jobbe? Var de arbeidsledige? Eller var de uføre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får støtte fra nav og har gjort det i mange år. Jeg har også lege timer 2-3 ganger i uken i like mange år, jeg er syk.

Det er så flaut at jeg har kun snakket med foreldre og samboer om det, men alle andre vet det jo, det er ikke så lett å skjule at man aldri er på jobb, er ofte syk og hos legen.

De første årene turde jeg ikke engang kjøpe sjokolade melk skammen var så stor. Jeg kjøpte KUN det som var nødvendig for å overleve, ga fra meg bikkjen min, dro aldri på ferie, koste meg ikke med øl eller noe. Det tok svært lang tid for meg å komme over det og tillate meg "kos".

Det er så ubehagelig at jeg ikke kan bidra i samfunnet til noe fordi jeg er så forbanna upålitelig. Jeg er ikke så frisk nok til å møte hver dag og bidra, og der er ikke så mange yrker hvor man kan komme alt etter som hvordan man føler seg i dag. Og det absolutt verste er om jeg har en bra dag, nynner og koser meg med en sjokolade eller noe så er folk så jævla kjapp med å peke ut at jeg "ser jo ikke noe syk ut".
Jeg vil jobbe, jeg vil bli frisk, jeg vil yte noe i samfunnet, og jeg vil absolutt ikke snylte på noen i livet mitt!!

Ellers har jeg tattoveringer og piercinger fra før jeg var syk, jeg sparer opp en lite sum fra måned til måned så jeg kan ta en shopping spree/spise ute/gå på kino osv i ny og ne da det er noe jeg syntes er svært gøy, og jeg har to marsvin som gir meg livsglede på et nivå som må være langt mer helbredende enn da jeg ikke engang turde smakstilsette melken min... Noe som saksbehandleren min ved NAV brukte lang tid på å forklare meg, at de har ikke noe med hva jeg bruker støtten min på, så jeg ser ikke hva godt som mulig kan komme fra å overvåke budsjettet til folk? Greit nok at vi ikke skal ha råd til å dra på to ukers ferie i New York samt ny Gucci bag, men vi må da kunne få "leve" litt og. Det er ikke noe sunt å være lut fattig for noen som helst, og aldri gjøre noe for moro skyld.

Anonymous poster hash: 213c9...0ca
Skrevet

Jeg får støtte fra nav og har gjort det i mange år. Jeg har også lege timer 2-3 ganger i uken i like mange år, jeg er syk.

Det er så flaut at jeg har kun snakket med foreldre og samboer om det, men alle andre vet det jo, det er ikke så lett å skjule at man aldri er på jobb, er ofte syk og hos legen.

De første årene turde jeg ikke engang kjøpe sjokolade melk skammen var så stor. Jeg kjøpte KUN det som var nødvendig for å overleve, ga fra meg bikkjen min, dro aldri på ferie, koste meg ikke med øl eller noe. Det tok svært lang tid for meg å komme over det og tillate meg "kos".

Det er så ubehagelig at jeg ikke kan bidra i samfunnet til noe fordi jeg er så forbanna upålitelig. Jeg er ikke så frisk nok til å møte hver dag og bidra, og der er ikke så mange yrker hvor man kan komme alt etter som hvordan man føler seg i dag. Og det absolutt verste er om jeg har en bra dag, nynner og koser meg med en sjokolade eller noe så er folk så jævla kjapp med å peke ut at jeg "ser jo ikke noe syk ut".

Jeg vil jobbe, jeg vil bli frisk, jeg vil yte noe i samfunnet, og jeg vil absolutt ikke snylte på noen i livet mitt!!

Ellers har jeg tattoveringer og piercinger fra før jeg var syk, jeg sparer opp en lite sum fra måned til måned så jeg kan ta en shopping spree/spise ute/gå på kino osv i ny og ne da det er noe jeg syntes er svært gøy, og jeg har to marsvin som gir meg livsglede på et nivå som må være langt mer helbredende enn da jeg ikke engang turde smakstilsette melken min... Noe som saksbehandleren min ved NAV brukte lang tid på å forklare meg, at de har ikke noe med hva jeg bruker støtten min på, så jeg ser ikke hva godt som mulig kan komme fra å overvåke budsjettet til folk? Greit nok at vi ikke skal ha råd til å dra på to ukers ferie i New York samt ny Gucci bag, men vi må da kunne få "leve" litt og. Det er ikke noe sunt å være lut fattig for noen som helst, og aldri gjøre noe for moro skyld.

Anonymous poster hash: 213c9...0ca

Du som er syk har jo fortjent støtten du nå får. Mye av pengene vi betaler i skatt er jo som en forsikring vi betaler i tilfelle noe skal skje oss, på samme måte som en privat forsikring. Ville vi nølt med å sende regninga for tapt bagasje til forsikringsselskapet? Nei! Kos deg med de pengene du får og fortjener :)

Sånn ordningen er nå vil vi at de som blir syke skal leve verdige og gode liv. Jeg har i alle fall ikke noe i mot å betale for det, en dag kan det bli meg som trenger hjelp.

Å være trygdemisbruker er noe helt annet, det er jo folk som kan jobbe, men allikevel får penger av staten. Det er jo faktisk tyveri.

Det virker som at folk setter arbeidsledige og uføretrygdede i samme bås, det blir helt feil. Jeg er veldig for å gi arbeidsledige et lite spark bak for å få dem ut i arbeidslivet fort. Uføretrygdede bør derimot få muligheten om de orker, men det er også helt greit å være syk. Det finner legen ut av, ikke alle andre.

AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn det er blant underklassen i England.

For i Storbritannia har de et mye tydeligerere klasseskille enn vi er vant med her i Skandinavia.Og så er det noe med briter og prevansjon:De har ikke vett til å bruke prevansjon,og bryr seg ikke om de blir gravide og får ørten unger med ulike fedre/mødre.Har møtt flere briter med den holdningen så det er neppe tilfeldig.De har en MYE mer lettvint innstilling enn andre europeere.I Storbritannia er det ikke uvanlig å begynne å få barn i 14-15 års alderen,og deretter fortsetter det bare...

Hun tannløse 11-barnsmoren var jo ikke mer enn 37 år og var allerede bestemor såvidt jeg fikk med meg...Hun hadde vel ingen utdannelse heller.

Tragisk.Har lest endel om denne serien på Daily Mail sin nettside.Ut i fra kommentarfeltet der å dømme virker det som disse menneskenes snylting har satt sinnene i kok.

Anonymous poster hash: 92e08...183

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...