Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt bakgrunn:

Jeg har hatt et hus i sikte i lang tid som jeg nå har fått klarsignal fra banken om å få lån til. huset er gammelt men det er nærmest totalrenovert. det eneste prospektet ikke sier noe om er det elektriske anlegget og heller ikke røranlegget, så jeg får med meg en kollega av meg til å være med siden han har litt peiling på det elektriske (utdannet automatiker).

I tillegg til mine foreldre.

Jeg prøver å forberede meg og lese meg opp å spørre folk på hva jeg burde gjøre og ikke gjøre i forhold til visning, budrunder, hva jeg burde se etter osv siden dette er første gang jeg skal kjøpe bolig og ikke ønsker å kjøpe katta i sekken!

Boligen har ligget ut til salg så vidt jeg vet siden det ble oppusset i 2012. som er ganske merkelig siden den er helt oppusset og veldig fin.

Det er også derfor jeg vil være grundig. Mye er nok pga beliggenheten, siden det er rett ved (man må kjøre gjennom området til bygningen for å komme til huset) et nedlagt hotell som var en periode brukt til asylmottak.

I prospektet står det at den bygningen skal omreguleres til boligformål.

Selgerne er kjent for å være tverr og utspekulerte så jeg er skeptisk! det er også de som eier bygningen ved siden av.

Så det er en del som skurrer her, men jeg skal på visning i morgen for å se det an.

Hvis det ser greit ut, så lurer jeg på bakgrunn av dette hva jeg burde by.

den ligger ut til 1,890 mill

jeg tenker at det er greit å by 1,5 eller 1,4 mill. pga av at den har ligget ut så lenge og jeg er trolig den eneste interesserte også på lenge.

noe innspill eller tips til hva jeg burde by? evnt argumenter/taktikker?

setter pris på råd jeg kan få :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg glemte og tilføye en annen ting som er litt merkelig, i prospektet så står det under betalingsbetingelser at de ønsker 10% forskuddsbetaling av kjøpesum.

er det normalt?

ts

Skrevet

10% forskudd er helt normalt ved kontraksinngåelse, så den biten er ok. Litt usikker på hva du legger i oppusset. Siden verken el eller rør er nevnt er oppussingen kanskje bare maling og noen nye klikk-gulv? Hva med kledning, isolasjon? Gamle hus er ofte kalde. Når ble tak sist byttet? Er det sjekket for råte?

• Liker 2
Skrevet

10% forskudd er helt normalt ved kontraksinngåelse, så den biten er ok. Litt usikker på hva du legger i oppusset. Siden verken el eller rør er nevnt er oppussingen kanskje bare maling og noen nye klikk-gulv? Hva med kledning, isolasjon? Gamle hus er ofte kalde. Når ble tak sist byttet? Er det sjekket for råte?

Kledning er byttet, isolasjon er etterisolert, tak er også byttet i perioden 2010-2012. sjekket for fukt og råte og det har ingen utslag for det.

ts

Skrevet

Hvis du ikke har vært i huset før så ser du ofte hvorfor det ikke har solgt før når du kommer på visning. Er alt gjort på slump uten å være nøye: listverk, fliser, tapet, røyklukt, ja alt som ikke viser på bildet. Har de røykt inne er det drepen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

detdobbelteja!

Endret av Wildlily
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett prospektet?
Gå gjennom det nøye. Hvis det for det meste er 2'ere og 3'ere så vil det koste mye å fikse opp og vedlikeholde, men da kan du til gjengjeld få det langt billigere.

Anonymous poster hash: cfdca...ec0
Skrevet

Har du sett prospektet?

Gå gjennom det nøye. Hvis det for det meste er 2'ere og 3'ere så vil det koste mye å fikse opp og vedlikeholde, men da kan du til gjengjeld få det langt billigere.

Anonymous poster hash: cfdca...ec0

den har fått TG2 pga alder på pipe og grunnmur (som er uten fukt og skader) og fordi noe av oppussingen er ufagmessig utført, vet ikke hva enda.

har lest prospektet ja.

ts

Skrevet

den har fått TG2 pga alder på pipe og grunnmur (som er uten fukt og skader) og fordi noe av oppussingen er ufagmessig utført, vet ikke hva enda.

har lest prospektet ja.

ts

Ville vært skeptisk til det med at endel oppussing ikke er fagmessig utført.

Hva gleder det?

Maling av vegger og legging av laminat osv er null stress. Men baderomsgulv, bytting av vinduer, flytting av vegger osv...

Ville også sjekket dette med grunnmuren, med tanke på saltutslag og fukt osv.

Kan hende du må drenere. I verste fall er det ikke mulig å få til drenering...

Har de hatt oversvømmelse der noen gang?

• Liker 1
Skrevet

Ville vært skeptisk til det med at endel oppussing ikke er fagmessig utført.

Hva gleder det?

Maling av vegger og legging av laminat osv er null stress. Men baderomsgulv, bytting av vinduer, flytting av vegger osv...

Ville også sjekket dette med grunnmuren, med tanke på saltutslag og fukt osv.

Kan hende du må drenere. I verste fall er det ikke mulig å få til drenering...

Har de hatt oversvømmelse der noen gang?

snekkerarbeid er utført av navngitt firma i prospektet, hva som er ufagmessig utført vet jeg ikke før etter visning i morgen.

drenering er gjort da det ble pusset opp. og mur, våtrom og andre plasser i huset er sjekket for fukt uten utslag. det andre du spør om skal jeg spørre om i morgen på visning :)

ts

Skrevet

Når de ikke sier noe om røranlegget må du sjekke ståa.

Mulig det må spyles gjennom alle rør. Kan hende må det omfattende utskiftninger til.

Hva med kloakken? Hvis du må grave opp hele den, fordi røret faller sammen pga gamle materialer, eller vannrør til huset plutselig tar inn jord...

Så du må sjekke hvor lenge vann og avløp har ligget i jorda.

Hvordan er ståa med tanke på sikringsboksen?

Skrevet (endret)

snekkerarbeid er utført av navngitt firma i prospektet, hva som er ufagmessig utført vet jeg ikke før etter visning i morgen.

drenering er gjort da det ble pusset opp. og mur, våtrom og andre plasser i huset er sjekket for fukt uten utslag. det andre du spør om skal jeg spørre om i morgen på visning :)

ts

Du må høre om det er fuktsperrer på bad, og hvordan det står til med vann og avløpsrør på kjøkken.

Sjekk også opplegget til vaskemaskin og gjør en liten test på bad og toalett med hvor raskt vann renner ned og om toalettpapir blir flytende i toalettet (Ta en passelig mengde, ikke et par ark, lizm.)

Det samme på kjøkken. Renner avløpsvannet ned? Lekker det under vasken.

Hvem har pusset opp kjøkken? Det er også sentralt.

Sjekk om gulvene heller, med en klinkekule, og finn ut om vinduer trekker og om det er gulvkaldt.

Å ta en titt på loftet er også smart.

Hør om når de sist feide pipa. Er det god trekk i den?

Test også om laminatgulv knirker.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Når de ikke sier noe om røranlegget må du sjekke ståa.

Mulig det må spyles gjennom alle rør. Kan hende må det omfattende utskiftninger til.

Hva med kloakken? Hvis du må grave opp hele den, fordi røret faller sammen pga gamle materialer, eller vannrør til huset plutselig tar inn jord...

Så du må sjekke hvor lenge vann og avløp har ligget i jorda.

Hvordan er ståa med tanke på sikringsboksen?

er det noen dokumenter jeg bør spørre etter ift det?

vet ikke hvordan sikringsskapet er heller.

ts

Skrevet (endret)

er det noen dokumenter jeg bør spørre etter ift det?

vet ikke hvordan sikringsskapet er heller.

ts

Vann og avløpsetat i kommunen bør kunne si noe om hvor gamle rørledninger til huset er.

Du kan jo også høre om det har vært brudd på ledninger i området.

Sikringsskapet får du sikkert hjelp til av vennen din som skal være med. Be han ha med spennings-måler :) Og hør om sikringer ofte går.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Du må høre om det er fuktsperrer på bad, og hvordan det står til med vann og avløpsrør på kjøkken.

Sjekk også opplegget til vaskemaskin og gjør en liten test på bad og toalett med hvor raskt vann renner ned og om toalettpapir blir flytende i toalettet (Ta en passelig mengde, ikke et par ark, lizm.)

Det samme på kjøkken. Renner avløpsvannet ned? Lekker det under vasken.

Hvem har pusset opp kjøkken? Det er også sentralt.

Sjekk om gulvene heller, med en klinkekule, og finn ut om vinduer trekker og om det er gulvkaldt.

Å ta en titt på loftet er også smart.

Hør om når de sist feide pipa. Er det god trekk i den?

Test også om laminatgulv knirker.

takk for tips :blomst:

Skrevet

takk for tips :blomst:

Jeg tror at om du får sjekket ut ting inne, så kan du jo også ta deg en tur ute og se på kledningen. Ha med skrutrekker og sjekk bordene nedenfra (enden mot bakken) og se om de er umulige å skade med spissen på skrujernet.

Da tenker jeg du begynner å bli godt dekket.

Skrevet

Reglene om 10 % forskudd ble endret sommeren 2014. Etter den nye bestemmelsen i eiendomsmeglerloven § 6-9 er det ikke lenger anledning til å kreve forskudd på kjøp. Nå skal hele kjøpesummen overføres i forbindelse med overdragelse.

Skrevet (endret)

Nå har jeg vært å sett på huset, det er en tomannsbolig hvor begge leilighetene er til salg så jeg så på de begge to. I begge leilighetene var det preg av lettvindte løsninger og dårlig arbeid rett og slett på mye av det som er gjort. i den leiligheten jeg likte best så var det mugg på veggene i kjelleren (mur). noe ikke selger var klar over.

i salgsrappporten står det at det var tatt fuktprøver i fjor sommer uten utslag på muren.

nå var det mye bortover to vegger, som var synlig.

En enkel sjekk utvendig viste at vannet renner ned på innsiden av bordkledningen på den ene veggen, igjen dårlig arbeid!!

Jeg ble fryktelig skeptisk, men jeg likte leiligheten veldig godt. Selger nevnte at dette måtte de ordne opp.

så da tenker jeg at hvis de skal ordne det opp før det blir solgt så er det kanskje greit å kjøpe det til en MYE lavere pris og ordne det selv så man vet at det blir gjort ordentlig av ordentlige fagfolk?

hva vil en sånn oppussing innebære og ikke minst koste?

Endret av SaKT
Skrevet

En takstmann til 5000 er det beste rådet her. De har god peiling og er vel verdt pengene. I USA gjør de det hele tiden for å legitimere prisavslag. Jeg ville brukt 5000 for å finne ut om jeg kan kreve 50000 eller 500000 for å rette opp alle feil og mangler. Mugg i kjelleren er jo drenering. Det er minimum 150.000. Somregel 250.000

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...