lillsunshine Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 (endret) Heisann. Jeg har lenge tenkt at dette er noe jeg skal prøve en gang i livet, men har ikke helt klart å ta den avgjørelsen, så det har bare blitt med tanken. Så fikk jeg for noen dager siden spørsmål av en venninne om vi ikke skal prøve det til sommeren og nå har vi egentlig bestemt oss for at vi vil prøve på dette. Kan i utgangspunktet melde meg på halvmaraton på løpsdagen, så jeg kan trekke meg når som helst. Og nå har jeg tid til å trene meg opp for å se om jeg faktisk vil prøve meg på løpsdagen. Løpet er i starten av juli og vil være på asfalt. Har også søkt litt i forumet her og funnet diverse tråder om dette og det kommer frem mye ymse, men god informasjon. Så litt om min bakgrunn: Trener jevnlig og i år er har jeg klart å vedlikeholde en god treningsrytme med å trene variert 3-4 ganger i uken. Det har gått mest i spinningtimer, en fast styrkeøkt i uken og ellipsemaskin. Løpingen har noe jeg har lagt litt vekk til fordel for annen trening. Før har jeg brukt å løpe en fast runde på 5 km i uken, med en beskjeden tid på 30 minutter. Men jeg har aldri holdt på med dette lenge om gangen. Disse øktene har jeg også alltid måtte senke tempo til en liten gåpause halvveis i løpet og har deretter satt opp tempoet til løping igjen. Da har jeg brukt å starte hardt og avslutte hardt med høy puls. Ellers går jeg på ski til jul og påske og er vant med litt lange turer. Om sommeren går jeg fjellturer, både korte og lange med en del høydestigning. I dag tenkte jeg at jeg skulle teste en langøkt og se hvor langt jeg klarte å løpe uten pause. Jeg hadde på forhånd satt meg som mål å totaltsett springe 7-8 km i dag, for å begynne litt forsiktig. Jeg regnet da med at jeg måtte ta meg en liten gåpause underveis. Jeg brukte god tid på oppvarming og bestemte meg for å finne en behagelig puls å springe i, slik at jeg kunne holde ut lenger. Til min store overraskelse så klarte jeg å løpe de 8 km uten pause og kunne holdt det lenger, men måtte gi meg da jeg ikke hadde mer tid til å løpe. Jeg nærmer meg altså mila og den er nok innenfor om kort tid. Vil helst ikke gå innpå tidsbruk da jeg heller vil konsentrere meg om å gjennomføre et løp, heller enn å ha stor fart. Nå får jeg sikkert tyn, men jeg løp altså på mølle og planlegger å gjennomføre en del av langøktene mine der fremover. Jeg hadde imidlertid på 1,5% stigning, da man ikke skal ha mindre. I tillegg har jeg gode løpesko fra löpelabbet som er tilpasset meg og mølleløping. 1. Første spørsmål er altså: Er det SÅ ille å løpe på mølle, om man løper med stigning og gode sko? Ca 1 mnd før løpet så kommer jeg til å reise hjem og da blir nok alle løpeturene mine utendørs. Så jo, jeg har tenkt å løpe noen økter ute, særlig rett før løpet, men lurer altså på om det er så ille å begynne å kjøre langøkter på mølla? 2. Hvor viktig er det å kjøre intervalløkter innimellom? Som sagt så er ikke målet mitt å springe så veldig raskt, men å gjennomføre løpet. Hvorfor trener man intervall fremfor et halvmaratonløp, er det bare for å øke kondisjonen eller trener man spesielle muskelgrupper på en annen måte også? Jeg lurer på om det kan være greitt å nesten bare holde seg til spinning intervalløkter, da jeg i utgangspunktet ikke er så glad i å løpe intervaller. Jeg trivest derimot veldig godt på spinning intervall og gir mye av meg under de øktene. Men jeg kan tenke meg at man trener opp andre muskler ved å løpe intervall? 3. Jeg har pulsklokke og tenker å bruke det som et verktøy for å holde en behagelig puls som gjør at jeg holder ut lenger. Hvilken sone/% av makspuls vil det være best å legge seg på gjennom en langøkt? 4. Jeg har lest at flere ikke har kjørt gjennom hele løpet før de faktisk løper det. For min del tror jeg det vil være viktig å gjøre dette iallfall en om ikke flere ganger for det mentale sin del. Jeg tror at jeg har større sjanse for å gjennomføre løpet om jeg har klart å løpe 21 km før det. Da kan jeg i tillegg kjenne på de ulike fasene av løpet og være forberedt på litt av hvert. Men det er kanskje ikke lurt å kjøre for mange lange løp før løpet, i tilfelle man sliter på kroppen og belastning? Hvor mye er det greitt å løpe i forkant? Jeg planlegger i utgangspunktet å ikke legge et for strengt opplegg. Jeg tenker å kjøre en rolig langøkt en gang i uken, og øke km gradvis. I dag begynte jeg altså med 8 km og neste uke satser jeg på å løpe mila. Så er spørsmålet litt hvor mye jeg kan våge å legge på etterhvert. Vil 1 km i uka være passende eller kanskje det blir litt for mye? 1 km annanhver uke kanskje? I tillegg planlegger jeg altså å trene som jeg pleier, med en styrkeøkt for hele kroppen og kjøre minst en spinningøkt i uken, fortrinnsvis intervall. Jeg vurderer også å kjøre noen bakkeintervaller eller andre løpsintervaller om det er nødvendig, men foreløpig har jeg lyst å unngå det om jeg går, da jeg synest det er utrolig kjedlig. Men jeg regner med at jeg og min venninne kanskje vil trene noen økter sammen, så spørs om det ikke både kan bli mer bakkeintervaller og langkjøringsøkter ute. Ja er dette mulig? Jeg vil tro det, men det krever litt innsats. Om jeg ser at det ikke går så tar jeg å melder meg på 10 km i stedet. Det skal iallfall være godt innenfor etter dagens oppmuntrende økt Endret 11. mars 2015 av lillsunshine
Gjest Runforit Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Jeg kan bare svare på grunnlag av egen erfaring. Jeg løper 7 ganger i uka i snitt 4 mil i uka. Hadde en periode der jeg løp opp til 6 mil i uka. På den tiden løp jeg halvmaraton på mølla på 1.40 og tok mila på under 43 min. I fjor sommer startet jeg med å løpe ute hver lørdag og søndag. Man skulle tro at en som løper så mye og kan ta mila relativt raskt lett løp ute...nei! Det var helt JÆVLIG å løpe ute. Ikke bare fordi det er ulendt terreng, men fordi på mølla så har du full kontroll på løpetempoet. Ute er det lettere å løpe fortere og brenne seg ut og motbakkene er et rent helvete selv om jeg løp med helling opp mot 15% på mølla. Etter 6 uker så begynte uteløpeformen min å bli sterk og jeg løp gjerne 14-15 km på samme tid om på mølla. Nå kom nok løpeformen min ute raskt fordi jeg allerede har løpt lenge, men poenget er at du burde løpe mest mulig ute om målet er halvmaraton da det er noe helt annet enn mølle. 2
lillsunshine Skrevet 11. mars 2015 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2015 (endret) Jeg kan bare svare på grunnlag av egen erfaring. Jeg løper 7 ganger i uka i snitt 4 mil i uka. Hadde en periode der jeg løp opp til 6 mil i uka. På den tiden løp jeg halvmaraton på mølla på 1.40 og tok mila på under 43 min. I fjor sommer startet jeg med å løpe ute hver lørdag og søndag. Man skulle tro at en som løper så mye og kan ta mila relativt raskt lett løp ute...nei! Det var helt JÆVLIG å løpe ute. Ikke bare fordi det er ulendt terreng, men fordi på mølla så har du full kontroll på løpetempoet. Ute er det lettere å løpe fortere og brenne seg ut og motbakkene er et rent helvete selv om jeg løp med helling opp mot 15% på mølla. Etter 6 uker så begynte uteløpeformen min å bli sterk og jeg løp gjerne 14-15 km på samme tid om på mølla. Nå kom nok løpeformen min ute raskt fordi jeg allerede har løpt lenge, men poenget er at du burde løpe mest mulig ute om målet er halvmaraton da det er noe helt annet enn mølle. Tusen takk for svar! Ja, jeg regner altså med at det kommer til å være en stor forskjell, men tenkte altså å begynne oppkjøringa med å løpe mest inne først for så begynne med uteøktene. Det handler vel mest om kondisjon for min del i første om gang og å trene opp musklene mine til å tåle lange økter. Og uteøkter blir iallfall fullt fokus en måned før øktene. Men jeg skal selvfølgelig prøve å løpe noen økter ute før det. Problemet er bare at jeg bor i Bergen og jeg er ikke den som liker å løpe i all slags vær... Dette med å ikke holde styr på fart er noe jeg har tenkt mye på. Men jeg har i det minste pulsklokke så jeg vil iallfall kunne klare å holde styr på pulsen min og sette en del begrensinger der. Men det er såklart utfordrende å vite hvor fort en faktisk springer. Nå er det ikke sånn at jeg aldri har sprunget ute i mitt liv. Det har jeg også gjort i en periode, så jeg kjenner til det... Men det er godt å høre at du med masse mølleerfaring har klart å gå frå det til å springe halvmaraton ute med god tid. Kjører du også intervalløkter, eller konsentrerer du deg mest om langkjøringsøkter? Endret 11. mars 2015 av lillsunshine
Gjest Runforit Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Tusen takk for svar! Ja, jeg regner altså med at det kommer til å være en stor forskjell, men tenkte altså å begynne oppkjøringa med å løpe mest inne først for så begynne med uteøktene. Det handler vel mest om kondisjon for min del i første om gang og å trene opp musklene mine til å tåle lange økter. Og uteøkter blir iallfall fullt fokus en måned før øktene. Men jeg skal selvfølgelig prøve å løpe noen økter ute før det. Problemet er bare at jeg bor i Bergen og jeg er ikke den som liker å løpe i all slags vær... Dette med å ikke holde styr på fart er noe jeg har tenkt mye på. Men jeg har i det minste pulsklokke så jeg vil iallfall kunne klare å holde styr på pulsen min og sette en del begrensinger der. Men det er såklart utfordrende å vite hvor fort en faktisk springer. Nå er det ikke sånn at jeg aldri har sprunget ute i mitt liv. Det har jeg også gjort i en periode, så jeg kjenner til det... Men det er godt å høre at du med masse mølleerfaring har klart å gå frå det til å springe halvmaraton ute med god tid. Kjører du også intervalløkter, eller konsentrerer du deg mest om langkjøringsøkter? Jeg jogger i snitt 5-6 km hver dag og så kjører jeg 8-10 km hver lørdag og søndag. Nå er jeg gravid og halvveis i svangerskapet så bli ikke like intense økter nå Men har holdt koken med ca. 4 mil i uka Jeg er ikke noe intervall menneske, men jeg løper aldri kun et tempo. Starter med 10 km/t og ender på 11,5-12 km/t for hver km gjennom hele økten(dette er gravidfart) Kjørte hardere tempo før jeg ble gravid og ved å variere tempoet så merket jeg fremgang på løpeformen. Får liksom "pause" når jeg ligger på 10 km/t og har da mer å gi mot slutten av hver km slik at jeg kan presse meg og komme opp i toppfart på 18 km/t(da startet jeg på 10 km/t første km og "hviletempoet" økte per km sånn at jeg kunne løpe fortere og fortere lengre ut i økten og da som sagt kunne ende på 18 km/t)
Basun Skrevet 12. mars 2015 #5 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Sone tre og fire er å anbefale (ikke øvre del av sone 4). Hold jevnt tempo i 30-80 min. Det er ikke nødvendig med mye intervalltrening. De beste marathonløperne trener det ca. 1 gang i uka. Hva med pulsstige istedenfor vanlige intervaller? Ikke at det er nødvendig J Mølle er OK . Du bør allikevel løpe på variert underlag for å trene ulike løpemuskler og unngå skader. Motbakkeløp er bra. Det gir større utholdenhet, fart og muskelkraft. Ikke tren to harde økter dagen etter hverandre! Det er smart å variere litt sånn som du gjør :-) Så lenge du unngår skader har jeg stor tro på at du klarer det ! J Endret 12. mars 2015 av Personenmeg
globalagogo Skrevet 15. mars 2015 #6 Skrevet 15. mars 2015 Ja, du kommer til å klare det. Men kom deg ut! Det er helt annerledes! Og så vil jeg ikke anbefale det du sier om å "løpe noen økter ute, særlig rett før løpet"... Du skal jo være uthvilt og pigg i kroppen... 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #7 Skrevet 16. mars 2015 Hei, Spenstig og tøft mål du har satt deg, dette vil du klare med glans! Så ja!! Det er mulig, men det krever disiplin av deg! Forsøker å svare så bra jeg kan og på mine erfaringer. 1: Løpe på mølle er ikke ille! Det er da bedre enn å ikke løpe, eller hva? Jeg vil anbefale at du løper mest mulig ute slik at beina vender seg til belastningen det faktisk er å løpe ute. Intervall kan du kjøre inne på mølle da du lett kan kontrollere hastighet og stigning 2: Intervalløkter er noe som belaster kroppen mye og kan gi større sjanser for skade. Du bør allikevel legge inn intervaller i treningen din for at du skal få litt hurtighet i kroppen og øke kroppens evne til å være aktiv over lengre tid med høy intensitet. Ellers vil også intervaller øke hjertets slagvolum, øke oksygen opptaket osv. Stigningsløp kan også fint benyttes(bra trening dette også). Ta gjerne pause dagen etter en intervalløkt eller tren rolig i pulssone 1. Det er også viktig at du ikke trykker til med en styrkeøkt på bein, husk at de beina dine må få hvile! Liker du intervaller på spinning så hold deg til det, ingen grunn til å pine seg igjennom noe man ikke liker 3: Jeg anbefaler absolutt Olympiatoppen sine pulssone anbefalinger. En langøkt(over 1 time) ute bør foregå i pulssone 2, kan selvfølgelig varieres(legge til intervaller på slutten eller lignende). Du skal da løpe i snakketempo og skal kunne holde på så langt beina dine holder(tar i litt her nå). Altså, jeg mener at du kondismessig skal holde ut lengere enn det beina dine holder. Selv om vi ikke er toppidrettsutøvere så er det en grunn til at toppidrettsutøvere gjerne har mesteparten av treningen sin i pulssone 2. Møter du en lang eller bratt oppoverbakke så er det ikke nederlag å gå denne. Du vil på denne måten bygge en seig kropp/motor og bli komfortabel med distansen du skal løpe senere i år. Se: http://www.klubbinfo.no/bckto/intensitetssoner.html 4: Vi er alle forskjellige, noen er med på maraton uten at de har løpt 10km før. Jeg ville i hvert fall løpt distansen noen ganger før løpet er. Jeg tror det som er viktig for deg er å finne et opplegg som passer og at du holder deg til det opplegget. Det kommer veldig an på hvor mange ganger i uken du ser for deg å jogge. Hvor god tid du har. Hva med å løpe før eller etter styrkeøkten din? Hvis du får til å trene kondisjon 4 ganger i uken så ville jeg kanskje trent 2 langøkter, 1 intervall(spinning) og 1 intervall ute. Hvor det meste av treningen faktisk er ute. Får du en eller annen vondt eller er sliten så er det ikke noe i veien for å hoppe over en trening. Ikke dumt med variasjon Du bør øke med 1 km i uken, men føl selv hva du tåler. Noen uker før løpet bør du roe litt ned, ikke trene like hardt, korte ned distansen. Det er stor forskjell på å løpe på mølle, kontra det å løpe ute. Lykke til Anonymous poster hash: d3cc8...825 Anonymous poster hash: d3cc8...825 3
lillsunshine Skrevet 19. mars 2015 Forfatter #8 Skrevet 19. mars 2015 Tusen takk for svar dere! Setter pris på tilbakemeldinger, gode ord og tips :-) Jeg klarte dessverre å pådra meg en senehinnebetennelse på siden på foten etter siste løpeøkt. Jeg har vært hos legen og fått meg en betennelsesdempende krem og nå etter en uke er jeg begynt å bli ganske bra i foten. Jeg er selvfølgelig litt redd for at dette skal komme tilbake, så jeg må nok gjøre en litt annen oppkjøring nå. Legen sa at det ikke var noe i veien for å fortsatt løpe halvmaraton, hun var faktisk veldig positiv til dette, men rådet meg til å bygge opp litt og litt. Jeg tørr ikke løpe denne uken og holder meg til spinning, styrketrening for bein og ellipsemaskin som ikke overbelaster sene. Men neste uke tenker jeg å begynne igjen litt forsiktig, da tror jeg kanskej at det holder med 3 eller 4 km til begynne med. Jeg vil jo ikke at det skal komme tilbake igjen. Problemet er at jeg ikke merket sennehinnebetennelsen før etter løpingen, så er jeg er litt redd for at jeg ikke klarer å kjenne etter hva som er riktig eller ikke, men jeg får virkelig bare prøve! Jeg har også bestemt meg for å løpe mest mulig ute nå. Har nettopp kjøpt meg en fin løpejakke, så nå har jeg godt utstyr også. Jeg synest kanskje at sone 2 hørest veldig lavt ut jeg? (Av 6 soner?) Jeg tenkte mest på å legge meg i sone 3 og 4.
Engel Skrevet 20. mars 2015 #9 Skrevet 20. mars 2015 Jeg skal selv løpe mitt første halvmaraton til sommeren, og jeg vil utenom å anbefale deg å løpe mest mulig ute (ta alle langøkter ute og heller intervalløkter inne på mølle), også anbefale deg å finne et program for opptrening til halvmaraton som du kan følge, med varierte økter med tanke på lengde og intensitet. Som dette feks. Eller et av disse som jeg selv kommer til å bruke som utgangspunkt.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #10 Skrevet 20. mars 2015 Mye trening = rolig trening Trener du veldig mye, for eksempel ti timer i uka, bør 70 prosent av treningstiden være i sone 1. Det vil si 60-72 prosent av maksimal puls. Disse rolige treningsøktene bør ikke være kortere enn en time. Dersom du trener mindre, to til tre ganger i uka, kan du gjerne kjøre to harde og en rolig økt i uka. Da får du naturlig restitusjon gjennom dagene uten trening. Løpe ute styrker ben, muskler og sener. Ikke uvanlig at man får betennelse når du begynner med løping ute og hvis du tar i for hardt. Anonymous poster hash: d3cc8...825
lillsunshine Skrevet 7. mai 2015 Forfatter #11 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Hei! Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering på hvordan det går med halvmaratonplanene. Forløpig er jeg ved godt mot. Senehinnebetennelsen gikk heldig over ila. 2 ukers tid og jeg begynte på igjen forsiktig med å springe inne på mølle, løp først 5 km i rolig tempo, så har jeg hatt en eller to økter der jeg har sprunget 8 og 9 km sammenhengende og det har gått overraskende fint. Hadde også en annen økt inne der jeg prøvde å perse på 5 km for å få litt fart i beina. Det klarte jeg med nød og neppe å springe på 28 minutter, så jeg har en del å gå på når det gjelder fart, men jeg følte at den turen hjalp litt på å øke løpefarten sånn generelt. Ellers foregår intervalløktene enda bare ved spinning. Jeg har enda ikke løpt intervaller, noe jeg foreløpig ikke planlegger å gjøre heller. Og jeg har endelig kommet meg ut for å løpe! Har funnet noen greie ruter i Bergen nå og hadde min første skikkelige langøkt ute i går. Det gikk faktisk mye bedre enn forventet, jeg har faktisk samme snittfart ute som inne på mølla på de langøktene jeg har kjørt. Og nå fulgte jeg ikke med på farten underveis, kun puls og litt på tid. Min første langtur ble på 8,45 km med en tid på 55 minutter, dvs. en snittfart på litt over 9,0 km/t og med 145 m stigning til sammen. Det kan jeg være godt fornøyd med. Farten var ganske jevnt fordelt fra km til km, bruker i snitt 6,5 minutter per km og ikke noen nevnferdig forskjell fra start til slutt. Men i følge Endomondoen var jeg på et tidspunkt oppe i 12,5 km/t. Hadde heller ikke problem med å holde ut de 8,5 km, følte egentlig for å løpe mer, men så endte jo ruten... Gleder meg veldig til neste langøkt og se resultantene, fart o.s.v. Tenker da i utgangspunktet å løpe 1 km lenger iallfall. Så får vi se hvordan dette utvikler seg. Jeg har sagt at jeg er fornøyd om jeg løper halvmaraton på under 2,5 timer og det skal være innenfor om med god margin om jeg klarer å holde samme fart som nå gjennom 21 km, men jeg regner med at farten kan stagnere på slutten, så generelt tenker jeg jo at jeg i utgangspunkt også bør løpe litt fortere deler av løpet. Vi får se. Endret 7. mai 2015 av lillsunshine
lillsunshine Skrevet 7. mai 2015 Forfatter #12 Skrevet 7. mai 2015 Mye trening = rolig trening Trener du veldig mye, for eksempel ti timer i uka, bør 70 prosent av treningstiden være i sone 1. Det vil si 60-72 prosent av maksimal puls. Disse rolige treningsøktene bør ikke være kortere enn en time. Dersom du trener mindre, to til tre ganger i uka, kan du gjerne kjøre to harde og en rolig økt i uka. Da får du naturlig restitusjon gjennom dagene uten trening. Løpe ute styrker ben, muskler og sener. Ikke uvanlig at man får betennelse når du begynner med løping ute og hvis du tar i for hardt.Anonymous poster hash: d3cc8...825 Nei, jeg trener ikke så mye. Det blir som regel 3-4 treningsøkter i uka
Kaffejenta30 Skrevet 7. mai 2015 #13 Skrevet 7. mai 2015 Hei! Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering på hvordan det går med halvmaratonplanene. Forløpig er jeg ved godt mot. Senehinnebetennelsen gikk heldig over ila. 2 ukers tid og jeg begynte på igjen forsiktig med å springe inne på mølle, løp først 5 km i rolig tempo, så har jeg hatt en eller to økter der jeg har sprunget 8 og 9 km sammenhengende og det har gått overraskende fint. Hadde også en annen økt inne der jeg prøvde å perse på 5 km for å få litt fart i beina. Det klarte jeg med nød og neppe å springe på 28 minutter, så jeg har en del å gå på når det gjelder fart, men jeg følte at den turen hjalp litt på å øke løpefarten sånn generelt. Ellers foregår intervalløktene enda bare ved spinning. Jeg har enda ikke løpt intervaller, noe jeg foreløpig ikke planlegger å gjøre heller. Og jeg har endelig kommet meg ut for å løpe! Har funnet noen greie ruter i Bergen nå og hadde min første skikkelige langøkt ute i går. Det gikk faktisk mye bedre enn forventet, jeg har faktisk samme snittfart ute som inne på mølla på de langøktene jeg har kjørt. Og nå fulgte jeg ikke med på farten underveis, kun puls og litt på tid. Min første langtur ble på 8,45 km med en tid på 55 minutter, dvs. en snittfart på litt over 9,0 km/t og med 145 m stigning til sammen. Det kan jeg være godt fornøyd med. Farten var ganske jevnt fordelt fra km til km, bruker i snitt 6,5 minutter per km og ikke noen nevnferdig forskjell fra start til slutt. Men i følge Endomondoen var jeg på et tidspunkt oppe i 12,5 km/t. Hadde heller ikke problem med å holde ut de 8,5 km, følte egentlig for å løpe mer, men så endte jo ruten... Gleder meg veldig til neste langøkt og se resultantene, fart o.s.v. Tenker da i utgangspunktet å løpe 1 km lenger iallfall. Så får vi se hvordan dette utvikler seg. Jeg har sagt at jeg er fornøyd om jeg løper halvmaraton på under 2,5 timer og det skal være innenfor om med god margin om jeg klarer å holde samme fart som nå gjennom 21 km, men jeg regner med at farten kan stagnere på slutten, så generelt tenker jeg jo at jeg i utgangspunkt også bør løpe litt fortere deler av løpet. Vi får se. Høres ut som dette går veien skal selv løpe mitt første halvmaraton i sommer,men etter tre uker med forkjølelse virket det umåtelig tungt med 5 km i dag rundt Store Lungegårdsvann... Et hett tips til leggene dine er å kjøpe cep kompresjonsstrømper. Jeg strevde med sinnsykt vonde legger, og disse har virkelig løst problemet for meg. Kjøpte de hos Løplabbet, og følte jeg var gal som brukte så mye penger på et par strømper,men på langøktene nå så lengter jeg etter å ha de på hvis jeg har glemt de...
lillsunshine Skrevet 7. mai 2015 Forfatter #14 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Høres ut som dette går veien skal selv løpe mitt første halvmaraton i sommer,men etter tre uker med forkjølelse virket det umåtelig tungt med 5 km i dag rundt Store Lungegårdsvann... Et hett tips til leggene dine er å kjøpe cep kompresjonsstrømper. Jeg strevde med sinnsykt vonde legger, og disse har virkelig løst problemet for meg. Kjøpte de hos Løplabbet, og følte jeg var gal som brukte så mye penger på et par strømper,men på langøktene nå så lengter jeg etter å ha de på hvis jeg har glemt de... Haha, vi springer tydligvis samme rute. :D Det ble rundt Store Lungegårdsvann i går, frå sentrum via Kalfarlien, to ganger rundt og tilbake via busstasjonen og deromkring. Jeg tenkte jeg skulle prøve å springe deler av Bergen City Marathon-ruta. Fra Sandviken og innpå fjellveien der og mot Svartediket? og ned til Store Lungegårdsvann, ser for meg at det er en bra rute. Hørt at det ikke er så traffikert der. Takk for tipset. Forløpig har jeg ikke merket det i leggene, merket det litt da jeg begynte inne med langøktene på mølle, men ingenting i går da jeg løp og ingenting i dag. Men min venninne som løp med meg sa at hun merket det i leggene underveis i går og kjenner det i dag. Tror kanskje at jeg har bedre grunnlag i leggene enn det hun har nå. Endret 7. mai 2015 av lillsunshine
lillsunshine Skrevet 19. mai 2015 Forfatter #15 Skrevet 19. mai 2015 Tenkte jeg skulle komme med en ny oppdatering. Løpeformen er i stigende form, og nå har jeg klart å springe mila sammenhengende på 58 minutter. Mellomtid på 5 km på 27 minutter. Huoghei. Nå blir det å øke på antall km. Er ganske fornøyd med ruta jeg har funnet, og den har i tillegg litt stigning slik at jeg får øvd meg i oppoverbakke også. 1
Basun Skrevet 19. mai 2015 #16 Skrevet 19. mai 2015 (endret) Så bra! Når du øker antall km må du passe på å unngå skade og huske på å restituere deg godt:-) Når man trener mye kan man nesten si at restitusjon er trening i seg selv! Endret 19. mai 2015 av Personenmeg
lillsunshine Skrevet 19. mai 2015 Forfatter #17 Skrevet 19. mai 2015 Så bra! Når du øker antall km må du passe på å unngå skade og huske på å restituere deg godt:-) Når man trener mye kan man nesten si at restitusjon er trening i seg selv Ja det er planen Jeg prøver å løpe en langøkt i uka og trene andre ting (spinning og styrke f.eks.) resten av uka. Blir også langsom km-økning, men det er godt å se at det går rette veien iallfall
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #18 Skrevet 19. mai 2015 Så flink du er! Ser ut som du har hatt en veldig god fremgang, tipper halvmaraton kommer til å gå strålende Anonymous poster hash: 8fca3...f67
Engel Skrevet 20. mai 2015 #20 Skrevet 20. mai 2015 Så bra! Ser vi er ganske like tempomessig. Jeg må også kjøre på med lengre turer nå, selv om min halvmaraton ikke er før i slutten av august heldigvis... Men husk å variere turene! Selv kjører jeg maks 1 langtur i uka (9 km eller mer), og varierer med intervaller og kortere runder (gjerne progressive) de andre dagene. Mulig jeg øker til 2 langturer i uka framover nå, de ukene jeg får tid til 4 økter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå