Gå til innhold

Bakestein

Gjest Gjest_Erica

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Erica

Jeg søkte på "bakestein" i Mat og drikke, men fikk ikke svar på spørsmålene mine. Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en bakestein. Ser Clas Ohlson har en på 36 cm i diameter og jeg ser at Scheidar har en på 39x42 cm. Er det "god nok kvalitet" på disse eller bør jeg gå et annet sted?

Og så noen spørsmål:

- Om jeg baker f.eks. pizza, legger jeg da pizzaen rett på steinen? Blir ikke det litt grisete...?

- Kan man få til nanbrød på en bakestein?

Noe annet jeg bør vite... Takknemlig for alt av tips og informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har Jamie Oliver pizzastein/bakestein kjøpt på Jernia til 250 kroner, syns den funker flott. Hadde faktisk tenkt å kjøpe Clas Ohlson sin, da jeg har hørt mye bra om den, men de var tom da jeg var på handel.

Når jeg baker pizza syns jeg det er greiest å bake den ut på bakepapir og steke den på bakepapiret i noen minutter. Når deigen har begynt å bli stekt under (3-4 minutter) napper jeg bort papiret. De første gangene brukte jeg ikke papir, og da revnet pizzaene rett som det var... Ble litt flekker på steinen da, men det kan jeg fint leve med :) Jeg har selv ikke brukt steinen til noe annet enn pizza, men ser at det finnes flere oppskrifter på nanbrød bakt på pizzastein, bl.a. denne fra Trines matblogg: http://trinesmatblogg.no/2010/11/09/nanbrod/Tror faktisk jeg må prøve det selv, det blir sikkert knallbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt den fra clas ohlson i ca ett år nå og den fungerer kjempefint til pizza hvertfall! Vi bruker bakepapir de første minuttene, men etter det er pizzaen rett på steinen. Den har blitt ganske flekkete, men det er ikke så nøye for vår del :)

Anonymous poster hash: ddc45...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en glasert bakesten fra Emile Henry. Mener jeg kjøpte den på Traktøren. Er kjempefornøyd med den! Fordelen med en glasert sten er at man får vasket den skikkelig. Har aldri noen gang opplevd at man må bruke bakepapir på hverken denne stenen eller en uglasert jeg hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bakesten som ble kjøpt på Jernia, fulgte med pizzaspade. Er null stress og få det på steinen uten noe særlig søl, krever litt teknikk og erfaring bare.

Fikk bakestål/pizzastål for litt siden, det er overlegent pizzasten :) Mye bedre effekt med det i vanlig ovn. Anbefales, tross litt drøyere pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt begge deler. Stål er mye bedre. Stenen kan sprekke, og holder ikke like godt på varmen. Den veier dog mindre og blir fortere kald.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...