AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Hei, var på GU i dag og fikk påvist PCO. Men siden jeg er undervektig og ikke har kviser så kan det se ut som jeg har en mild form for PCO da de med PCO oftes pleier å være overvektige og med mye kviser (sa gynekologen?). Men uansett fikk jeg beskjed om å ta noen blodprøver, noe jeg har gjort nå, og skal komme tilbake til kontroll om en måneds tid. Men så sa hun at en av kravene for å få behandlig her i Norge er at man må bo med kjæresten, noe jeg ikke gjør da han bor i utlandet. Jeg var hos han i et år og vi prøvde å bli gravide hver eneste dag i 8 måneder, uten hell. Det var også derfor bekrymring om mulighet for å bli gravid kom og jeg ble henvisning til GU. Har tatt hormon-blodprøver hos fastlegen 2 ganger før som begge viste bra hormoner. Har dette noe å si? Uææ, hva er det jeg går til? Noen som vet? Hva skjer videre etter kontroll timen om 1 måned? Er løpet kjørt for muligheten å bli gravid uten hjelp når jeg har tidligere prøvd å bli gravid i 8 måneder (hver dag). Som sagt bor ikke kjæresten min her til lands, vil jeg da ikke kunne få behandling? Kan vel sies at jeg er i tidlig 20åra.Anonymous poster hash: 67e6e...295
Gjest Gjest_Idja Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Men hvis han ikke er her i landet, hvordan har du tenkt å bli gravid...? Det er jo ikke vits å utsette deg for behandling hvis du uansett ikke kan prøve å bli gravid... Hvis tanken er at du eller han skal flytte så dere får være sammen bør dere jo få behandling - men det er ikke vits å starte behandlingen før dere faktisk begynner prøvingen igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Åtte måneder er da ingenting. Jeg kjenner flere uten kvinnesykdommer, eller noen som helst i dikasjon på at det ikke skal gå som har brukt 1.5 til 2.5 år på å bli gravid, og bære frem. De har også blitt gravid mye fortere andre ganger de har forsøkt (Både nr 1 og nr 2). PCO kan gjøre at det tar lengre tid, men det kan og være lurt å ta en test av mannens sperm når du vet at du har en sykdom som i de fleste tilfeller fører til økt prøvetid. Hvis hans sperm ikke er god er det heller ikke noe poeng å prøve å bli gravid på naturvis. Har selv endo og fått beskjed om at det et 10% sjanse for å klare å bli gravid på egenhånd. Planen er å ta en spermprøve av mannen for å se om det er noe poeng å prøve de 10%ene eller om vi hopper rett på ass.bef Hør med legen når prøvene foreligger. Bare de kan svare deg på hvor syk du egentlig er... Lykle tilAnonymous poster hash: b5325...52b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Jeg er en til som nettopp har fått PCOS. Vi er ganske like når det gjelder vekt, lite kviser. Men min gyn sa jeg hadde PCOS. Jeg har i tillegg uregelmessige sykluser, har du det? Skal også ta blodprøve og komme tilbake igjen om en måned. Har også tatt hos lege, alt normalt der. Men skal denne gangen ta en spesiell dag i syklusen, regner med det er sånn at han kan se om jeg har hatt eggløsning og se i forhold til hvordan hormonene skal være så og så langt i syklusen. Sa din gyn noe om hva det vil si å ha en mild form? Min gyn sa ingenting om det, men kanskje jeg har det også Ellers kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med spørsmålene dine. Lurer på mye det samme som deg! Anonymous poster hash: ea069...9fc
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 Jeg er en til som nettopp har fått PCOS. Vi er ganske like når det gjelder vekt, lite kviser. Men min gyn sa jeg hadde PCOS. Jeg har i tillegg uregelmessige sykluser, har du det? Skal også ta blodprøve og komme tilbake igjen om en måned. Har også tatt hos lege, alt normalt der. Men skal denne gangen ta en spesiell dag i syklusen, regner med det er sånn at han kan se om jeg har hatt eggløsning og se i forhold til hvordan hormonene skal være så og så langt i syklusen. Sa din gyn noe om hva det vil si å ha en mild form? Min gyn sa ingenting om det, men kanskje jeg har det også Ellers kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med spørsmålene dine. Lurer på mye det samme som deg!Anonymous poster hash: ea069...9fc Hei, kjenner det er en befriende følelse at jeg ikke er den eneste i mitt tilfelle (noe jeg selvfølgelig ikke er, men er fort gjort å få slike tanker når man først har fått påvist en sykdom.) men for å svare på spørsmålet ditt, ja jeg har veldig uregelmessige sykluser, og det er jo en av de tre tegnene på PCOS. Hun sa ingenting om hva en mild form for PCOS er, eller om jeg konkret har det, men at det kan tenkes i og med at jeg ikke var som de fleste med PCOS. spurte forøvrig; "så jeg kan bli gravid?" Så sa hun "ja, det kan du, du trenger bare litt hjelp" med et smil, så det var litt fint å høre Anonymous poster hash: 67e6e...295
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 Men hvis han ikke er her i landet, hvordan har du tenkt å bli gravid...? Det er jo ikke vits å utsette deg for behandling hvis du uansett ikke kan prøve å bli gravid... Hvis tanken er at du eller han skal flytte så dere får være sammen bør dere jo få behandling - men det er ikke vits å starte behandlingen før dere faktisk begynner prøvingen igjen. Nå reiser jeg jo ned annen hver måned og da har vi jo sex hver dag i en uke, så skulle gjerne ha blitt gravid de gangene. Men så har vi jo prøvd 8 måneder hver eneste bidige dag, men det gikk ikke for det om, så behandling vil jeg jo ha hvis det er slik at jeg trenger det? Vil ikke gå rundt med en sykdom og fordi kjæresten min ikke bor med meg så har jeg ikke krav på behandling synes jeg er urett. Skal jeg da bli kjæreste med en jeg ikke er forelsket i bare for å få behandling?Anonymous poster hash: 67e6e...295
Gjest Gjest_Idja Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 Nå reiser jeg jo ned annen hver måned og da har vi jo sex hver dag i en uke, så skulle gjerne ha blitt gravid de gangene. Men så har vi jo prøvd 8 måneder hver eneste bidige dag, men det gikk ikke for det om, så behandling vil jeg jo ha hvis det er slik at jeg trenger det? Vil ikke gå rundt med en sykdom og fordi kjæresten min ikke bor med meg så har jeg ikke krav på behandling synes jeg er urett. Skal jeg da bli kjæreste med en jeg ikke er forelsket i bare for å få behandling?Anonymous poster hash: 67e6e...295 PCO kan ikke bli behandlet slik at du "ikke går rundt med en sykdom" - du vil alltid ha PCO. Noen får god effekt av å endre kosthold (lavkarbo?), og hvis man ønsker å bli gravid og ikke får det til på egenhånd (dere har strengt tatt ikke prøvd lenge nok) kan man få hjelp, men det vil ikke være en behandling av PCO i seg selv. Problemet er jo at det er vanskelig å hjelpe deg med å bli gravid når du uansett risikerer å ikke kunne ha sex når du har EL, fordi du ikke ser kjæresten din da. Sex hver 8. uke er litt vanskelig for å bli gravid, PCO eller ei. Men dette er ting jeg ville diskutert med legen, så legen kan forklare deg hva PCO er, og om det er muligheter for å få til noe når du har sex så sjelden. En privat gynekolog vil kanskje være mer villig til å hjelpe?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 Nå reiser jeg jo ned annen hver måned og da har vi jo sex hver dag i en uke, så skulle gjerne ha blitt gravid de gangene. Men så har vi jo prøvd 8 måneder hver eneste bidige dag, men det gikk ikke for det om, så behandling vil jeg jo ha hvis det er slik at jeg trenger det? Vil ikke gå rundt med en sykdom og fordi kjæresten min ikke bor med meg så har jeg ikke krav på behandling synes jeg er urett. Skal jeg da bli kjæreste med en jeg ikke er forelsket i bare for å få behandling?Anonymous poster hash: 67e6e...295 Du har faktisk ikke rett på fertilitetshjelp før du har bodd sammen med kjæresten din i ett ekteskapsliknende forhold med lik folkeregistrert adresse i minimum to år. Dere må også ha aktivt gått inn for å bli gravide i ett år (altså passet på eggløsning osv). Sånn er loven, uansett hvor urettferdig du synes det er. Anonymous poster hash: 17b67...813
Gjest Gjest_Idja Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 Du har faktisk ikke rett på fertilitetshjelp før du har bodd sammen med kjæresten din i ett ekteskapsliknende forhold med lik folkeregistrert adresse i minimum to år. Dere må også ha aktivt gått inn for å bli gravide i ett år (altså passet på eggløsning osv). Sånn er loven, uansett hvor urettferdig du synes det er.Anonymous poster hash: 17b67...813 Hvilken lov er det? Tror det bare gjelder ivf. Det er ingen strenge krav for å bli satt på for eksempel pergo. Min lege vet overhodet ingenting om hva slags forhold jeg er i,for eksempel.
Biloba Skrevet 12. mars 2015 #11 Skrevet 12. mars 2015 Hvilken lov er det? Tror det bare gjelder ivf. Det er ingen strenge krav for å bli satt på for eksempel pergo. Min lege vet overhodet ingenting om hva slags forhold jeg er i,for eksempel. Nettopp. Pergo omfattes ikke av Bioteknologiloven. Dere får også rettigheter ved ekteskap.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #12 Skrevet 12. mars 2015 PCO kan ikke bli behandlet slik at du "ikke går rundt med en sykdom" - du vil alltid ha PCO. Noen får god effekt av å endre kosthold (lavkarbo?), og hvis man ønsker å bli gravid og ikke får det til på egenhånd (dere har strengt tatt ikke prøvd lenge nok) kan man få hjelp, men det vil ikke være en behandling av PCO i seg selv. Problemet er jo at det er vanskelig å hjelpe deg med å bli gravid når du uansett risikerer å ikke kunne ha sex når du har EL, fordi du ikke ser kjæresten din da. Sex hver 8. uke er litt vanskelig for å bli gravid, PCO eller ei. Men dette er ting jeg ville diskutert med legen, så legen kan forklare deg hva PCO er, og om det er muligheter for å få til noe når du har sex så sjelden. En privat gynekolog vil kanskje være mer villig til å hjelpe? Vil man alltid ha det? Jeg fikk diagnosen PCOS for 8 år siden, men nå i Februar ble jeg erklært frisk. Eggstokkene mine er helt normale, og gynekologen sa at alt var helt friskt og normalt. Ingen grunn til at det ikke skal bli barn av det (ikke at jeg har prøvd for den saks skyld), og alt er fint. Mener du at jeg da fremdeles har PCOS? Anonymous poster hash: b134e...c10
Gjest mammanicolene Skrevet 12. mars 2015 #13 Skrevet 12. mars 2015 Jeg vet ikke hvem her inne som driver å sier at det er en diagnose du har resten av livet, for det er det da vitterlig ikke. PCO kan man bli helt kvitt og jeg vet om mange som er helt friske fra det. I tillegg til at min lege sier JEG kan bli frisk om jeg går ned i vekt. Det er ikke en kronisk sykdom og leger kaller det nesten ikke sykdom engang. PCO betyr faktisk "bare" flere cyster på eggstokkene - som gir flere symptomer. Cyster på eggstokkene er det veldig vanlig å ha, og de kan også forsvinne av seg selv ila livet.
Gjest Gjest_Idja Skrevet 12. mars 2015 #14 Skrevet 12. mars 2015 Jeg vet ikke hvem her inne som driver å sier at det er en diagnose du har resten av livet, for det er det da vitterlig ikke. PCO kan man bli helt kvitt og jeg vet om mange som er helt friske fra det. I tillegg til at min lege sier JEG kan bli frisk om jeg går ned i vekt. Det er ikke en kronisk sykdom og leger kaller det nesten ikke sykdom engang. PCO betyr faktisk "bare" flere cyster på eggstokkene - som gir flere symptomer. Cyster på eggstokkene er det veldig vanlig å ha, og de kan også forsvinne av seg selv ila livet. Beklager, er nok jeg som blander med PCOS, som i følge nhi er kronisk.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #15 Skrevet 12. mars 2015 Beklager, er nok jeg som blander med PCOS, som i følge nhi er kronisk. Da jeg spurte min gynekolog om PCOS kunne bli borte svarte han ja på det. Anonymous poster hash: ea069...9fc
Gjest mammanicolene Skrevet 12. mars 2015 #16 Skrevet 12. mars 2015 Da jeg spurte min gynekolog om PCOS kunne bli borte svarte han ja på det.Anonymous poster hash: ea069...9fc Det stemmer. Både PCO og PCOS kan forsvinne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå