AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Nå er jeg så lei!! På lørdag fikk vi mld fra huseieren, som lurte på om han kunne låse seg inn i leiligheten vi leier av han, for å ta noen mål.. Han hadde ikke gitt beskjed om det på forhånd, hadde han gjort det hadde det jo vært greit. Men vi hadde reist vekk for helgen og vi hadde fått det litt travelt med å få opp ungene osv før vi dro så det var ikke akkurat ryddig der. Jeg er ikke noe interessert i å ha folk inne i leiligheten når skitne kopper og kar, klær o.l ligger strødd. Derfor sa vi nei, og foreslo at han kunne komme innom når vi var hjemme igjen. Når vi kom hjem på mandag var det fotspor fra grove arbeidssko rundt om på gulvet over hele leiligheten, om tomstokker og ark hvor det stod skrevet diverse mål lå slengt på spisebordet. Han hadde lånt penn og papir fra kontor-rommet vårt også. Vi ringte han å spørte om han hadde vært inne hos oss likevel, og ja det hadde han. Han bor langt unna å var ved vår leilighet bare den lørdagen så derfor måtte han ta det da uansett.. Nå har han igjen sendt mld om at han trenger adgang til leiligheten vår pga vedlikehold og forventer at han skal få lov til det når han skal inn dit samme dag han spørr! Jeg vet ikke om jeg skal svare ja eller nei. Jeg vet vi har rett til å få beskjed om sånne ting i god tid, samtidig er huseiern en stor og voldsom fyr så vi er litt redde for å si han imot. Jeg er på jobb nå, det samme er mannen min. Regner med at huseieren er i leiligheten vår nå. For han holder det tydeligvis bare at han gir beskjed 10 minutter før og bare låser seg inn. Hva gjør vi??:/Anonymous poster hash: c177f...096
fresia Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 hmm, veldig spesielt at han bare låser seg inn da dere sa nei. da kunne han i hvertfall sagt at han bare hadde mulighet den lørdagen. da jeg hadde problemer med kjøleskapet lurte huseieren min på å få komme og se på det. jeg var bortreist, men lot han låse seg inn fordet. det var noen hybelkaniner på gulvet og litt oppvask/rot på kjøkkenbenken, men tror ikke akkurat at han bryr seg om det. det er jo helt normalt er det er litt klær og sånn rundt omkring. så lenge ikke ting er ødelagt eller det er uvanlig skittent så er det vel ikke så farlig å slippe han inn? men om dere sier nei så bør han absolutt respektere det:)
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Eksakt hva er det han skal i leiligheten å gjøre? En utleier har ikke lov til å låse seg inn med mindre det står om liv eller er reell fare for brann, vannlekkasje og sånne akutte ting. Hvis dere sier nei og at det ikke passer, SKAL han vente til dere har avtalt en annen dag. Så lenge dere betaler deres husleie som dere skal, er det å regne som deres bolig. Anonymous poster hash: c7019...490 4
Gjest Explsm Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 http://www.boligjegeren.no/Nyttigåvite/Tips/Utleiersomlåserseginn.aspx
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 Dette hadde jeg ikke likt! Tror ikke han har lov heller. Anonymous poster hash: 27a2d...fcb
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 Bytt lås. Huseieren har ingen rett til å ha nøkkel til leiligheten Anonymous poster hash: 7e517...d35
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 hmm, veldig spesielt at han bare låser seg inn da dere sa nei. da kunne han i hvertfall sagt at han bare hadde mulighet den lørdagen. da jeg hadde problemer med kjøleskapet lurte huseieren min på å få komme og se på det. jeg var bortreist, men lot han låse seg inn fordet. det var noen hybelkaniner på gulvet og litt oppvask/rot på kjøkkenbenken, men tror ikke akkurat at han bryr seg om det. det er jo helt normalt er det er litt klær og sånn rundt omkring. så lenge ikke ting er ødelagt eller det er uvanlig skittent så er det vel ikke så farlig å slippe han inn? men om dere sier nei så bør han absolutt respektere det:) Det er ikke det at det var llitt rotete her som er problemet, problemet er at han har null respekt for privatlivets fred. Han bor 3t unna så det må da gå an å si fra litt på forhånd før han bare låser seg inn! I kontrakten vår står det skrevet at vi skal få beskjee minst to dager på forhånd om han skal inn, med mindre det er veldig viktig. Og det å ta mål eller hente et skap anser ikke jeg som livsviktig. Det at han bare låser seg inn, bruker våre møbler mens han er der inne når vi har sagt nei syns jeg bare er frekt. Og forresten, han hadde vært inne hos oss allerede 2t før jeg svarte han på sms at det var ok han låste seg inn. Dette vet jeg med sikkerhet fordi min eldste sønn hadde kort skoledag igår og var hjemme med en klassekompis når huseier kom innom..Anonymous poster hash: c177f...096
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 I går altså. Mvh tsAnonymous poster hash: c177f...096
Auri Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 Dette er ikke OK. Særlig ikke når det står spesifisert i kontrakten deres hva som er fremgangsmåten.
melatonin Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 Bytt lås. Huseieren har ingen rett til å ha nøkkel til leiligheten Anonymous poster hash: 7e517...d35 Jo, men den skal bare brukes ved nødstilfeller. Vi leier ut i kjelleren, hvis det hadde begynt å brenne nede der og vi ikke hadde nøkkel måtte vi da liksom ha stått å sett huset brenne ned da forde vi ikke kom oss inn og fikk slokket brannen(i allefall forsøkt)?? TS hva med å skaffe dere alarm?? Da får han seg en overraskelse når det uler rundt øra hans! 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #11 Skrevet 12. mars 2015 Jo, men den skal bare brukes ved nødstilfeller. Vi leier ut i kjelleren, hvis det hadde begynt å brenne nede der og vi ikke hadde nøkkel måtte vi da liksom ha stått å sett huset brenne ned da forde vi ikke kom oss inn og fikk slokket brannen(i allefall forsøkt)?? TS hva med å skaffe dere alarm?? Da får han seg en overraskelse når det uler rundt øra hans! Huseier har ikke krav på nøkkel nei. Er det krise så får dere heller slå inn døren eller noe. Men de fleste syns jo selvsagt at det er helt greit at huseier også har en nøkkel så lenge huseier ikke misbruker det. Men når man leier disponerer man husrommet som om det er ens eget fullt ut, til og med dør og nøkler. Anonymous poster hash: fb750...bdf
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #12 Skrevet 13. mars 2015 Huseier har ikke krav på nøkkel nei. Er det krise så får dere heller slå inn døren eller noe. Men de fleste syns jo selvsagt at det er helt greit at huseier også har en nøkkel så lenge huseier ikke misbruker det. Men når man leier disponerer man husrommet som om det er ens eget fullt ut, til og med dør og nøkler. Anonymous poster hash: fb750...bdf Hadde leietakerne våre byttet lås, hadde jeg sagt dem opp på flekken. Stoppekrana vår er i deres leilighet og det er ikke som om vi har en kjempeøks liggende i tilfelle vi skulle måtte bryte oss inn... Til TS. Dette har han ikke lov til å gjøre, og det er frekkt av han å bare gå inn likevel. Samtidig er det litt spesiel,t at du har så mye imot at han kommer inn for å måle noe når dere ikke er der. Dere vet jo at han bor langt unna. Dere har retten på deres side, men jeg syntes du virker vanskelig og kranglete. Anonymous poster hash: fde0f...90b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #13 Skrevet 13. mars 2015 Hadde leietakerne våre byttet lås, hadde jeg sagt dem opp på flekken. Stoppekrana vår er i deres leilighet og det er ikke som om vi har en kjempeøks liggende i tilfelle vi skulle måtte bryte oss inn... Anonymous poster hash: fde0f...90b Og da hadde det vært en ugyldig oppsigelse, så leietakeren ikke hadde trengt å flytte, om den hadde klagd da. Regner med at leieren din får avslag i leia for at den har din stoppekran der. Og på den måten ikke fullt disponerer leiligheten den leierAnonymous poster hash: 7e517...d35 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #14 Skrevet 13. mars 2015 Og da hadde det vært en ugyldig oppsigelse, så leietakeren ikke hadde trengt å flytte, om den hadde klagd da. Regner med at leieren din får avslag i leia for at den har din stoppekran der. Og på den måten ikke fullt disponerer leiligheten den leierAnonymous poster hash: 7e517...d35 Lol, garantert ikke.Anonymous poster hash: 37f8d...186 4
melatonin Skrevet 13. mars 2015 #15 Skrevet 13. mars 2015 Huseier har ikke krav på nøkkel nei. Er det krise så får dere heller slå inn døren eller noe. Men de fleste syns jo selvsagt at det er helt greit at huseier også har en nøkkel så lenge huseier ikke misbruker det. Men når man leier disponerer man husrommet som om det er ens eget fullt ut, til og med dør og nøkler. Anonymous poster hash: fb750...bdf Nei, vi krever faktisk å ha nøkkel vi og setter det i kontrakt, da får leieboer velge selv om de vil ha leilighet eller ikke. Hittil har vi enda ikke måtte låse oss ned, har gjort det bare hvis leieboer har bedt oss gå ned å sjekke div ting. Men her er det et krav, å bruke tid på å bryte opp en dør hvis man kan forhindre brann er bare tullete. Men man ksla ikke låse seg inn uten tilatelse, og trampe rundt med sko inne og forsyne seg av kontorsakene slik som TS hadde opplevd. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #16 Skrevet 13. mars 2015 Og da hadde det vært en ugyldig oppsigelse, så leietakeren ikke hadde trengt å flytte, om den hadde klagd da. Regner med at leieren din får avslag i leia for at den har din stoppekran der. Og på den måten ikke fullt disponerer leiligheten den leierAnonymous poster hash: 7e517...d35 Vi har 3 mnd. gjensidfig oppsigelse, så det hadde ikke vært noe problem. De får selvsagt ikke avslag i leia for det nei, og ei heller merker de noe til det, med mindre det skulle bli en lekasje. leilighen leies ut som den er, det er ingen grunn til det. Tror ikke du har fått med deg at det er avtalefrihet i Norge, du kan jo lese deg opp litt http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/842/845 Anonymous poster hash: fde0f...90b 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #17 Skrevet 13. mars 2015 Jeg synes det er veldig spesielt at han låser seg inn når dere har fått kort varsel og dere spesifikt har sagt at det ikke passer. Særlig når han bare skulle ta mål selv. Vi leier ut i underetasjen, og har låst oss inn kanskje fem ganger på fire år. To av disse gangene måtte vi si fra i etterkant, fordi de kom overraskende på oss også (vann og avløpsetaten som måtte inn og sjekke både hos oss og nede, pluss rørlegger i etterkant av dette). Ellers er det en selvfølge at man sier ifra på forhånd hvis man vet. Vi setter pris på at leietaker ikke bytter lås og lager baluba pga overraskende besøk fra vann- og avløpsetaten, leietaker setter pris på at vi gir beskjed på forhånd når vi vet det og ellers ligger langt unna leiligheten. Vi har et godt forhold fra begge sider, heldigvis. Jeg ville tatt det opp med huseier utenom situasjonen, at dere ville sette pris på å få beskjed litt i forkant. Hvis han overhodet er noe å samle på, så respekterer han det. Anonymous poster hash: 3a35c...210 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #18 Skrevet 13. mars 2015 Hadde leietakerne våre byttet lås, hadde jeg sagt dem opp på flekken. Stoppekrana vår er i deres leilighet og det er ikke som om vi har en kjempeøks liggende i tilfelle vi skulle måtte bryte oss inn... Til TS. Dette har han ikke lov til å gjøre, og det er frekkt av han å bare gå inn likevel. Samtidig er det litt spesiel,t at du har så mye imot at han kommer inn for å måle noe når dere ikke er der. Dere vet jo at han bor langt unna. Dere har retten på deres side, men jeg syntes du virker vanskelig og kranglete.Anonymous poster hash: fde0f...90b I utgangspunktet gjør det meg ingenting. Men han er en urimelig kranglete fyr og dette er bare en brøkdel av rare ting han har gjort. Og du som leier ut selv, om du hadde bodd såppass langt unna at det tar en dag å kjøre fram og tilbake, hadde du sagt ifra at du må innom leieboerene på forhånd eller hadde du bare tatt det på sparket, banket på/låst deg inn og tenkt det sikkert var greit? Det er ikke så hyggelig å ikke kunne føle seg hjemme i sitt eget hjem, for her kan man regne med at folk som ikke har noenting der å gjøre låser seg inn i hjemmet ditt når som helst på døgnet. Så om du mener det er urimelig og kranglete så er jeg vel det da?Anonymous poster hash: c177f...096
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #19 Skrevet 14. mars 2015 I utgangspunktet gjør det meg ingenting. Men han er en urimelig kranglete fyr og dette er bare en brøkdel av rare ting han har gjort. Og du som leier ut selv, om du hadde bodd såppass langt unna at det tar en dag å kjøre fram og tilbake, hadde du sagt ifra at du må innom leieboerene på forhånd eller hadde du bare tatt det på sparket, banket på/låst deg inn og tenkt det sikkert var greit? Det er ikke så hyggelig å ikke kunne føle seg hjemme i sitt eget hjem, for her kan man regne med at folk som ikke har noenting der å gjøre låser seg inn i hjemmet ditt når som helst på døgnet. Så om du mener det er urimelig og kranglete så er jeg vel det da?Anonymous poster hash: c177f...096 Jeg er helt enig i at han er urimelig som låser seg inn uten tillatelse fra dere. Og selvfølgelig burde han si fra på forhånd. Dere har selvfølgelig all rett til å nekte han. Samtidig syntes jeg dere fremstår ganske firkantet. Jeg har selv vært leietaker også, og det hadde brydd meg 0 om huseier ville måle noe da jeg ikke var hjemme. Det er jo umulig for meg å ta stilling til evt. 'Urimelige' ting han har gjort før...Anonymous poster hash: fde0f...90b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #20 Skrevet 16. mars 2015 Hvorfor flytter dere ikke? Når han ikke respekterer dette, hva annet er det han ikke tar hensyn til når dere ikke ee hjemme?Anonymous poster hash: 05839...264
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå